Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 08:54

Bedankt!

Veulen gaat goed! Prachtig merrieveulen.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 22:46

Hoi allemaal,
sorry dat ik het topic zo kom binnen vallen.
Bij mijn lieve merrie is 2 weken geleden door middel van een scopie 2 diepe zweren geconstateerd in het glandulaire deel van de maag ( waar de klieren zitten.) De scopie was erg heftig voor haar. (Uur naar de kliniek lopen, nacht helemaal alleen in een stal met veel stress en geen voer).

Achteraf blij dat ik het gedaan had want anders had ik het nooit geweten.
Ze heeft nu voor 4 weken Gastrogard en 2 maal per dag sucralfaat.

Nu komt mijn dilemma..
De dierenarts adviseert om na 4 weken opnieuw een controle scopie te doen.
Omdat ze op een paddock paradise staat en de apparatuur geen zekerheid heeft om droog te staan moet dit op de kliniek gebeuren.

Naast dat dit me ontzettend veel gekost heeft gaf de scopie haar ongelofelijk veel stress.
De een adviseert me gewoon 'aan te kijken' hoe ze het zal doen na 4 weken als de medicijnen op zijn. De dierenarts raad uiteraard aan met 3.5 week een controle scopie te doen en indien nodig nog door te gaan met medicijnen...

Naast dat het me heel veel kost geeft de scopie haar vreselijk veel stress.
Ze is direct na de laatste scopie verhuisd naar de paddock paradise dus het management is al totaal anders dan bij haar vorige stal.

wat zouden jullie doen in mijn schoenen?

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 23:58

Ik heb het toen wel gedaan…Maar hier was de gradatie ook wel op zn ergst.
Lastige is als je geen scopie doet weet je ook niet of alles weg is. Wellicht stop je dan wel te vroeg.

Ik begrijp je heel goed wat betreft de kosten! Die zijn echt niet grappig …..

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 12:42

het is dusdanig verkeerd gegaan dat ze met heel veel pijn stond, bevalling er tussendoor wat na die tijd veel stress en complicaties gaf dat ik weer moest starten mer medicatie .
Ik ga weer starten met Equine74.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:08

Vervelend voor jou dit!
Hopelijk knapt je paard snel op!
Ik dacht overigens wel dat de Equine74 ook Lithothamnium is. Wat is het verschil?

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:55

Hier durf ik inmiddels toch wel echt positief te zijn na twee weken celtix-buf.

Ik heb een manier gevonden dat ze twee keer per dag haar portie op eet. Iets minder dan de aanbevolen hoeveelheid. Maar ik zie wel echt verschil.

Ik zie haar minder gapen en ze eet beter. Ze eet makkelijker meer ruwvoer weg. En daar is het resultaat gelijk van de zien. Ze staat er minder opgetrokken bij en vind de buik ook ontspannender ogen.
Dus ik blijf het voorlopig nog even voeren.

smurvaas

Berichten: 454
Geregistreerd: 12-04-09
Woonplaats: Ergens in een klein dorpje in Zuid Holland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 10:43

Hallo, Even een vraagje, geeft iemand hier ook gekookt lijnzaad aan zijn paard, ter bescherming van de maag?

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:39

Nee ik vond dat zo’n gedoe. Geef nu lijnzaadolie, best wat pompjes per dag

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:43

smurvaas schreef:
Hallo, Even een vraagje, geeft iemand hier ook gekookt lijnzaad aan zijn paard, ter bescherming van de maag?


Ik geef lijnzaad als zandkuur naast vlozaad.
1x per maand 1 week. Het is best veel gedoe, maar paard wordt er heel blij van.

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 17:10

Elin_ schreef:
Ik ben een actieve meelezer, maar voor de nexium gebruikers heb ik wellicht een goede site gevonden die ik graag wilde delen; https://www.soin-et-nature.com/nl/21188 ... sules.html

Scheelt weer wat met de Nederlandse kosten :)

Weet iemand of dit de juiste nexium is? Een vriendin en ik willen beide bestellen, maar nog leek :+

rosslover

Berichten: 1132
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:19

_Tristan schreef:
Hoi allemaal,
sorry dat ik het topic zo kom binnen vallen.
Bij mijn lieve merrie is 2 weken geleden door middel van een scopie 2 diepe zweren geconstateerd in het glandulaire deel van de maag ( waar de klieren zitten.) De scopie was erg heftig voor haar. (Uur naar de kliniek lopen, nacht helemaal alleen in een stal met veel stress en geen voer).

Achteraf blij dat ik het gedaan had want anders had ik het nooit geweten.
Ze heeft nu voor 4 weken Gastrogard en 2 maal per dag sucralfaat.

Nu komt mijn dilemma..
De dierenarts adviseert om na 4 weken opnieuw een controle scopie te doen.
Omdat ze op een paddock paradise staat en de apparatuur geen zekerheid heeft om droog te staan moet dit op de kliniek gebeuren.

Naast dat dit me ontzettend veel gekost heeft gaf de scopie haar ongelofelijk veel stress.
De een adviseert me gewoon 'aan te kijken' hoe ze het zal doen na 4 weken als de medicijnen op zijn. De dierenarts raad uiteraard aan met 3.5 week een controle scopie te doen en indien nodig nog door te gaan met medicijnen...

Naast dat het me heel veel kost geeft de scopie haar vreselijk veel stress.
Ze is direct na de laatste scopie verhuisd naar de paddock paradise dus het management is al totaal anders dan bij haar vorige stal.

wat zouden jullie doen in mijn schoenen?


Ik zou wel de controle scopie doen. Ik ben helaas nu sinds begin januari bezig met mijn pony, de eerste scopie was heel slecht en ze werd na medicijnen niet beter. De tweede scopie begin februari was slechter, doorgegaan met de medicatie en daarna knapte ze wat op. De derde scopie begin maart verwachte ik eigenlijk dat het een stuk verbeterd zou zijn omdat ze écht ineens een stuk beter ging, maar helaas weinig verbetering na de tweede scopie en weer nieuwe zweren. Even aankijken en het gedrag afwachten is dus lastig, want het kan van binnen nog steeds slecht zijn terwijl ze al wel wat op knappen van buiten.

Hier gaat het dus helaas nog niet goed, ze heeft ook een darmontsteking erbij. We staan nu op omeprazol + 2x sucralfaat + prednison, de eerste paar dagen op de pred knapte ze mega op maar daarna helaas weer slecht. Ik weet niet zo goed meer wat ik er mee aan moet, ik heb alles weer doorgestuurd naar de klinieken waar we onder behandeling staan en nu is het weer afwachten.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 21:29

Wat heftig rosslover.... goed dat je dan idd die scopieen hebt gedaan. Maar vreemd en naar dat er weinig verbetering in zit. Sterkte :(:)

Ik heb bij mijn pony ook een controle scopie laten doen. Mede omdat haar klachten heel mild waren en ik het daaraan dus niet kon meten.

mariekie
Berichten: 5159
Geregistreerd: 10-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 13:13

Hier helaas ook een maagzweer paard.

Mijn merrie had 5x koliek in drie weken en uiteindelijk na veel onderzoek zijn er ook maagzweren ontdekt.
Oude en nieuwe zweren.
Tweede scopie was 80% verbeterd dus kreeg nog voor twee weken gastrogard mee.

Deze zijn nu dus op. Nog een controle scopie was denken ze niet nodig.

Wat geven jullie ter ondersteuning?

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-24 20:47

Mariekie: wel positief dat de zweren al voor een groot deel weg zijn! Nu het laatste nog.

het is echt per paard verschillend welk supplement werkt.
Ik lees wel positieve ervaringen over gekookte lijnzaad of psylliumzaad. Laatste geef ik zelf ook.
Equine74 geef ik als supplement. Maar mijn paard is momenteel weer slecht helaas….
Dus maar weer starten met medicatie.

Mastic horse, maagsupport, phytonics, equine74, ekygard, Gastrovet.
Het is uitproberen

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 15:23

Bedankt.
Vandaag toch de controle scopie gedaan en ik ben echt heel blij.
De zweren zijn voor 99% genezen, er was bijna niets te meer te zien, een heel klein vlekje nog.
we mogen gaan afbouwen met de medicijnen en dan nog een maandje een supplement geven.
Echt enorm opgelucht..

Monique1963

Berichten: 8644
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 20:50

Ik heb eind febr sucralfaat van Abler binnengekregen, ja mag, niet illegaal want ik woon in Frankrijk, en nu staat mijn merrie er twee weken op. Het is symptoombestrijding dus geneest niet, maar ik dacht al eerder vorige week te merken dat het beter ging en daarstraks gereden ook gedraafd, nog niet gegaloppeerd ik wil het lot niet tarten, en geen flemen, geeuwen of blazen. Het werkt zes uur staat er op de verpakking dus ik geef het 2x pd en ik heb echt het idee dat ze ook makkelijker graast, meer trek heeft enzo. Blij mee!

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 21:43

Maar waarom rij je als je paard een maagzweer heeft?
Ze moeten dan echt eerst uitzieken...

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 13:03

Vorige week magistic besteld.. bevestiging gehad van bestelling en betaling, maar nog geen verzendbevestiging.. betwijfel betrouwbaarheid en of ik nu niet gewoon m'n geld kwijt ben. Heb er al achteraan gemaild....

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 13:05

Zidore schreef:
Nee ik vond dat zo’n gedoe. Geef nu lijnzaadolie, best wat pompjes per dag

Ik begreep van mijn dierenarts dat dit een ander effect heeft, de olie tov gekookt lijnzaad. ICM maagzweren zou je echt moeten koken, wat mij tegen houd is vooral het 'gedoe' van het moeten koken, niet moeten vergeten mee te nemen.

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 15:01

Miss_Mii21 schreef:
Vorige week magistic besteld.. bevestiging gehad van bestelling en betaling, maar nog geen verzendbevestiging.. betwijfel betrouwbaarheid en of ik nu niet gewoon m'n geld kwijt ben. Heb er al achteraan gemaild....
niks gezegd, vandaag binnen gekregen!

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 16:20

Heeft iemand hier ervaring met de Höveler gastro brok?

callass

Berichten: 226
Geregistreerd: 03-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 09:53

Marus schreef:
Heeft iemand hier ervaring met de Höveler gastro brok?



Ik heb er hele goede ervaring mee voor mij niks anders meer. Is laag suiker zetmeel graanvrij. Mijn paard verdraagt geen ander merk gastro voer. Ze moesten wel even wennen door lage suiker. Maar doen het er super op. Ook mijn niet maagpatient groot paard 1.84 breed paard waar hij van andere merken 5kg kreeg krijgt hij hiervan 3/4 schep per dag en ziet er super uit. Paard wat wel maagpatient is 175 slanker nooit op gewicht te krijgen 1,5 schep per dag. Geef ik hem maar 2 keer een handje iets anders gelijk gapen.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 11:15


Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 11:25

Ze benoemd wel een belangrijk stuk niet. Pijn.

Veel paarden krijgen maagzweren van pijn.

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 12:18

Phonix schreef:
Ze benoemd wel een belangrijk stuk niet. Pijn.

Veel paarden krijgen maagzweren van pijn.


Ja en max 4 uur zonder, zo veel stallen waar ze mini beetje geven en ze hele nacht zonder staan.....