Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 10:24

Hannanas schreef:
yvonnepuntnl schreef:
@Hannanas, wat is een PPI?


Oa omeprazol. Alle prazolletjes zijn proton-pomp-inhibitors (remmers). Dat zegt hoe ze werken, op welke manier de maag minder zuur wordt. Ranitidine is bijvoorbeeld een H2-antagonist en werkt anders.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Protonpompremmers

Duidelijk, dankje

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 09:33

Heeft iemand ervaring met maagzweren bij een drachtige merrie? En hoe dat dan behandeld kan worden?

marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 09:14

Wat betreft die verminderde darmflora (bacterien), helpt het dan om probiotica te geven tegelijk met / na behandeling met omeprazol?

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 19:11

Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar, wel of niet probiotica geven. :j

En wat zijn jullie ervaringen met afbouwen van de omeprazole? Wil het goed rustig aan doen, en eigenlijk langzamer dan de DA aanraadt gezien de ervaringen in dit topic. Ik dacht aan 1 week 75%, dan 2 weken 50% dosis, dan 1 week 25%, en blijvende ondersteuning van ofwel Ekygard of een ander supplement. Is dat te rap, of klinkt dat ongeveer oké?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 19:58

marijkiiii schreef:
Wat betreft die verminderde darmflora (bacterien), helpt het dan om probiotica te geven tegelijk met / na behandeling met omeprazol?

Dit heb ik beide keren gedaan en tevreden over! Werd standaard erbij meegegeven zelfs bij mij…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 19:59

Urbiezira schreef:
Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar, wel of niet probiotica geven. :j

En wat zijn jullie ervaringen met afbouwen van de omeprazole? Wil het goed rustig aan doen, en eigenlijk langzamer dan de DA aanraadt gezien de ervaringen in dit topic. Ik dacht aan 1 week 75%, dan 2 weken 50% dosis, dan 1 week 25%, en blijvende ondersteuning van ofwel Ekygard of een ander supplement. Is dat te rap, of klinkt dat ongeveer oké?

Dit zou ik gewoon doen, lijkt me prima.
Week volle dosering twee weken halve en dan een week 25% is prima

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 21:32

Hier ook standaard probiotica :j Mijn paard lijkt daar ook echt behoefte aan te hebben. Net als sucralfaat. Ik geef nooit meer omeprazol alleen, hij doet het daar gewoon echt niet goed op (darmklachten en verstoorde darmflora door ontbreken maagzuur).

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 21:52

Goed om te horen dat m’n schema goed klinkt. En ook goed om te lezen over de probiotica! Welke geven jullie erbij?

En als je Ekygard geeft hoef je niet apart nog sucralfaat te geven, toch? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 22:43

Ik geef de BoYeaSacc van Audevard en daar ben ik heel tevreden over :)

Ik heb nooit sucralfaat hoeven geven, beide keren alleen omeprazol! Dus daar heb ik geen ervaring mee. Die van mij had vrij lichte zweren ook.
Een stalgenoot had wel zowel Omeprazol en sucralfaat en ekygard meegekregen.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 08:41

Jorienn schreef:
Ik geef de BoYeaSacc van Audevard en daar ben ik heel tevreden over :)
.


Ik heb hier nog nog bijna een volle pot van over, voor een lager bedrag dan ik betaald heb. Iemand interesse? :o

Ik ben begonnen met het KPU protocol voor mijn pony en daar hoort Bo Yea Sacc t komende jaar iig niet bij. Dus ik verkoop het liever weer aan iemand die het wel goed kan gebruiken.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 08:45

MaritB schreef:
Jorienn schreef:
Ik geef de BoYeaSacc van Audevard en daar ben ik heel tevreden over :)
.


Ik heb hier nog nog bijna een volle pot van over, voor een lager bedrag dan ik betaald heb. Iemand interesse? :o

Ik ben begonnen met het KPU protocol voor mijn pony en daar hoort Bo Yea Sacc t komende jaar iig niet bij. Dus ik verkoop het liever weer aan iemand die het wel goed kan gebruiken.


Wat is het KPU protocol?

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 08:49

PSvanLot schreef:
MaritB"
[quote="Jorienn schreef:
Ik geef de BoYeaSacc van Audevard en daar ben ik heel tevreden over :)
.


Ik heb hier nog nog bijna een volle pot van over, voor een lager bedrag dan ik betaald heb. Iemand interesse? :o

Ik ben begonnen met het KPU protocol voor mijn pony en daar hoort Bo Yea Sacc t komende jaar iig niet bij. Dus ik verkoop het liever weer aan iemand die het wel goed kan gebruiken.


Wat is het KPU protocol?[/quote]


Een behandelplan om KPU (https://purehorse.nl/2021/06/08/kryptop ... kpu-paard/) op te gaan lossen.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 08:52


MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 08:56

Bij mijn pony is dag vrij makkelijk. Gewoon wandelen door gras, ik heb er Max 15 minuten over gedaan en hij ging eigenlijk al eerder plassen, had ik m’n beker niet, dus joeg ik hem nog even weg, haha. Het is bij ons in 1 gelukt ook met versturen, dus best wel mazzel.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 09:56

Mieke schreef:
Heeft iemand ervaring met maagzweren bij een drachtige merrie? En hoe dat dan behandeld kan worden?

Niemand?

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:26

Mieke schreef:
Mieke schreef:
Heeft iemand ervaring met maagzweren bij een drachtige merrie? En hoe dat dan behandeld kan worden?

Niemand?


De veearts kan je hier het allerbeste antwoord op geven. Met een drachtige merrie wil je hier geen risico in nemen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:30

Die is gister inderdaad geweest. Ze krijgt nu Ekygard. Maar ik was benieuwd naar andere ervaringen.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 10:29

Hier geen ervaring met drachtige merries en maagzweren.
Gister voor het eerst weer op mijn paard gezeten, en ik zit op een roze wolk *\%/* .

Heb hem aan het begin van de behandeling in overleg met de dierenarts een paar dagen vrij gegeven, toen een week alleen gelongeerd waarbij ik al heel veel verbetering zag, alsof de handrem er langzaam afging. Sinds vrijdag het rijden opgepakt, wel een prof gevraagd er op te gaan omdat mijn paard vrij heftig kon staken. Bleek geen slechte keuze, paard moest echt weer even leren dat been voorwaarts is en niet staken, en dat kon diegene net wat consequenter dan ikzelf. Was echt gedrag wat er ingesleten was, toen hij voelde dat hij pijnvrij kon lopen was het binnen een paar minuten goed. Tweede keer rijden al veel beter, alleen 1e minuut nog spanning. En gister de derde keer rijden, hij liep echt als een zonnetje, eigenlijk nog beter en ruimer dan toen ik hem kocht :wow: . Zelf ook opgestapt en het was echt een ander paard, nog jong en slap, maar gewoon los en klaar om te werken. Probleem van rechtsom niet willen buigen is ook weg. Zie hem met de dag ronder worden, en dat staat hem goed :D .

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 12:52

Klinkt onwijs goed! Wat kun je daar blij van worden he!


Hier ook onwijs veel verbetering na de psyllium kuur. Een ruim zelf bewegend dier, hij kan strekken, wil steigeren met spelen en kan galopperen. Weet niet wat ik zie. Ook met rechtsom kan hij nu beter bewegen, dus heel herkenbaar! Ik ben ook onwijs in m’n nopjes. We hebben nog een lange weg te gaan, maar ben echt blij.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 20:14

Hier toevallig meer (ex-) maagpatiënten die (daarna) gevoelig werden voor slokdarmverstopping?

Hier nu 2X in 1 week. Staan nog 3 uur op de weide en verder echt onbeperkt hooi. Krijgt 2X per dag 100 gram vitamine brok en wat wortels (heel, niet in stukjes). Daar is ook niets in veranderd en hiervoor heeft paard slechts 1x eerder slokdarmverstopping gehad als 4 jarige (5 jaar geleden).

Hij was ook echt wat koliekerig (trappen naar buik). Ik maak me natuurlijk meteen weer druk over maag maar kan ook zo geen relatie daartussen bedenken.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 22:40

Mijn pony had het vorige week weer en toen ik hem net had, toen ging hij altijd rollen na het eten van brok en leek ook koliekerig..

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 22:45

Ik heb wel gehoord dat sommige paarden het na een bepaalde vitamine brok hadden…

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 11:20

Het gras schijnt nu ook suikerrijk te zijn.misschien komt daar het koliekerige van

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 19:04

Koliekerig lijkt door slokdarmverstopping te komen. Heb vandaag dierenarts gesproken en ook meteen gebit gecontroleerd en behandeld, daar kwam ook niets bijzonders uit. Hij heeft dezelfde brok als altijd. Hij staat nog 3 uur op het gras, pas na 15:00, zie daarin niets in zijn mest (normaal bij reactie op gras meteen slechte mest). Het lijkt juist erger te zijn als hij niet of heel kort op de wei staat (bij slecht weer).

Wat ook opviel was erg schuimen met eten. Daar mensen ervaring mee?

We houden het in de gaten als het nog vaker gebeurd dan gaan we weer scopen.

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 19:21

Schuimen met eten, zitten er geen zwarte vlekjes op het gras? Schimmel op gras dus. Heb ik hier ook ooit jaren geleden gehad. Toen schuimden ze ook veel