Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PSvanLot

Berichten: 10175
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:38

upendo schreef:
Wat is de beweegreden van de DA om het om de dag te doen?


Hij wil het zo afbouwen.

upendo

Berichten: 22301
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 20:12

Toen ik ging afbouwen moest ik naar halve spuiten per dag. Leek mij ook wel logischer, anders heb je de ene dag wel een maagzuurremmer en de andere dag niet.

PSvanLot

Berichten: 10175
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 20:20

upendo schreef:
Toen ik ging afbouwen moest ik naar halve spuiten per dag. Leek mij ook wel logischer, anders heb je de ene dag wel een maagzuurremmer en de andere dag niet.


Dat heb ik al gehad. Ben nu op 1/4e spuit iedere dag.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 20:27

PSvanLot schreef:
Nouvel schreef:
Die van ons is heel makkelijk met spuiten, dus dat scheelt een stuk.
Wat ik wel een dingetje vind is dat hij het ‘s morgens een half uur voor het voeren moet krijgen.
Mijn vriend gaat dus heel vroeg voor zijn werk eerst die spuit geven…
Door de weeks geen hele grote ramp maar in het weekend soms wel even heel vroeg op…


Dat heb ik nu dus al 2.5 week gedaan. Sta iedere dag om 0730 de spuit te geven. Doet ze met de ogen dicht, denk dat de smaak niet vies is.
Ze krijgt dan een stukje wortel. Daarna krijgt ze om 0830 der hooi en brok.
De rest eet al om 0715, naar dat interesseert haar dus echt 0,0

Moet nog tot en met dinsdag. Dan nog 5x om de dag en dan is het klaar.



Mijn vriend doet het om 6.15 voor zijn werk en dan voer ik om 6.45 om voor mijn werk met ons andere paard te stappen die ingespoten is in zijn kogel…
We zijn lekker zoet zo…

Wij moeten 4 weken en dan terug voor controle.
We hebben er nu bijna 2 weken op zitten.

PSvanLot

Berichten: 10175
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 20:29

Nou jullie zijn zeker zoet!
Moet je paard over 4 weken weer een scopie?

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 21:01

PSvanLot schreef:
Nou jullie zijn zeker zoet!
Moet je paard over 4 weken weer een scopie?


Ja de ene na 4 weken weer scopen en de ander na 4 weken controle kogel… :+

PSvanLot

Berichten: 10175
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 21:36

Hopelijk alles dan op zijn retour en iedereen weer richting gezond!

Gelukkig mag mijn paard het doen 'op het oog'. De symptomen die zij liet zien waren na een paar dagen al verdwenen. Met het afbouwen moest ik haar goed in de gaten houden en het is niet terug gekomen. Ben echt heel blij.
Ze is ook echt een stuk kalmer geworden.

Vanmiddag nog even overleg gehad met mijn veearts. Vanaf woensdag gaat ze Speedibeet bijgevoerd krijgen voor de pectine en Phytonics Gastri Comp.
Hopelijk blijft ze zo relaxed.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 07:50

PSvanLot schreef:
Hopelijk alles dan op zijn retour en iedereen weer richting gezond!

Gelukkig mag mijn paard het doen 'op het oog'. De symptomen die zij liet zien waren na een paar dagen al verdwenen. Met het afbouwen moest ik haar goed in de gaten houden en het is niet terug gekomen. Ben echt heel blij.
Ze is ook echt een stuk kalmer geworden.

Vanmiddag nog even overleg gehad met mijn veearts. Vanaf woensdag gaat ze Speedibeet bijgevoerd krijgen voor de pectine en Phytonics Gastri Comp.
Hopelijk blijft ze zo relaxed.


Wat fijn zeg dat het bij jouw paard beter gaat, succes met het herstel verder!

PSvanLot

Berichten: 10175
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 08:56

Dankjewel! Jij ook veel succes

Eef_Bam

Berichten: 4118
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 09:19

Ik meld me hier ook met een paard met maagzweren.

Ik heb een jong paard die erg schraal was, moeite met balans en derglijke, normale dingen. Begin van de zomer verhuisd naar een andere stal, paddock paradise 24/7 buiten. Nadeel was wel dat ze daar (koeien)kuil kregen, afgewogen naar voedingswaarde dus dat was 2 uur na een voerbeurt al op. Dan konden ze nog wat kort gras eten op de track, of stro uit een ruif. Mijn paard eet alles gretig, dus at ook het stro heel graag. Maar na 3 weken daar begon hij ineens lastig te doen, niet willen lopen, rug wegdrukken en echt staken als ik been gaf, met name de eerste overgang naar draf werd hij echt heel narrig ( Aan de longe precies hetzelfde verhaal). Plaatselijke dierenarts even laten kijken hoe hij liep, niet kreupel maar gewoon wat kort, aanpakken was het advies... Vond ik toch wel raar want ik reed hem er wel doorheen , maar het gedrag werd juist erger en erger. Eerst zocht ik het in zijn voeten, dunne zolen en recent van de ijzers gehaald, ijzers er weer onder maar geen verschil. Omdat hij ook zo zijn rug wegdrukte ben ik daar het probleem gaan zoeken, duur nieuw zadel gekocht, paard ging iets beter lopen nadat hij ook een week vrij had gehad door vakantie, maar daarna weer een terugval. Daarna dierenarts toch weer gebeld, ik vermoed maagzweren maar vasten op stal is een grote stressor voor dit paard. Uberhaubt op stal staan bezorgd hem al heel veel stress. Dus in overleg besloten Omeprazol te gaan geven en kijken of hij verbeterde. Na een week zag ik eigenlijk niet/nauwelijks verschil, dus weer gaan afbouwen. Maar hij liep nog steeds niet fijn.

Toen opgeladen en naar een grote kliniek gegaan, uitgebreid onderzoek gedaan en conclusie was paard is niet kreupel over de benen maar houd zich heel erg vast, rugfotos waren bij aankoop gemaakt en zagen er goed uit, dus ook daar lag het niet aan. Paard was zoals ik zelf ook al dacht wel een grote kanshebber voor maagzweren. Toen toch overstag gegaan om een gastroscopie te doen, ondanks de stress die het meebrengt. Uiteindelijk bleek hij inderdaad maagzweren te hebben. Geen hele zware overigens, maar wel die in het klierrijke gedeelte en bij de uitgang van de maag. Vermoeden is wel dat hij misschien ook darmzweren heeft, maar dat is lastig te onderzoeken, en de behandeling die hij nu krijgt werkt daarvoor ook. Dus nu gaan behanelen met Omeprazol in combinatie met sucralfaat 2x per dag. Het is nu 5 dagen later en hij is al zo ontzettend verbeterd *\o/* .

Waarom ik dit wil delen is omdat mijn paard vrij atypisch was qua klachten:
- Kort/niet willen lopen en staken bij overgangen naar voren
- Moeite met buiging naar rechts
- Schrale conditie
- Schrapen tijden het eten van bietenpulp/vitaminebrok


Maar wat hij helemaal niet deed:
- niet gevoelig op de buik met aansingelen of poetsen, echt 0,0
- niet gapen/flemen/happen naar de buik na eten
- slecht eten (dit paard komt aangegallopeerd zodra hij ook maar iets ziet wat op een voerbak lijkt en vreet als een dijkwerker :') )

Mocht er iemand dit ooit lezen en een apard met dezelfde klacten hebben, laat dan zeker een gastroscopie doen. Had mij veel ellende (en geld) bespaard als ik eerder die stap had gezet. Daarnaast zou ik iedereen willen aanraden op te passen met het bijvoeren van stro, dat is blijkbaar een risicofactor voor dit soort maagzweren.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 09:42

.
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Berichten: 10446
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 10:48

Oef! Wat klinkt het enorm bekend!

Vasthouden in de rug vooral.
Hier wel raar gapen, niet flemen.
Verkorte passen.
Buigen op linkerhand.
Boos in galop en hard gaan.

Maar ze heeft ook nog geïrriteerde ligamenten van het si. Die worden behandeld 18oktober.

Ook slecht op gewicht blijven.
Tot ik mastic horse voerde.
Nu onderhoudsdosis en wil kijken of ik het nog verder kan verminderen, met ondersteunde kruiden.
En dan met stress volle dagen, twee dagen volle dosis.

Wat een gezoek...

PSvanLot

Berichten: 10175
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 11:58

Eef_Bam schreef:
Ik meld me hier ook met een paard met maagzweren.

Ik heb een jong paard die erg schraal was, moeite met balans en derglijke, normale dingen. Begin van de zomer verhuisd naar een andere stal, paddock paradise 24/7 buiten. Nadeel was wel dat ze daar (koeien)kuil kregen, afgewogen naar voedingswaarde dus dat was 2 uur na een voerbeurt al op. Dan konden ze nog wat kort gras eten op de track, of stro uit een ruif. Mijn paard eet alles gretig, dus at ook het stro heel graag. Maar na 3 weken daar begon hij ineens lastig te doen, niet willen lopen, rug wegdrukken en echt staken als ik been gaf, met name de eerste overgang naar draf werd hij echt heel narrig ( Aan de longe precies hetzelfde verhaal). Plaatselijke dierenarts even laten kijken hoe hij liep, niet kreupel maar gewoon wat kort, aanpakken was het advies... Vond ik toch wel raar want ik reed hem er wel doorheen , maar het gedrag werd juist erger en erger. Eerst zocht ik het in zijn voeten, dunne zolen en recent van de ijzers gehaald, ijzers er weer onder maar geen verschil. Omdat hij ook zo zijn rug wegdrukte ben ik daar het probleem gaan zoeken, duur nieuw zadel gekocht, paard ging iets beter lopen nadat hij ook een week vrij had gehad door vakantie, maar daarna weer een terugval. Daarna dierenarts toch weer gebeld, ik vermoed maagzweren maar vasten op stal is een grote stressor voor dit paard. Uberhaubt op stal staan bezorgd hem al heel veel stress. Dus in overleg besloten Omeprazol te gaan geven en kijken of hij verbeterde. Na een week zag ik eigenlijk niet/nauwelijks verschil, dus weer gaan afbouwen. Maar hij liep nog steeds niet fijn.

Toen opgeladen en naar een grote kliniek gegaan, uitgebreid onderzoek gedaan en conclusie was paard is niet kreupel over de benen maar houd zich heel erg vast, rugfotos waren bij aankoop gemaakt en zagen er goed uit, dus ook daar lag het niet aan. Paard was zoals ik zelf ook al dacht wel een grote kanshebber voor maagzweren. Toen toch overstag gegaan om een gastroscopie te doen, ondanks de stress die het meebrengt. Uiteindelijk bleek hij inderdaad maagzweren te hebben. Geen hele zware overigens, maar wel die in het klierrijke gedeelte en bij de uitgang van de maag. Vermoeden is wel dat hij misschien ook darmzweren heeft, maar dat is lastig te onderzoeken, en de behandeling die hij nu krijgt werkt daarvoor ook. Dus nu gaan behanelen met Omeprazol in combinatie met sucralfaat 2x per dag. Het is nu 5 dagen later en hij is al zo ontzettend verbeterd *\o/* .

Waarom ik dit wil delen is omdat mijn paard vrij atypisch was qua klachten:
- Kort/niet willen lopen en staken bij overgangen naar voren
- Moeite met buiging naar rechts
- Schrale conditie
- Schrapen tijden het eten van bietenpulp/vitaminebrok


Maar wat hij helemaal niet deed:
- niet gevoelig op de buik met aansingelen of poetsen, echt 0,0
- niet gapen/flemen/happen naar de buik na eten
- slecht eten (dit paard komt aangegallopeerd zodra hij ook maar iets ziet wat op een voerbak lijkt en vreet als een dijkwerker :') )

Mocht er iemand dit ooit lezen en een apard met dezelfde klacten hebben, laat dan zeker een gastroscopie doen. Had mij veel ellende (en geld) bespaard als ik eerder die stap had gezet. Daarnaast zou ik iedereen willen aanraden op te passen met het bijvoeren van stro, dat is blijkbaar een risicofactor voor dit soort maagzweren.


Idem aan mijn paard. Heb enkel geen scopie laten doen, maar meteen gestart met Ulcer en dit leverde veel resultaat op.

Beterschap voor je paard.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:28

Denk er wel aan dat maagzweren ook vaak samen voorkomen met chronische pijn. Mijn paard knapte enorm op van de omeprazol, maar bleek later toch ook een halsblessure te hebben. Hals en rug blessures kunnen ook overlap hebben in klachten met maagzweren.

PSvanLot

Berichten: 10175
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:31

sanne83 schreef:
Denk er wel aan dat maagzweren ook vaak samen voorkomen met chronische pijn. Mijn paard knapte enorm op van de omeprazol, maar bleek later toch ook een halsblessure te hebben. Hals en rug blessures kunnen ook overlap hebben in klachten met maagzweren.


Bij mij zat er, helaas, ook een erg slecht passend zadel bij. Iemand, die achteraf vooral een heel goed verhaal had, heeft me een hele tijd met een slecht passend en scheef zadel laten rijden.

Het nieuwe zadel heeft behoorlijk wat opgelost.

maralyn

Berichten: 10446
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:33

sanne83 schreef:
Denk er wel aan dat maagzweren ook vaak samen voorkomen met chronische pijn. Mijn paard knapte enorm op van de omeprazol, maar bleek later toch ook een halsblessure te hebben. Hals en rug blessures kunnen ook overlap hebben in klachten met maagzweren.


Yepp!

Ligamenten van het si geïrriteerd.

Eef_Bam

Berichten: 4118
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:38

Als ik kijk hoe mijn paard liep met de maagzweren verbaasd het me niet dat ze ook hals of rugblessures krijgen. Ben wel zelf vrij snel gestopt met rijden omdat ik voelde dat het hem met zo een vastgezette rug geen goed deed. Maar het is natuurlijk ook een kip/ei verhaal, kan het me goed voorstellen dat een paard met rugpijn maagzweren ontikkeld, maar denk ook zeker andersom.

MaritB

Berichten: 8644
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:49

Slecht lopen, niet voorwaarts etc allemaal heel erg herkenbaar!

PSvanLot

Berichten: 10175
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:57

MaritB schreef:
Slecht lopen, niet voorwaarts etc allemaal heel erg herkenbaar!


Ik denk zelf dat het slecht passende zadel ook een aandeel heeft gehad in de, het ontwikkelen van, de maagzweer.

Popstra
Berichten: 13813
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 13:02

Waarom geven jullie smorgens vroeg de spuit?
Ik maak op dat dit op een nuchtere maag moet maar een paard wat goed gemanaged word staat toch nooit met lege maag??? Helemaal niet als het gevoelig is voor zweren. Deze moet altijd ruwvoer tot de beschikking hebben.

Je kan de spuit in dat geval dus net zo goed op een andere tijd geven. Voor Krachtvoer of 2 uur na het voeren van het Krachtvoer.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 13:30

Wij moesten ‘m echt van de kliniek ‘s morgens minimaal een half uur voor de eerste voerbeurt geven. Ook al heeft die van ons voor de hele nacht hooi hangen…
Heb nog gevraagd of het niet voor de avond voerbeurt mocht omdat dat voor ons makkelijker te doen is.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 13:36

Ik ben er ook van overtuigd dat er vaak een achterliggende oorzaak is. Maar dat dat zich vaak wel uit in dezelfde problemen (zie hierboven de problemen met rijden).

Ik heb dit nooit gehad, nooit iets aan hem gemerkt met rijden maar juist wel met eten en gapen en lichte gaskoliek. Oorzaak was bij mij echt het verse voorjaarsgras wat een ander gistingsproces activeert. Daar doet hij het simpelweg minder op. Daarom is de oorzaak achterhalen ook heel belangrijk.

Die van mij gaat met ruim 10-12 kg de nacht in om 22.00 maar vaak is dat rond een uur of 6 half 7 wel op. Voor hij dan nieuw hooi krijgt is het een mooi moment om de ulcergold te geven.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 13:37

.m
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Berichten: 4118
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 13:40

Hier ook echt expliciet het advies van de kliniek gekregen na 22.00 niet meer te voeren en de omeprazol op een lege maag in de ochtend te geven, heb niet gevraagd waarom maar ging er van uit dat het dan beter inwerkt. Vervolgens mag hij dan nog 45 minuten niet eten om dan sucralfaat te krijgen gemengd door fibrebeet, en daarna mag hij pas hooi/op de wei.

Moet zeggen dat ik te lang zonder ruwvoer ook niet prettig vind, normaal hebben ze fijnmazige hooinetten waar ze heel de nacht mee kunnen doen. Nu vanwege dat advies netten met grote mazen, denk dat ze rond 23.00/24.00 op zijn

MaritB

Berichten: 8644
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 13:41

PSvanLot schreef:
MaritB schreef:
Slecht lopen, niet voorwaarts etc allemaal heel erg herkenbaar!


Ik denk zelf dat het slecht passende zadel ook een aandeel heeft gehad in de, het ontwikkelen van, de maagzweer.


Bij ons is dat niet het geval, mijn pony (1.20) is eigenlijk nooit echt bereden. Af en toe door mijn kindjes van nu 2 en 4 zonder zadel. En ik zelf rij er niet op haha.
Ik heb hem ook nog gewoon niet kunnen beleren door niet fijn lopen..


Overigens kwam er uit de scopie geen maagzweer, maar hij reageert dus wel zoals de meeste hier ook omschrijven. Ik ga geen niet scopie meer doen. Mijn pony laat ik echt niet meer vasten, hij heeft daar nog een week last van gehad. In een andere hoek kreeg ik advies psyllium pellets te voeren, dit geeft een beschermend laagje over de maag, na ruim 10 dagen ben ik effect gaan merken. Het is een kuur, hij eet nu duidelijk minder en beweegt veel fijner, ruim schouder. Zo anders..

(dit was ook met de lijnzaad en baking soda maar dit kun je niet langdurig geven want dan worden er meer processen verstoord in de vertering) Ik geef ook ruim een maand geen voordroog meer (ja 1x half uurtje per dag omdat hij dan meer uren in de kudde kan blijven) en een max van 2u zonder ruwvoer.

Hij is ook getest op KPU en blijk behoorlijk hoge waarden te hebben, hier ga ik hem ook voor behandelen :) Dus volgens de kliniek geen maagzweer, maar reageert wel zo en het management moet ook echt zo zijn.
Laatst bijgewerkt door MaritB op 04-10-21 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt