Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 13:41

Ik mocht destijds snachts wel gewoon hooi voetenzak omdat dat altijd op was om 0600. Dan kreeg hij om 07.30 de spuit. Anderhalf uur zonder kunnen ze sowieso wel want dat heb je met rijden, slapen etc ook gewoon.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 13:49

Popstra schreef:
Waarom geven jullie smorgens vroeg de spuit?
Ik maak op dat dit op een nuchtere maag moet maar een paard wat goed gemanaged word staat toch nooit met lege maag??? Helemaal niet als het gevoelig is voor zweren. Deze moet altijd ruwvoer tot de beschikking hebben.

Je kan de spuit in dat geval dus net zo goed op een andere tijd geven. Voor Krachtvoer of 2 uur na het voeren van het Krachtvoer.


Paarden hebben nooit een lege maag, maar hoe leger hoe beter het middel in kan werken. Mijn paard staat op stro, maar heeft niet constant hooi tot der beschikking in de nacht.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 14:12

Op een zo leeg mogelijke maag werkt het middel het beste, vandaar dat advies.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 14:31

Nouvel schreef:
Op een zo leeg mogelijke maag werkt het middel het beste, vandaar dat advies.


Dat was ook het advies van mijn arts.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:28

PSvanLot schreef:
Nouvel schreef:
Op een zo leeg mogelijke maag werkt het middel het beste, vandaar dat advies.


Dat was ook het advies van mijn arts.


Ja en wij moeten in het ochtendvoer en avondvoer dan die sucralfaat geven en die brokjes

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 20:09

Eef_Bam schreef:
Hier ook echt expliciet het advies van de kliniek gekregen na 22.00 niet meer te voeren en de omeprazol op een lege maag in de ochtend te geven, heb niet gevraagd waarom maar ging er van uit dat het dan beter inwerkt. Vervolgens mag hij dan nog 45 minuten niet eten om dan sucralfaat te krijgen gemengd door fibrebeet, en daarna mag hij pas hooi/op de wei.

Moet zeggen dat ik te lang zonder ruwvoer ook niet prettig vind, normaal hebben ze fijnmazige hooinetten waar ze heel de nacht mee kunnen doen. Nu vanwege dat advies netten met grote mazen, denk dat ze rond 23.00/24.00 op zijn
ik vind dit echt een super slecht advies van een kliniek.
We weten nu allemaal wel zo een beetje hoe maagzweren kunnen ontstaan en dan gaan zij advies geven je paard een uur of 7 (weet niet hoe vroeg er gevoerd word) zonder ruwvoer te laten staan 8)7
Ik kan daar werkelijk de logica niet van in zien en zulk advies zou ik dus nooit opvolgen.

Omeprazole blijft als een klont in de maag liggen en neutraliseerd het zuur. Meer doet het niet. Dat hoef je echt niet perse vroeg in de ochtend te geven.
Sucralfaat legt echt een beschermlaag als een soort pleister tegen de zweer zodat deze kan gaan genezen en beschermd de maagwand. Dit kun je het beste zo in de mond spuiten mits je de vloeibare versie geeft.

Angelo_J
Berichten: 46
Geregistreerd: 20-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 20:18

Popstra schreef:
Eef_Bam schreef:
Hier ook echt expliciet het advies van de kliniek gekregen na 22.00 niet meer te voeren en de omeprazol op een lege maag in de ochtend te geven, heb niet gevraagd waarom maar ging er van uit dat het dan beter inwerkt. Vervolgens mag hij dan nog 45 minuten niet eten om dan sucralfaat te krijgen gemengd door fibrebeet, en daarna mag hij pas hooi/op de wei.

Moet zeggen dat ik te lang zonder ruwvoer ook niet prettig vind, normaal hebben ze fijnmazige hooinetten waar ze heel de nacht mee kunnen doen. Nu vanwege dat advies netten met grote mazen, denk dat ze rond 23.00/24.00 op zijn
ik vind dit echt een super slecht advies van een kliniek.
We weten nu allemaal wel zo een beetje hoe maagzweren kunnen ontstaan en dan gaan zij advies geven je paard een uur of 7 (weet niet hoe vroeg er gevoerd word) zonder ruwvoer te laten staan 8)7
Ik kan daar werkelijk de logica niet van in zien en zulk advies zou ik dus nooit opvolgen.

Omeprazole blijft als een klont in de maag liggen en neutraliseerd het zuur. Meer doet het niet. Dat hoef je echt niet perse vroeg in de ochtend te geven.
Sucralfaat legt echt een beschermlaag als een soort pleister tegen de zweer zodat deze kan gaan genezen en beschermd de maagwand. Dit kun je het beste zo in de mond spuiten mits je de vloeibare versie geeft.


Ik was zelf ook verbaasd over dit advies, maar ik heb wetenschappelijke studies gezocht en er kwam inderdaad naar voren (in een RCT, als ik het mij goed herinner) dat de groep paarden die onbeperkt hooi kregen minder baat hadden bij omeprazole.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 20:20

Nou bizar. Ik vind het zo tegenstrijdig..

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 20:23

Omeprazol blijft niet als een klont in de maag liggen om het zuur te neutraliseren. Het is een PPI-proton pomp inhibitor. Het wordt opgenomen in de dunne darm, en het maakt maagzuur makende kanaaltjes onklaar (de proton pompjes, plat gezegd). Hierdoor is er minder maagzuur, wordt het zuur dat er is neutraler en krijgt de maag kans te genezen. Het nuchter houden is vooral voor de doorstroom naar de dunne darm, waar het opgenomen wordt.

Overigens heb ik mijn paard er nooit nuchter voor gehouden... Ook omdat ik dit niet oké vind voor hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 22:19

Ik heb het wel smorgens gegeven voor de eerste voer beurt. Allicht heeft hij wel nog wat stro gegeten in de tussentijd maar hij heeft dan vaak nog een mini laagje in zijn hooinet (wat zo nat gesopt is dat hij het vaak niet eet). Zo was hij vermoedelijk een uur of 1?2? Max 2,5 nuchter.
Nooit dat ik hem een hele nacht zonder zou laten staan… ook niet tijdens de Omeprazol.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 22:32

Moet ook zeggen dat de eerste dierenarts dit advies niet gegeven heeft. Voor de scopie kreeg hij al 2 weken omeprazol, door omstandigheden altijd precies na de weidegang/voerbeurt op een volle maag. Merkte toen wel iets verbetering maar een heel stuk minder moet ik zeggen. Mijn paard doet het hier nu goed op, dat is voor mij het belangrijkst. Overigens eten ze nu ik hem aan huis heb in de avond ruim 7,5 kg hooi per paard weg, dus het duurt ook nog wel even voor de maag echt leeg is :D .

Ik heb overigens sucralfaat in poedervorm, vandaar dat ik het meng met wat fibrebeet.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 12:52

Ik las de tip in het springpaardenfokkerij topic dat rijstolie zoveel goeds kan doen voor paarden met maagzweren. Iemand daar ervaring mee?

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 13:17

Nee wel een onderzoek met maïsolie dat dat kan helpen. Voer ik in de winter bij.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 13:24

Mieke schreef:
Ik las de tip in het springpaardenfokkerij topic dat rijstolie zoveel goeds kan doen voor paarden met maagzweren. Iemand daar ervaring mee?


Kennis van mij is wél blij met rijstolie ivm samenstelling.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 15:46

biancaaaa schreef:
Nee wel een onderzoek met maïsolie dat dat kan helpen. Voer ik in de winter bij.


Maïsolie werd inderdaad ook genoemd in het verslag van onze dierenarts

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:22

Maar over mais zijn de deskundigen het ook niet helemaal met elkaar eens. Mais schijnt nogal eens darmklachten te kunnen geven.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:35

Het zou mij niet verbazen als alle oliesoorten verbetering zouden geven. Als het maar goed vloeibaar is en dus een vettig laagje achterlaat.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:43

Ik geef lijnzaadolie. Schijnt dat olie an sich inderdaad goed is voor de maag en darmen. En de omega 3 die er in zit helpt ook tegen ontstekingen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:10

Ik geef ook lijnzaadolie en gemicroniseerd lijnzaad

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:29

Die van mij is veel te vet dus ik durf geen olie te voeren… zou het wel willen met het oog op voorkomen aangezien ze nu goed lijkt..

Dit is dr postuur nu.. al heel veel afgevallen
Afbeelding

Versace2011

Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 23:05

upendo schreef:
Versace2011 schreef:
ik ben nog op zoek naar omeprazol, gestart met een kuur maar leverancier is out of stock. Wie o wie heeft nog wat liggen?

Even een andere kliniek bellen? :)


Iedere DA in NL werkt met de Gastrogard of Ulcergard, medicatie die bewust duur gehouden wordt. Omdat er alternatieven zijn, doe ik niet mee aan deze onzin.
Overigens is er een Engels onderzoek dat langrdurig geven van Omeprazol niet goed is. Spijsvertering staat compleet op zijn kop. Goede bacterien zijn gedood. Kan het wel even opzoeken.

https://blog.biostarus.com/omeprazole-f ... stionable/
'The effects of omeprazole in the body'

Stomach ulcer recurrence: the merry-go-round

Once a horse has been treated and healed with omeprazole for squamous ulcers, there is often a recurrence of ulcers. This is due to a phenomenon known as Rebound Acid Hypersecretion (RAHS). The body actually increases acid secretions after omeprazole treatment. The increase in acid can cause heartburn, acid regurgitation and dyspepsia, leading to formation of new ulcers.

Typically, the horse will resume treatment with omeprazole once again, restarting the cycle.

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 23:14

Daarom altijd heel langzaam afschalen met een PPI. Het is ook jammer dat cimetidine of ranitidine niet te koop/te duur is in paardendosering.

yvonnepuntnl

Berichten: 4481
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Betuwe

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 09:00

@Hannanas, wat is een PPI?

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 09:58

yvonnepuntnl schreef:
@Hannanas, wat is een PPI?


Oa omeprazol. Alle prazolletjes zijn proton-pomp-inhibitors (remmers). Dat zegt hoe ze werken, op welke manier de maag minder zuur wordt. Ranitidine is bijvoorbeeld een H2-antagonist en werkt anders.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Protonpompremmers

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 10:03

Versace2011 schreef:
Iedere DA in NL werkt met de Gastrogard of Ulcergard, medicatie die bewust duur gehouden wordt. Omdat er alternatieven zijn, doe ik niet mee aan deze onzin.
Overigens is er een Engels onderzoek dat langrdurig geven van Omeprazol niet goed is. Spijsvertering staat compleet op zijn kop. Goede bacterien zijn gedood. Kan het wel even opzoeken.

https://blog.biostarus.com/omeprazole-f ... stionable/
'The effects of omeprazole in the body'

Stomach ulcer recurrence: the merry-go-round

Once a horse has been treated and healed with omeprazole for squamous ulcers, there is often a recurrence of ulcers. This is due to a phenomenon known as Rebound Acid Hypersecretion (RAHS). The body actually increases acid secretions after omeprazole treatment. The increase in acid can cause heartburn, acid regurgitation and dyspepsia, leading to formation of new ulcers.

Typically, the horse will resume treatment with omeprazole once again, restarting the cycle.
ja je moet inderdaad niet vergeten maagzuur ook een functie heeft in de spijsvertering.