Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 14:48

@Boemel; ja jij zit ook wel in hetzelfde schuitje he.. hoe gaat het met jou paard?
Ja ik hoop elke dag weer op droog weer! Wil ze zo graag het land op doen. Maar mijn paardenweiland is nog nat :(
Stomme kleigrond soms…..
Dus ik hoop dat ze er snel op kunnen! Want ze heeft nu ook veel stress, de kleine is echt heel druk en brutaal.
En lang op zand kan ook niet want de kleine hapt in het zand.

Ik heb phytonics strezz besteld. Kijken of dat nog iets doet.
Ik las ergens een goede ervaring

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 15:37

Met Mirtje gaat het gestaag de goede kant op.
Ze fleemt nagenoeg niet meer en dat zie ik maar als een goed teken. Af en toe gaat ze showen in de rijbak en zit er dus meer leven in.
Vorige week heb ik haar meer opgepakt in het grondwerk, longeerwerk en lange teugel werk. Dat ging in aanvang heel goed, maar toen toch weer een terugslag in humeurigheid. Dus blijkbaar toch teveel :(

Hopelijk lukt het morgen om foto’s van de darmen te maken, zodat ik zeker weet hoe het met het zand zit.

Maar een merrie met veulen in jouw situatie lijkt me erg stressvol. Hopelijk blijft het voorlopig droog en kunnen ze snel het land op. Dat zal je vast meer rust geven :(:)

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 18:59

Het is bij jou merrie ook echt passen en meten. Ik hoop zo dat je inzet uiteindelijk wordt beloond!
Heb je ook wel eens aan hormonaal gedacht?

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 19:00

Hoe zacht is jullie hooi?

Heb zonet een paar pakjes opgehaald, opzich zacht maar wel meer prik dan mijn eigen.
Maar ik loop hier steeds tegenaan, als het niet vol bemest is dan is het al snel stengeliger

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 19:02

Ja ook wel. Maar, ze is normaal hengstig en ook niet anders ofzo tijdens de hengstigheid, dus het lijkt dat niet te zijn.

Ik vind ons hooi niet superzacht, maar zeker niet te stengelig. Gewoon wel mooi. :o

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 20:18

Wat vervelend Marus! En dat geld gedoe snap ik ook helemaal. Ik had 5 jaar gespaard om mijn merrie te kopen. In drie jaar tijd is dat bedrag en meer er uit gegaan aan medicijnen, dierenartsen en weet ik niet wat.

Ik hou niet iedereen uit elkaar maar je weet waarom ze zweren heb?

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 21:01

Phoe dat is ook zuur Phonix. 5 jaar sparen en dan zoveel ellende.

Mirtje haar slobber heb ik geminimaliseerd naar 1 handje en de rest vervangen door lijnzaad en dan nogloa een paar handjes esparcette.
Vandaag kon ik veilig in haar stal staan zonder eruit gemept te worden.
Ik doe morgen maar even hetzelfde recept :=

Rijden jullie eigenlijk op jullie paarden met maagzweer of helemaal niet?

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 22:03

Phonix schreef:
Wat vervelend Marus! En dat geld gedoe snap ik ook helemaal. Ik had 5 jaar gespaard om mijn merrie te kopen. In drie jaar tijd is dat bedrag en meer er uit gegaan aan medicijnen, dierenartsen en weet ik niet wat.

Ik hou niet iedereen uit elkaar maar je weet waarom ze zweren heb?


Ja herkenbaar…..

Ik kocht haar sept 23 en ze bleek achteraf een rode bloedwormbesmetting te hebben.
Dit heeft haar dikke darm beschadigd en daardoor erge gradatie maagzweren.
Dus een traject van 3 x scopie, medicatie en aangepaste voeding.
Maar helaas nu weer terug bij af

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 22:45

Boemel, mijne staan helaas stil op dit moment door een verrekte ellenboog, maar wij hebben haar in gang gehouden toen ze wel maagzweer had en moest werken.

Marus, zulke dinges neemt gewoon heel veel tijd in beslag om beter te worden. Mijne is wel veel beter worden toen ik begon met slobber geven elke dag. Alsof het de buik en darmen een beetje smeert.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 23:03

Ja klopt en de stress met en na de bevalling heeft geen goed gedaan,
Ze krijgt 3 x dgs bergwiesen mash.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 23:07

Mij werd streng afgeraden te rijden.
Een maagzweer doet echt veel meer zeer dan je denkt...

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 23:39

Het ligt wel een beetje aan wat voor maagzweren je hebt en hoe je het aanpakt. Als je wel voor zorgt dat er bodem is in de buik ligt kan het wel. Mijne kan je niet echt stil zetten dus is moeilijk.

Marus, ok ze was dus zwanger toen je haar kocht? Ik zou gewoon moed er inhouden. Straks is ze meer gewend aan moeder zijn en voelt lichaam beter na de bevalling :)

callass

Berichten: 226
Geregistreerd: 03-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 10:52

Paard is bekend met gevoelige maag. Zwaar kreupel da dacht hoefbevangen dat ik dacht hoe dan?? Laag suiker zetmeel geen graan geen gras geen medicatie nooit dik. Dus medicijnen met omeprazol erbij lage dosering, uiteindelijk na 2 weken geen hoefbevangenheid per direct medicijnen gestopt wel nog een weekje afbouwen omeprazol vanaf 100kg je raad het al toch erg last van zijn maag 2 maanden met heeeel langzaam afbouwen weer omeprazol 2 dagen voordat ik zou stoppen zie ik een horzellarf ontwormt met pramox en toch door gegaan lage dosering 75kg omepralzol voor de zekerheid paard doet het super eet goed ziet er goed uit. Dus gestopt zie ik dat hij verdikking en rood aan z'n ruinen tanden heeft maak proppen trekt rare bekken met een hap brok wil dus ook geen hard voedsel dus over op vloeibaar eet het goed brokken geweekt en zijn equifyt zupa. En weer maar lage dosering omeprazol voordat het weer ellende is. Tandarts komt maandag. Wat denken jullie maag of tanden? Pramox hoe lang werkt dit en hoe lang kunnen ze daar last van hebben? Komen alle larven met 1 spuiten eruit en hoe lang werkt dit? Even foto bijgevoegd van z'n tandenAfbeelding

Afbeelding

Paard is overigens met pensioen al een paar maanden. Dus geen bit in waar het van zou kunnen komen. Ik heb dit eerder gezien aan z'n tanden.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 10:55

In ieder geval de tandarts erbij.
Goede vertering en pijnvrij zijn doet de maag ook goed.

Mijn merrie had 5 dagen larven in de mest.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 11:28

Kan heel goed kunnen dat de maag slecht is door dit hoor. Hoor je vaker.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 20:29

Ik kan mij hier ook weer melden.
Eerst mijn merrie eilis met zweren in de ergste vorm in het klierrijke deel van de maag. Die werd ook hoefbevangen doordat ze alleen gras wilde eten als ze zweren had. Ze deed het zowieso beter op gras.
Helaas leeft ze niet meer. Maar heb een nakomeling van haar. Een nu 3 jarige merrie. Ik doe d'r wel eens een singeltje om om te oefenen of een zadel. En ze keek wel eens wat boos. Maar het is altijd al een blijf van mijn lijf pony.
Nu ging ik woe avond weer ff oefenen met haar en toen viel ze mij zo ongeveer aan. Probeerde overal te bijten incl de vensterbank.
Volgende morgen gelijk de kliniek gebeld. Vanmorgen scopie gehad. Ik moest gewoon weten of ze zweren heeft. Ze heeft verder echt nul klachten.. eilis was een moeilijke eter. Maar Nora daar tegen eet alles wat je haar voor zet.
Ik had mijn twijfels. Helaas blijkt ze toch zweertjes te hebben. Gelukkig in veel mindere mate als haar moeder toen. Er zaten nog enkele horzels larven, ondanks ontworming en zag er iets onrustig uit. Waarschijnlijk door de larven. Maar geen zweren. Toen verder naar onder in het klierrijke deel kwamen er toch wat zweertjes te voorschijn.
Onduidelijk waardoor dit ontstaat. Ik doe alles perfect en dat was bij haar moeder ook al zo. Waarschijnlijk is het iets wat toch in enige mate een soort van erfelijk is.
Nu 3 weken ulcergold en 35 dagen sucralfaat en over 4 weken weer een scopie.
Goed gaan kijken of haar gedrag af neemt. Dan weet ik of dat echt gerelateerd is aan de maag. Dan laat ze dus blijkbaar heel goed merken als het niet meer lekker zit in de maag.

Ik kreeg het advies maisolie te gaan geven. Waar halen jullie dat. Zag op bol.com wel 5 liter flessen.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 20:39

Waarschijnlijk de larven, die zijn vrij vervelend

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 20:56

Phonix schreef:
Waarschijnlijk de larven, die zijn vrij vervelend


Nee de larven zitten niet onderin. Die zitten bovenin. De zweren zaten juist onderin.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 22:26

koetjeboe schreef:
Phonix schreef:
Waarschijnlijk de larven, die zijn vrij vervelend


Nee de larven zitten niet onderin. Die zitten bovenin. De zweren zaten juist onderin.


Ja, maar maagzweer onderin is vaak een teken van pijn of stress wat de larven geven.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 22:32

Phonix schreef:
Waarschijnlijk de larven, die zijn vrij vervelend


Nee de larven zitten niet onderin. Die zitten bovenin. De zweren zaten juist onderin.[/quote]

Ja, maar maagzweer onderin is vaak een teken van pijn of stress wat de larven geven.[/quote]

Ow dat durf ik niet te zeggen. De dierenarts dacht niet dat daar van kwam. Ik hoop dat daar door komt. Dan komt het misschien niet snel terug

rosslover

Berichten: 1132
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 00:29

callass schreef:
Paard is bekend met gevoelige maag. Zwaar kreupel da dacht hoefbevangen dat ik dacht hoe dan?? Laag suiker zetmeel geen graan geen gras geen medicatie nooit dik. Dus medicijnen met omeprazol erbij lage dosering, uiteindelijk na 2 weken geen hoefbevangenheid per direct medicijnen gestopt wel nog een weekje afbouwen omeprazol vanaf 100kg je raad het al toch erg last van zijn maag 2 maanden met heeeel langzaam afbouwen weer omeprazol 2 dagen voordat ik zou stoppen zie ik een horzellarf ontwormt met pramox en toch door gegaan lage dosering 75kg omepralzol voor de zekerheid paard doet het super eet goed ziet er goed uit. Dus gestopt zie ik dat hij verdikking en rood aan z'n ruinen tanden heeft maak proppen trekt rare bekken met een hap brok wil dus ook geen hard voedsel dus over op vloeibaar eet het goed brokken geweekt en zijn equifyt zupa. En weer maar lage dosering omeprazol voordat het weer ellende is. Tandarts komt maandag. Wat denken jullie maag of tanden? Pramox hoe lang werkt dit en hoe lang kunnen ze daar last van hebben? Komen alle larven met 1 spuiten eruit en hoe lang werkt dit? Even foto bijgevoegd van z'n tanden[ [url=m/WJd7Ar.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/VvyQFa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Paard is overigens met pensioen al een paar maanden. Dus geen bit in waar het van zou kunnen komen. Ik heb dit eerder gezien aan z'n tanden.


Hier staan we sinds januari op de omeprazol + sucralfaat en mijn pony heeft sinds een paar weken allemaal blauwe plekken in haar mond. Op deze foto’s had ze al anderhalve maand geen bit in gehad, dus waar het vandaan komt.. :?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 21:28

Tip voor de Celtix Buf gebruikers. De webshop heeft 25% korting op je bestelling op dit moment.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 23:31

Dankjewel, ga ik bestellen :o

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 08:24

Maaik schreef:
Tip voor de Celtix Buf gebruikers. De webshop heeft 25% korting op je bestelling op dit moment.


Aangezien ik een zeer tevreden gebruiker ben, wil ik wel een extra emmer bestellen. Heb ik er vast 1 als deze leeg is.
Maar welke site heeft de korting? Ik kan het niet vinden. Of ik ben een dag te laat bestellen en de korting is al over.

Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 10:24

PAASHAAS25 Bij Ruiterhart.nl

En EASTER24 en gratis verzenden bij Equine74.