Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 10:44

@nini_roosje, Ja ze staat elke dag een uurtje met een ander paard in de binnenbak. Maar ja, dan weer 23 uur op stal..... Ik heb net een telefoontje gehad dat ze nu buiten staat (nu kan het wel nadat ik boos ben geworden) en aardig rustig is. Ben benieuwd hoe het vanmiddag met haar gaat...

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:35

@ Muc, erg vervelend zo wel voor jou en paard natuurlijk. Krijgt je paard iets van medicatie of een supplement oid?

muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:44

@ Classic-life, Ja nu GastroGard en Pronutrin, normaal krijgt ze Magnesium tegen de stress.
Mijn man heeft net gebeld, het lijkt weer beter te gaan met mijn merrietje. Ze staat rustig op het paddock hooi te eten.Hopen dat het zo blijt.

Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:24

Muc dat is ook wat :(:) gelukkig dat ze nu wel naar buiten kan, en hopen dat dat ook zo kan blijven.

Die van mij krijgt ook magnesium tegen de stress en omdat hij dat tekort kwam.
Valt wel op moet ik zeggen dat veel paarden die maagzweren hebben ook snel stress hebben en onrustig zijn :)

LS_

Berichten: 754
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Beveren-Waas

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:39

Er zijn verschillende oorzaken voor maagzweren. Stress wordt vaak gezegd en te weinig ruwvoer zoals al gezegd is.
Heb zelf een paard die 3 jaar lang om het half jaar 3egraads maagzweren had en een bloedende maag tot gevolg.
Symptomen zijn inderdaar heel vaag, mijn paard at niet meer goed, at ook niet graag (was helemaal niet geïnteresseerd wanneer er eten werd gegeven), paar vermagerde sterk, spieren werden zwak...
Ja kan het pas echt zeker weten door een endoscopie te laten doen.

Behandeling is vaak met GastroGard en rust gedurende enkele weken. Daarna zorgen dat er 24/24 ruwvoer tot het paard zijn beschikking is en vaak ook een supplement, zoals bvb pronutrin dat Muc geeft. Dit hielp bij mijn paard niet, wij zijn overgestapt naar zwaardere pillen, ranitidine. Behoorlijk duur spul en bracht eigenlijk ook niets op bij mijn paard. Maar dat kwam omdat die nogal een eigenaardige oorzaak had, voor de geïnteresseerden is er de pb-knop :)

Wanneer maagzweren terugkomen kan dit door een bacterie komen die reeds is gevonden bij de mens maar nog niet bij paarden. Hier is mijn paard op getest met negatieve uitslag :)

Ik kan zo nog wel even doorgaan, als er specifieke vragen zijn, wederom gebruik gerust de pb-knop ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 11:23

muc schreef:
@nini_roosje, Ja ze staat elke dag een uurtje met een ander paard in de binnenbak. Maar ja, dan weer 23 uur op stal..... Ik heb net een telefoontje gehad dat ze nu buiten staat (nu kan het wel nadat ik boos ben geworden) en aardig rustig is. Ben benieuwd hoe het vanmiddag met haar gaat...


Idd wanneer je boos word, kan er ineens een hoop.. De mijne gaat op dit moment ook als enigste van stal naar buiten.. De rest word gewoon niet buiten gezet.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:33

Ik zou je adviseren een da te benaderen die ook accupunctuur en homeopathie gestudeerd heeft. Ik heb daar hele goede ervaringen mee.

HCRanch schreef:
Hier komt het ook vaak voor helaas. Vooral bij de racepaarden.

Ik heb sinds een week 2 rescue horses, waarvan ik van eentje bijna zeker weet dat hij een ernstige maagzweer heeft. Hij heeft pijn na het eten (als hij al eet) en kwijlt enorm na het eten.

Omdat hij nog zo zwak is en ondervoed wil ik hem niet laten onderzoeken met een tube, we moeten hier ook 1.5 uur voor rijden dat is gewoon teveel voor hem.

Medicijnen zijn echt mega duur hier, maar heb nu een olie gevonden (pine nut oil) die bij mensen helpt tegen maagzweren en in overleg met de leverancier ga ik dit proberen bij dit paard. Hoop dat het verlichting bij hem geeft.

Heb ook goeie berichten van de groene os gehoord, maar daar heb ik hier even niks aan helaas.

muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:31

@friesiszwart, vertel eens met die accupuntuur/ homopatische da? :-)

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:28

interessant topic!

wat enkele redenen zijn voor een te lage ruwvoergift in verhouding met krachtvoer zijn volgens mij:
- ontwetendheid: 2 plakjes hooi meer of minder lijkt veel, terwijl een kilo krachtvoer absoluut niet veel lijkt voor een paard van 500kg
- paarden die onbepertk ruwvoer ter beschikking hebben, hebben vaak een optisch "dikke" grasbuik
- paarden met overgewicht zijn "slomer" en krijgen vaak meer krachtvoer voor meer pit, terwijl ze alleen maar meer energie "verspillen" aan het verteren van dit extra krachtvoer.

Hier ook een paard met potentiëel maagzweren en ook ik zal hoogst waarschijnlijk nooit een gastroscopie laten uitvoeren. Mijn merrie geeft duidelijk ongemak aan ( trappen naar de singel, poging tot bijten bij aansingelen of zelfs tegen de grond gaan liggen), dus is het volgens mijn DA tijd en geldverspilling. Bij haar gaf het toedienen van een maagzuurneutralisator (gaviscon) duidelijk effect, waardoor de DA dezelfde "behandeling" als bij maagzweren aangaf.
Dus ik heb al enkele kuren achter de rug. gaviscon bij het toedienen van "bute", maagzout en gaviscon bij "acute" opstoten (bij stress na een wedstrijd of verandering van weidegang patroon), pronutrin (om het maagslijmvlies te herstellen) en omeprazole (maagzuurremmer) als opvolgingsbehandeling.

Ik geef dus preventief gaviscon (maagzuur neutralisator) bij een fenylbutazone behandeling en maagzout als ik meer en intensiever ga trainen en dus ook de krachtvoergift iets ga opdrijven.
Eveneens heb ik haar voerpatroon aangepast:
- minimaal 2 krachtvoergiften, maar meestal 3 soms 4
- extra luzerne en spelt door het krachtvoer
- minimaal 2x/dag ruwvoergift en 's winters extra hooi op de weide. dwz semi onbeperkt, want bij de volgende ruwvoergift is er meestal nog iets over.

Nu zou ik graag U-gard van equin america bestellen, maar ben eigenlijk nog op zoek naar ervaringen met dit product.

vickers
Berichten: 680
Geregistreerd: 07-02-09

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 10:32

Ik heb en ervaring met de paarden met maagzweren en helaas ben ik zelf ook maag patient.
Ik kan je vertellen dat het een hele vervelende en nare pijn is. Bij zowel mens als dier zijn de ouderwetse 3 R's van toepassing. Rust zorg dat je paard tot rust kan komen voor sommigen paarden is het staan op een drukke manege/stal te stressvol. Regelmaat zorg dat je paard meerdere keren per dag gevoerd wordt. Liever 6x een klein beetje dan 2x veel. Eerst ruwvoer dan krachtvoer en laat het paard ook rustig eten. Reinheid zorg dat het voer en ruwvoer goed afgedekt is. Mocht je denken dat je paard een maagzweer heeft laat dan onderzoek doen en geef het paard medicijnen (bv omeprazol) maar als je de " leefwijze" niet aanpast komt het over het algemeen terug. Denk na over je training en je wedstrijden (planning) en hou je paard goed in de gaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:12

Mijn shet wordt momenteel ook tegen maagzweren behandeld. Ze heeft 2 weken pillen gehad en krijgt nu nog 2 x daags een supplement van equitron, gastro nog wat.

Het kan door een verkeerd voerbeleid komen maar weinig ruwvoer/veel krachtvoer kan niet de enige oorzaak zijn. Veel veulens hebben het ook door de stress van het afspenen en die krijgen doorgaans genoeg ruwvoer.
Ook mijn shet stond/staat in de kudde op 24/7 weidegang en hooi erbij, geen dagelijks krachtvoer dus als het daadwerkelijk een maagzweer is dan is het mij een raadsel hoe ze er aan zou zijn gekomen.
Omdat ze vermagerd is krijgt ze het supplement door geweekte bietenpulp slobber, en ze krijgt nog luzerne bij. Fenegriek zou ook helpen bij de bestrijding tegen maagzweren. En gekookte lijzaad.

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:22

:wave:

Ik meld me hier, jammer genoeg, ook. Ik heb een zwaar vermoeden dat mijn paard wat aan zijn maag mankeert. Sinds enkele weken is hij beginnen gapen, en niet van luiheid, maar echt met het hoofd en de hals naar voren en trekken met zijn hals. Dinsdagavond kreeg ik telefoon van een vriendin, of ik naar stal kon komen want mijn paard was ziek en heel onrustig; veel liggen, schrapen en niet willen eten.

Daar aangekomen zag hij er inderdaad niet goed uit. Meteen de DA gebeld, die een halfuurtje later op post was. Hij had een beetje koorts, maar de DA voelde -gelukkig- geen verstopping in de darmen (tot dan dachten we eigenlijk meer aan koliek dan aan de maag). Wel zei hij dat de blaas extreem gespannen stond en dat dat kan wijzen op buikpijn, dan zouden ze blijkbaar niet goed plassen. Bloed afgenomen, spuitje gegeven tegen de krampen en de koorts en een emmer Pronutrin gekregen. Ik heb hem alles verteld over het gapen, waardoor ook de DA vermoedde dat het wel eens een maagprobleem zou kunnen zijn.

Gisterenochtend stond hij er nog heel flauwtjes bij en ook een wortel kon hem niet echt smaken. Hij beet kleine stukjes, kauwde er héél lang op en vervolgens liet hij ongeveer de helft terug uit zijn mond vallen. De Pronutrin korrels liet hij liggen maar de gewone muesli at hij wel op; appelmoes bij de korrels gedaan maar tevergeefs, ook door slobber moet hij het niet hebben. Inmiddels zijn we 2 dagen verder en straks komt de DA opnieuw, ik kan kan niet zeggen dat mijn paard echt achteruit is gegaan, maar hij is ook nog geen stap vóóruit. Vanochtend was duidelijk dat hij weer had gelegen, en veel geschraapt in zijn box. Een wortel hield hij een beetje beter binnen dan gisteren, maar toch nog lang niet zoals gewoonlijk. Hij mest wel, maar best moeilijk en altijd heel kleine beetjes en veel te weinig. Ook was hij weer veel aan het gapen vanochtend. Straks komt de DA dus opnieuw, met het resultaat van het bloedonderzoek. Misschien zal hij de Pronutrin dan via een neussonde toedienen, dat weet ik nog niet (maar zo staat het wel op de emmer) iemand ervaring met een paard die ze niet wil eten? Hooi ed eet hij trouwens wel met veel gemak!

Ik hou m'n hart al vast en ben er op voorbereid moest hij naar de kliniek hoeven te gaan voor een gastroscopie of misschien zelfs wel een operatie. Het is allemaal zo vaag en verschrikkelijk zenuwslopend |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:26

Shanelle schreef:
:wave:

Ik meld me hier, jammer genoeg, ook. Ik heb een zwaar vermoeden dat mijn paard wat aan zijn maag mankeert. Sinds enkele weken is hij beginnen gapen, en niet van luiheid, maar echt met het hoofd en de hals naar voren en trekken met zijn hals. Dinsdagavond kreeg ik telefoon van een vriendin, of ik naar stal kon komen want mijn paard was ziek en heel onrustig; veel liggen, schrapen en niet willen eten.

Daar aangekomen zag hij er inderdaad niet goed uit. Meteen de DA gebeld, die een halfuurtje later op post was. Hij had een beetje koorts, maar de DA voelde -gelukkig- geen verstopping in de darmen (tot dan dachten we eigenlijk meer aan koliek dan aan de maag). Wel zei hij dat de blaas extreem gespannen stond en dat dat kan wijzen op buikpijn, dan zouden ze blijkbaar niet goed plassen. Bloed afgenomen, spuitje gegeven tegen de krampen en de koorts en een emmer Pronutrin gekregen. Ik heb hem alles verteld over het gapen, waardoor ook de DA vermoedde dat het wel eens een maagprobleem zou kunnen zijn.

Gisterenochtend stond hij er nog heel flauwtjes bij en ook een wortel kon hem niet echt smaken. Hij beet kleine stukjes, kauwde er héél lang op en vervolgens liet hij ongeveer de helft terug uit zijn mond vallen. De Pronutrin korrels liet hij liggen maar de gewone muesli at hij wel op; appelmoes bij de korrels gedaan maar tevergeefs, ook door slobber moet hij het niet hebben. Inmiddels zijn we 2 dagen verder en straks komt de DA opnieuw, ik kan kan niet zeggen dat mijn paard echt achteruit is gegaan, maar hij is ook nog geen stap vóóruit. Vanochtend was duidelijk dat hij weer had gelegen, en veel geschraapt in zijn box. Een wortel hield hij een beetje beter binnen dan gisteren, maar toch nog lang niet zoals gewoonlijk. Hij mest wel, maar best moeilijk en altijd heel kleine beetjes en veel te weinig. Ook was hij weer veel aan het gapen vanochtend. Straks komt de DA dus opnieuw, met het resultaat van het bloedonderzoek. Misschien zal hij de Pronutrin dan via een neussonde toedienen, dat weet ik nog niet (maar zo staat het wel op de emmer) iemand ervaring met een paard die ze niet wil eten? Hooi ed eet hij trouwens wel met veel gemak!

Ik hou m'n hart al vast en ben er op voorbereid moest hij naar de kliniek hoeven te gaan voor een gastroscopie of misschien zelfs wel een operatie. Het is allemaal zo vaag en verschrikkelijk zenuwslopend |(


Wat rottig zeg. Ik hoop voor jou en je paard dat het snel beter gaat! Wanneer het een maagzweer blijkt te zijn, kun je daar in het vervolg rekening mee houden! en preventief medicijnen geven.

Ik duim iig voor je! :(:)

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:27

de merrie van mijn vriendin eet de pronutrin nu ook met hele lange tanden en ze heeft deze al vaak gehad...

als je paard echt koliekerig lijkt en het komt van de maag dan kan een koffielepel maagzout in wat water en dit in de mond spuiten duidelijke verlichting geven. Gaviscon kan ook, dit helpt bij mijn paard duidelijk en voorkomt ook maagproblemen als ze aan de bute moet. maar paard van mijn vriendin begint van de anijs te flemen en dergelijke en wil dan niks meer eten, omdat alles naar anijs smaakt... gras, hooi en wortelen gaan er hier ook altijd goed is. hun appel willen ze al wel eens laten liggen als ze veel last hebben van hun maag...

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:29

Het rare is dat er voor hem, voor zover ik weet, eigenlijk helemaal niets veranderd is wat aanleiding zou kunnen geven naar maagproblemen. Ze krijgen hetzelfde gewone voer, veel ruwvoer, staan in open stallen bij elkaar, zijn iets minder buiten geweest ivm het weer en ik ga er elke dag naartoe. Wedstrijden ed doen we niet aan mee, dus dat kan het ook al niet zijn .. Pff!

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:34

tja paard van mijn vriendin heeft ook terug last door het vele binnen staan, zij wordt er innerlijk heel zenuwachtig van en krijgt maar met momenten zenuwtics zoals met haar hoofd op en neer zwaaien, haar tong uitsteken en zodanig schudden dat die geluid begint te maken...

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:39

petitparis schreef:
als je paard echt koliekerig lijkt en het komt van de maag dan kan een koffielepel maagzout in wat water en dit in de mond spuiten duidelijke verlichting geven
Kan je dit gewoon in de apotheek gaan halen? :o? En hoe snel zie je of het werkt?

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:58

apotheek of zelfs supermarkt, boerenbond. Is beter bekend als natriumbicarbonaat, wordt gebruikt om deeg/beslag iets luchtige te maken. Geeft bij mensen verlichting als ze het zuur hebben, maar dus ook bij paarden...
rennie kan je ook geven, maar voor een paard heb je er al wel enkele nodig... vandaar een goeie koffielepel tot eetlepel (is natuurlijk wel zout) gezien ja zelf van gaviscon 1à2 eetlepels moet nemen en een paard 20ml per keer.

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:12

Even een kort berichtje, want ik hoor hier nu eigenlijk niet echt meer in thuis denk ik; DA is gisteren dus opnieuw geweest met het resultaat van het bloedonderzoek waaruit duidelijk bleek dat er 'ergens' een verstropping zit/zat. Ook zijn eiwitten waren heel lichtjes gestegen en een bepaald iets wat kan wijzen op een virale infectie was 0,4 omhoog gegaan. Nogmaals een rectaal onderzoek gedaan, maar wederom voelde hij helemaal niets vast zitten en kwam er wel een klein beetje platte mest uit. Aangezien ik had verteld over het gapen en moeilijk eten vermoed hij nu dat de verstropping ergens aan de maag zal zitten, maar de vraag is dan wat er eerst was - een beetje zoals de kip en het ei. Hij is gister in ieder geval opgegoten en de kiezen zijn bijgevijld want daar waren toch alweer kleine haakjes aan. Gisteravond had hij 4u na het opgieten nog steeds niet gemest en zijn eten niet opgegeten, maar vanochtend lag er toch wel mest in de stal en was zijn eten op, op enkele stukjes wortel na. Nu is het afwachten geblazen en toch blijven proberen de pronutrin er in te krijgen .. }> Arme stakker, hij is echt helemaal op en heeft nu nog extra buikpijn.

eikaam

Berichten: 150
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Adegem, België

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 02:56

Mijn vorig paard had ook ooit een maagzweer.
Ik wist echt niet dat ze dit had totdat de dierenarts/ostheopaat langskwam voor haar rug.
Die wist mij toen te vertellen dat mijn paard een maagzweer had.
Ze was wel enorm stressgevoelig. Ze liep ook constant te knarsetanden.
Dat blijkt een symptoom te zijn van een maagzweer.
Ik heb een poedertje moeten geven (ik weet niet meer welk) en de maagzweer was eigenlijk vlug weg.

muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:20

Met die van mij gaat het ondertussen ook weer veel beter. Ze staat nu elke dag buiten met een groepje andere paarden en krijgt ook hooi in het paddock. Ik ben overgestapt op lichtverteerbare muesli van Havens en ze krijgt Magnesium zodat ze wat rustiger is.

Wat kan ik nu nog als dagelijkse extra geven tegen de maagzweren? Iets wat je gewoon blijft geven en niet meestopt als het weer goed gaat? (Ik ken er wel een aantal maar het moet ook een beetje betaalbaar zijn) Ik hoor het graag!

LS_

Berichten: 754
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Beveren-Waas

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:27

muc: pronutrin is het best betaalbare denk ik..
Er zijn misschien nog andere middeltjes die je kan proberen, maar daar weet ik zelf niets van. Mijn paard lustte die Pronutrin eerst niet. Ik gaf hem dit dan in een beetje slobber. :)

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:34

Ik vind Pronutrin best nog wel prijzig :o €90,00 voor een bakje van 2 weken vind ik niet niks ..
Op de site van de Paardendrogist vind je allerlei producten voor de maag!
Misschien kan je ook overstappen op de Vito van Marstall? Veel info daarover is terug te vinden op voervergelijk :j

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 10:56

Ik heb nu een pot maagcompositum van de groene Os besteld en ben benieuwd of dit helpt. Dit is als de online richtlijnen kloppen goed betaalbaar. Maar weet dus nog niet of het helpt, ik hoop het deze week thuis te krijgen...
Pronutrin is betaalbaarder dan gastrogard (omeprazole voor paarden), maar nog steeds prijzig als je het echt wil gebruiken volgens de richtlijnen en dus gedurende enkele maanden voeren, dan kost het toch ook genoeg en om het dan preventief te blijven bijvoeren... en 300gram/dag voor een paard van 600kg is ook niet niks...

Gewoon maagzout is ook vrij goedkoop en geeft enorme verlichting, heeft goede effecten voor het spijsverteringsstelsel algemeen. Werkt licht zuur neutraliserend, maar heeft helaas geen maagwand beschermende of herstellende eigenschappen, maar ik vind het een goede aanvulling om regelmatig bij te geven.

Ik vermoed hier ook weer een acute opstoot van maagproblemen. Paard eet al 3 dagen "slecht", hooi gaat er goed in wortelen ook, maar haar krachtvoer slechts met mondjes maat, 't pas op tegen de volgende voerbeurt minimaal 4u later...
Ze weet ook met zichzelf geen blijf, enorm wisselvallig in het rijden, de ene moment heel prikkelbaar en overgevoelig voor het been en de volgende niet vooruit te branden om daarna weer bokkend ervandoor te proberen gaan. Heb ze gisteren eens laten uitrazen, maar dit heeft natuurlijk ook z'n weerslag op haar eetlust (renpaarden eten na een zware inspanning ook vaak slechter).

nannyrana7
Berichten: 412
Geregistreerd: 08-12-09

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:10

maagcompositum van de groene Os hebben wij ook tijd aan een pony van ons gevoerd(denk 2 jaar terug) en heeft goed geholpen alleen eten wou hij het eigenlijk niet dus loste het op in beetje water en gaven het dan in een spuitje dat ging wel goed.

Het gaat de laatste tijd erg goed maar als we het idee hebben dat hij weer minder krachtvoer begint te eten geven wij hem een klei kuurtje en moet zeggen dat werkt ook super dan gaan ook alle gekke stoffen weer het lichaam uit.

Nou sterkte allemaal.