Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 408 van de 459 [ 11462 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 405, 406, 407, 408, 409, 410, 411 ... 459  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Maagzweer, Ervaringen?

 
Profiel   

Daar is ze in november tegen ontwormd met ivermectine, toen kwamen ze er af inderdaad.
Herhalen is zeker een optie. Maar vanwege de diarree en de ontwormingen die ze al heeft gehad in haar 1e jaar, ben ik daar wel voorzichtig mee.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 16:39 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Daar is ze in november tegen ontwormd met ivermectine, toen kwamen ze er af inderdaad.
Herhalen is zeker een optie. Maar vanwege de diarree en de ontwormingen die ze al heeft gehad in haar 1e jaar, ben ik daar wel voorzichtig mee.

Ik zou het nogmaals doen. Er wordt ook aangeraden bij een heftige besmetting de ontworming te herhalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 16:53 



 
Profiel   

Daihyo heb je zand ook al uitgesloten? Mijn veulentje heeft het zelfde als wat jij omschrijft. Na ontworming, twee zandweg kuurtjes(maand ertussen) en probiotica heb ik weer vaste mest.
Sluit natuurlijk niet uit dat ze alsnog ook maagzweren kunnen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 17:10 



 
Profiel   

Zandkuur heeft ze recent gehad en krijgt ze vanaf volgende week weer.
Wormenkuur kan ik ook nog wel een keer doen. Ik twijfel even over welke handig is. Nog een keer ivermectine, of de pramox om alles gelijk breed aan te pakken.
Probiotica heb ik hier ook nog staan, maar nog niet mee begonnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 17:36 



 
Profiel   

Ik zou voor de darmen eens zemelen proberen, dit helpt goed en kost niet veel dus het proberen waard.
Mijn (zure) merrie geef ik aardappelsap bij en ik merk in hier in haar gedrag een verschil door, minder zuur en minder bijten in alles.
Dus ik ben hier wel tevreden mee.
Ik geef wel het aardappelsap van salus omdat hier geen (of minder?) zetmeel in zit want van het andere (met zetmeel) werd ze extreem kijkerig tijdens het rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 22:02 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Willen jullie eens meedenken als ervaringsdeskundigen?
Ik heb een bijna 3-jarige merrie, die eigenlijk vanaf dat ik haar heb (toen was ze 6 maanden) een beetje kwakkelt. Oogt niet ziek, maar mest is niet altijd even stevig en ze reageert gevoelig op haar buik.
Laatst met een longeersingeltje stond ze recht overeind en vindt het duidelijk niet prettig.
Ze kwam met een wormbesmetting, dus we zijn gelijk gaan ontwormen. Daarom dachten de dierenarts en ik ook in eerste instantie aan de darmen. Maar nu ik wat beter alles op een rij zet, zou het ook de maag kunnen zijn.
De dunne, niet constante mest, gevoeligheid op haar buik (singelplek), soms flemen na het eten van haar ‘krachtvoer’ (dit is wel minder nu ik natter voer). Vandaag heb ik wat later gevoerd dan normaal en had ze duidelijk meer last dan andere dagen.

Ze heeft eigenlijk vanaf dat ik haar heb, onbeperkt op ruwvoer gestaan. Eerst voordroog en sinds augustus op hooi. Dit is een vaste partij, geen wisselende kwaliteit. Daarnaast hebben ze stro en takken te knabbelen en gaan ze nog steeds dagelijks een uurtje op de wei.
Naast het ruwvoer krijgt ze een balancer, gemengd met wat Marstall Bergwiesen mash en esparcettebrok voor de eiwitten en Mijten Optiform ruwvoermix.
Ze eet gewoon goed, oogt ook fit, rent en springt als een jong paard moet doen. Maar toch zit er iets niet goed.

Een scopie vind ik vrij heftig, maar is het wijs om nog eens met de dierenarts te overleggen of het maagzweren kunnen zijn?

Dit kan van alles zijn. Ook bijv een gluten allergie geeft kwakkel klachten.
Niet alleen focussen op evt maagzweren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 09:26 



 
Profiel   

Met de huidige voeding zou een glutenallergie niet kunnen, ik voer graanvrij. Ik focus zeker niet alleen op maagzweren. Die dierenarts focust juist heel erg op de darmen. Terwijl ik breder wil kijken. En ik weet dat maagzweren ook deze klachten kunnen geven. In overleg met de dierenarts heb ik inmiddels van alles aangepast, zandkuur gegeven (en binnenkort dus weer), wormenkuur gegeven. Volgende stap zou wormonderzoek zijn (maar is nu niet betrouwbaar), mestonderzoek voor darmflora, röntgenfoto voor zand in de darmen of zelfs transfauneren. Maar zeker dat laatste vind ik toch wel heftig.

En zeker omdat ze zo heftig reageert op de singelplek en soms fleemt na het eten, wil ik de maag echt niet uitsluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 10:37 



 
Profiel   

Maag en darmen kan je bijna niet onafhankelijk van elkaar zien als spijsverteringskanaal… dus naar beide laten kijken, zou ik zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 10:42 



 
Profiel   

Zou ik even een vraag mogen stellen, heb wel eea doorgelezen hier in t topic maar het zijn nogal wat pagina’s..
Als je een maagzweer gaat behandelen, hoe lang ben je dan ongeveer bezig met medicatie? Hoe weet je of iets “ klaar is”?
Hier beetje vergelijkbaar vraag als daihyo. Da al gevraagd wat handig is en die opperde idd ook diverse zaken maar ik wil graag wel weten wat plan van aanpak is mochten het wel zweren zijn..

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 10:59 



 
Profiel   

Muze schreef
Zou ik even een vraag mogen stellen, heb wel eea doorgelezen hier in t topic maar het zijn nogal wat pagina’s..
Als je een maagzweer gaat behandelen, hoe lang ben je dan ongeveer bezig met medicatie? Hoe weet je of iets “ klaar is”?
Hier beetje vergelijkbaar vraag als daihyo. Da al gevraagd wat handig is en die opperde idd ook diverse zaken maar ik wil graag wel weten wat plan van aanpak is mochten het wel zweren zijn..

Volgens mij verschillend per paard. Bij mijn paard scopie aan het begin en een scopie ter controle gedaan. Op basis daarvan bekeken wat het plan is en waar het bijstelling vraagt met medicatie zijn wij al met al bij 3 maanden bezig geweest. En dan een fikse combinatie van de verschillende producten omeprazol, sucralfate, gastricalm, misoprostol

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 17:38 



 
Profiel   

Das fors lang. Vraag dat met name omdat ik het en der wel las dat kuren te kort gegeven worden/ geadviseerd worden vanuit de dierenarts vandaag dat ik me afvroeg of er een soort richtlijnen zijn.
Ik voer overigens tegen m’n principe in sinds twee weken wel de gastro brok en dit lijkt al wel verschil te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 18:51 



 
Profiel   

Muze schreef
Das fors lang. Vraag dat met name omdat ik het en der wel las dat kuren te kort gegeven worden/ geadviseerd worden vanuit de dierenarts vandaag dat ik me afvroeg of er een soort richtlijnen zijn.
Ik voer overigens tegen m’n principe in sinds twee weken wel de gastro brok en dit lijkt al wel verschil te maken.

Inderdaad is dit best lang. Mijn DA pakt het op basis van hun uitgebreide ervaring op dit vlak grondig aan (en begeleid door controle middels scopie). Insteek is niet te lang, maar zeker ook niet te weinig of te kort en goed afbouwen gaandeweg.
Wat betreft gastro, dit is nog vrij hoog in suiker/zetmeel. Pavo ease excell en subli dieetmix zitten stukken lager en hebben meer de voorkeur aldus mijn DA. Naast fibrebeet en zacht hooi (en geen lucerne anders dan lucerne in brokvorm)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 21:24 



 
Profiel   

Zijn er hier ook mensen met ervaring bij langer gebruik van Mastic horse?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 09:21 



 
Profiel   

Popstra schreef
Zijn er hier ook mensen met ervaring bij langer gebruik van Mastic horse?


Dat vraag ik me ook af.. ik ben net mee gestart maar eigenlijk wil ik het preventief of zeker half jaar geven

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 09:55 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Willen jullie eens meedenken als ervaringsdeskundigen?
Ik heb een bijna 3-jarige merrie, die eigenlijk vanaf dat ik haar heb (toen was ze 6 maanden) een beetje kwakkelt. Oogt niet ziek, maar mest is niet altijd even stevig en ze reageert gevoelig op haar buik.
Laatst met een longeersingeltje stond ze recht overeind en vindt het duidelijk niet prettig.
Ze kwam met een wormbesmetting, dus we zijn gelijk gaan ontwormen. Daarom dachten de dierenarts en ik ook in eerste instantie aan de darmen. Maar nu ik wat beter alles op een rij zet, zou het ook de maag kunnen zijn.
De dunne, niet constante mest, gevoeligheid op haar buik (singelplek), soms flemen na het eten van haar ‘krachtvoer’ (dit is wel minder nu ik natter voer). Vandaag heb ik wat later gevoerd dan normaal en had ze duidelijk meer last dan andere dagen.

Ze heeft eigenlijk vanaf dat ik haar heb, onbeperkt op ruwvoer gestaan. Eerst voordroog en sinds augustus op hooi. Dit is een vaste partij, geen wisselende kwaliteit. Daarnaast hebben ze stro en takken te knabbelen en gaan ze nog steeds dagelijks een uurtje op de wei.
Naast het ruwvoer krijgt ze een balancer, gemengd met wat Marstall Bergwiesen mash en esparcettebrok voor de eiwitten en Mijten Optiform ruwvoermix.
Ze eet gewoon goed, oogt ook fit, rent en springt als een jong paard moet doen. Maar toch zit er iets niet goed.

Een scopie vind ik vrij heftig, maar is het wijs om nog eens met de dierenarts te overleggen of het maagzweren kunnen zijn?


Lijkt een beetje op mijn verhaal. Mijn 4 jarige paard eet z'n hooi niet goed en heeft slechte mest. Daarnaast reageert hij op de singel, alleen niet heel heftig ofzo. Verder ziet hij er prima uit. Hij glimt, speelt, is vrolijk en heeft genoeg energie. We zijn eerst met de darmen aan de slag geweest, maar omdat er geen verbetering was toch een scopie laten doen. Had het niet verwacht maar toch maagzweren graad 4. Zo blij dat ik de scopie heb gedaan. Scopie zelf vond ik reuze meevallen. Daar is weinig heftig aan. Alleen het vasten en apart staan, daar had die van mij wel stress van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-23 10:47 



 
Profiel   

Hoi allemaal,

Mijn pony is sinds een tijdje enorm aan het bokken met een zadel op z’n rug. Zonder doet hij dat niet.

Hij staat sinds kort ook niet stil met poetsen en wordt onrustig als ik aan de zijkant ga staan. Wanneer ik z’n buik (net achter z’n voorbenen) aanraak, bijt hij naar z’n borst. Volgens mij zijn dit symptomen van een maagzweer.

Echter kan ik niets vinden over het bokken als symptoom. Ik vind het wel aannemelijk dat dat hierdoor komt.

Nu heb ik Mastic besteld, komt dinsdag binnen. Hoop zo erg dat het hem gaat helpen! Zijn er hier mensen die ervaring hebben met bokken icm een maagzweer, en die ook Mastic geprobeerd hebben? Andere tips dan mastic zijn uiteraard ook heel welkom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 23:34 



 
Profiel   

Weet je zeker dat je zadel nog goed ligt?
Het zou ook in zijn rug kunnen zitten, gekke sprong, vast gelegen…
Ik zou als het aanhoudt ook even een dierenarts of osteopaat laten kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 08:45 



 
Profiel   

Ik ga vanaf morgen de Nexium afbouwen van 3 x20 mg naar 2 x 20 mg. Ik heb nu ook al 2 dagen het zadel erop gelegd en ermee aan de hand rondgestapt en gelongeerd en dat ging goed. Mijn paard staat voor de komende paar weken nog op een hele batterij homeopathische druppels en pilletjes en kruiden (paardenbloen en weegbree) dit allemaal om de maag/darm slijmvliezen te ondersteunen. Daarnaast krijgt hij ook nog mentha complex van de Groene Os.

Ik ben nu ook aan het kijken naar de mastic horse omdat dat de maag zou bufferen. Ik vraag me af hoe lang hij daar profijt van heeft aangezien je het maar 1x pd voert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 14:46 



 
Profiel   

Daarom zou ik ook graag ervaringen daar (mastic) over lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 18:03 



 
Profiel   

Mastic deed hier helemaal niks

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 18:22 



 
Profiel   

Mastic lijkt hier wel goed te gaan. Staat nu 2 weken niet op medicatie maar wel Mastic en reageert niet meer op singel.

Nu paar dagen niet meer singel geoefend dus morgen ff kijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 18:30 



 
Profiel   

SharonIndezz schreef
Mastic deed hier helemaal niks


Wat geef jij als supplement nu?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 20:03 



 
Profiel   

Paardendrogist maagsupport.. als die leeg is heb ik vitalstyle Gastrocomplex, paardendrogist lijkt wel oké, maar wil de vitalstyle eens proberen door de pectine die erin zit

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 20:36 



 
Profiel   

Hier vandaag gestart met de Equine74. Normaal altijd maagsupport of maagbalans, maar wilde toch eens iets anders proberen. Kuur van 6 weken. Hij eet het iig netjes op door zijn hapje. Vond hem toch weer wat meer gapen en soms bozig met de singel en wat meer voernijd. Hij is wel altijd gevoelig geweest op zijn maag, maar zover bekend en onderzocht geen zweren. Ben benieuwd of dit nog iets extra doet voor hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 21:42 



 
Profiel   

Nouvel schreef
Weet je zeker dat je zadel nog goed ligt?
Het zou ook in zijn rug kunnen zitten, gekke sprong, vast gelegen…
Ik zou als het aanhoudt ook even een dierenarts of osteopaat laten kijken.

Ja, de zadelpasser én osteopaat zijn namelijk al geweest. Zadel lag perfect en voor osteopaat was ook alles oké, zij gaf echter ook wel aan dat het dan misschien een maagzweer kon zijn..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 08:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 408 van de 459 [ 11462 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 405, 406, 407, 408, 409, 410, 411 ... 459  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen