Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 334 van de 461 [ 11517 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 331, 332, 333, 334, 335, 336, 337 ... 461  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Maagzweer, Ervaringen?

 
Profiel   

Ik voer wel Luzerne, maar vooral zodat ze iets langer over de brokken doet. Niet speciaal als ruwvoer.

Ik heb bij mijn paard nu de feed ing master in gebruik genomen. M'n vreetzak van een merrie accepteert het wel tot nu toe. Hoop dat het helpt om de boel stabiel te houden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 11:42 



 

Popstra schreef
Dat is luzerne wat ze in Amerika en Italie voeren. Dat zijn hele dikke stengels waar paarden heel lang op moeten kauwen. Er komt dus veel speeksel mee en de enzymen daar van.

Ik voer Carli Wafer. Dat zijn geperste grote brokken alfalva/luzerne uit Italie vandaan zonder melasse toevoeging.
Moeten ze ook heel lang op kauwen. Kun je zelfs je hooi mee vervangen.

Klinkt interessant, ik durf dat alleen niet omdat hij twee jaar terug 2x random een slokdarmverstopping heeft gehad en vorig jaar 1x. Nooit een arts hoeven komen, en ik heb nog een scopie laten maken en niets gevonden. Maar ik vind het dan wat eng als hij niet afdoende kauwt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-21 11:47 



 
Profiel   

.


Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 10:27 



 

Wat naar Nobel01.

Als ze nu geen stress meer vertoont zou ik haar nog even de tijd geven om echt goed te wennen op haar nieuwe plek. Dat kan echt wel een paar maanden duren.
Mijn merrie die ook gevoelig is voor stress heeft bijna een half jaar nodig gehad om aan de nieuwe situatie te wennen. Jouw paard is in korte tijd 2x verplaatst, dat geeft ook stress. Onbeperkt ruwvoer zou eigenlijk voldoende moeten zijn om haar wat meer op gewicht te krijgen. Mijne krijgt helemaal geen korrel krachtvoer meer, alleen een vitamine/mineralen korrel. Is nu zelfs serieus te dik......

Daarnaast is mijn ervaring dat "een week" rustig aan doen veel te kort is. Jouw dierenarts geeft iets anders aan en ik denk dat je zijn advies ook gewoon het beste kan volgen.

Ik spreek alleen vanuit mijn specifieke ervaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 11:04 



 
Profiel   

Ik mag me hier helaas ook melden net zoals Nobel.

Diagnose van de week gehad op de kliniek, zag er niet best uit. Paard loopt er waarschijnlijk al jaren mee (ik heb hem nog niet absurd lang).

Nu aan de Ulcergold (jeetje wat is dat spul duur zeg..) voor een maand en dan weer terug naar de kliniek voor nog een scopie om te kijken hoeveel we verbeterd zijn en hoe we verder gaan.

Deze maand dus een actieve vakantie voor meneer.

Staat hele jaar door op het land en heeft op stal een dik strobed met onbeperkt ruwvoer dus daar hoef ik gelukkig vrij weinig aan te veranderen. Heb ander voer gehaald en nu afwachten.

Lees echt hele uiteenlopende dingen hier in het topic, pak de tips mee die voor mij zouden kunnen passen in het houden van mijn paarden en we gaan met de tijd maar eens zien hoe het loopt en waar we eventueel andere tips kunnen meepakken of toepassen en hoe het gaat lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 15:45 



 
Profiel   

.


Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 16:56 



 
Profiel   

Aatrox schreef
Staat hele jaar door op het land en heeft op stal een dik strobed met onbeperkt ruwvoer dus daar hoef ik gelukkig vrij weinig aan te veranderen.


Staat er het hele jaar genoeg gras op het land of wordt daar hooi bijgevoerd?
Anders kan dat wellicht een van de oorzaken zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 17:19 



 
Profiel   

Waarom moeten paarden waarbij maagzweren gevonden zijn op rust?

Ik snap dat niet zo. Rust kan voor paarden die normaal een trainingsritme hebben ook stress betekenen omdat hun ritme anders is..

Ik zou het toch eerder in het veranderen van voeren zoeken en daarbij de ondersteuning van Omeprazole in combi met Sucralfaat.
Denk dat je dan al een heel eind komt.
Ik zou ze niet compleet stil zetten mits ze niet dusdanig ziek zijn ( koorts, koliek, verzwakt) en dus enkel wat symtomen passend bij maagzweren vertonen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 19:40 



 
Profiel   

Door draven en zeker door galopperen kan het maagzuur opspatten op de aangedane plekken en dat kan heel pijnlijk zijn. Dus in het begin eerst de maagzweren behandelen zodat de maag minder gevoelig wordt.

Compleet stilzetten hoeft niet tenzij het aansingelen en/of het aanleggen van het been al pijn veroorzaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 20:22 



 
Profiel   

.


Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 21:43 



 
Profiel   

Maar tegen dat ,klotsen, zou ik dus op zeker sucralfaat geven. Dan is de maagwand beschermd.
Omeprazole doet enkel alleen het zuur wat neutraliseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 21:57 



 
Profiel   

Ik vind “ enkel wat symtomen passend bij maagzweren” wat kort door de bocht. Als de medicatie aanslaat, dan kan ik me voorstellen dat training prima gaat. Maar mijn paard was met vlagen echt echt beroerd van de maagzweren en die pijn die ze veroorzaken. Tot compleet stoppen met eten aan toe.

Denk goed naar het paard kijken en goed aanvoelen. Mijn paard werd ook wat stout, schrikkerig, bokken, gespannen door de zweren. Trainen was op dat moment voor niemand prettig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 22:26 



 

Absoluut Bianca! Mijne heeft nooit gereageerd op de singel, en werd juist beter met beweging omdat hij gassig werd. Ik had echt alleen lichte gaskoliek en met hooi eten na een periode van rust (slapen oid, ze eten nooit 24/7 natuurlijk) was hij suffiger, meer niet.
Ik denk dat het heel belangrijk is om zelf goed naar je paard te kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 01:15 



 
Profiel   

Popstra schreef
Maar tegen dat ,klotsen, zou ik dus op zeker sucralfaat geven. Dan is de maagwand beschermd.
Omeprazole doet enkel alleen het zuur wat neutraliseren.


Omeprazol remt de aanmaak van het zuur, er is dan dus minder zuur aanwezig in de maag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 07:54 



 
Profiel   

Popstra schreef
Maar tegen dat ,klotsen, zou ik dus op zeker sucralfaat geven. Dan is de maagwand beschermd.
Omeprazole doet enkel alleen het zuur wat neutraliseren.


Een paar handen grasmix of goeie pluk hooi een half uur voor het rijden/longeren legt een bodem in de maag, waardoor minder last van opspattend zuur tijdens het rijden.

Ik ben tijdens de behandeling met Ulcergold ook wel gewoon doorgegaan met beweging geven. Rijden kan ik het niet noemen, daar was ze te wisselend voor maar beetje onder de man, en longeren. Werken aan de hand, balkjes stappen, werkte prima. Verder overdag lekker buiten.

En vooral de darmen goed ondersteunen, want die krijgen een optater van de Ulcergold.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 09:30 



 
Profiel   

[code][/code]
nikysa90 schreef
Popstra schreef
Maar tegen dat ,klotsen, zou ik dus op zeker sucralfaat geven. Dan is de maagwand beschermd.
Omeprazole doet enkel alleen het zuur wat neutraliseren.


Een paar handen grasmix of goeie pluk hooi een half uur voor het rijden/longeren legt een bodem in de maag, waardoor minder last van opspattend zuur tijdens het rijden.

Ik ben tijdens de behandeling met Ulcergold ook wel gewoon doorgegaan met beweging geven. Rijden kan ik het niet noemen, daar was ze te wisselend voor maar beetje onder de man, en longeren. Werken aan de hand, balkjes stappen, werkte prima. Verder overdag lekker buiten.

En vooral de darmen goed ondersteunen, want die krijgen een optater van de Ulcergold.


Waarmee ondersteun jij de darmen? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 09:39 



 
Profiel   

@nobel; ik had mijn vorige paard ook verzekerd en zag er niks van terug dus betaal alles nu uit eigen zak, ja is jammer dat hij helaas zo snel iets blijkt te hebben en ik nog geen echte buffer heb kunnen aanmaken maar het is even niet anders

@henshem; op mijn huidige stal wordt er desnoods bijgevoerd, maar hier ga ik nog strenger op zijn aankomende winter

Voor ik hem had was dit gedrag er al en was het op de vorig stalling niet heel fijn.

Ik had zodra ik erop zat dan weer bijna nergens last van. Hij gaat enorm graag aan het werk. Ik wil hem nu dan toch ook wel graag een beetje in conditie proberen te houden.

Wat zouden jullie indd aanraden voor ondersteuning van de maag? Ik heb ondersteuning voor de stress al staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 10:25 



 

nikysa90 schreef
Popstra schreef
Maar tegen dat ,klotsen, zou ik dus op zeker sucralfaat geven. Dan is de maagwand beschermd.
Omeprazole doet enkel alleen het zuur wat neutraliseren.


Een paar handen grasmix of goeie pluk hooi een half uur voor het rijden/longeren legt een bodem in de maag, waardoor minder last van opspattend zuur tijdens het rijden.

Ik ben tijdens de behandeling met Ulcergold ook wel gewoon doorgegaan met beweging geven. Rijden kan ik het niet noemen, daar was ze te wisselend voor maar beetje onder de man, en longeren. Werken aan de hand, balkjes stappen, werkte prima. Verder overdag lekker buiten.

En vooral de darmen goed ondersteunen, want die krijgen een optater van de Ulcergold.

Precies! Die van mij staat nu ook echt op de BoYeaSacc om hem te ondersteunen daarmee. Want ulcergold zelf is voor de darmen echt troep…
Hier inmiddels op een kwart spuit (voor 150kg dus iets minder) en hij doet het nog prima! Ik zorg dat hij wat hooi eet nog voor het rijden, daarna gaat hij het gras op

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 10:27 



 

Voor de maag Ekygard en voor de darmen BoYeasacc werkt hij die van mij het beste tot nu toe. Laatste eet hij niet, dus week ik en spuit ik in zijn mond

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 10:29 



 
Profiel   

Waarmee ondersteun jij de darmen? :)[/quote]

Ik gebruik vanaf de eerste scopie al Phytonics Micro Comp en Cosmic Blue druppels voor de darmen en Phytonics Gastri Comp voor de maag.
Ik meng alles met Marstall Gastro Mash, lekker nat, dat eet ze goed. Daar zit bicarbonaat in, wat ook het maagzuur minder zuur maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 10:47 



 
Profiel   

.


Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 11:08 



 
Profiel   

marijkiiii schreef
Ik voer wel Luzerne, maar vooral zodat ze iets langer over de brokken doet. Niet speciaal als ruwvoer.

Ik heb bij mijn paard nu de feed ing master in gebruik genomen. M'n vreetzak van een merrie accepteert het wel tot nu toe. Hoop dat het helpt om de boel stabiel te houden.


Voor mijn merrie gelukkig DE oplossing gebleken!
Verder altijd vrije uitloop en constant gezelschap. Ik ben er dik tevreden over!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 11:15 



 
Profiel   

@nobel; ik was dat ook en van een rekening van dik 1700 euro werd er uiteindelijk 400 vergoed want er zitten zoveel regeltjes en dingetjes aan vast.. en daar betaal je dan 80 euro in de maand voor.. nee mij niet meer gezien.

Ik ga die feeding master is opzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 13:38 



 
Profiel   

Week later nog geen seconde spijt van de aanschaf. Als het helpt om maagzweren te voorkomen in de toekomst dan is het elke cent waard.

Wij hebben uiteindelijk wel 10 weken behandeld met Ulcergold/gastro guard. Dus dat is nog veel duurder in kosten. Het bleek toch een lastige zweer en het winterweer zorgde helaas voor veel stress.

Opbouwen vind ik zo lastig. Ik merk dat m'n merrie nog wat terugkomt af en toe, dat deed ze toen ze klachten had ook. Nu is het van zichzelf al een luie donder, dus daar kan ik niet zoveel uit afleiden. Ben nu dus tijdens het rijden alleen maar aan het letten op andere tekenen van ongemak. Is nog niet zo simpel, zo blijkt :=

Mijn advies n.a.v. ervaring met rijden tijdens genezing van een ernstige maagzweer: beter niet doen. Achteraf denk ik dat het bij mij de genezing heeft vertraagd dat ik nog een tijdje (1x per week, zeer kort) heb gereden. Ik zag namelijk een patroon ontstaan van klachten die tijdelijk heel iets erger werden in de uren na zo'n ritje.

Edit: de meeste erosie zat bij haar in het klierrijke gedeelte van de maag, waarbij de maag ingang en de maag uitgang er wel goed uit zagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 20:01 



 
Profiel   

Hier ook klierige gedeelte zweren en veel last met rijden (voorafgaand aan de behandeling - hoofd reden voor onderzoek).

Zou daar nog een verschil in zitten? Verband symptomen en locatie?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 20:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 334 van de 461 [ 11517 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 331, 332, 333, 334, 335, 336, 337 ... 461  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen