Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:17

Pronutrin vindt ik idd te duur om (standaard) te geven. (Als ze het nodig heeft krijgt ze dat natuurlijk)
@ petitparis, hoeveel geef je dan van dat maagzout?

Ik hoor graag hoe de ervaringen zijn met maagcompositum! Als dat goed is ga ik dat bestellen.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:56

ik ben ook benieuwd naar die maagcompositum. Normaal is mijn merrie niet echt moeilijk wat betreft supplementen door haar voer... alleen al ze acuut veel last heeft, tja dan eet ze alleen een beetje gras en hooi...

ik geef een goeie koffielepel over het voer 's morgens en 's avonds (dus niet afgestreken) soms iets meer. Ik had eens een verpakking voor in de keuken waarop stond dat 2 koffielepeltje in lauw water 's morgens drinken een gunstig effect had op de spijsvertering bij mensen, dus ik maak er 2 dikke koffielepels van per dag :) waarschijnlijk mag en kan je ook meer geven (vgl 2 eetlepels gaviscon voor mensen en 20ml/keer voor een paard), maar dit lijkt te helpen, dus vind ik meer niet nodig.

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:06

slippery elm powder (gladde iep poeder) kan ook helpen, ik weet alleen niet of je het in NL kan krijgen.... Ik heb ergens een receptje om met kruiden een middeltje te maken maar ik kan het nu even nergens vinden, ik ga straks even goed zoeken en als ik het vind zal ik het posten :)

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:44

@ muc: wij voeren gastri comp. Een middel op basis van natuurlijke middelen. En goed betaalbaar. Een grote pot kost geloof ik rond 50 euro, en daar doe je erg lang mee. afhankelijk hoeveel je voert doe je er zo'n 3 tot 5 maanden mee.

http://www.phytonicsmed.com/index.php?p ... &Itemid=27

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:30

@nini_roosje: helpt die "kruidenmix" (heb gezien dat er ook bufferende zouten inzitten om het maagzuur wat te neutraliseren) ook bij acute maagproblemen, of alleen ondersteunend?
Ik hoop morgen met die pot van de Groene Os te kunnen beginnen, want mijn paard heeft, "plots" weer heel veel last, heb de maagzuurremmers weer in de mond moeten spuiten ipv door het voer, omdat ze zo slecht eet... Dus als het niet aanslaat dat ik nog iets anders kan proberen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:08

petitparis schreef:
@nini_roosje: helpt die "kruidenmix" (heb gezien dat er ook bufferende zouten inzitten om het maagzuur wat te neutraliseren) ook bij acute maagproblemen, of alleen ondersteunend?
Ik hoop morgen met die pot van de Groene Os te kunnen beginnen, want mijn paard heeft, "plots" weer heel veel last, heb de maagzuurremmers weer in de mond moeten spuiten ipv door het voer, omdat ze zo slecht eet... Dus als het niet aanslaat dat ik nog iets anders kan proberen...


De mijne had echt last (alleen minder heftig als de meeste hier, altans hij had minder heftige symptomen), Wij hebben eerst 2 schepjes gedaan. En daarna voelde hij zich duidelijk beter. Nu voeren we 2 keer per dag 1 schepje. Dit werd zo aangeraden door de DA.
Dus of het ook goed helpt bij paarden die plotseling zo veel last krijgen, weet ik niet zeker. Aangezien de mijne meer een chronische pijn had. ipv steeds periodes heel heftig

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:56

bedankt voor de uitleg.
de mijne heeft normaal gezien vnl "sluimerend" last en met periodes iets duidelijker (overgevoelig voor de singel tot constant geeuwen en kribbebijten). Maar zo extreem zoals nu eigenlijk dat ze meerdere voerbeurten slecht/weinig eet eigenlijk niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:59

petitparis schreef:
bedankt voor de uitleg.
de mijne heeft normaal gezien vnl "sluimerend" last en met periodes iets duidelijker (overgevoelig voor de singel tot constant geeuwen en kribbebijten). Maar zo extreem zoals nu eigenlijk dat ze meerdere voerbeurten slecht/weinig eet eigenlijk niet...


Zo is de mijne idd ook, Soms met tijden wat meer last en soms wat minder. Met het poeder dat wij nu voeren gaat het heel goed. Hij begint eindelijk wat dikker te worden. En kwa prijs is het gelukkig ook goed te doen.

muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:49

Hebben jullie je paarden op pensionstallen staan? Want 2 x per dag poeder door het eten is hier toch echtwel een uitdaging. Vaak "helpen" er meiden op stal en ik ben altijd bang dat mijn paard dan zijn poeder niet krijgt. (Eén keer per dag lukt nog wel maar twee x...) En controleren is lastig. Maar wil het toch gaan proberen... ;-)

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:55

ik sta op een "pensionstal" maar doe alles zelf, dus ga ook 2x per dag naar m'n paard en er gaat nog een kennis 2x/dag kijken of ze al gevoerd zijn of niet, dus ik heb met momenten mogelijkheid tot 3 voerbeurten op een dag.

passoasam
Berichten: 118
Geregistreerd: 29-04-06
Woonplaats: westbeemster

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:41

Erg interesant om alle ervaringen te lezen. Blijf het volgen. Later komt mijn verhaal. heb nu even geen tijd.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:42

wij staan ook op pension, Het lukt ons wel om 2 keer perdag te komen. Maar lukt dat niet kan ik ook een emmertje met voer klaar zetten met het poeder erin.

passoasam
Berichten: 118
Geregistreerd: 29-04-06
Woonplaats: westbeemster

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:15

Dat ik mijn paard twee jaar geleden kocht, was ze al luchtzuiger. Dus ik wist dat er wat aan de hand was. ze had het keuringsklaar maken en zadelmak maken als erg stressvol ervaren. ( ik denk dat ze toen dus een maagzweer heeft gehad, er niks aan gedaan is en ze zelf een oplossing heeft gevonden in luchtzuigen.)

heel herkenbaar wat ik hier allemaal lees over pijn bij aansingelen, heel stress gevoelig enzo. Soms erger dan weer een periode minder. Maar altijd gevoelig bij aanraking en borstelen. Elk jaar kwam ze te mager de winter uit ondanks onbeperkt voeren met ruwvoer.

Vorig jaar begonnen met maagcompositum van de groene os en daar erg tevreden over. Ze ging minder luchtzuigen en beter eten. Afgelopen zomer geexpirimenteerd met bijvoeren in het land. In het land was ze ook altijd ontevreden. Ze kreeg buiten het gras om een plak hooi en een pluk stro bij per dag. Dat ging er goed in. Ze kreeg ook twee keer per dag een kilo biks. Niet meer ontevreden in het land, dus dat expiriment is wel geslaagd.

Toen ze niet meer in het land kon. Dus op stal en in de paddock, voor de rest geprobeerd zo veel mogelijk het zelfde te voeren. Tot dat er een luchtballon in het land naast de stal geland was. Dit was zo veel stress dat ze niet meer at en veel meer pijn had. Dit was voor mij het teken dat ze een maagzweer had. we zijn toen helemaal gestopt met biks, wat ze overigens ook niet meer wilde, nu voeren we naast onbeperkt hooi twee keer per dag een emmer kuilgras en snijmais, wat onze melkkoien krijgen, dit bevalt zo goed dat we besloten hebben ook niet meer terug te gaan naar biks.

Ze blijft voor het eerst in de winter op gewicht. En wat ontzettend opvalt is dat ze vrolijker is en haar vacht veel mooier. Wat onze conclusie dan ook is dat ze eigenlijk altijd wel wat pijn gehad heeft sinds ze bij ons is. Ze krijgt nog steeds maagcompositum door haar voer, nu de have dosis. Dit gaat heel goed. Ik zie haar eigelijk nooit meer luchtzuigen. Afleren zal ze het wel nooit meer helemaal, denk ik. Maar heb nu wel een tevreden paard.

Ik las ook nog dat iemand natrium bicarbonaat geeft aan haar paard. Wij waren dat ook van plan maar hebben er om twee redenen van afgezien, in overleg met de voer vertegenwoordiger. Omdat het zout is kan het juist de maagwand beschadigen. En het staat ook op de dopinglijst van de FEI. Het word bij renpaarden gegeven omdat ze er harder van gaan lopen. (ingewikkeld verhaal over hoeveelheid zuurstof in het bloed).

De maagcompositum bevalt zo goed dat ik die wel zal blijven voeren. Ik doe altijd een maand of drie met een emmertje.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:08

tja mijn paard loopt niet op de baan, maar maagzout is een goedkoop middel dat onmiddellijk verlichting biedt. vergelijk het als je zelf het zuur hebt en rennie, maalox of gaviscon wonderen kan doen.

in maagcompositum van de groene os zit ook calciumcarbonaat en da's bijna hetzelfde als natriumbicarbonaat... het is ook een zout van koolzuur en heeft dus een bufferende werking.

Maar idd ik moet ook altijd erg opletten met wat en hoe ik voer. tot hiertoe ging het deze winter super, want in combinatie met een gevoelige lever komt mijn paard ook altijd erg mager en dof uit de winter, maar nu staan de appeltjes er nog op. alleen begrijp ik niet waar ze nu zo plots stress en bijgevolg pijn kan van hebben... ik ben vandaag begonnen met de maagcompositum en ga vanaf morgen het maagzout op 2 dagen minderen. en afwachten. Ze had vanavond weer "normaal" gegeten.

ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:35

Zou dit een maagzweer kunnen zijn?
Ik heb een erg stressgevoelige draver, die normaal graag werkt en eerder te snel is dan te sloom.
Sinds een paar weken is zijn vacht wat doffer, is hij dun en valt wat af en valt wat in, terwijl hij wel een dikke buik heeft. Hij doet zijn oren in zijn nek bij het aansingelen en hapt naar de singel, wat hij eerst niet deed. 1,5 week geleden deed hij ineens een aantal keren zijn oren in zin nek toen ik hem aandreef in draf en werd hij wat slomer. Nu krijg ik hem helemaal niet meer vooruit. Hij gaapt best veel, vergeleken met dat hij dat eerst bijna nooit deed. Hij eet overigens gewoon goed, bix gaat er ook goed in.
Hij krijgt na het rijden of na longeren/grondwerk/iets anders meestal 1 kilo bix, staat een paar uurtjes per dag in de buitenbak en krijgt geloof ik 2x per dag kuil.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:41

Het kan goed, Gewoon een goede DA bellen

ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:50

Zat ik ook al over te denken ja. Dit vind ik namelijk niet echt normaal gedrag voor mijn normaal vrolijke, graag werkende dravertje. Ook omdat ik altijd al hoorde van veel mensen dat dravers snel maagzweren krijgen en dat ook al op verschillende sites en in verschillende boeken gelezen heb.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 11:54

Dravers zijn idd gevoelig er voor. De sympotomen lijken iig erg op een maagzweer. Dus ik zou zo snel mogelijk een DA laten komen om te kijken of het ook echt een maagzweer is.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 12:43

idd zou maagzweer of alleszins "overtollig" maagzuur kunnen zijn. ze moeten al redelijk veel last hebben vooraleer ze voer laten staan. En zeker eentje die niet 2x daags krachtvoer krijgt.
voor de doffe vacht en het slome zonder geeuwen en happen naar singel zou wel van de lever kunnen komen...

De mijne lust de maagcompositum niet :( nu bekijkt ze haar krachtvoer zelfs niet meer, ook al is het maar 1/3 van wat ze normaal krijgt...)

passoasam
Berichten: 118
Geregistreerd: 29-04-06
Woonplaats: westbeemster

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:56

De mijne wilde in het begin ook de maagcompositum niet. Ik deed er knoflookolie overheen. Dat stinkt nogal dus had ze er geen erg meer in. Nu gebruik ik lijnzaadolie maar meer omdat ze het dan niet uit haar voerbak blaast. Ze eet het nu wel gewoon. Je kunt ook proberen door een pluk kuilgras dat ruikt ook wel sterk dan heeft ie er misschien niet zo'n erg in.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:59

in een spuitje met water en zo de mond in }>
dan heeft ze het ineens apart en een half uur voor de "maaltijd" en dan afwachten of de "zin" in krachtvoer terug komt...

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:02

muc schreef:
@friesiszwart, vertel eens met die accupuntuur/ homopatische da? :-)


Ik heb goede ervaringen met DA Karin de Haas (in Beek).

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:03

Ik heb geen idee of mijn haf een maagzweer zou kunnen hebben, maar frappant is wel dat hij lucht zuigt in stresssituaties en na het eten.
Hij heeft niks nodig om vast te pakken en kan het in het luchtledig, zelfs tijdens het rijden.

Hij krijgt onbeperkt hooi, om de dag brok en heeft verder een vrij relaxt leven.
Regelmatig laat ik heb gassen door de zijkanten van zijun anus te stimuleren om er zo voor te zorgen dat de kans op gaskoliek kleiner word.

ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:41

Dierenarts zegt dat het best een maagzweer zou kunnen zijn.
Er moet nu meer 'structuur' in de kuil, hij moet op rust (wat hij al 1,5 week staat zowat, maarja) , minder bix en het liefst de hele dag door hooi.
Alleen op onze pensionstal wordt alleen kuil gevoerd..

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:00

@ wolferus: tijdelijk zelf kleine baaltjes hooi bijhalen en dit langzaam gaan mengen met kuil...

Tot hiertoe ben ik best tevreden van de maagcompositum... Ik heb het maagzout al kunnen achterwege laten, want geef het liever niet langer dan een 5-tal dagen op rij. Paard is terug "verzot" op haar krachtvoer, zelfs met de maagcompositum erdoor...
Ze krijgt nu 2/3 à 3/4 van de hoeveelheid die ze normaal krijgt en ze eet nog in 2x ergens halverwege gaat ze toch eerst hooi eten. Maar op deze manier ben ik best tevreden en zij minder nukkig.
Dus afwachten of het nog gaat beteren...