Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Phonix
Berichten: 1097
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 13:41

Babybeertjes schreef:
Phonix schreef:
Krijgt ze dan wel voldoende hooi?


Onbeperkt. En dan ook echt onbeperkt. In hooinetten.


Hmm, dan is het wel apart dat er geen verandering in zit.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 14:30

Zijn er niet bepaalde soorten maagzweren die niet te behandelen zijin met omeprazol? (Had ik eens gehoord?)

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 14:45

Interessant, daar ben ik benieuwd naar. Het gaat natuurlijk voornamelijk om het totaalplaatje: huisvesting, vriendjes en onbeperkt goed hooi + balancer.
Maar je heb niet altijd alles in de hand (of je koopt een paard die waarschijnlijk al niet ok was zoals in mijn geval. Zij was een aantal keer verhuisd en heel mager, ik vond haar gewoon heel leuk) en dan kunnen ze het toch krijgen.

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 14:46

Gitana schreef:
Zijn er niet bepaalde soorten maagzweren die niet te behandelen zijin met omeprazol? (Had ik eens gehoord?)


Ja dat zijn de zweren in het klierrijke deel. Daar geven ze sucralfaat voor.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 13:46

Ik blijf gek vinden dat Max ondanks geen zweren meer af en toe na kracht voer 1x fleemt

Hij is daarmee begonnen in dec toen we omzeparol ging geven. Daarvoor deed hij het nooit.. Dit krijgt hij nu al even niet meer. En maag scopie van 4 weken geleden was alles goed en rustig. Verder ook geen symptomen wat kan wijzen op een zweer.

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 17:00

Hallo allemaal,

Ik ben een nieuwkomer in dit topic. Na lang nalezen en maanden van behandeling doe ik hier even verslag van mijn strijd tegen maagzweren.

Mijn merrie had al 3 jaar af en aan klachten. De eerste maagscopie die ik liet uitvoeren nadat ik haar 6 maanden had kwam uit dat ze maagzweren had in het klierarme deel. Met Ulcer Gold is dit behandeld en ze knapte er van op. Wat ook opviel was dat ze eerder maagzweren had gehad, want er waren wat littekens zichtbaar in de maag. Met het advies van de dierenarts heb ik het voerschema onder de loep genomen en is ze in korte tijd opgeknapt. Het staakgedrag wat ze toen liet zien onder het zadel verdween, maar echt een compleet vrolijk zorgenvrij paard had ik niet, als ik er nu op terugkijk.

Elke keer als we lekker bezig waren in de training, dan kwam er een punt, ongeveer rond de 8 maanden, dat ze uitviel. Het begon met staken en kort erop viel ze uit. Door een lichte koliek, een hoefzweer of iets anders. Het was opvallend en niet te pinpointen. Ik heb dus besloten het complete management onder de loep te nemen en werkelijk alles in kaart te brengen om een verband te vinden. Dit lukte mij niet. Dus ik heb een dierenarts erbij gehaald die met mij dit hele schema is doorgespit en het startpunt was: weer een maagscopie.

Het was raak, ze had zowel bovenin enkele kleine plekjes (vrij verwaarloosbaar), maar onderin bij de uitgang van de maag in het klierrijke deel had ze enkele opvlammende zweren. Ze ging op de Gastrogard en sucralfaat. 1x daags de Gastrogard en 2x daags sucralfaat. Elke ochtend om 06.00 uur mijn bed uit om een uur voor etenstijd de Gastrogard to te dienen. En een een uur later de sucralfaat tijdens het eten. En aan het einde van de dag de sucralfaat weer tijdens het eten. Werkelijk een aanslag op mijn energie. Na een maand terug en de maagzweren waren een stuk beter, maar nog niet perfect. Dus nog een maand door, toen weer terug, het was weer achteruit gegaan. In die tijd longeerde ik een beetje en had ik pakweg 3x gereden, in de laatste 2,5 maand niet meer gereden. Ze gaf mij de optie over te gaan op andere medicatie waar ik me ook weer scheel aan zou gaan betalen of overgaan op een maagbeschermer door het voer van Ekygard. Ik besloot nog 1 ronde te doen, dus schreef ze mijn paard Cytotec voor. 2x daags 30 tabletten. Een medicijn dat ook humaan gebruikt wordt. Elke ochtend en middag dit vijzelen, mengen met een beetje vla en hup de mond in middels een spuit. Dit zette eindelijk aan, na iets meer dan een maand terug naar de kliniek en het was zo goed als weg. Ik had nog medicatie voor een bepaalde tijd, heb dit afgebouwd en ben per vandaag over op de Ekygard. Het klonk als een brokje in de pot, maar het zijn meelworm achtige brokjes die dun van structuur zijn en mijn merrie denkt: eet het zelf. Dus daar ging ik: malen en dan mengen met vla en in een spuit. Spuit liep vast. Vervolgens door de slobber, eet vervolgens de slobber niet op. In een bekertje met warm water, laten oplossen en in een andere spuit en in de mond. Dit lukte, maar de pech was dat ze net een plak hooi in haar mond had en dit met de volle inhoud van de spuit er weer lekker uitspuugde. Ik kon haar toen natuurlijk wel achter het behang plakken. :') Beetje bij beetje heb ik er vandaag de eerste dosis erin gekregen, maar mocht iemand mij nog een tip kunnen geven hoe ik haar deze Ekygard nog beter kan toedienen zou welkom zijn! En wat is jullie ervaring?

Ze is nog wel onder behandeling, want we gaan kijken wat maakt dat ze vaker maagzweren heeft gehad, hoe ze aan die littekens komt. Stamt het alleen van haar afspeen periode of is er een allergie voor iets. Dus dierenarts adviseerde een onderzoek te doen naar IBM en glutenallergie. Er is bloed afgenomen en binnen 3 weken krijg ik de uitslag. Hoewel mijn paard glutenvrij voer krijgt, lees ik op internet dat voer dat glutenvrij zou moeten zijn regelmatig hier toch mee besmet is omdat het door dezelfde machines gepompt wordt. Is er iemand hier die een paard heeft met IBM en gluten? Wat zijn de kosten als er een ontsteking in de dunne darm is? Hoe ziet jou management eruit?

Het paard is overigens rondom op de foto gezet waar geen bemerkingen waren. Het zadel bleek een aandachtspunt te zijn, dus er komt een nieuw zadel. Ondertussen ben ik bezig met haar toplijn op te bouwen aan de longe en met grondwerk en als dit in orde is dan ga ik maar eens een afspraak inplannen.

Ik ben 3,5 maand bezig geweest, het heeft mij 4500 euro gekost en ze is van een paard dat bestempeld werd als moeilijk, met karakter, pismerrie veranderd in een paard dat rustig is, vrolijk is, door iedereen beter te benaderen is, ze heeft weer voorwaartste drang en kan weer paard zijn. Ik hoop echt dat de test positief zal zijn want het zou alles in 1 klap verklaren. Mocht dat niet het geval zijn dan kan het een allergie zijn voor iets wat repeterend is zoals bijvoorbeeld een wormenkuur of inenting, maar dat is voor later. Ik hoop van harte dat we het allerergste hebben gehad, want het was loodzwaar, soms wist ik niet meer wat voor en achter was, maar het feit dat mijn merrie vrolijk begon te worden gaf me die energie.

We gaan zien hoe het afloopt. Voor wie wil en kan, deel vooral je ervaring rondom voermanagement met mij en ook hoe de Ekygard valt en hoe en wat met IBM en glutenallergie diagnose. Per pb mag ook!

Als ik iets kan aanraden bij jullie, mocht je paard een maagzweer onderin hebben, ga meteen over op de Cytotec. Gatrogard was niet effectief. De prijs is hetzelfde. En de sucralfaat heb je niet meer nodig.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 18:06

Die kosten zijn toch echt absurd he...
Je paard zal maar chronisch maagzweren hebben!?
Ik snap niet waarom het allemaal zo duur moet zijn. Je wil de dieren toch helpen. :(

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 18:53

Wat een vervelend en lang traject BounceBabe.
Ik ben sinds een paar dagen gestart met ekygard, als ondersteuning bij het afbouwen van gastrogard spuiten.
Lijkt goed te werken en ze eet het goed op. Ik gooi het door haar standaard voer. Er moet wel genoeg voer zijn, anders vind ze het inderdaad niet lekker en spuugt ze het uit. Ik moet wel zeggen dat in mijn paard haar voer erg veel smaken aanwezig zijn, dus wellicht dat dat het verschil maakt. Ik geef Marstall myocare met paardenbloem, vit.E+selenium en monnikspeper. Heel basic suggestie maar, misschien het voer nog wat lekkerder maken zodat de ekygard minder aanwezig is?

Phonix
Berichten: 1097
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:46

Ik denk dat je IBD bedoeld en niet IBM. Mijne heb IBD en krijg geen graan, min mogelijk suiker en zetmeel en staat op vlas. Krijgt niet snoepjes en 24/7 hooi. Let wel ook op soja aangezien veel merries daar niet tegen kan.

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 21:14

Gitana schreef:
Wat een vervelend en lang traject BounceBabe.
Ik ben sinds een paar dagen gestart met ekygard, als ondersteuning bij het afbouwen van gastrogard spuiten.
Lijkt goed te werken en ze eet het goed op. Ik gooi het door haar standaard voer. Er moet wel genoeg voer zijn, anders vind ze het inderdaad niet lekker en spuugt ze het uit. Ik moet wel zeggen dat in mijn paard haar voer erg veel smaken aanwezig zijn, dus wellicht dat dat het verschil maakt. Ik geef Marstall myocare met paardenbloem, vit.E+selenium en monnikspeper. Heel basic suggestie maar, misschien het voer nog wat lekkerder maken zodat de ekygard minder aanwezig is?


Dat is waarschijnlijk het issue. Het valt teveel op. Doe morgen een nieuwe poging. Mijn paard is al helemaal van de cytotec af, beide geven tegelijk niet gedaan, dit advies niet van de dierenarts gehad. Dus ja hoe sneller ze dit goed gaat eten hoe beter.

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:59

Hallo BounceBabe, dank je wel voor het delen van jou verhaal.
Van mijn merrie hebben ze een biopt van het begin van de darm genomen maar na een volle week helaas nog geen uitslag. Ik moet dus 4 weken door met omeprazol en sucralfaat. Toen heb ik naar aanleiding van jou verslag naar Cytotec maar dat werd afgeraden op dit moment ivm de bijwerkingen. Nu had mijn merrie in het begin al last van de medicatie dus ik ben daar wel een beetje huiverig voor. We gaan dus nog even door met Omeprazol en sucralfaat.

Ik hoop dat jou paard nu maagzweer en pijn vrij blijft!

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 20:12

Babybeertjes schreef:
Hallo BounceBabe, dank je wel voor het delen van jou verhaal.
Van mijn merrie hebben ze een biopt van het begin van de darm genomen maar na een volle week helaas nog geen uitslag. Ik moet dus 4 weken door met omeprazol en sucralfaat. Toen heb ik naar aanleiding van jou verslag naar Cytotec maar dat werd afgeraden op dit moment ivm de bijwerkingen. Nu had mijn merrie in het begin al last van de medicatie dus ik ben daar wel een beetje huiverig voor. We gaan dus nog even door met Omeprazol en sucralfaat.

Ik hoop dat jou paard nu maagzweer en pijn vrij blijft!


Het is vooral, als je het moet malen, niet heel veilig voor je mits je zelf dragend bent van een kind of zwanger wil worden. Het kan namelijk voor een miskraam zorgen en een afwijking bij je kind. Ik ben niet zwanger, dus voor mij geen probleem. Ze heeft in het begin wel even moeten wennen, wisselende mest, maar ze knapte in rap tempo op. Echt een wereld van verschil. Als je op Engelse onderzoeken zoekt komt Cytotec naar boven met de beste resultaten. Omeprazol en sucralfaat zijn voor de maagzweren onderin meestal niet voldoende. En de kosten zijn hetzelfde.

Als ze een bijwerking heeft dan is het dat ze op bepaalde stukken de vacht nu niet los laat. Voor de rest geen bijzonderheden.

Inmiddels heb ik hooi ingeslagen en meng ik dit langzaam over met het huidige voordroog. Helaas is deze voordroog partij net niet goed op het moment dat ze en de Ekygard niet vrat en tweemaal een flinke emmer slobber heeft laten staan en ik nog geen goed hooi had kunnen inkopen. Daarnaast nog een vaccinatie die ze moest krijgen. Allemaal niet ideaal. Ze is dus wat teruggevallen weer in haar gezondheid. Ze is weer bozer, had de hele rug kei en keihard, vertoonde een painface en klierachtige voortekenen. Maar na veel bewegen lijkt het weer tot rust te zijn gekomen. Ekygard eet ze nu wel mits ik het maal, de brokken nat maak, het mengsel door deze natte brokjes hussel en dan voer. Ik heb overleg gehad met de dierenarts gisteren (toen ze de Ekygard nog niet zelf wou eten) van wat moet ik hier mee. Moet ze terug op de Cytotec? Als ze komende week nog niet lekker te pas is dan gaat ze weer tien dagen op de Cytotec tot ze de overgang van voordroog naar hooi zo'n beetje heeft gemaakt. Ik kijk het nog even aan.

Het is heel simpel: als de partij voordroog goed was geweest en ze had die Ekygard goed gegeten, was haar maag en darmen niet opnieuw van streek geweest. Ik baal als een stekker, maar het is niet anders. Hopelijk veert ze op en anders kan ik weer de portemonnee trekken. :(

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 12:54


Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:10


Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:40


BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 10:12

Gelukkig begint mijn merrie langzaam aan bij te trekken. Ze eet het hooi steeds beter. Brokken met Ekygard nu ook, en de koude slobber begint ze nu ook te eten (kan het simpelweg niet altijd warm aanbieden).

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 11:53

BounceBabe schreef:
Gelukkig begint mijn merrie langzaam aan bij te trekken. Ze eet het hooi steeds beter. Brokken met Ekygard nu ook, en de koude slobber begint ze nu ook te eten (kan het simpelweg niet altijd warm aanbieden).


Wat goed om te horen. Het is een hele puzzel met het geven van de medicijnen. Ze moeten het wel blijven eten. Ik voer eigenlijk geen krachtvoer als slobber of brok/muesli dus dan zou het helemaal lastig worden om het naar binnen te krijgen.

Gister heb ik mijn paard weer gezadeld. Ze is helemaal niet meer gevoelig onder haar buik. Daar waar ze me eens wilde bijten als ik haar al poetste doet ze nu niks meer.
Maar als ik de singel pak kijkt ze wel boos. Ik heb hem heel voorzichtig vast gemaakt en dat gaat dan wel prima. Zou dit nog een reactie zijn op dat het zeer heeft gedaan? Herkend iemand dat?
Ik wil haar absoluut geen pijn doen.

Daarna heb ik zo'n 20 minuten met haar gestapt en langs de weg wat gedraafd. Dat vond ze echt wel leuk, oortjes erop en makkelijk van stal weg. Ik heb dus het idee dat het wel beter gaat.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 12:38

babybeertjes: ja dat kan zeker. Max van mij gaf zeker in begin ook een soort van reactie. Door controle scopie weet ik dat alles oke weer is. Nu geeft hij zelde een reactie. Heel soms als ik net 1 gaatje strakker wilt.

Het heeft even tijd nodig om ook mentaal door te hebben dat het geen pijn meer doet. Ik blijf ook altijd met aansingelen gaatje voor gaatje doen. En dan wissel ik steeds van kant. Ik heb nooit singel aan 1 kant al hoog vast zitten.

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 14:04

ok goed om te horen dat dit wel herkenbaar is. Ze heeft vorige week een 2e scopie gehad. Nog niet alles was weg maar wel alles in het klierrijke deel. Alleen bovenin zat nog wat.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 14:09

krijgt ze daar wel medicatie voor nog? ook het niet klierrijke deel kan gevoelig zijn.

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 14:15

ja, ze zit nog steeds op omeprazol en sucralfaat. Een iets lagere dosering als dat we eerst hadden. Nog 4 weken moeten we doorgaan. Daarna willen ze weer een scopie doen. Maar omdat ze zo veel minder gevoelig is wilde ik toch proberen weer wat te gaan doen.
Na maanden wandelen en longeren met balkjes etc is een beetje rijden misschien ook wel een fijne afwisseling.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:00

Je zou kunnen proberen om met elk gaatje aansingelen een stukje wortel te geven en dat na een week te stoppen. Dan krijgen ze er iig een positieve associatie mee. Als je daar dan weer mee ophoudt kan je zien of de reactie "echt" is, of meer ingeprogrammeerd zat

Pastis

Berichten: 241
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Leuven - Belgïe

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 12:40

Mijn ruin had ook echt een slechte associatie met aansingelen. Ik heb dit ook afgeleerd door meteen te kriebelen op een fijn plekje. Nu doet hij het quasi niet meer, tenzij het op/rond de poetsplaats heel druk is.
Ik gaf ook eerst de havens gastro en was wat schuw om toch een andere brok te voeren maar ben nu overgestapt op een combinatie van de leichgenuss en de alpengrun muesli. En hij lijkt me hiervan ook nog net iets beter te zijn.

Het blijft toch altijd wat hè, die maagpatienten

Ik heb ook behandeld met cytotec.

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 12:58

Dank voor de tips! Even kriebelen en zeggen dat ze het goed doet doe ik nu ook, maar idd misschien wat stukjes wortel erbij is een goed idee.

Pastis

Berichten: 241
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Leuven - Belgïe

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:37

Heeft er hier iemand recente ervaring(en) met mastic horse? Ik gaf de equine 74 maar zou graag iets proberen dat iets minder duur is in aanschaf. Mijn paard heeft qua gewicht dagelijks 3 à 4 schepjes nodig dus het tikt wel aardig aan, ondanks ik er wel echt heel erg tevreden over ben. Maar 75€ voor net geen 4 weken is best veel :')