Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 19:06

Ik lees dat veel mensen in dit topic supplementen gebruiken nadat hun paard is behandeld. Nu vraag ik me af, ik het niet zo dat wanneer de zweren zijn genezen het paard geen klachten meer hoort te hebben en dus supplementen niet nodig zijn (uitgezonderd risico momenten als transport of een wedstrijd). Of is er ook een grijs gebied van geen zweren hebben, maar toch klachten? En hoe zou dat dan komen?

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 19:17

Ik geef de supplementen meer als ondersteuning ter voorkoming van nieuwe zweren.

Vandaag was de osteopaat voor Lady gekomen. Zij gaf aan dat haar ribben vast zaten als gevolg van de maagzweren. Daardoor kan het zijn dat zij nog een reactie gaf bij het aansingel. Nu heeft ze dat inderdaad nog lang gedaan terwijl de zweren weg zouden moeten zijn. De laatste 2 keren dat ik had gereden heeft ze geen reactie meer gegeven met zadelen maar de osteopaat kom dus precies vertellen dat ze maagzweren had gehad.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 20:31

Ik geef de equine74 als ondersteuning bij het afbouwen. Ik ga het eerst ook blijven geven, maar als ze verhuisd zijn naar een betere plek wil ik dat ook zeker gaan afbouwen.
Als het weg is, is het weg en zouden ze gewoon op gras of hooi moeten kunnen leven met wat muesli of brokjes

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 10:21

Ik heb tijdje niks gegeven en toen kwamen klachten terug, scopie laten doen en geen maagzweer te zien. Alles rustig

Ben de Equine74 gaan geven en de singelnijd is weg.

Denk dat ondanks onbeperkt ruwvoer Max een wat hogere zuurgraad heeft? Daarom geef ik nog wel wat ter ondersteuning.

Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 10:41

maartje0987 schreef:
Ik lees dat veel mensen in dit topic supplementen gebruiken nadat hun paard is behandeld. Nu vraag ik me af, ik het niet zo dat wanneer de zweren zijn genezen het paard geen klachten meer hoort te hebben en dus supplementen niet nodig zijn (uitgezonderd risico momenten als transport of een wedstrijd). Of is er ook een grijs gebied van geen zweren hebben, maar toch klachten? En hoe zou dat dan komen?


Ik geef het uit voorzorg in de hoop dat ‘ie nooit weer dat akelige onderzoek door hoeft te maken. Mede omdat het mij nog niet is gelukt een stalling te vinden die naar mijn mening nauwkeurig genoeg is in het management om het risico te durven nemen.
Na medicatie waren hier niet noemenswaardige klachten meer en ben accuut gestart met gastrivet van NAF. Liet soms nog wel wat stress signalen zien, maar lastig te zeggen of dat uit ongemak komt van de maag of iets anders. Heeft nooit singelnijd oid gehad dus vind het lastig te zeggen. Duidelijkste symptoom was dat ‘ie van het een op het andere moment z’n krachtvoer niet meer wilde.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 12:48

Ja ze blijven gewoon altijd gevoelig voor maagzweren dus ik blijf gewoon lekker equine 74 geven, ook al sta ik nu op de perfecte stal. Ik wil die ellende gewoon niet meer. Inmiddels wel maar 1 schepje per dag, scheelt weer.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 22:02

Heb 2 dagen savonds wat luzerne gegeven, dacht dat het wel weer kon, maar neehoor. Gapen en flehmen #) wel maar 1x gelukkig.
Als ik gewoon brokkies geef (met nexium) en hooi is er niks aan de hand. Zou het dan nog niet over zijn?

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:30

MRIIIS schreef:
Ja ze blijven gewoon altijd gevoelig voor maagzweren dus ik blijf gewoon lekker equine 74 geven, ook al sta ik nu op de perfecte stal. Ik wil die ellende gewoon niet meer. Inmiddels wel maar 1 schepje per dag, scheelt weer.


Equine 74 is vooral calcium. Ik ben bang dat dit de ca /p (fosfor) verhouding in de war stuurt. En zou het daarom niet standaard blijven geven. Tijdelijk lijkt me geen probleem.

Mijn paard is nu 6 weken van alle medicatie af en ik geef niks anders bij als vitamine brokjes. En ze krijgt onbeperkt hooi. So far so good, nog geen problemen terug gekomen.

Happy_Hippie

Berichten: 877
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 18:12

even een vraagje, kan je je paard testen op maagzweren of moet je dan gewoon iets preventief gaan geven?

Onze merrie lijkt verder niks te hebben alleen bouwt zo enorm veel spanning op tijdens het rijden en longeren en wilt dan continu krabben/ jeuken achter de singel, kwa gapen en kreunen doet ze eigenlijk altijd al (hebben der vanaf 6maanden is nu 4,5 bijna).
Dus dacht misschien toch maar even kijken of dit het misschien kan zijn?

Ze krijgt nu goed kwaliteit gedoseerd over de dag voordroog (kan niks anders ivm de longen van mijn ruin), paar uurtjes per dag op de weide, 1x per dag vital bix active + met vitamine/ omega boost poeder en lijzaad olie elke 3/4 maanden krijgen ze ook een goede zandkuur bij ons.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 20:52

Max zie ik ook wel eens flemen na het eten maar dat doet hij pas sinds hij omezeparol krijgt.. daarvoor nooit gezien.

Nu krijgt hij al heel lang geen omzeparol en zn scopie was geen zweer te zien. Singelen ook geen klachten dus ik probeer het maar los te laten

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:42

Hoe doen jullie het met paarden die gevoelig zijn voor maagzweren en op wedstrijd gaan?

Ik ben afgelopen zaterdag op wedstrijd geweest en van de DA het advies gekregen om 1 dag van te voren een halve spuit ulcergold te geven en op de dag van de wedstrijd zelf een halve spuit. Ze was op het wedstrijdterrein eigenlijk redelijk relax. Ging tijdens het op en af zadelen lekker grazen. Wel wat spanning tijdens het rijden maar niet meer zo heel extreem.

Zondag vond ik haar er goed uit zien maar gisteren zag ik haar uiteindelijk toch weer wat gapen en tandenknarsen.

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:45

Idd rond en tijdens de wedstrijd omeprazol geven om de maag te beschermen en op wedstrijd vaak ruwvoer blijven geven

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:51

Ik heb haar inderdaad voor vertrek 2 bekertjes Vitalbix Nutrimash gegeven om genoeg maagvulling te hebben, een volgepropt hooinet op de trailer en ze heeft tijdens het op en afzadelen een beetje kunnen grazen. Daarna heeft ze op de trailer het hooinet verder kunnen op eten en dat was nog niet leeg toen we terug kwamen. Ik vind het lastig.

Over 1,5 week komt bijvoorbeeld de hoefsmid weer. Daar heeft zij ook ontzettend veel spanning. Nog wel meer dan op wedstrijd gaan. Ik heb sinds kort eindelijk gevonden wat het probleem is en hoe we het kunnen oplossen maar dat is natuurlijk niet zo 1,2,3 opgelost. Dan ook maar 2 dagen een halve spuit geven?

Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 18:32

Als je aangeeft dat de klachten alsnog na de tijd zichtbaar waren kan je er ook voor kiezen nog een extra dosering na de stress aangelegenheid te geven.
Hier heb ik eerste keren ook nog een extra dosis sucralfaat gegeven na wedstrijd of hoefsmid. Merkte toch dat ‘ie daardoor beter ‘herstelde’ dan zonder die extra dosis. Na enige tijd was die extra ronde niet meer nodig en is een dosis sucralfaat voor vertrek voor hem voldoende.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:25

Heeft er nog iemand baat bij de equine 74 brokjes? Ik heb nog een halve pot, ga de poeder proberen.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 22:49

@Maaik: dankjewel voor je reactie. Dat zou ik inderdaad ook nog kunnen proberen inderdaad. Zal de kliniek eens opbellen om te vragen of ze mij dit willen geven. Mijn eigen da doet namelijk nog al erg moeilijk met dit soort medicatie zomaar uitgeven.

Vandaag kon ik gelukkig geen reactie meer zien. Geen ge gaap meer en ook niet tandenknarsen! Inmiddels ken ik nu gelukkig wel de eerste signalen. Weet dat als ze last heeft van haar maag dat ze ook veel meer gaat drinken. Ze hebben bij ons geen automatische drinkbakken maar vullen drinkbakken met de hand dus kan mooi zien hoeveel ze drinkt.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 07:24

Ik twijfel.....

Mijn paarden hebben helaas 3 maanden op een stal gestaan waar ze niet voldoende ruwvoer kregen.
Mijn jongste geeuwde heel veel en osteopaat merkte op dat hij duidelijk veel last heeft van zijn maag.
Advies mastic horse gaan geven. Hij heeft een week 2 schepjes per dag gekregen en toen terug naar 1x per dag. Ik vond hem toen weer veel geeuwen en terug gezet naar 2x daags 1 schepje.
Hoelang kan ik 2 schepjes geven?

Ik begin nu te twijfelen om die andere 2 ook mastic horse te geven. Die zie ik nu ook wel geeuwen niet in extreme vorm. Maar een enkele gaap dat was me voor heen nooit opgevallen (of ik let er nu meer op).

Kan dit zomaar?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:11

Je zou mastic horse gewoon prima kunnen geven aan je andere paarden. Al is het maar om te kijken of het geeuwen minder wordt of als kuurtje. Ik heb nu de equin74 en ga hierna weer mastic horse proberen. kijken of klachten weg blijven, of terug komen. Als ze terug komen ga ik weer op de equine74 en dan 1 schepje ipv 2 kijken wat dat doet.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 08:37

Mastic horse kun je prima aan je andere paarden geven. Mastic horse is geen medicijn maar een natuurlijke maagbeschermer. Ik heb mijn paard nu sinds 1 maand standaard op 2 schepjes staan. Durf haar niet zo goed terug te zetten naar 1.

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 09:08

Mijn osteopaat raadde destijds ook mastic aan maar dat deed niks.
Osemeprazol ging pas wat doen. Dus echt een maagzuur remmer.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 09:39

Als je paard duidelijk veel last van zn maag heeft en maanden te weinig ruwvoer heeft gehad vrees ik dat een supplement het niet gaat doen. Mijne heeft maanden op omeprazol gestaan ervoor.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 11:02

Ik heb een vraag over ruwvoer. En maagzuur. Hier hebben ze vanwege overgewicht afgewogen portie hooi in slowfeeders. Lopen op tracks op een pp. Helaas gaat deze portie geen 24 uur mee. Gemiddeld staan ze 7-8 uur zonder hooi. Maar de hele track is omringd met meidoorn en ze knabbelen wat van de linde- en wilgenboom. Ook zijn er kantjes te grazen. Ik lees overal dat dit ook gezien kan worden als ruwvoer. Echter de hoeveelheden zijn anders dan het hooi.
Maar is dit voldoende om toch de PH niet te zuur te laten worden?
Oprechte vraag, want is hooi de enige vorm van ruwvoer waarmee je maagzweren voorkomt?
De afgewogen portie is trouwens 9 kilo hooi per paard van 500 kilo.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 11:16

inprincipe valt takken, gras ook onder ruwvoer. Het is alleen de vraag krijgen ze echt genoeg daarvan binnen om de maag 'vullend' te houden.

Een paard kan best wel paar uur zonder ruwvoer al is 7-8 uur wel lang. Maar het is niet dat ze niet niks kunnen eten. En of het genoeg is om de ph niet te zuur te laten worden is ook per paard verschillend.

Mijn oudere haflinger heeft vroeger ook nachten zonder ruwvoer gestaan maar nooit symtomen van maagzweren gehad. Mijn jonge haflinger heeft altijd met ruwvoer gestaan maar waarschijnlijk is zijn ph waarde in zn maag sneller hoog dus eerder last.

Ik zou kijken of je misschien savonds toch nog een hooinet kan geven. Of die 9 kilo wat meer verdelen over de dag. Maar misschien doe je dat al.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 11:18

Of wellicht kijken dat je ruwvoer kan vinden dat iets armer is en waarvan je meer kan voeren? Mij lijkt niet dat wilgentakken en wat kantjes knabbelen genoeg zijn om de maag gevuld te houden.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 11:23

Thanks voor jullie antwoorden! We verdelen de portie nu over 2 beurten. Vaker lukt helaas niet.
We hadden heel arm hooi wat perfect in grotere hoeveelheden gegeven kon worden. Dat ging ook 24 uur mee. Lag altijd wat in de bakken/netten.
Maar helaas krijgt mijn haf serieuze diarree van grofstengelig hooi.
Dus nu zacht hooi, maar omdat voedingswaarde hoger ligt kan dit niet meer gevoerd worden. Allemaal IR/EMS patiënten hier.
Laatste portie krijgen ze rond 20 uur. Maar dat is dan wel op tegen 00.00-1.00 uur. De volgende dag ben ik er tussen 7-8 weer.
Tis niet mijn eigen plek. En pensionstallen hier in de buurt voeren voordroog. Ook dat geeft diarree.
Pfff ik word er soms moedeloos van. Kan niet winnen of goed doen lijkt het….