Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 21:30

beline1 schreef:
Wij zijn al ruim een half jaar bezig om ons paard van de maagzweren af te krijgen.
De zweren boven in de maag waren weg, er zat alleen nog een zeer lastig te behandelen zweer op de uitgang van de maag (dat gedeelte ligt continu onder zuur).
Nu krijgt hij (Prednisolon) Equsolon en we hebben ook injecteerbare Omeprosol uit Engeland geprobeerd.
Utrecht heeft gezegd dat als dit niet aanslaat het waarschijnlijk chronisch is en de verzekering de medicatie niet meer gaat betalen.
Hij krijgt onbeperkt hooi, overdag op het gras, geen bix maar Fibra en Ease and excel van Pavo, geweekte bietenpulp Speedy beet van Pavo, probiotica van Puur en Equine 74 Gastric. Staat op stro.
We zijn ten einde raad.


Mijn paard heeft maanden in Utrecht gestaan, steeds weer even thuis en dan ging het toch weer niet, terug naar Utrecht etc. In totaal ruim een jaar lopen tobben en uitproberen wat zou werken voor zijn maag. Hij had mega veel zweren en is in totaal een keer of 5 gescoped (spel ik dat nu juist?). Ook op de prednisolon geweest en ik weet niet hoe veel tubes gastrogard. Uiteindelijk kreeg hij een enorme allergie erbij en werden we na bijna anderhalf jaar weggestuurd met dat ze niks meer voor ons konden doen en onze verzekering dreigde de stekker eruit te trekken.
Wij met ons handen in het haar want ons werd gezegd dat het misschien het beste was om hem in te slapen.
We besloten nog 1 keer iets te proberen, dat werd Eric Laarakker in de Bilt. Al na de eerste behandeling was de allergische reactie weg en 6 weken later ook alle maagzweren. Voor ons nog steeds een wonder!

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 21:43

En wat heeft Laarakkers dan gedaan? Of mee behandeld?

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 21:58

Ik zou een paard met langdurig en slecht genezende maagzweren volledig van de gehakselde luzerne af willen hebben, dus geen fibra (beide producten zijn op basis van luzerne) en geen ease & excel (bevat waarschijnlijk 15-25% luzerne, maximaal 30%).

Eigenlijk is een mineralenbrok met wat bietenpulp (speedibeet mag, fiberbeet weer niet) eventueel vaak de beste keuze. Bietenpulp werkt licht bufferend. De mineralenbrok mag wat luzerne bevatten, maar alleen als het volledig pap wordt bij weken, er mogen geen scherpe stukjes meer in zitten. Maar eigenlijk zou ik voor marstall force gaan (30g/100kg).

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 22:48

Waarom geen fiberbeet? Dan is de luzerne toch ook helemaal fijn... Of heeft het een andere reden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 23:21

sorbetje schreef:
Ook ik vind dat hier wel heel snel naar omeprazol wordt gegrepen. Heb ook een geeuwende merrie na werk en die boos wordt als ik flink op de buik duw. Die heeft echt geen zweer. Als ik die vergelijk met de patiënt hier is dat toch echt wel iets heel andere slag. Hoe lang moet je het geven?

Eens.

Maagzweren geven een heel onduidelijk beeld (zie hier alle symptomen hoe veel mensen andere klachten ervaren).
Maar ik zou nooit zomaar behandelen.... je laat ook geen gewrichten inspuiten terwijl je niet weet of er iets zit.



Meten blijft weten. Heb je het nu voor de 2ex en duidelijk dezelfde symptomen vind ik het een heel ander verhaal. Tenzij je paard in een dusdanige conditie is dat scopen geen optie is.

_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 02:40

Charmaine schreef:
En wat heeft Laarakkers dan gedaan? Of mee behandeld?

Alle medicatie stopgezet (dus geen prednisolon meer, medicatie om de allergieën te onderdrukken en geen gastrocard meer). Dat vond ik heel eng, maar de andere optie was inslapen dus we zijn er voor gegaan.

Door middel van acupunctuur, behandeling met elektromagnetische golven en fytotherapie is hij er helemaal bovenop gekomen. Ik ben echt helemaal geen zweverig type, ik vond de eerste behandeling dan ook heel bijzonder om mee te maken na 1,5 jaar in de kliniek in Utrecht rondgelopen te hebben, maar het heeft mijn paard gered.

Overigens wil ik niet zeggen dat de kliniek in Utrecht ‘slecht’ is, ze hebben ontzettend hard hun best gedaan voor ons maar het lukte niet.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 08:33

Hoeveel behandelingen heeft jouw paard gehad bij laarakkers?

_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:12

sorbetje schreef:
Hoeveel behandelingen heeft jouw paard gehad bij laarakkers?

Hij was goed na 2 behandelingen, ik wilde graag nog een 3e check dus dat hebben we gedaan. Daarna zijn we jaarlijks geweest voor controle en entingen etc.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:21

Wauw bijzonder resultaat zeg!
Hier zit de kuur omeprazol er op. De ekygard eet ze nog steeds met lange tanden. En ben daarnaast mastic horse treatment gaan geven, dat wil ik blijven geven.

Net gehoord dat de paarden vanwege het weer binnen blijven en weideseizoen voorbij is. Vanaf morgen dus de paddock op. Ben benieuwd....

Nadesh01
Berichten: 1
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:01

Wie heeft er interesse in een zakje AB PRAZOLE PLUS 210 gram met schepje.
Ik heb hier 2 schepjes uitgehaald echt niet meer. Nog goed tm 01-2022.

Kan verstuurd worden.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 14:01

Helaas, paardlief hier toont ook weer irritatie op de maag... hij gaapt weer meer, doet weer kribbebijten, is gevoelig bij aanraking en met singel vast maken, heeft recent ook paar slokdarmverstoppingen gehad, knoeit wat voer, en is niet meer zijn voorwaartse zelf. Ook is ie afgevallen. Stap prima, maar draf valt ie terug naar stap na klein stukje...

Ben terug aan de maagsupport gestart, kijken of dat voldoende verlichting geeft, en anders toch verder kijken en miss behandelen voor maagzweren. :(

lolacrista
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-10-20

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 16:36

Mag ik mij ook melden? Mijn tinker had als veulen een erge maagzweer is in Utrecht behandeld. 4 jaar geen peoblemen meer en nu in aug koliek en 3 weken terug ook. Geen verstopping bleek de laatste keer. Beide keren at ze sinds een paar dagen graszaadhooi en ik denk dat dat de boosdoener was van weer een maagzweer wat we denken. Ze heeft nu 3 weken volledige dosis gehad van ulcergold en zijn nu aan het afbouwen. Ik merk alleen dat ze na het eten van een handje pavo vital gelijk weer gaat drinken. Zou ze toch nog last hebben? Wat zou ik voor vervanging kunnen geven? Speedibeet en evt losse vitaminepoeder? ze krijgt nu gewoon weer fijn hooi wat ze goed verdraagd. En wat zou ik preventief voor de maag kunnen geven? Zag van NAf iets.

lolacrista
Berichten: 2
Geregistreerd: 18-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 16:38

Nadesh01 schreef:
Wie heeft er interesse in een zakje AB PRAZOLE PLUS 210 gram met schepje.
Ik heb hier 2 schepjes uitgehaald echt niet meer. Nog goed tm 01-2022.

Kan verstuurd worden.


Graag pb gedaan

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 17:05

Ik zag een aantal pagina's terug de vraag omtrent Ekygard en of er een alternatief beschikbaar is.
Zelf heb ik met mijn paard ook dit dilemma gehad, het is erg prijzig.
Het hoofdbestandsdeel in Ekygard zijn Pectines wat een beschermende werking voor de maag heeft en ik ben gaan vergelijken met supplementen waar dit ook in zit.
Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat in Equitop Pronutrin dezelfde hoeveelheid pectine zit als in Ekygard.
Ik ben van Ekygard overgestapt naar Pronutrin en heb geen enkele verandering gemerkt bij mijn paard.
Hij krijgt daarbij nog wel een aantal andere supplementen, dus het is bij hem wel een combinatie, maar ik heb al sinds maart/april geen omeprazole meer hoeven geven.

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 19:59

AnnedB schreef:
Ik zag een aantal pagina's terug de vraag omtrent Ekygard en of er een alternatief beschikbaar is.
Zelf heb ik met mijn paard ook dit dilemma gehad, het is erg prijzig.
Het hoofdbestandsdeel in Ekygard zijn Pectines wat een beschermende werking voor de maag heeft en ik ben gaan vergelijken met supplementen waar dit ook in zit.
Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat in Equitop Pronutrin dezelfde hoeveelheid pectine zit als in Ekygard.
Ik ben van Ekygard overgestapt naar Pronutrin en heb geen enkele verandering gemerkt bij mijn paard.
Hij krijgt daarbij nog wel een aantal andere supplementen, dus het is bij hem wel een combinatie, maar ik heb al sinds maart/april geen omeprazole meer hoeven geven.


Ik heb ook pronutrin besteld nu de ekygard bijna op is . Ik vraag me alleen af of het goedkoper is aangezien je 50gram per 100 kilo moet voeren per dag. Dan doe je maar een week of 2 / 3 per een emmer. Of is het de bedoeling een lagere dosis als onderhoud dosis?
Ik heb er voor gekozen omdat mensen in mijn omgeving hier betere resultaten mee hadden.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 20:39

Pectines zit ook in bietenpulp en als je flink wat pulp voert zit je hoger dan bij de meeste supplementen. Heb het toen wel eens doorgerekend, kan het opzoeken als daar interesse in is?

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 21:37

Je hoeft van de Pronutrin veel minder te voeren om hetzelfde aantal pectines te voeren wat in Ekygard zit. :j
Ik voer zelf circa 25 gram per dag en dat is voldoende, samen met de andere supplementen, om hetzelfde resultaat te behouden als met de volle dosis voor zijn gewicht van Ekygard.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 22:11

400 gram bietenpulp (ongeweekt) bevat flink wat pectine vezels (circa 100 gram). De supplementen waar ik naar gekeken had zaten flink lager (niet helemaal correct zeker prijs niet maar geeft een idee van ingrediënten en hoeveelheid).

Afbeelding

Maar als iemand nog een supplement of voer weet met gelijke pectine waarden (1/4) houd ik me aanbevolen.

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 23:04

Interessant overzicht zo!

Bietenpulp zou voor mij een tweede optie zijn.
Ik vind de Pronutrin fijn omdat je het verder niet hoeft te bereiden en ik doe bijna een half jaar met een emmer.

Voor de Ekygard heb ik trouwens lange tijd de maagsupport van de paardendrogist gevoerd, dit werkte redelijk, maar het leek alsof hij er op een gegeven moment steeds meer van nodig had voor hetzelfde effect.
Daarnaast heb ik het idee, maar dat is een mening gebaseerd op persoonlijk onderzoek, dat zij een aantal van hun supplementen verdunnen.
Ik voer namelijk nog een ander supplement bij dat niet maag-gerelateerd is en heb hun huismerk met een ander merk vergeleken.
Exact dezelfde hoeveelheden van elk ingrediënt, maar de paardendrogist is twee keer zo duur of zelfs duurder.
Het kan echt lonen om goed naar de ingrediënten te kijken en deze te vergelijken met andere merken.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 23:38

Ik durf helaas echt niet over te stappen. Ik ben nog steeds super tevreden over de Ekygard waarop hij het echt goed doet, terwijl hij nu heel weinig krijgt. 2x een half schepje per dag. Financieel is dat ook nog wel te doen.

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 07:28

AnnedB schreef:
Je hoeft van de Pronutrin veel minder te voeren om hetzelfde aantal pectines te voeren wat in Ekygard zit. :j
Ik voer zelf circa 25 gram per dag en dat is voldoende, samen met de andere supplementen, om hetzelfde resultaat te behouden als met de volle dosis voor zijn gewicht van Ekygard.


Ah kijk dat scheelt! Welke supplementen geef je bij?

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:27

Ja, 2x een half schepje per dag is zeker te overzien.

Ik geef voor de maagproblemen en een rasgerelateerde ziekte:
- Magnesium
- MSM
- Mariadistelzaad
- Pronutrin
- Een handje pavo Vital
- Vitamine E - 1x in de week

Het heeft wel echt een tijd geduurd voordat ik samen met mijn dierenarts een combinatie van supplementen heb gevonden die echt werken voor mijn tinker.
Hiervoor had Owen zeker 4x per jaar een kuur omeprazole nodig en soms vaker.
Het is echt uitproberen wat werkt per paard.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:05

Ik ben echt ontzettend tevreden met Mastic Horse. Sinds ik dat geef heeft ze geen pijnaanvallen meer gehad en is haar buik rustiger en is ze veel blijer :-D
Moet eerlijk zeggen dat continue toegang tot eten ook wel echt heel belangrijk is.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:12

AnnedB ben je dan niet veel duurder juist uit omdat je zo veel verschillende dingen geeff?

Die van mij krijgt alleen de Ekygard. En vitamine Excellent van Pharmahorse als hij flink gewerkt heeft... en dan 2x half schepje Ekygard. Ik bestel overigens de 4 of was het nou 6kg volgende keer, daar doe ik echt lang mee.

Eens Ninx. Hier twee hooizakken (ik vind mazen niet prettig voor de tanden in stal die ik 2x per dag vul, overdag aantal uren in de paddock met onbeperkt hooi en onbeperkt gras in de wei natuurlijk. En als dat ook maar een beetje kort wordt hooi bijvoeren.

Ik hou ook continue zijn mest en eetgedrag in de gaten. Vrij obessief om eerlijk te zijn. Ik ben wel mega tevreden met het voer van Equifit. Alledrie de maagpatienten hier (2 van stalgenootjes) doen het hier perfect op.

Paarden met maagproblemen blijven gewoon zorgenkindjes. Alledrie de paarden hier hadden andere symptomen.

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:06

Soms is het hier lastig om echt te zien of hij pijn heeft of bang is dat het pijn gaat doen.

Soms zwaait hij al met z’n hoofd richting singel plek als hij denkt dat ik hem ga poetsen, maar staat hij heerlijk te genieten als ik m op de maagstreek flink ros borstel.
Of boos op het zadel als hij die op krijgt en met de singel vast doen geen reactie . Dan met 1 gaatje strakker wel weer happen. Paar rondjes stappen en aanslingeren en dan is het gras interessanter? Eerst lopen (longe) met de hoofd omhoog en geïrriteerd, 2 sec later met de neus over de grond, helemaal ontspannen,
Goed door t lijf en lippen ontspannen.
Dan galoppeert hij aan, bokken. Daarna weer helemaal super door t lijf. Vervolgens na t werk singel nog even gaatje strakker en niks, neus blijft op de grond en ontspannen lijf... singel los en uitstappen. afzadelen singel hangt al op
Half 11 en dan helemaal los en toch weer happen... wat is het nou!?
Vervolgens na t afzadelen onder z’n buik (maagstreek) kriebelen, zeg maar vrij hard krabben en hij staat met z’n lip in de lucht enorm te genieten en vind t heerlijk!
Dit soort dagen vind ik lastig. Heeft hij nou wel of geen last...