Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
robbenj
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-12-21

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:18

Heeft iemand nog omeprazol tubes over??
Zou het graag over willen kopen.

Tibeella
Berichten: 62
Geregistreerd: 10-01-21

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:25

Wil me ook even melden na mijn verhaal te doen in en ander topic doorgekregen dat deze reeds bestond. 2 weken geleden onze nieuwe aanwinst op stal. Had behoorlijk wat stress door verhuis, van kleine naar grote stal met heel veel soortgenoten( waar hij steeds op een vriendelijke manier contact mee zoekt en hem duidelijk wel deugd doet). Was braaf in de omgang, veel in de hand genomen, grondwerk om vertrouwen te winnen. Deed hij allemaal prima. We beseffen dat hij nog heel veel tijd nodig zal hebben om aan te passen. Maar we moesten hem in die periode toch ook even testen onder het zadel op zijn nieuwe plaats want je wil toch geen paard voor je 13-jarige dochter die gevaarlijk gedrag vertoont tijdens het rijden. Was trouwens bij proefrijden(2x zeer werkwillig en betrouwbaar). Eerste x zadelen ging voortreffelijk. Ook in het rijden( amper 15-20 min) zoals we hem bij vorige eigenaar hadden gezien. 2de maal was het zadelen een heel gevecht met bijten en slaan. Eenmaal alles erop terug voortreffelijk braaf en werkwillig( terug een korte rit want willen hem dan ook niet meteen overvragen en laten wennen) Hebben hem nadien wat met rust gelaten, wat grondwerk en wandelen deed hem deugd. Nadien deken opdoen wou hij terug slaan. Na berisping liet hij het wel toe maar niet van harte, bij het borstelen toch wel gevoelig ter hoogte van singelplaats, zwiepende staart, ongedurig, … paard eet en drinkt goed. Gaapt niet, heeft bakken energie … nu kreeg ik in het andere topic te horen dat vele toch denken aan een maagzweer. Meteen DA gebeld en verhaal gedaan. Hij vermoed hetzelfde maar wil hem nog niet blootstellen aan een onderzoek want dit breng terug stress mee door transport, vasten, andere omgeving, verdoving,… dus wil hij een week omeprazole opstarten en kijken wat het resultaat hiervan is. :D Osteopaat komt ook om eens na te gaan of er verder geen rugblokkades ed zijn. En doormiddel van bepaalde drukpunten kan ze ook vermoeden van een maagzweer uitsluiten of niet.
Wat voeding betreft zijn we dus ook zoekende. Hier krijgen ze voldoende ruwvoer. Het krachtvoer geven we hem niet maar krijgt wel een relax mix zonder haver met luzerne. Nu denk ik dat we dit toch ook moeten aanpassen. Iemand tips, er staat heel info hier maar raak er geen wijs uit en nog niet alles doorgelezen :o

Raineri
Berichten: 6235
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:40

Lastig Tibeella. Ik ben 9/10 keer wel voor het maken van een scopie. Dan weet je immers ook waar de maagzweer zit en hoe je kunt behandelen. Ik denk dat er uitzonderlijke gevallen zijn (hele oude of jonge paarden) waarbij een oogje dichtknijpen met een scopie kan. Opzich kan ik ethisch gezien wel begrijpen dat je da het wel even genoeg vindt met alle gekkigheid voor het dier. Maar zitten twee kanten aan denk ik. Het is ook wel fijn om uitsluitsel te hebben. Denk dat er aan beide opties (wel/niet scoren) keerzijdes zitten. Maar ik ben ik. En geen professional, evenals de rest hier. Maar dit is mijn eerste gevoel erbij.

Hoe zit het met de keuringen die voor aankoop zijn uitgevoerd? Is de rug helemaal goed verder? Hoe oud is het dier? Heb je er met een instructrice naar gekeken? Kun je misschien meer doorvragen bij de dierenarts wat de beweegredenen zijn om niet te scoped en welke afwegingen je in acht dient te nemen?

Mijn autocorrectie vindt het woord scopen niet leuk trouwens

Tibeella
Berichten: 62
Geregistreerd: 10-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:11

Danique_G schreef:
Lastig Tibeella. Ik ben 9/10 keer wel voor het maken van een scopie. Dan weet je immers ook waar de maagzweer zit en hoe je kunt behandelen. Ik denk dat er uitzonderlijke gevallen zijn (hele oude of jonge paarden) waarbij een oogje dichtknijpen met een scopie kan. Opzich kan ik ethisch gezien wel begrijpen dat je da het wel even genoeg vindt met alle gekkigheid voor het dier. Maar zitten twee kanten aan denk ik. Het is ook wel fijn om uitsluitsel te hebben. Denk dat er aan beide opties (wel/niet scoren) keerzijdes zitten. Maar ik ben ik. En geen professional, evenals de rest hier. Maar dit is mijn eerste gevoel erbij.

Hoe zit het met de keuringen die voor aankoop zijn uitgevoerd? Is de rug helemaal goed verder? Hoe oud is het dier? Heb je er met een instructrice naar gekeken? Kun je misschien meer doorvragen bij de dierenarts wat de beweegredenen zijn om niet te scoped en welke afwegingen je in acht dient te nemen?

Mijn autocorrectie vindt het woord scopen niet leuk trouwens


Is een 11-jarige Bwp ruin van 1m76. Dus wel een serieuze reus om in bedwang te houden als hij zo heftig reageert. Maar op zich aan de hand makkelijk te corrigeren. Toont graag dat hij er is door zich groot te maken maar loopt niet weg.

Keuring werd gedaan door eigen DA. Klinisch geen opmerkingen, geen rx rug en hals omdat er klinisch geen reden toe was, rx benen ook perfect. Geen gevoeligheden verder op dat moment. Na klinische keuring lichte verdoving gehad voor de foto’s want was wat ongedurig. Instructrice was telkens mee bij het proefrijden en verliep allemaal goed. Liet zich toen telkens makkelijk zadelen zonder reactie op singel ed. Paard zat laatste half jaar wel niet zwaar in het werk wegens gebrek aan tijd door studies huidige eigenaar. Is gewoon van ‘s winters op stal te staan maar kreeg dus de laatste maanden weinig beweging.

DA wil nu nog geen scope doen daar hij terug transport op moet om naar Merelbeke te gaan. Wat terug stress zal geven en hij hier duidelijk wel gevoelig aan is. Zeker op dit moment. Heeft het grootste deel van zijn leven altijd op dezelfde plaats gestaan. Dus aanpassing en tijd heeft hij wel nodig en gunnen we hem zeker. We nemen hem dagelijks in de hand en geven voldoende vrije beweging waar hij zijn energie in kwijt kan. Ik merk wel dat hij iemand nodig heeft die consequent is en dat kan ik hem bieden ( mijn vorige reus was ook niet de makkelijkste en schrik hier dan ook niet van terug) maar voor mijn dochter is het op dit moment te moeilijk en dat laat hij ook wel blijken naar haar toe. Ze aarzelt enorm en door zijn recent gedrag is er zelfs bang van geworden.

Dus gaat het 2 kanten op, maagzweer waardoor de heftige reactie of karakter en testen

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:27

Nobel01 schreef:
die van mij heeft nooit koliek verschijnselen gehad, is dit iets wat vaak voorkomt bij paarden met maagzweren?
Ligt het er dan aan waar de zweren zitten?

hier nog steeds een heel blij paard(en blij baasje), de Nexium lijkt goed aan te slaan. Nu maar een grote hoeveelheid via internet gekocht, scheelt toch weer €2.50 per pakje.


Waar heb je het nu besteld? Ik wil het toch ook wel eens gaan proberen!

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 11:34

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Coentjuh

Berichten: 9846
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:10

IwanLuver schreef:
Bedankt voor dit lijstje! Zou het ook in de openingspost kunnen staan? Dan is het handiger terugzoeken


Ja dat zou idd wel handig zijn :) , alleen ik kan de openingspost niet aanpassen en eigenlijk zou het makkelijk zijn als ik door de tijd heen dit altijd kan aanvullen zonder dat ik daar modjes voor moet lastig vallen... Nexium moet er ook nog bij idd. Had hier weinig effect.

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:31

Nobel01 schreef:
ik heb ze zondag besteld bij de site gezonderwinkelen.nl, en ik krijg ze vandaag binnen, dat is best snel.
Op 10 pakjes scheelt dat toch €25.-

Ook mijn hondje zit op aanraden van de dierenarts nu aan de Nexium :7


Hoeveel Nexium geef je een paard?

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:40

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:42

Danique_G schreef:
Lastig Tibeella. Ik ben 9/10 keer wel voor het maken van een scopie. Dan weet je immers ook waar de maagzweer zit en hoe je kunt behandelen. Ik denk dat er uitzonderlijke gevallen zijn (hele oude of jonge paarden) waarbij een oogje dichtknijpen met een scopie kan. Opzich kan ik ethisch gezien wel begrijpen dat je da het wel even genoeg vindt met alle gekkigheid voor het dier. Maar zitten twee kanten aan denk ik. Het is ook wel fijn om uitsluitsel te hebben. Denk dat er aan beide opties (wel/niet scoren) keerzijdes zitten. Maar ik ben ik. En geen professional, evenals de rest hier. Maar dit is mijn eerste gevoel erbij.


Ik ben het helemaal met je eens, maar op zich is een verhuizing wel zo'n typisch geval, dat ik ook wel gelijk omeprazol zou kunnen geven. Het is niet alleen de stress, maar ook voerverandering.

@Tibeellla: Het is natuurlijk lastig als het een nieuw paard is, maar mijn paard begon binnen een week bij verhuizing ook symptomen te vertonen. Boos, bijten naar deken, gevoelig op singelplek, opgetrokken buik. Gelijk omeprazol erin en volgende keer gaat dat preventief zijn.

Dat soort symptomen zijn nooit uitproberen. Zijn er nog andere dingen veranderd? Nieuw zadel? Nieuw singel? Hoe is het (ruw)voer veranderd? Het kan uiteraard zijn dat hij op de vorige plek niet bereden werd en nu opeens elke dag, dat geeft spierpijn (en als het zadel/singel niet fijn past, drukpijn). Het enige wat verder nog zou kunnen is dat de oude eigenaar rustiger aansingelde? Maar dat verklaard niet echt de reactie op de deken.

Tibeella
Berichten: 62
Geregistreerd: 10-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:13

sanne83 schreef:
Danique_G schreef:
Lastig Tibeella. Ik ben 9/10 keer wel voor het maken van een scopie. Dan weet je immers ook waar de maagzweer zit en hoe je kunt behandelen. Ik denk dat er uitzonderlijke gevallen zijn (hele oude of jonge paarden) waarbij een oogje dichtknijpen met een scopie kan. Opzich kan ik ethisch gezien wel begrijpen dat je da het wel even genoeg vindt met alle gekkigheid voor het dier. Maar zitten twee kanten aan denk ik. Het is ook wel fijn om uitsluitsel te hebben. Denk dat er aan beide opties (wel/niet scoren) keerzijdes zitten. Maar ik ben ik. En geen professional, evenals de rest hier. Maar dit is mijn eerste gevoel erbij.


Ik ben het helemaal met je eens, maar op zich is een verhuizing wel zo'n typisch geval, dat ik ook wel gelijk omeprazol zou kunnen geven. Het is niet alleen de stress, maar ook voerverandering.

@Tibeellla: Het is natuurlijk lastig als het een nieuw paard is, maar mijn paard begon binnen een week bij verhuizing ook symptomen te vertonen. Boos, bijten naar deken, gevoelig op singelplek, opgetrokken buik. Gelijk omeprazol erin en volgende keer gaat dat preventief zijn.

Dat soort symptomen zijn nooit uitproberen. Zijn er nog andere dingen veranderd? Nieuw zadel? Nieuw singel? Hoe is het (ruw)voer veranderd? Het kan uiteraard zijn dat hij op de vorige plek niet bereden werd en nu opeens elke dag, dat geeft spierpijn (en als het zadel/singel niet fijn past, drukpijn). Het enige wat verder nog zou kunnen is dat de oude eigenaar rustiger aansingelde? Maar dat verklaard niet echt de reactie op de deken.


Alles is nieuw voor hem. We hebben hem 2x 20 min onder het zadel gehad, zeer rustig en 1x wat meer doorgevraagd. Dacht ook eerst misschien wel spierpijn. Zadel en singel zijn nieuw maar passen goed, beter dan zijn oude zadel bij vorige eigenaar. Ik singel altijd zeer rustig aan gaatje per gaatje. Vorige eigenaar deed het in 1 keer wat ik persoonlijk dan weer zielig vond.
Zijn voer is idd niet helemaal hetzelfde. Hij kreeg er hooi en luzerne. Stond op vlas. Hier hooi en granen vrije mengeling met toevoeging van luzerne en staat op stro.
Paard likt trouwens constant aan mijn handen, zabbert gans mijn mouwen nat, muur, … misschien ergens tekorten, zorgt wel voor ontspanning merk ik op. Heeft een liksteen hangen was dit zo gewoon.

Moeilijk in te schatten allemaal bij een nieuw paard maar het starten met omeprazole kan dus geen kwaad? Mijn hoofd staat niet stil en overloop constant zijn gedrag en het onze. Aja aan zijn rechterzijde is hij wel beduidend gevoeliger.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 14:11

Ik zou het gewoon proberen, mede ook omdat je nu nog een poot hebt om op te staan als paard wat mankeert.

Verder had ik net een klant aan de telefoon en die had het over fir poeder voor koeien dus ik ben even aan het googelen geweest en zag dat dat in combinatie met diatomeeënaarde ook wordt gebruikt voor paarden die last hebben van maag en darmen. Bedacht me ineens dat ik dat laatste een tijdje gegeven heb en dat ze toen beduidend fijner liep. Heb het nog liggen dus maar weer eens uit de kast halen. Meer mensen hier die 1 van de twee geven?

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 14:15

Zonder scopie weet je eigenlijk niet wat er is en hoe erg het is. Zomaar met omeprazole beginnen zou ik dan ook nooit doen. Je hebt geen flauw idee dan of dat het was en of het weg is. Bovendien is de scopie met een roesje. Stel de maag is helemaal goed dan kun je ervoor kiezen om gezien het gedrag dan maar direct de rug en hals op de foto te zetten of daar een probleem inzit.

Angelo_J
Berichten: 46
Geregistreerd: 20-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 14:29

MarjanB schreef:
Ik zou het gewoon proberen, mede ook omdat je nu nog een poot hebt om op te staan als paard wat mankeert.

Verder had ik net een klant aan de telefoon en die had het over fir poeder voor koeien dus ik ben even aan het googelen geweest en zag dat dat in combinatie met diatomeeënaarde ook wordt gebruikt voor paarden die last hebben van maag en darmen. Bedacht me ineens dat ik dat laatste een tijdje gegeven heb en dat ze toen beduidend fijner liep. Heb het nog liggen dus maar weer eens uit de kast halen. Meer mensen hier die 1 van de twee geven?


Ik ben net gestart met het geven van FIR humic clay op advies van de dierenarts. Is dit hetzelfde wat jij hebt gegeven?
Ekygard hielp niet (voldoende) bij mijn paard. Ik ben benieuwd of het gaat helpen!

@Tibeella, hier ook een paard dat na koop bij ons ineens ander gedrag vertoonde. Omeprazol geprobeerd en dat leek iets te helpen, maar niet overtuigend. Uiteindelijk wel een scopie gemaakt en er waren meerdere forse maagzweren aanwezig, wat het gedrag verklaarde. Achteraf spijt gehad dat ik niet direct een scopie heb laten maken.

Raineri
Berichten: 6235
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:42

Spenk schreef:
Zonder scopie weet je eigenlijk niet wat er is en hoe erg het is. Zomaar met omeprazole beginnen zou ik dan ook nooit doen. Je hebt geen flauw idee dan of dat het was en of het weg is. Bovendien is de scopie met een roesje. Stel de maag is helemaal goed dan kun je ervoor kiezen om gezien het gedrag dan maar direct de rug en hals op de foto te zetten of daar een probleem inzit.



Geen stomme suggestie om meteen rug etc mee te pakken. Ik weet niet hoe je je koopcontract hebt opgesteld maar als je iets kunt aantonen wat er al zat kun je in sommige gevallen de koop nog terugdraaien, mocht dat wenselijk zijn.

marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 17:33

Voor wie een paard heeft met een stressgerelateerde oorzaak: cranioscraal therapeut heeft mijn paard wel geholpen in het loslaten van spanning. Ik weet niet of het echt de maagzweren verbeterd heeft, maar ze knapt wel zichtbaar op na een behandeling (minder grote ogen, meer gapen om spanning los te laten).

Bij mijn paard was omeprazol ook pas effectief in het voorjaar (meer weidegang, minder stress) en wanneer er ook sucralfaat bij gegeven werd.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 18:22

Angelo_J schreef:
MarjanB schreef:
Ik zou het gewoon proberen, mede ook omdat je nu nog een poot hebt om op te staan als paard wat mankeert.

Verder had ik net een klant aan de telefoon en die had het over fir poeder voor koeien dus ik ben even aan het googelen geweest en zag dat dat in combinatie met diatomeeënaarde ook wordt gebruikt voor paarden die last hebben van maag en darmen. Bedacht me ineens dat ik dat laatste een tijdje gegeven heb en dat ze toen beduidend fijner liep. Heb het nog liggen dus maar weer eens uit de kast halen. Meer mensen hier die 1 van de twee geven?


Ik ben net gestart met het geven van FIR humic clay op advies van de dierenarts. Is dit hetzelfde wat jij hebt gegeven?
Ekygard hielp niet (voldoende) bij mijn paard. Ik ben benieuwd of het gaat helpen!

@Tibeella, hier ook een paard dat na koop bij ons ineens ander gedrag vertoonde. Omeprazol geprobeerd en dat leek iets te helpen, maar niet overtuigend. Uiteindelijk wel een scopie gemaakt en er waren meerdere forse maagzweren aanwezig, wat het gedrag verklaarde. Achteraf spijt gehad dat ik niet direct een scopie heb laten maken.


Nee ik heb diatomeeënaarde. Maar vond de Fir wel interessant klinken, ben benieuwd of jij wat merkt. T is namelijk niet duur :)

Tibeella
Berichten: 62
Geregistreerd: 10-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:41

Angelo_J schreef:
MarjanB schreef:
Ik zou het gewoon proberen, mede ook omdat je nu nog een poot hebt om op te staan als paard wat mankeert.

Verder had ik net een klant aan de telefoon en die had het over fir poeder voor koeien dus ik ben even aan het googelen geweest en zag dat dat in combinatie met diatomeeënaarde ook wordt gebruikt voor paarden die last hebben van maag en darmen. Bedacht me ineens dat ik dat laatste een tijdje gegeven heb en dat ze toen beduidend fijner liep. Heb het nog liggen dus maar weer eens uit de kast halen. Meer mensen hier die 1 van de twee geven?


Ik ben net gestart met het geven van FIR humic clay op advies van de dierenarts. Is dit hetzelfde wat jij hebt gegeven?
Ekygard hielp niet (voldoende) bij mijn paard. Ik ben benieuwd of het gaat helpen!

@Tibeella, hier ook een paard dat na koop bij ons ineens ander gedrag vertoonde. Omeprazol geprobeerd en dat leek iets te helpen, maar niet overtuigend. Uiteindelijk wel een scopie gemaakt en er waren meerdere forse maagzweren aanwezig, wat het gedrag verklaarde. Achteraf spijt gehad dat ik niet direct een scopie heb laten maken.


We willen hem nog niet blootstellen aan het gedoe van een scopie. Osteopaat gisteren geweest en wat heeft hij hiervan genoten. Stond voor de eerste keer rustig, hoofdje naar beneden en ogen vielen toe. Rug, hals geen gevoeligheden. Alles was mooi soepel en vertoonde geen enkele reactie. Bij manipulatie rechterschouder stribbelde hij wat tegen, was iets stijver maar heeft ze mooi kunnen losmaken. Wel gevoelig ter hoogte van maag en flanken. Paard is zeer stressgevoelig en nerveus. Wilden hem vastmaken op een voor hem nog behoorlijk onbekende plaats maar wat een drama. Dan maar vastgezet op zijn vertrouwde plaats dicht bij zijn buurvrouw en een gans ander paard te zien. Bij opleggen van deken wederom een felle reactie. Ze wijt het aan karakter en uittesten. We moeten toch nog een stuk consequenter zijn! Ze raadde aan om result equine-R stress te geven. Heeft ze zelf goede resultaten mee bij 1 van haar zeer stressgevoelige sportpaarden. Ook pepticure opgestart. We zullen moeten afwachten en kijken wat dit alles van resultaten heeft. Betert het niet gaat hij toch transport op moeten voor een scopie.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:43

Felle reactie bij het opdoen van een dek is wel heel typerend voor een maagzweerpatient.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:46

Start nou niet meteen allemaal verschillende dingen op dan weet je ook niet wat werkt.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:53

Een paard probeert niet uit met dit soort gedrag. Als het al zou “uitproberen”, is dat echt op elk vlak en niet zo specifiek alleen met de deken op doen.
Ik snap de uitspraak dan ook echt niet. Paard is gevoelig op buik en flanken, dan is de reactie op de deken toch logisch?

Je kan beter je geld uitgeven aan pepticure lang genoeg geven dan aan allerlei supplementen waarvan je geen idee hebt wat het doet.

Ik zou zorgen dat je paard zo min mogelijk stress ondervindt. Dat betekent inderdaad misschien in het begin alleen vastbinden op een vertrouwde plek of met een vertrouwd paard erbij. Paard heeft stress en voelt zich onveilig. Elke keer als je wacht tot het drama wordt, bevestigd alleen maar de angst bij je paard.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 15:56

Precies ja een osteopaat heeft geen rontgen ogen en als die dit gedrag wijt aan het karakter zou ik er al helemaal niet naar luisteren eigenlijk...

Tibeella
Berichten: 62
Geregistreerd: 10-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 16:12

sanne83 schreef:
Een paard probeert niet uit met dit soort gedrag. Als het al zou “uitproberen”, is dat echt op elk vlak en niet zo specifiek alleen met de deken op doen.
Ik snap de uitspraak dan ook echt niet. Paard is gevoelig op buik en flanken, dan is de reactie op de deken toch logisch?

Je kan beter je geld uitgeven aan pepticure lang genoeg geven dan aan allerlei supplementen waarvan je geen idee hebt wat het doet.

Ik zou zorgen dat je paard zo min mogelijk stress ondervindt. Dat betekent inderdaad misschien in het begin alleen vastbinden op een vertrouwde plek of met een vertrouwd paard erbij. Paard heeft stress en voelt zich onveilig. Elke keer als je wacht tot het drama wordt, bevestigd alleen maar de angst bij je paard.



Pepticure is opgestart. Vanaf nu wordt hij enkel nog vastgezet op de plaats die hij al wat kent. Rijden doen we momenteel niet enkel wat grondwerk en los in de paddock. Bedankt alvast voor alle tips.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:44

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

maj0

Berichten: 6592
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 12:40

Afbeelding

Oppas dienst aangezien de rest van de kudde weg is. Hoe doen jullie dat?