Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 255 van de 461 [ 11516 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 252, 253, 254, 255, 256, 257, 258 ... 461  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Maagzweer, Ervaringen?

 
Profiel   

Moderatoropmerking:
Het bespreken van illegale handel mag inderdaad niet op bokt, ook het handelen hierin is niet toegestaan op bokt. Vandaar dat ik net een paar berichten heb moeten verwijderen die tegen de regels zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 16:08 



 
Profiel   

@Femke_Tweety, met periodes gaat het draadje van de wei open en dicht zodat de weide genoeg kans heeft om te herstellen. Verder staat ze 24/7 op een paddock met vriendjes en onbeperkt hooi. :)

Vandaag Gastro aangekomen, erin geslaagd om het toch online te kunnen verkrijgen. Morgen ga ik het uitproberen, duimen dat het lukt want het is een 20 kilo zak. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 21:23 



 
Profiel   

Ah zo!


Ik weet niet of jij invloed hebt op dat beleid, maar als dat zo is, dan adviseer ik iedere dag een paar uur gras,
Ipv een aantal weken open en een aantal weken dicht.


Juist de regelmaat van iedere dag hetzelfde qua ritme en eten is voor maagpatienten best belangrijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 21:27 



 
Profiel   

Oei dat zal moeilijk gaan vrees ik. Maar als ik nu gras zou afsnijden en apart zou voeren, zou dit misschien een positiever effect kunnen hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 21:30 



 
Profiel   

Hmm.

Het met de kop naar beneden hapje stapje hapje werkt deels stress reducerend.

En dat vervang je natuurlijk niet met gesneden gras.

En de regelmaat ook niet.


Maar als jij geen invloed hebt op het beleid kun je er niet bar veel aan doen.


Hooguit vragen of ze strook begrazing willen overwegen, dus iedere dag een strookje open, en uiteindelijk steeds een ander strookje dicht, waardoor je opschuift.

Daarmee krijgt een deel van het land ook rust.

Maar is erg afhankelijk van grondsoort, indeling land, en wil om mee te denken van de stal eigenaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 21:35 



 
Profiel   

monkey schreef
Ik heb net een boete gekregen van de nvwa van €2500.
Nog meer mensen iets gehoord of bezwaar gemaakt???


Kak ik knijp m nu heel erg.. ben op vakantie en weet dus niet of ik ook een brief in de bus heb..

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 12:45 



 
Profiel   

Dag dames, sorry dat ik zo kom binnenvallen maar 255 pagina's lezen zag ik zo meteen ook niet gebeuren. :D
Ik heb het vermoeden dat mijn paard met een gevoelige maag of maagzweer zit. Mogelijks zie ik gewoon spoken hoor, maar ik ben wat ongerust. Door omstandigheden is mijn paard om 5 maanden tijd 5x verhuisd (van opfok-naar handelaar-naar thuis-naar stal-naar vriendin), vervolgens is paard gecastreerd, het hengst zijn deed hem geen goed (afgeleid door merries, weinig hooi eten, op de weide at 'ie geen gras, enz..) Ook het zadelmak maken was toch wat stresserend en dan zijn er nog wel wat dingetjes i.v.m. het voerbeleid, weidegang,... :Y) als je alles wilt weten doe even een pb.

Het probleem is dat mijn paard steeds gaat uithalen met zijn been als hij krachtvoer krijgt. Ook blijven zijn ribben zichtbaar en heeft hij toch een bolle (gezwollen? Opgeblazen?) buik (foto kan ook via pb). Ik heb ook aan een worminfectie gedacht, maar ontwormen levert geen afdrijven van wormen. Een tijd geleden kwam de osteopaat, die stak het op een schimmelinfectie op de darmen, maar de homeopatische medicatie heeft helaas geen verbetering gegeven..

Ik ben sowieso wel van plan om de dierenarts te laten komen, want zo een bolle buik is echt geen zicht. En ik ben er gewoon zeker van dat het een symptoom is van iets. Paard staat sinds kort terug buiten van 6u tot circa 20-21u krijgt 2x per dag eten (krachtvoer) en 2 a 3x per dag hooi (ochtend, avond en soms nacht). Als ik 's avonds ga geef ik altijd hooi bij. Het is me ook al opgevallen dat mijn paard ontzettend veel speeksel aanmaakt bij het eten van hooi, het loopt langs zijn lippen af zeg maar..

https://www.youtube.com/watch?v=Fr05hMmLCY4
op dit prachtige filmpje zien we de gevoelige punten, maar daar ben ik nog niet mee aan de slag gegaan. Ik weet ook niet hoe betrouwbaar zo een filmpje is natuurlijk.. :')

Dus nu ben ik op zoek naar adviezen. Kan een gastroscopie aan huis en is dat noodzakelijk? Of werken sommige mensen uit voorzorg meteen met omeprazole etc..?

Groetjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-19 17:27 



 
Profiel   

Misschoen weet iemand hier wat er bij mij fout gaat. Mijn merrie heeft al 3 volledige kuren omeprazol en iedere keer weer komt het terug of in de laatste 2 weken van het afbouwen begint het gapen weer. Ik ben ontzettend moe van dit gezeur...Ik vind het niet erg om se kuur te geven als het maar helpt! Mijn schema: 6 weken volle dosering, dan iedere 2 weken een half je minder. Ze staat 24/7 op een mega weiland waar menig paard jaloers op kan zijn en krijgt altijd goed hooi van mij. Mevrouw is kieskeurig dus krijgt nu alleen slobber van subli en 1 handje merriebrok/gastroo omdat ze met veulen loopt. De gastroo lust ze soms wel(anders pakt je kind het) soms niet. Ze doet de laatste 8 maanden praktisch niks en is niet naar mijn idee niet in de stress. Als ik op mijn vingers fluit komt ze van achteraf aan geraced. Ze ziet er voor een merrie met veulen top uit en glimt tegen je op! DA adviseerde nu een scopie te laten maken als het veulen er af is maar ik zie dat nirt zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-19 08:57 



 
Profiel   

Tsja, je kunt er narrig van worden, maar blijkbaar heeft je paard dan toch gewoon nog last.
Ze doet het niet expres hè?

Nog langzamer afbouwen.
Of onderhoudsdosering blijven geven.
Of nog eens kritisch kijken naar wat er beter kan in management. Misschien krijgt ze wel enorm stress van haar weidegenoten, of van trailerritten.
Of, of, of...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-19 09:01 



 
Profiel   

Femke_Tweety schreef
Tsja, je kunt er narrig van worden, maar blijkbaar heeft je paard dan toch gewoon nog last.
Ze doet het niet expres hè?

Nog langzamer afbouwen.
Of onderhoudsdosering blijven geven.
Of nog eens kritisch kijken naar wat er beter kan in management. Misschien krijgt ze wel enorm stress van haar weidegenoten, of van trailerritten.
Of, of, of...


Ze kan er ook niets aan doen hoor maar meer dat ik boos op mezelf ben. Hoe kan het dat ik niet kan vinden wat er fout gaat omdat ik heel kritisch kijk naar mijn paarden.

Misschien handig om te weten ze staat alleen met haar veulen dus geen andere paarden op haar stuk. De trailer heb ik geen idee dat ze als stress ervaart(touwtje over haar nek en ze loopt er in) maar je kan natuurlijk niet in haar koppie kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-19 09:35 



 
Profiel   

Mijn paard werd door omstandigheden ook weer wat gevoelig en heb ik nu op Gastri Comp staan en dat heeft ook goed geholpen. Paard eet ook weer veel beter

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-19 14:04 



 
Profiel   

Ik kan me ook melden, ik heb een dekhengst met maagzweren. Tijdje lopen uitzoeken waarom hij nou zo slecht at, o. a uitgebreid behandeld voor zijn tanden, allerlei soorten hooi/ voer geprobeerd en hij krijgt al onbeperkt aanbod, we dachten eerst de hormonen misschien waardoor hij teveel onrust heeft om de tijd te nemen om te eten, verder zag hij er altijd wel fit en glanzend uit en energie genoeg, alleen at hij zo slecht en werd zo schraal.
Toen op de proef gestart met pepticure en binnen 3 dagen at meneer weer als een bouwvakker dus dat is wel duidelijk en dus diagnostisch, hij heeft ze dus. We hebben een maand de volle dosering voor zijn gewicht gegeven, daarna af gaan gaan bouwen volgens de gebruiksaanwijzing naar 1/4 dosering maar dit bleek na een paar dagen toch nog te snel en zijn we over gegaan op een 1/2 dosering en dat ging weer goed, dit hebben we 1,5 maand nog doorgegeven en daarna naar 1/4 dosering en toen ging het wel goed hiermee :-). Nu al een paar dagen helemaal gestopt met de pepticure en het gaat nog steeds goed gelukkig. In totaal heeft hij dus 3 maanden pepticure gehad.

Ik heb nog verder gezocht en kwam inderdaad bij abler uit, maar dit is geen optie want op die manier wil ik daar niet aan beginnen. Echt zo jammer dat dit niet in Nederland verkocht wordt. En pepticure helpt bij hem super, dus mocht hij het weer hebben krijgt hij dat gewoon weer.

Ondanks dat ik vrij nuchter ben wil ik nog wel eens naast de reguliere geneeskunde ook homeopatisch gebruiken, ik heb best goede ervaringen daarmee en ik dacht kijken of er voor mijn hengst ook wat is en dat was er. Toen het afbouwen van de pepticure naar 1/4 niet ging heb ik via homeo natura homeopatische druppels en korrels voor hem gekregen, dit ben ik naast de pepticure opgestart en ik moet zeggen dat hij zelfs nog beter is gaan eten, in plaats dat er nog een restje in de emmer zat was echt alles tot op de kruimel op. Ook nu we gestopt zijn met de pepticure en de homeopatische kuur nog doorgaat blijft hij dus heel goed eten.
Ik dacht ik deel dit hier ook even, misschien is het ook wat voor anderen om te proberen :)

Ik wil hier graag blijven volgen want hij zal vast nog niet ermee klaar zijn de rest van zijn leven, ik denk dat bij hem de onrust van het dekseizoen ook bijdraagt aan de ontwikkeling van de maagzweren, alleen nu ik het weet kan ik vooraf misschien proberen het wat te voorkomen of in ieder geval de ernst ervan wat te beperken zodat hij in ieder geval blijft eten en voer advies is ook heel welkom :)

Hij krijgt nu:
Onbeperkt langstrengelig hooi (geen voordroog meer)
Luzerne met zemelen, nat gemaakt tot een slobber, ongeveer 1/2 a 3/4 emmer.
Om wat aan te komen in gewicht senior priories met extra pulp (1 volle droge voerschep geweekt)
Havens gastro plus ongeveer 3/4 schep per dag.
Pavor vital op gewicht.

Wat geven jullie of wat zouden jullie anders doen bij mijne?

Het is de witte hengst op de foto, hier net weer wat beter op gewicht maar er mag nog wel wat bij :)

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 14:18 



 
Profiel   

Mijn pony heeft zo'n 1,5 jaar geleden maagzweren gehad en ik paar maanden behandeld met omeprazol. Nu hoor ik van staleigenaresse dat hij zijn vitaminebrokjes (en nu toevallig zijn anti zand brokjes) wat slechter eet de laatste dagen. Ik vond hem van de week ook wel erg veel gapen dus ik was al wat alert.

Nu is hij 2 maanden geleden verhuisd en paar weken terug heeft hij een luchtpijp scopie gehad, waarschijnlijk toch weer meer stress dan ik in had geschat.

Zou het nu nog helpen om hem op de maagsupport te zetten? Of ander middeltje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 13:53 



 
Profiel   

Hier ook weer een opvlamming helaas. Ik heb gelijk gekozen voor omeprazol en zie eigenlijk binnen een week alweer verbetering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 14:59 



 
Profiel   

IngridM; even weekje maagsupport of Gastri comp, evt daarna starten?

Ukkiepuk: Dammit; jullie blijven ook maar bezig he?!

Ik moet zeggen (en afkloppen!) dat het hier erg goed gaat....

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 15:28 



 
Profiel   

Sassieja schreef
Ukkiepuk: Dammit; jullie blijven ook maar bezig he?!


Het is heel de zomer goed gegaan en nu is het idd helaas weer mis. Ik ben begonnen met 1mg/kg en dat hielp al heel goed. Zondag helaas veel stress gehad (kudde 1,5uur later naar het land en op wedstrijd met de trailer) en nu sinds gisterochtend 2mg/kg. Merkte gelijk alweer verschil 's avonds met rijden.
Don is ook wel een erg sensibele pony, er hoeft maar 1 ding anders te gaan en hij heeft (helaas) alweer een vorm van stress en dat slaat bij hem dan gelijk op zijn maagdarmstelsel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 16:46 



 
Profiel   

Sassieja schreef
IngridM; even weekje maagsupport of Gastri comp, evt daarna starten?


Kan dat geen kwaad denk je? Ik heb nog staan dus wat dat betreft....

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 17:32 



 
Profiel   

Mijn merrie gaat per november verhuizen naar een andere stal. Ik hou mijn hart wel vast ze is eindelijk min of meer van de zweren af..... maar ja.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-19 17:44 



 
Profiel   

Ik lees bij de gebruiksaanwijzing van ekygard dat volwassen dieren 2x daags 2 maatbekers moeten krijgen en veulens 1x daags 1 maatbeker.

Don is een pony van 300kg, welke dosering geef ik hem dan?
Mijn gevoel zegt 2x daags 1 maatbeker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-19 11:34 



 
Profiel   

Mijn stal eigenaresse wees me op groene leem wat je ook je ook kunt gebruiken bij maagklachten/ maagzweren.
Zijn daar hier ervaringen van?

Ukkiepuk, zou ook 2 X 1 bekertje denken, of 2 X driekwart misschien?

Toch geen omeprazol maar ekygard?

Alf eet zijn eten nu zo slecht dus de maagsupport kwam niet goed binnen. Vanaf vandaag maar even met spuit met water zo in z'n mond spuiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-19 14:09 



 
Profiel   

Ben ik weer, heb eens zitten googlen.

Denk een middel qua sterkte tussen maagsupport en omeprazol in kan misschien de ekygard zijn. Zijn er meer ervaringen van hier? Best aardig aanschaf bedrag.
En kent iemand de Gastrokind? Ziet er ook goed uit
https://www.horsepax.nl/gastro-kind.html

Wat ik begrijp is pectine en lechnitine belangrijk, alsmede calcium. Nu weet ik dat er ook pectine in bietenpulp zit maar pony eet slecht nu dus niet echt top idee.

Heb nu wel in de gaten dat mijn pony erg gevoelig is op zijn maag.
Als jullie paarden geen last meer hebben van evt zweren, geven jullie dan een supplement dagelijks door het voer heen? En zo ja welke? Zou maagsupport afdoende zijn? Of dus groene leem?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-19 20:23 



 
Profiel   

Ik wil ekygard naast de omeprazol geven in de hoop dat ik dan op de halve dosering kan blíjven. Ga het voor het eerst gebruiken, dus geen ervaringen hier.

Vanaf mei is Don zonder Omeprazol en ik heb geen ondersteunend supplement gebruikt/nodig gehad. Hij deed het hardstikke goed tot de weersomslag 2 à 3 weken geleden. Nu is het weer helemaal mis helaas. Hoop dat we de schade kunnen beperken en niet zoals vorig jaar 3 maanden rust hoeven houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-19 23:00 



 
Profiel   

Mijn paard stond na mijn vakantie best weer slecht (niet/slecht willen eten) en heb hem in overleg met de dierenarts weer goed gekregen met maagsupport van de phytonics en nu opgevolgd met maagsupport van de paardendrogist en dat gaat heel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 08:47 



 
Profiel   

Ukkiepuk wat vervelend dat zulke klachten zelfs door het weer kunnen komen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 10:05 



 
Profiel   

Was bij mijn paard in zijn slechtere periode ook.

Gevoelig op àlles dat hem stress of ongemak kon bezorgen, inclusief weersomslagen.
(Nieuw weiland, nieuw paard op stal, onrust met oud en nieuw, àlles kon weer triggeren)

Bij de mijne gaat het inmiddels heel aardig, maar dat komt mede omdat ik dus waar het maar even mogelijk is rekening houdt met deze eigenschap van hem.

Staat tegenwoordig op kleine stal met heeeeel vast ritme, alles steeds hetzelfde. Uutloopstal met paddock en weiland. Geen ander paard in zijn stuk, wel direct naast hem nog een aantal 'zorgrnpaardjes' die op dezelfde manier gehuisvest staan.
Gaat al vroeg in het jaar onder de dekens.
Tandarts (inclusief verdoving en stress) komt níét meer preventief maar alleen als er echt wat aan de hand lijkt, etcetera etcetera.
Bij iedere beslissing áltijd houd ik rekening met zijn maaggedoe.

Op zijn 20e was hij zo slecht dat de dierenarts het realistisch vond om hem te laten gaan.
En ik heb daar toen ook echt heel serieus over getwijfeld.

Maar wou het nog één kans geven met extreem aangepast beleid.
Inmiddels is hij bijna 26 en goed in zijn vel en zónder medicatie.
Maar het blijft een wankel kaartenhuis je bij hem. Ik moet blijven opletten.



Maar er zijn dus meer paarden die zo gevoelig zijn dat weersomslagen mee gaan spelen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 11:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 255 van de 461 [ 11516 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 252, 253, 254, 255, 256, 257, 258 ... 461  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen