Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 19:23

ja ik op aanraden van de osteopaat. deed helemaal niks. paard kreegh steeds meer last en staat nu op omeprazol.
equine74 koop ik ook niet meer. ik geloof niet meer in zulke supplementen.

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 20:52

Weet niet of ik het hier kan vragen,
mijn paard heeft ook een scopie gehad, daar was in het begin bovenste stuk maag niks te zien, verderop richting uitgaan maag/darm zaten 2 bulten die licht rood waren, volgens de dierenarts waren dit geen maagzweren.. nu kreeg ik wel ulcergold voor 1 week mee., daar knapte hij na een dag of 5 zeker wel wat van op, daarna was de ulcergold niet leverbaar en heeft hij op de gastrogard gestaan maar dan halve dosering voor 2 weken, ik merkte dat hij wel iets minder werd, daarna hoefde ik niet meer te geven maar nu weer allemaal symptomen.
wat denken jullie zijn dit gewoon maagzweren en is dit te kort gegeven?

Phonix
Berichten: 1093
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:51

Ze zeggen dat Ulcergold niet echt werkt voor maagzweren onderin de buik. Ik zou eerder dan kijken waar ze vandaan komen. Vaak is dat stukje pijn, stress of wormen bijvoorbeeld.

Phonix
Berichten: 1093
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:53

Pastis schreef:
Heeft er hier iemand recente ervaring(en) met mastic horse? Ik gaf de equine 74 maar zou graag iets proberen dat iets minder duur is in aanschaf. Mijn paard heeft qua gewicht dagelijks 3 à 4 schepjes nodig dus het tikt wel aardig aan, ondanks ik er wel echt heel erg tevreden over ben. Maar 75€ voor net geen 4 weken is best veel :')


Weet niet waar je woont maar ik heb een flesje mastic horse staan wat je kunt overnemen. Is best vol volgens mij.

Mijne staat nu op Max gut health wat 120 euro is voor drie maanden. Ik koop het altijd met 25% van dochorse, dan wordt het nog goedkoper. Is meer of minder hetzelvde als equine74.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 22:34

Majestic1 schreef:
Weet niet of ik het hier kan vragen,
mijn paard heeft ook een scopie gehad, daar was in het begin bovenste stuk maag niks te zien, verderop richting uitgaan maag/darm zaten 2 bulten die licht rood waren, volgens de dierenarts waren dit geen maagzweren.. nu kreeg ik wel ulcergold voor 1 week mee., daar knapte hij na een dag of 5 zeker wel wat van op, daarna was de ulcergold niet leverbaar en heeft hij op de gastrogard gestaan maar dan halve dosering voor 2 weken, ik merkte dat hij wel iets minder werd, daarna hoefde ik niet meer te geven maar nu weer allemaal symptomen.
wat denken jullie zijn dit gewoon maagzweren en is dit te kort gegeven?


Dat lijkt me wel wat kort eigenlijk.. van een halve dosering naar niets is ook wat te snel afbouwen naar mijn idee

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 22:53

Mijn merrie heeft in het verleden wel eens korte periodes Ulcergold gehad, hier zag ik binnen 3 dagen een hele positieve reactie op. Na twee maanden had ik hooguit het idee dat ze 2 dagen echt goed was op de Gastrogard ondanks sucralfaat, voor de rest geen verschil merkbaar. Cytotec maakte uiteindelijk het verschil.

Ze eet de Ekygard met Vitalbix Daily Complete Timothy, ze eet tweemaal daags bietenpulp (op dit moment brok en Ekygard hier doorheen), maar dit is nogal arbeidsintensief omdat ze een halfuur verderop staat en ik de staleigenaar ook niet wil vragen het elke keer nat te maken en ik wil het ook niet te lang nat laten staan ivm vliegen/ schimmelen. Want het weer wordt natuurlijk ook steeds warmer. Dus wil terug naar eenmaal daags uiteindelijk.

Ik vind haar beter te pas dan toen we net van de medicatie af waren, maar het is nog niet op het niveau dat het moet zijn. Maar dit kan ook te maken hebben met de overgang die ze nu maakt van voordroog naar onverpakt hooi die ik iets sneller doe dan ik van plan was omdat de partij voordroog te wensen overlaat. Ik denk dat ik over een maand pas echt kan zeggen van: we zitten op de goede weg of niet.

Wat me wel opvalt is dat ze aanzienlijk vlotter wil lopen dan voorheen. Veel voorwaartser. Niet zo gek natuurlijk als je je ook een stuk beter voelt. Wat het singelverhaal betreft, dat wordt inderdaad beter. Iets positiefs tegelijkertijd doen lijkt te helpen en die pijnprikkel/herinnering verdwijnt.

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 22:54

Gitana schreef:
Majestic1 schreef:
Weet niet of ik het hier kan vragen,
mijn paard heeft ook een scopie gehad, daar was in het begin bovenste stuk maag niks te zien, verderop richting uitgaan maag/darm zaten 2 bulten die licht rood waren, volgens de dierenarts waren dit geen maagzweren.. nu kreeg ik wel ulcergold voor 1 week mee., daar knapte hij na een dag of 5 zeker wel wat van op, daarna was de ulcergold niet leverbaar en heeft hij op de gastrogard gestaan maar dan halve dosering voor 2 weken, ik merkte dat hij wel iets minder werd, daarna hoefde ik niet meer te geven maar nu weer allemaal symptomen.
wat denken jullie zijn dit gewoon maagzweren en is dit te kort gegeven?


Dat lijkt me wel wat kort eigenlijk.. van een halve dosering naar niets is ook wat te snel afbouwen naar mijn idee


Eens, te kort. Bovendien moet er altijd een controle scopie komen om te kijken of ze echt weg zijn. Ik heb er 4 moeten doen. Het is een gedoe, maar dan weet je wel waar je aan toe bent. Eerder heb ik geen controle scopie laten doen, toen had ze het alleen bovenin, maar in de tussentijd door toch geen grondige aanpak en controle is het waarschijnlijk wel erger geworden bij mijn merrie, met daarbij nog andere mogelijke stressfactoren.

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 22:58

oke! ja dat dacht ik ook al..maar aangezien de dierenarts zegt het zijn geen zweren ga je toch twijfelen, maar waren duidelijk 2 bulten die wat rood waren dus wat het dan zijn..

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 23:17

Majestic1 schreef:
oke! ja dat dacht ik ook al..maar aangezien de dierenarts zegt het zijn geen zweren ga je toch twijfelen, maar waren duidelijk 2 bulten die wat rood waren dus wat het dan zijn..


Als het bij de uitgang van de maag zit dan kunnen de zweren daar echt op zweren lijken, maar ze kunnen ook behoorlijk rood zijn en geen zweer hebben. Dit lijkt dan op rode bulten. Als je langere tijd medicatie geeft kom je erachter of het beter wordt.

Toen mijn merrie het bovenin had, had ze ook rode wormen die in de maag leefden. Maar goed, neem aan dat je dierenarts wel het verschil ziet tussen een zweer, een bult of rode wormen (kom even niet meer op de naam).

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:44

Weet iemand of sucralfaat altijd in combi met omeprazole wordt gegeven?

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:45

Nee hier niet, alleen omeprazol gegeven

Phonix
Berichten: 1093
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:04

Het is wel het slimste, omdat omeprazol is meuk voor de darmen terwijl sucraalfat die beschermt.

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:42

Ik bedoelde eigenlijk meer of je de sucralfaat ook zonder omeprazole kunt geven om zweren achterin de maag te genezen.

Phonix
Berichten: 1093
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 19:44

Ja, je kunt altijd sucraalfat zonder die andere geven. Ik heb bijvoorbeeld het langer gegeven dan omeprazol om even de buik en darmen te beschermen tegen de normale niveau van zuur.

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 18:56

mijn paard doet ook een beetje gapen tijdens het stappen, deed een van jullie paarden dit ook?

BSH
Berichten: 18
Geregistreerd: 07-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 06:40

maartje0987 schreef:
Ik bedoelde eigenlijk meer of je de sucralfaat ook zonder omeprazole kunt geven om zweren achterin de maag te genezen.
mijn paard krijgt rondom transportmomenten en wedstrijden sucralfaat ter preventie. Dus dat kan zeker zonder omeprazol

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 10:35

Phonix schreef:
Het is wel het slimste, omdat omeprazol is meuk voor de darmen terwijl sucraalfat die beschermt.


Sucralfaat zorgt ervoor dat medicijnen niet goed kunnen worden opgenomen. Je geeft daarom eerst omeprazol en pas een uur later sucralfaat. Sucralfaat werkt 6 tot 8 uur staat in de bijsluiter.

Phonix
Berichten: 1093
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 10:47

Babybeertjes schreef:
Phonix schreef:
Het is wel het slimste, omdat omeprazol is meuk voor de darmen terwijl sucraalfat die beschermt.


Sucralfaat zorgt ervoor dat medicijnen niet goed kunnen worden opgenomen. Je geeft daarom eerst omeprazol en pas een uur later sucralfaat. Sucralfaat werkt 6 tot 8 uur staat in de bijsluiter.


Ja, maar sucraalfat helpt ook de darmen goed te blijven tegen omeprazol. Omeprazol is echt klote voor de darmen en tast de hele leven daar aan.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 10:57

je kunt ook kijken om probiotica bij te voeren

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 11:37

Sucralfaat legt een beschermende laag tegen de maagwand zodat zweren goed beschermd zijn tegen het zuur van het maagsap en zo de tijd krijgen te helen.

Omeprazol doet enkel het zuur neutraliseren, minderen.
Lang gebruik van omeprazol is schadelijk omdat het zuur ook een nuttige functie heeft in het verteren van voedsel en doden van schadelijke organismen die met het voer mee komen en zo niet de darmen bereiken waar uiteindelijk alle belangrijke voedingsstoffen opgenomen worden.
Medicatie word ook pas vanuit de darmen opgenomen.

enkel sucralfaat geven heeft dus zeker wel veel nut.

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 12:37

Is sucralfaat ook wijs in te zetten bij een komende verhuizing? Ook al vertoont paard geen tekenen van maagzweren? Zou een DA daaraan meewerken?
Wat voor een substantie is het? Per spuit toedienen zoals omezaprol of is het poeder?

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 17:42

Het is een melk achtige vloeistof in een donkere fles die je eerst goed moet schudden en je met het spuitje rechtstreeks in de mond moet spuiten.

Fles kost dacht ik rond de 60 euro maar dat weet ik niet meer precies.

Phonix
Berichten: 1093
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 21:16

Is nu 80 euro van wat ik kan herinneren. Ik weet dat ze in Engeland het ook in poeder vorm hebt, maar dat gebruiken ze hier niet zo ver ik weet.

BSH
Berichten: 18
Geregistreerd: 07-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 00:19

Marigo schreef:
Is sucralfaat ook wijs in te zetten bij een komende verhuizing? Ook al vertoont paard geen tekenen van maagzweren? Zou een DA daaraan meewerken?
Wat voor een substantie is het? Per spuit toedienen zoals omezaprol of is het poeder?

Mijn DA heeft mij geadviseerd het preventief rondom stress situaties te gebruiken. Zij gaf aan dat door de film die het legt over de maag de kans dat eea ontstaat aanzienlijk verkleind wordt. Dit is overigens wel bij een paard die bewezen in beide maagdelen maagzweren heeft gehad en waarvan we duidelijk in beeld hebben dat stress rondom sommige situaties de trigger is.

Ik heb het in poedervorm. Dat is goedkoper dan in suspensievorm. In NL wordt vrijwel alleen de suspensievorm voorgeschreven

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 09:40

Gitana schreef:
je kunt ook kijken om probiotica bij te voeren


Probiotica bevatten veelal melkzuurbacteriën. Die wil je niet in de darmen van je paard.