Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 10:13

Die van ons krijgt ook omeprazole, gecombineerd met sulcralfaat en gastrovet.
Hij heeft het 4 weken gehad, toen weer onderzoek en nu weer 2 weken waarschijnlijk en dan afbouwen, maar ze bellen vandaag nog voor overleg.
We moeten de voeding ook aanpassen vanwege het verhaal dat het voer te lang in zijn maag blijft hangen en ik ben niet helemaal blij nog met het voeradvies dat zij hebben gegeven, dus wil even overleggen of er nog andere opties zijn.

Eef_Bam

Berichten: 4097
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 10:25

SteffiiY schreef:
Eef_Bam schreef:
Steffiyy klinkt echt heel erg vergelijkbaar met mijn ruin, als je terugzoekt in mijn berichten zie je het hele verhaal, die deed het ook met longeren. Wat ik zou vragen aan de dierenarts is sucralfaat, dit werkt zowel voor zweren in de maag als in de darmen. Of mijn paard darmzweren had weten we niet zeker. Maar de mijne had ook alleen een licht maagzweer bij de uitgang van de maag, 2.5 week omeprazol bracht geen verbetering, omeprazol gecombineerd met sucralfaat wel. Moet er wel bij zeggen dat ik de eerste paar keer rijden wel aan een prof heb overgalaten, staken was er wel wat ingesleten, maar verbeterde wel heel rap na 2 keer rijden.

Ja een vriendinnetje van mij vertelde dit gisteren toevallig ook over de sucralfaat. Ik ga kijken of ik hieraan kan komen. Is het handig om nu eerst de omeprazole af te maken en dan over te gaan op sucralfaat of?


Ik gaf al 2,5 week alleen omeprazol, was al aan het afbouwen omdat we geen verbetering zagen. Je kan omeprazol en sucralfaat goed combineren, Ik heb toen een nieuwe kuur Omeprazol gekregen van 4 weken en daarbij sucralfaat 2x daags. Belangrijk was volgens mijn dierenarts wel om de sucralfaat in de ochtend 30-60 minuten na de omeprazol te geven, zodat ze elkaar niet in de weg zitten, en in de tussentijd niets te laten eten. Na de sucralfaat mag hij wel meteen een goede portie hooi.

Eef_Bam

Berichten: 4097
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 10:30

Nouvel schreef:
Die van ons krijgt ook omeprazole, gecombineerd met sulcralfaat en gastrovet.
Hij heeft het 4 weken gehad, toen weer onderzoek en nu weer 2 weken waarschijnlijk en dan afbouwen, maar ze bellen vandaag nog voor overleg.
We moeten de voeding ook aanpassen vanwege het verhaal dat het voer te lang in zijn maag blijft hangen en ik ben niet helemaal blij nog met het voeradvies dat zij hebben gegeven, dus wil even overleggen of er nog andere opties zijn.


Ik ben nu de omeprazol aan het afbouwen en heb die gastrovet gekocht om mijn paard te ondersteunen nadat ik als dat jij dit gaf . Heeft mijn dierenarts het niet over gehad, maar lees dat het overtollig maagzuur opneemt, dus geef het voor de zekerheid. Dus dank voor het delen van dit middel hier :) .

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 11:26

Ik heb destijds overlegd met Anneke van Hallebeek Nouvel, was echt een heel uitgebreid en fijn advies. Daar stond Utrecht toen ook achter.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 13:10

biancaaaa schreef:
Ik heb destijds overlegd met Anneke van Hallebeek Nouvel, was echt een heel uitgebreid en fijn advies. Daar stond Utrecht toen ook achter.


Oke, thanc, ga ik zeker onthouden voor als we er met onze dierenarts mogelijk niet uit gaan komen qua voeding.


Eef_Bam schreef:
Ik ben nu de omeprazol aan het afbouwen en heb die gastrovet gekocht om mijn paard te ondersteunen nadat ik als dat jij dit gaf . Heeft mijn dierenarts het niet over gehad, maar lees dat het overtollig maagzuur opneemt, dus geef het voor de zekerheid. Dus dank voor het delen van dit middel hier :) .


Ah fijn, hopelijk heb je er echt iets aan!
Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar wij kregen het gelijk na de eerste scopie mee naar huis. Inmiddels aan de 2e pot bezig en een navulzak meegekregen vorige week.

marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 17:51

Als ik jullie ervaringen lees denk ik dat het misschien wel handig is om mijn paard ook weer op sucralfaat te zetten. Ik had dit voorjaar dezelfde situatie, dat omeprazol weinig verbetering gaf en het met sucralfaat erbij een stuk beter ging.

Ik heb nu in ieder geval Ekygard brokjes aangeschaft, ik hoop dat dat de darmen ook al wat ondersteunt. Zal de Gastrovet voor de toekomst ook even onthouden :)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 18:34

Ik heb gisteren de dierenarts gesproken en de verslagen gekregen van de onderzoeken.
Verbazend genoeg zijn de zweren dus toch wel duidelijk minder geworden terwijl ze daar een hard hoofd in hadden op die plek, dus dat was wel zeker het positieve nieuws.
Het minder positieve nieuws was dus dat er te lang voer in zijn maag blijft zitten waardoor dit een prop vormt en maagpijn en zweren veroorzaakt.
Dat komt deels door de vorm van zijn maag, zijn maag klapt soort dubbel aan de onderkant wat ik begreep waardoor het voer niet goed weg komt bij vlagen.

Ik heb kunnen overtuigen dat ik het toch niet echt zie zitten om de motility te gaan voeren vanwege de lucerne en de granen.
We gaan nu door op ons huidige voer, pure feed, met toevoeging van psyllium, zemelen, lijnzaad, en heel fijn hooi wat makkelijk verteert.
En dan kijken hoe het gaat.

Vanaf donderdag mogen we de omeprazole gaan afbouwen, de sulcralfaat moeten we nog even blijven geven, en gastrovet nog langer.

Popstra
Berichten: 13751
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 19:36

Dat soort van dubbelklappen van de maag lijkt me ook pijnlijk voor je paard...

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 06:57

Ja ik vroeg me dat ook af, of hij daar op zich ook last van heeft, dus die vraag heb ik even naar de dierenarts gemaild, wel belangrijk om te weten…

Donnatella

Berichten: 431
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 07:33

Nouvel, wel fijn dat de maagzweren beter zijn. Zou dat dubbelklappen van de maag ook voor maagzweren kunnen zorgen? Door ongemak/ pijn of juist het feit dat het eten langer blijft zitten bv.

Angelo_J
Berichten: 46
Geregistreerd: 20-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 11:37

Nouvel schreef:
Ik heb gisteren de dierenarts gesproken en de verslagen gekregen van de onderzoeken.
Verbazend genoeg zijn de zweren dus toch wel duidelijk minder geworden terwijl ze daar een hard hoofd in hadden op die plek, dus dat was wel zeker het positieve nieuws.
Het minder positieve nieuws was dus dat er te lang voer in zijn maag blijft zitten waardoor dit een prop vormt en maagpijn en zweren veroorzaakt.
Dat komt deels door de vorm van zijn maag, zijn maag klapt soort dubbel aan de onderkant wat ik begreep waardoor het voer niet goed weg komt bij vlagen.

Ik heb kunnen overtuigen dat ik het toch niet echt zie zitten om de motility te gaan voeren vanwege de lucerne en de granen.
We gaan nu door op ons huidige voer, pure feed, met toevoeging van psyllium, zemelen, lijnzaad, en heel fijn hooi wat makkelijk verteert.
En dan kijken hoe het gaat.

Vanaf donderdag mogen we de omeprazole gaan afbouwen, de sulcralfaat moeten we nog even blijven geven, en gastrovet nog langer.


Nouvel, mag ik vragen wat de verhoudingen zijn van jouw voer en wat jij voert van Pure Feed? Ik geef dus zelf ook zemelen (i.c.m. Agrobs Mash, vitaminebrok, Ekygard en zeewier) en fijn hooi (al stappen we nu over naar een combinatie, gezien fijner hooi snel veel eiwit bevat is mijn ervaring). Lijnzaad reageerde mijn paard niet goed op.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-21 15:34

Hij krijgt ong 500 grams Pure feed balance als hoofdvoer zeg maar (vergelijkbaar met een vitamine brokje) en ong 400/500 gram Pure feed easy/veteran.
Laatst waren die op en heb ik de working mee gekregen, maar dat ontloopt elkaar allemaal niet super veel als je deze hoeveelheden voert (zijn allemaal ong gelijke ruwvoermixen).

Voor meer info: https://www.purepaardenvoeding.nl

Daarnaast gaf ik dan nog speedibeet maar dat mag hij even niet meer voor de zekerheid, ik heb nu grasbrokjes van Pavo en de slobber van Pure feed.

Dan ben ik daarnaast nu begonnen met een klein beetje zemelen door zijn voer en weer psyllium, gemicroniseerd lijnzaad kreeg hij al (ong 100 gram per dag).

Ik gaf fijner hooi gemengd met wat armer langer stengeliger hooi maar dat mag hij niet meer hebben.
Ze wilden ze zelfs dat we nog kort strengeliger hooi gaan voeren, maar vind dat maar eens…

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 20:03

Hier nog mensen tips?

Paard is behandeld voor zweren, niks meer te zien op de scopies. Nu na paar maanden (nu het gras korter wordt) lijkt hij er toch weer last van te krijgen, heb al gevraagd of het mogelijk is om hooi bij te voeren op de weide maar zijn ze niet happig op.

Hij staat op box met onbeperkt ruwvoer, krijg 1,5 schep HavensPerformance 14 en overdag dus op het land. Kwa supplementen voor de maag ben ik nog enorm zoekende, ik geef Moeder Aarde op aanraden van mijn osteopaat bij maar verder (nog) niks.

Ik wil er nu dan toch weer een kuur doorheen gaan gooien aankomende maand (heeft dat nut als we geen hooi mogen gaan bijvoeren buiten?) en zijn land goed mestvrij proberen te houden zodat ze wel al het gras wat er nog staat opeten.. Zijn er nog supplementen waar mensen nou echt bij zweren of toch ander voer?

Ik weet het niet zo 123 meer, zet hem met alle liefde permanent op die kuren maar dat is natuurlijk lariekoek.

marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 22:25

Enkele supplementen met soms goede resultaten zijn ekygard, maagsupport, gastri comp en mastic horse treatment.

Iemand nog tips voor het voeren van ekygard brokken? M'n paard eet het met muesli al nauwelijks op, en daar wil ik eigenlijk niet te veel van geven ivm suikers. Door de Luzerne werkt ook niet.

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 22:43

marijkiiii schreef:
Enkele supplementen met soms goede resultaten zijn ekygard, maagsupport, gastri comp en mastic horse treatment.

Iemand nog tips voor het voeren van ekygard brokken? M'n paard eet het met muesli al nauwelijks op, en daar wil ik eigenlijk niet te veel van geven ivm suikers. Door de Luzerne werkt ook niet.


Via voervergelijk.nl kun je zoeken op voeders die laag zitten in suiker, zetmeel, granen etc. Misschien vind je daar iets waarmee je de ekygard kunt mengen. Anders misschien door speedibeet?

MarjanB

Berichten: 16447
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 22:45

Voor laag in suikers kan ik de agrobs mash en de alpengrun meusli aanbevelen. Dat is echt op basis van ruwvoer.

@nouvel kijken naar gehakseld hooi?

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 22:48

MarjanB schreef:
Voor laag in suikers kan ik de agrobs mash en de alpengrun meusli aanbevelen. Dat is echt op basis van ruwvoer.

@nouvel kijken naar gehakseld hooi?


Alpengrun zit toch nog op bijna 10% suiker, daar heb ik ook weleens naar gekeken. Daar zijn zeker lagere alternatieven in te vinden.

Ik heb zowel naar laag in suiker als in zetmeel gezocht toen ik voer aan het uitzoeken was voor mijn paard. Daarbij wilde ik ook graanvrij, maar dat is geen probleem als je laag in zetmeel wilt zitten.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 28-10-21 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 22:51

Je zou het als het echt niet naar binnen gaat kunnen weken en daardoor oplossen en dan met een grote spuit naar binnen spuiten. Dat heb ik een tijd met de BoYeaSacc gedaan.
Hij at alles - behalve de BYS. Na 2 weken at hij die opeens los uit mijn hand…… dus na het spuitje was hij er wel aan gewend.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 22:55

10% suiker is gelijk aan hooi. Behalve als het gaat om een paard dat acuut hoefbevangen is of een extreme ziekte heeft (heftig klinisch PSSM1 bijvoorbeeld) is het suikergehalte echt geen probleem.

Bij maagzweren zou ik bij ruwvoermixen eerder opletten of er het wel een zachte mix is, gehakselde luzerne is vaak veel te scherp.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 07:00

Donnatella schreef:
Nouvel, wel fijn dat de maagzweren beter zijn. Zou dat dubbelklappen van de maag ook voor maagzweren kunnen zorgen? Door ongemak/ pijn of juist het feit dat het eten langer blijft zitten bv.


Ik heb het nagevraagd, het is meer dichtklappen dan dubbel klappen en het zou vooral gebeuren als de maag leeg is, dus het is een kwestie van zorgen dat er constante doorstroom is van kleine beetje licht verteerbaar voer, zodat de boel aan de gang blijft en alles door blijft stromen.

Hij krijg nu psyllium en zemelen erbij en alleen nog maar heel zacht fijn hooi en dan maar duimen dat het nu beter gaat.
Vanaf gisteren begonnen met afbouwen van de omeprazole.

Wat ruwvoermixen betreft, de ruwvoermixen van Pure feed zijn vrij zacht en lucernevrij.

Edit, gehakkeld hooi, bestaat dat, is dat vergelijkbaar met een ruwvoermix?
Ik ben dan soort weer bang voor slokdarm verstoppingen, maar misschien valt dat mee?
Je moet wat…

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 08:14

Nouvel, mag ik vragen waarom jouw paard er zemelen bij krijgt?

Ik verdenk mijn paard toch weer van wat problemen, hij eet op dit moment zo lastig zijn hooi...
Verder merk ik niks aan hem, maar ik heb nu de tweede ronde ander hooi en hij eet het nog steeds lastig... ook zijn ruwvoermix eet hij niet meer helemaal op en daar likt hij meestal de bak bij uit...

MarjanB

Berichten: 16447
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 08:29

Gehakseld hooi is hooi wat gesneden is tijdens het maken van de balen. Het is dus gewoon wat korter gemaakt :) je kan het vast her en der wel in balen krijgen

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 08:42

Tip voor een hele zachte ruwvoermix: fibermix van vitalbix. Is heel zacht gedroogd gras, mijn kieskeurige merrie eet het heel graag en het is perfect voor haar gevoelige maag.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 09:22

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 09:33

Ik ga een potje mastic horse maar bestellen, kijken of we verbetering merken.