Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 23:04

Hij heeft 24/7 hooi idd… en krijgt geen suikers, granen en snoepjes etc meer, alleen nog hooi, Fibrebeet en Sojaschroot met lijnzaadolie, en havens gastro met een handje fibermix van Vitalbix

Phonix
Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 23:19

Hmmm ok. Havens zit wel best hoog in zetmeel, die ze zeggen niet goed is voor paarden met maagzweer. Wat een beetje apart is aangezien je het vaak ziet in maagvoer. Liefs zou suiker en zetmeel zamen onder 10% zijn.

Er zit trouwens wel luzerne in je voer en daar kunt paarden op reageren als ze maagzweren hebben.

Mijn voer is nu ook te hoog. Ik ga overstappen op Marstall. Die hebt een Gastro muesli en Myocare. Omdat mijne veel eiwitten moet hebben krijgt ze myocare.

Phonix
Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 23:29

Hoezo kan ik nergens vinden wat er in de havens Gastro zit? Behalve Lucerne en olie. Volgens mij is het niet graanvrij.

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 07:35

Afbeelding idd niet graanvrij. Desondanks deed mijn maagzweer patiënt het het beste op de havens Gastro.

Phonix
Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 08:27

Ja, ik heb deze gezien. Maar nog steeds staat er niet bij wat er in zit. Het is toch niet alleen lucerne en olie? Zie heel veel marketing fluff.

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 08:37

Onder de voedingswaardetabel staat als ik het goed zie de samenstelling.

Phonix
Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 09:19

henshem schreef:
Onder de voedingswaardetabel staat als ik het goed zie de samenstelling.


Ah ja, nu zie ik het. Bij de meesten online hebben ze die lijn uitgelaten.

Sharon, er zit Tarwegries in, wat graan is. Soya, Lucerne en palmolie is ook niet top. Maar zoals henshem zegt, voor sommige werkt het wel echt.

MRIIIS

Berichten: 5362
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 09:21

SharonIndezz schreef:
Nee geen sucralfaat erbij gehad… ik ga het allemaal eens navragen waarom er toen gekozen is voor alleen ulcergold, en bijv geen sucralfaat bij, en waarom ik wel gewoon door mocht trainen


Ja zeker vragen! Omeprazol remt het maagzuur en sucralfaat legt er een laagje overheen zodat ze kunnen genezen. Ik geef die van mij Pavo Ease en Excel en Vital (en veel hooi, op de vorige stal kreeg ze kuil, maar daar kan ze niet goed tegen).

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 10:00

henshem schreef:
Bij draf en galop klotst het maagzuur omhoog dus dat kan er voor zorgen dat de maagwand steeds meer aangetast wordt. Ik begrijp dit advies dus niet helemaal tenzij je al die tijd alleen maar hebt gestapt.

Daarom moet een paard altijd ruwvoer tot zijn beschikking hebben.
Nooit met een lege maag aan het werk zetten!

Iris_123
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-11-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 18:41

Ik voer mijn paard de Cavalor fiberforce gasto, is een soort müsli speciaal voor maag problemen. Paard vind het erg lekker maar er zit wel luzerne in.

Ik heb nog een fles sucralfaat over, is open maar bijna niks uit. Ik heb hem niet meer nodig, misschien dat iemand hem over wilt nemen?

Onemillion

Berichten: 40
Geregistreerd: 09-05-21

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 00:47

Geven jullie soms nog een “gezond” snoepje aan jullie paarden met gevoelige maag ?
Welke merken bevallen goed ?

Ik had nu kamille snoepjes besteld.

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 10:02

Onemillion schreef:
Geven jullie soms nog een “gezond” snoepje aan jullie paarden met gevoelige maag ?
Welke merken bevallen goed ?

Ik had nu kamille snoepjes besteld.


Ik heb de snoepjes van Vitalbix

Phonix
Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 11:19

Die heb ik ook, maar helaas kan mijn paard ze niet aan.

MRIIIS

Berichten: 5362
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 11:45

Ik heb die Healthy treats van Pavo.

Pastis

Berichten: 241
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Leuven - Belgïe

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 12:38

Ik was weer begonnen met m’n supplementen bij mijn ruin. Gisteren weer getrap en proberen bijten bij aansingelen. Meteen met de supplementen gestopt, maar ben bang dat ik nu weer helemaal opnieuw moet beginnen :\

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 14:28

Pastis schreef:
Ik was weer begonnen met m’n supplementen bij mijn ruin. Gisteren weer getrap en proberen bijten bij aansingelen. Meteen met de supplementen gestopt, maar ben bang dat ik nu weer helemaal opnieuw moet beginnen :


Jij gaf de equine meen ik te herinneren? Denk je dat ie daarop reageert? Of iets anders?

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 14:58

henshem schreef:
[ [url=m/CnvXo5.jpg]Afbeelding[/url] ] idd niet graanvrij. Desondanks deed mijn maagzweer patiënt het het beste op de havens Gastro.


Dat maagzweerpatienten het er vaak goed op doen komt door het toevoegen van natriumbicarbonaat en calciumcarbonaat. Dit kan je ook zelf toevoegen aan ieder ander voer.

Pastis

Berichten: 241
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Leuven - Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 22:26

SharonIndezz schreef:
Pastis schreef:
Ik was weer begonnen met m’n supplementen bij mijn ruin. Gisteren weer getrap en proberen bijten bij aansingelen. Meteen met de supplementen gestopt, maar ben bang dat ik nu weer helemaal opnieuw moet beginnen :


Jij gaf de equine meen ik te herinneren? Denk je dat ie daarop reageert? Of iets anders?


Ik was terug begonnen met de senior en superflex. Ik denk dat de senior wat te pittig was voor hem.
Nu even afwachten. Heb de equine 74 verhoogd, duimen dat het snel terug opknapt.
Toen hij enkel de equine 74 kreeg deed hij het echt beter. Hij liep weet ruimer, met meer schwung en
had best weet streken

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 23:30

Aah oké!


Ik heb daarstraks mn paard weggebracht voor scopie die ze morgen gaan maken, ben echt zenuwachtig voor de uitslag

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 19:42

Wij zijn net terug van de kliniek, uitslag was niet goed :( was zelfs verslechterd tov de vorige keer… we gaan nu langer behandelen + sucralfaat, het management kan het eigenlijk in theorie niet aan liggen, alles was al aangepast… enige wat ik nu kan bedenken is dat ie stress ervaart van de groep (hij loopt overdag op weide met ruinen) daar is ie hele dag de boel aant regelen, (dominant), we gaan hem nu apart zetten, en kijken wat dat gaat doen… ben er wel ff ziek van, had al een rekening van €1000,- vorige keer, en nu weer een flinke verwacht ik ivm 3 weken volledig dosis ulcergold en nog 3 weken halve spuit, +nog de sucralfaat. Dierenarts zei wel dat ie ging proberen mij wat tegemoet te komen

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 20:16

3 weken hele spuit, dan 3 weken halve spuit en dan stoppen is helaas voor veel paarden een te snelle afbouw i.v.m. het rebound effect van de omeprazol. Mijn advies zou dus sowieso zijn veel langzamer afbouwen. En voordat je begint met afbouwen moet je eigenlijk zeker weten dat er geen zweren meer zitten in de maag.

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 20:18

henshem schreef:
3 weken hele spuit, dan 3 weken halve spuit en dan stoppen is helaas voor veel paarden een te snelle afbouw i.v.m. het rebound effect van de omeprazol. Mijn advies zou dus sowieso zijn veel langzamer afbouwen. En voordat je begint met afbouwen moet je eigenlijk zeker weten dat er geen zweren meer zitten in de maag.


Dit ga ik voor de zekerheid nog even overleggen, omdat we vorige keer ook moesten afbouwen met 1/4e spuit,

Phonix
Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 21:03

Ja, dat is best een aparte afbouw. Mijne moest hele spuit, dan een week 500, een week 300, een week 150. En daarna heb ik zelf met de resten een week 50/100 gedaan.

Maar denk dat je oprecht verschil gaat merken als je tot nu toe niet sucraalfat heb gegeven.

MRIIIS

Berichten: 5362
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 20:54

Pff die van mij is weer aan het gapen.. lijkt wel de tijd van het jaar als ik het allemaal zo lees? :(

MRIIIS

Berichten: 5362
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 20:56

Iris_123 schreef:
Ik voer mijn paard de Cavalor fiberforce gasto, is een soort müsli speciaal voor maag problemen. Paard vind het erg lekker maar er zit wel luzerne in.

Ik heb nog een fles sucralfaat over, is open maar bijna niks uit. Ik heb hem niet meer nodig, misschien dat iemand hem over wilt nemen?


Je hebt pb!