Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xJolien

Berichten: 4551
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:10

Wat een mooi bericht Iriscope. En wat een wereld van verschil zo te horen.

Charmaine, hoe is ie gegaan met de scopie?

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:57

Het laden en vervoeren is wonderwel gelukt. Helaas wel met de nodige stress, maar ik kon het maken van een scopie echt niet meer uitstellen.

De uitslag was toch wel verrassend te noemen. Of misschien ook niet aangezien de omeprazol wel wat verlichting gaf,maar de klachten toch aanhielden. Ondanks of dankzij de omeprazol bleek haar maag en begin darm helemaal schoon! Geen schaduwtjes of littekenweefsel ook!

Wel bleek ze ondanks zandkuurtjes en schone zandtesten zanduitstulpingen in de darm te hebben. Operatie niet nodig gelukkig. Wordt nu lijnzaad aan het dagelijkse rantsoen toevoegen, aangevuld met vlozaadkuur maandelijks. Hopelijk krijg ik het naar binnen...Symptomen kunnen wel degelijk van stress zijn of pijn op andere plek. Maar eerst maar eens kjjken wat er met de klachten gebeurt als we het zand weg krijgen.

Dus onwijs opgelucht dat ze geen maagpatient is, maar sta wel voor de uitdaging hoe ik kan voorkomen dat ze zand eet. Stallen met betegelde paddocks weet ik hier niet zo in de omgeving. Vanwege het mooie strakke schema en duur van buiten wil ik liever niet weg waar ik nu sta. Inleveren op duur buiten wil ik eigenlijk ook niet. Dus maar even overdenken wat het beste voor paardlief is.

Ik voel me overigens wel 10 jaar ouder door de afgelopen 2 dagen...

xJolien

Berichten: 4551
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Spanje

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 00:21

Jeetje, wat een stress Charmaine. Maar.... Goed nieuws!! Blij voor jullie.
Misschien simpele gedachte, maar een graaskorf ?

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:49

Pff...goed nieuw Charmaine! Ik herken dat wel, 10 jaar ouder voelen en grijze haren van de stress, haha!

Graasmasker is inderdaad een goeie tip!
En ik heb ook altijd zo'n moeite om die zandweg-kuurtjes erin te krijgen. Als ik het 'droog' met voer meng, is het zo fijn dat het onderin zakt en in de bak blijft liggen en dan eet ze het never nooit niet, dus ik meng het heel goed en neem voor lief dat ik een hoop verlies heb, zeg maar. Dat vermeng ik dan de volgende keer wel weer. En soms doe ik het door een hele lekker slobber, met warm water zelfs, dan weet ik dat ze het merendeel wel eet en bij de tijd dat ze (zo slim zijn ze natuurlijk ;-)) doorheeft dat er wat anders tussen zit, heeft ze al best wel wat binnen. Wat ze laat staan wordt al snel een slijmerige zooi, dus dat gooi ik dan weg.

Ik ben trouwens heel enthousiast over die Marstall Gastro Muesli, die ik niet zolang geleden al hier had gepost. Hij is vrij fijn van structuur, dus je mag hem ook nat maken. Daar maak ik nu dus mijn slobber van, omdat er dus amper zetmeel en suiker in zit, mag ze er wat meer van hebben.

Jorien en Malaq, ik had hierboven (tijdje terug) gevonden dat jullie wel eens je interesse op het britse Coligone hadden laten vallen. Ik lees er zulke goede berichten over op de britse facebookpagina over maagzweren! Vooral Yeasacc, bicarbonaat en zeewier, lees ik. Hebben jullie het uiteindelijk nog gekocht of iemand anders?

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:30

Ja, mijn bestelling coligone is onderweg! Duurt even vanwege hele brexit en grenzen gedoe, maar zodra ik er meer van weet zal ik uiteraard posten! :)

Psyllium krijg ik hier de husk ook niet er goed in. Sinds ik hele zaden gebruik helemaal geen probleem meer!

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:34

Graasmasker gaf ze idd als tip, maar raadde het ook meteen weer af voor in de paddock. Ksns is groot dat ze zand gaan scheppen en voldoende in blijft hangen waarvan ze kan eten. Plus dat er vaak te veel is waar ze aan kunnen blijven haken met zo'n ding.
Verder had ik het management goed op orde zei ze en was het een lastig verhaal geworden als ze wèl maagproblemen zou hebben.

Heel veel sterkte met jullie paardjes ook. Ik blijf nog wel een poos meelezen hoor

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:42

MalaQ schreef:
Ja, mijn bestelling coligone is onderweg! Duurt even vanwege hele brexit en grenzen gedoe, maar zodra ik er meer van weet zal ik uiteraard posten! :)

Psyllium krijg ik hier de husk ook niet er goed in. Sinds ik hele zaden gebruik helemaal geen probleem meer!



Ik ben benieuwd of je nou ook douanekosten hebt. Heb je de liquid of de poeder gekozen?

Ik zit te wachten op bericht van de verzekering, voor de overgang van Omeprazole naar Misoprostol. Veel gelezen over de (zeer goede) ervaringen in de UK en kan niet wachten om te beginnen.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:59

De verzendkosten zijn hoog, van douane heb ik nog niks gehoord.. Maar volgens mij niet hoor!
Heb de poeder gekozen. Moet wel aangezien ik niet altijd zelf voer en dus bakjes klaar zet waar voer en supplementen doorheen zitten. Zo weet ik in ieder geval altijd dat hij krijgt wat hij nodig heeft!

Ben blij dat de ervaringen uit Engeland je wat gerust gesteld hebben. Hopelijk heb je snel goedkeuring en kan je starten! :D

Charmaine, wat ontzettend fijn dat het geen maagzweren blijken te zijn. Wat een opluchting!

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 20:49

Mag ik mij hier melden? Alle tips & adviezen zullen welkom zijn!

Hier helaas ook een pony met een flinke maagzweer. Ongeveer 4 weken geleden begonnen met af en toe hoesten. ook al langere tijd mok die ik niet onder controle kreeg. Uiteraard bezig met behandelen, maar aangezien het hoesten niet beter werd toch maar meegenomen naar de praktijk om eens na te kijken. Aantal dagen hiervoor merkte ik met buitenrijden dat ze liever niet wilde lopen dus ben ik afgestapt en verder gewandeld. Om een of andere reden dacht ik op dat moment opeens aan een maagzweer. Toen viel het mij ook op dat ze behoorlijk spier kwijt was geraakt.
Tijdens het consult injecties meegenomen voor het hoesten(ik ben zelf paraveterinair dus mag zelf spuiten), bloed afgenomen en even dit afwachten. Uitslag van het bloed bleek niet goed, even kort gezegd; bloedverlies, hele hoge spierwaarden en meerdere afwijkende waarden. Spoed gezet achter het maken van een gastroscopie, en gelukkig diezelfde week nog in kunnen plannen. Bleek echt een enorme zweer te zitten.. Ik ben nogsteeds verbaasd dat ze zo weinig heeft laten zien, zowel arts als ik hadden deze niet verwacht.
Ze staat nu op de ulcergold, supplement immune en we hebben mbt stalling een hoop aanpassingen gedaan. Ik hoop dat dit voldoende is voor haar, maar ben bang dat er om een of andere reden toch soms stress is op stal. Wil het aankijken tot de controlescopie, hopelijk brengen deze aanpassingen meer rust.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 00:41

Kijken jullie heel gedetailleerd naar jullie mest? Ik vond vanmiddag op de mestballen hier en daar wat donkerbruine vage laagjes. Ik zou zeggen ; het lijkt op bloedstolseltjes. Ik trok ze eraf en het voelde ook zo als ik het tussen mn vingers wreef. Beetje slijmerig, draderig, glimmend. Ga morgen uiteraard gelijk naar de kliniek, maar vroeg mij alvast af of iemand dit wel eens gehad heeft. Kan het wat restproduct/klontjes zijn van supplementen? Gastri comp, Ekygard, Micro comp? Op deze foto zat de grootste klomp. De andere mestballen waren het meer kleine puntjws hier en daar en soms een iets groter flubbertje

Afbeelding

Edit: ik doe even filmpje erbij, dan zie je die kleinere stipjes ook. Als ik nu namelijk naar die foto kijk lijkt het gewoon net alsof er een rozijn tussen zit.
Komt niet over

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 01:16

Nog nooit gehad hier in de mest! Ik ben heel benieuwd wat de DA zegt

callass

Berichten: 226
Geregistreerd: 03-10-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:51

Ik heb even advies nodig... paard zijn stal was niet goed dicht en heeft vannacht de voertonnen geplunderd brok niet veel van gegeten maar er zat ook nog een zak slobber in daar heeft hij van gegeten en van de myo protien flakes wat dus geweekt moet worden nu weet ik niet precies hoeveel hij ervan gegeten heeft. Normaal zou ik zeggen beweging en geen eten, maar is dit verstandig met een maagpatient z'n gedrag is niet anders als anders. Hij staat nu te spelen in de bak met een ander paard. Wat zouden jullie doen in dit geval?

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 12:18

Hier goed nieuws de maagzweren zijn genezen :)

Hij heeft 5 weken op de volledige dosering omeprazol gestaan. De kliniek gaf aan dat 4 dagen halve dosering voldoende is om af te bouwen. Zelf vind ik dit erg kort zeker tegenover wat ik jullie ervaringen lees. Ik heb ook nog best wat omeprazol over. Wat is volgens jullie lang genoeg om af te bouwen?

Verder is hij in omgang weer zichzelf, met longeren ook. Helaas onder het zadel niet, heeft een van jullie daar ervaring mee? De dierenarts geeft aan dat het nu een kwestie is van hem een paar weken doorpakken, omdat de klachten zich alleen nog onder het zadel tonen en voornamelijk in de bak, met een buitenrit is het bijna niet. Medisch is hij ook zo goed als volledig nagekeken (buigproeven goed, reageert niet gevoelig op zijn rug, bloeduitslagen goed, rectaal onderzoek goed, hij is recent ontwormt, recent naar de tandarts geweest, zadel gecheckt). Hij vertoont het gedrag ook in de bak zonder zadel.

Zijn voerschema:
‘s Morgens 150gr vitalbix daily complete met 2 schepjes ekygard.

‘s Avonds 250gr bietenpulp met 150gr vitalbix daily complete en 2 schepjes ekygard.

Daarnaast onbeperkt hooi (onverpakt).

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:37

Ik heb een beetje dezelfde vraag over het afbouwen.
Die van mij staat op sucralfaat en omeprazol en ik vraag me ook af wat ik het beste kan doen.
Hij heeft nu 4 weken volledige dosis omeprazol gehad en 4 weken 7 mg sucralfaat 2x op een dag.

Ik dacht eraan om de omeprazol eerst te halveren, 2 weken lang en dan 2 weken 1/4 te geven.
Voor de sucralfaat dacht ik eraan om af te bouwen met 2 mg per beurt per week, dus 1 week 5mg 2x, 1 week 3mg en dan helemaal eraf. Is dat te snel misschien?
Mijn DA is niet echt ervaringsdeskundige zoals jullie dat zijn, dus overleg liever met jullie.

Wodant, ik weet niet wat je DA bedoelt met "doorpakken". Het kan zijn dat je paard in zn hoofd het zadel nog met pijn asocieert, in zo'n geval zou ik eerst een tijdje longeren met zadel en het rustig uitbouwen met veel stappen in het begin. Hem weer vertrouwen geven dat het nu geen pijn meer doet.

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:06

Iriscope schreef:
Ik heb een beetje dezelfde vraag over het afbouwen.
Die van mij staat op sucralfaat en omeprazol en ik vraag me ook af wat ik het beste kan doen.
Hij heeft nu 4 weken volledige dosis omeprazol gehad en 4 weken 7 mg sucralfaat 2x op een dag.

Ik dacht eraan om de omeprazol eerst te halveren, 2 weken lang en dan 2 weken 1/4 te geven.
Voor de sucralfaat dacht ik eraan om af te bouwen met 2 mg per beurt per week, dus 1 week 5mg 2x, 1 week 3mg en dan helemaal eraf. Is dat te snel misschien?
Mijn DA is niet echt ervaringsdeskundige zoals jullie dat zijn, dus overleg liever met jullie.

Wodant, ik weet niet wat je DA bedoelt met "doorpakken". Het kan zijn dat je paard in zn hoofd het zadel nog met pijn asocieert, in zo'n geval zou ik eerst een tijdje longeren met zadel en het rustig uitbouwen met veel stappen in het begin. Hem weer vertrouwen geven dat het nu geen pijn meer doet.


Ja eigenlijk precies wat je zegt. De DA geeft aan dat het nu hoogstwaarschijnlijk nog een gedragsprobleem is wat hij heeft overgehouden van de maagzweren. Dit gedrag begint ook pas zodra je met het zadel en de singel aankomt. Het gekke is dat hij tijdens een buitenrit het gedrag vele malen minder vertoont dan in de bak. Ik baal wel, want voor de maagzweren was hij echt op twee pinken te rijden.

Betreft het afbouwen van de omeprazol had ik ongeveer hetzelfde schema als jou in gedachte. Wel fijn dat je ook kan afbouwen!

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:24

Ik ben ook aan het afbouwen met de Omeprazole maar niet zo snel als jullie. De klniek adviseerde mij eerst ook2 weken halve spuit en 2 weken kwart. Dat ging bij ons niet goed. Ik volg nu mijn gevoel en heb nu eerst 3 weken een goeie buffer gelegd van Ekygard en Gastri comp en goed voer met bicarbonaat en pectine en ben nu streepje voor streepje de spuit aan het afbouwen. Een beetje elke 3/4 dagen een streepje eraf en goed naar haar kijken. Dat lijkt nu te werken. Duimduim. Woensdag weer terug naar Den Hoek voor het Lyme traject, dat speelt bij ons ook nog een rol.

__Cynthia

Berichten: 267
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:12

Sorry ik kom zo lekker binnenvallen. Heb al een hoop kunnen lezen en informatie kunnen opsnuiven.

Ik heb dinsdag een maagscopie omdat ik mijn merrie verdenk van maagzweren. Ik ben aan het kijken naar de medicijnen daarna.. (gastrogard, ulcergold maar ook abler). Over dat laatste ben ik benieuwd of iemand mij wat informatie kan geven, mijn Engels is niet heel best :+ en zie veel verschillende op de site..

Wie kan mij helpen?

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:00

Hier lukt het afbouwen helaas ook nog niet. Plan was in eerste instantie 1 week hele spuit en dan 2 weken halve spuit. Na 1 week was ze niet goed genoeg dus nog een week volle spuit gedaan. Het ging super! Afgelopen dinsdag over gegaan op een halve spuit, maar helaas nu minder voorwaarts met longeren dan ik van haar gewend ben, erg boos kijken ook en weer de uitdrukking op haar gezicht die ik bij ongemak vind passen.. Vandaag dus maar weer volle spuit gegeven en morgen even overleggen hoe nu verder

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:09

https://m.facebook.com/watch/live/?v=23 ... alink&_rdr

Hoop dat jullie deze link kunnen openen. Is een erg interessant webinar van dr. Richard Hepburn, uit de UK, over maagzweren. Uiteraard heel veel bekende informatie maar ook zeker nieuwe tips hiervan opgepikt. Ze zijn volgens mij veel verder in de UK met maagzweeronderzoek. Hoop dat jullie er wat aan hebben.

Cats_Horses
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-05-18
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:19

nikysa90 schreef:
https://m.facebook.com/watch/live/?v=23 ... alink&_rdr

Hoop dat jullie deze link kunnen openen. Is een erg interessant webinar van dr. Richard Hepburn, uit de UK, over maagzweren. Uiteraard heel veel bekende informatie maar ook zeker nieuwe tips hiervan opgepikt. Ze zijn volgens mij veel verder in de UK met maagzweeronderzoek. Hoop dat jullie er wat aan hebben.

Klein stukje gekeken, suoer intressant! Dankjewel!

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:23

nikysa90 schreef:
https://m.facebook.com/watch/live/?v=23 ... alink&_rdr

Hoop dat jullie deze link kunnen openen. Is een erg interessant webinar van dr. Richard Hepburn, uit de UK, over maagzweren. Uiteraard heel veel bekende informatie maar ook zeker nieuwe tips hiervan opgepikt. Ze zijn volgens mij veel verder in de UK met maagzweeronderzoek. Hoop dat jullie er wat aan hebben.


Top lezing! Dankjewel voor het delen!

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:45

Klinkt goed die lezing, jammer dat m'n Engels niet zo best is... Maar ga 'm nog wel even kijken!

Likken/eten jullie paarden ook zand? Mijn pony zag ik het net doen... Eerst wat graven en dan likken...

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 14:18

Dat ze in Engeland verder zijn wat betreft maagzweren vind ik niet gek met alle racepaarden, draverijen etc. Dat is daar zo populair. Engeland is sowieso paardenland natuurlijk.

splenius

Berichten: 1108
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:10

MarloesNatje schreef:
Hier lukt het afbouwen helaas ook nog niet. Plan was in eerste instantie 1 week hele spuit en dan 2 weken halve spuit. Na 1 week was ze niet goed genoeg dus nog een week volle spuit gedaan. Het ging super! Afgelopen dinsdag over gegaan op een halve spuit, maar helaas nu minder voorwaarts met longeren dan ik van haar gewend ben, erg boos kijken ook en weer de uitdrukking op haar gezicht die ik bij ongemak vind passen.. Vandaag dus maar weer volle spuit gegeven en morgen even overleggen hoe nu verder


De 1e keer ging het afbouwen bij mijn merrie ook niet goed veel te snel minder gegeven op advies van dierenarts een schema gekregen maar dat was dus geen goed schema voor mijn paard.
want na een paar weken had ze weer een maagzweer en dan zelf nog veel erger als de 1e keer.

Nu dus heel ander schema aangehouden.
3 weken volle spuit 2 weken halve spuit en daarna nog 3 weken 1/4 spuit en toen ik ben begonnen met de 1/4 spuiten ook EQUINE AMERICA Uls-gard (vloeibaar) gaan geven 15 ml elke dag.
Dat blijf ik haar nu elke dag geven tot dat ze in mei of juni dag en nacht de wei in gaat.

splenius

Berichten: 1108
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:24

Na het stoppen van de spuiten is mijn merrie wel erg veel afgevallen.
Ze heeft op de scopie geen maagzweer meer.

Ze eet ook gewoon haar krachtvoer
2.5 kg senior mash (equifisrt)
1.5 kg vito (marstall)
4 pompjes lijnzaadolie (van vital)

Het probleem is meer dat ze weinig hooi eet ik weeg het elke dag.
En dan heeft ze 6 en heel soms 7 kg op.
Ze kan 12 kg eten dat zit in haar hooinet.

Nu zit ik aan te denken om Subli Seniores Priores te gaan voeren.
(maar wil haar zo weinig mogelijk suiker en zetmeel geven en geen granen)
ze is ook een luchtzuiger.

Ik heb nu wel een zak gras mix gekocht omdat ze in een korte tijd heel veel is afgevallen
verder is ze wel gewoon fit mooie heldere ogen, en haar vacht ziet er ook goed uit.
Ze heeft ook geen wormen.

(ik heb een beetje het idee doordat ze een lange tijd op Omeprazol heeft gestaan haar darmen ofzo niet optimaal het eten verwerkt)
Heeft iemand hiet ervaring mee!!