Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 21:22

MRIIIS schreef:
Pff die van mij is weer aan het gapen.. lijkt wel de tijd van het jaar als ik het allemaal zo lees? :(


Die van ons valt ook altijd terug in de winterperiode -O-

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 21:32

Wat poedersuiker toch allemaal hè…. Ik word ook niet echt heel blij van het lezen dat het vaak weer terug keert, zullen altijd zorgenkindjes blijven die maagpatienten ben ik bang,

Succes en beterschap met jullie paardjes

ninenduke
Berichten: 10
Geregistreerd: 03-11-22

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 06:05

Hoi : )

maandag komt voor Duke de DA langs voor de gastroscopie. Ik heb al enige voorbereidingen getroffen wat betreft het bezoek. Hij mag zondag vanaf 19:00 niet meer eten(mooi want dan kan hij de laatste gezamenlijke voerbeurt om half 7 nog mee), de volgende ochtend 7 uur mag hij ook niet meer drinken. De DA adviseerde om de drinkbak te wikkelen met ducktape, omdat ze aan zakjes vaak gaan trekken. het is voor een paar uur dus ik kan ook even in de gaten houden of het werkt. 9u gaan ze de paddock op en daar mag hij natuurlijk geen grasjes langs het hek meepikken. De DA en ik denken dat een graasmasker met maar 1 eetgat dichtmaken, en extra goed vast maken met tiewraps het zekerst/veiligst is. Heeft iemand tips hoe ik dat gat het beste kan dichtmaken??


Ohja en nu na 4 weken Ulcergiold en Ssucralfaat merken we echt wel verschil!! Een stuk relaxter, nog steeds wel een beetje stresskip maar veel redelijker. Met poetsen rond de singen veel kalmer, nogsteeds schraapt hij met zn voorbeen maar hij is niet meer 'boos'. Ook dacht ik dat hij altijd een goede eetlust had, maar blijkbaar niet hij krijgt altijd onbeperkt ruwvoer op stal. Voorheen at hij al met al 15/16 kilo kuil en nu bijna 18 kilo kuil/hooi gemengd per dag! Zeker daarom merk ik ook dat hij echt is aangekomen.
We hebben nu wel 2 weken alleen grondwerk/longeren/dubbele lijnen gedaan. Steeds als ik opstapte begon het knarsetanden ongeacht wat ik deed. Dus het zekere voor het onzekeren even die oorzaak uitsluiten.
Ik ben heel ben heel benieuwd naar de resultaten maandag!

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 11:09

MRIIIS schreef:
Pff die van mij is weer aan het gapen.. lijkt wel de tijd van het jaar als ik het allemaal zo lees? :(

Klopt als de paarden volop op het gras staan, hebben ze er minder last van, is mijn ervaring.

MRIIIS

Berichten: 5362
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 11:13

Ja, al heeft die van mij maar heel kort op het gras gestaan, omdat ze te dik is. Dat maakt het hooimanagement ook zo lastig met die maag :(

Onemillion

Berichten: 40
Geregistreerd: 09-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 12:10

Ik ben sinds gisteren begonnen met ekygard.
Nu hij vind het echt niet lekker.. hoofd schudden en heeft niet alles op.
Iemand een tip voor ekygard beter te laten eten?

Pastis

Berichten: 241
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Leuven - Belgïe

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 10:15

Sinds de supplementen niet meer gegeven worden, voelt hij zich weer een stuk beter.

Wie van jullie heeft er een controle gastroscopie laten doen? Enerzijds doe ik hem dat liever niet nog eens aan, maar anderzijds zou het voor mijn gemoedsrust wel goed zijn om te weten of ze beter zijn.
Hij was vroeger ontzettend flegmatiek, deed ook nooit een vlieg kwaad. Sinds we terug licht aan het werk zijn, is het best een draak geworden. Hij heeft veel meer tempo, doet gymnastiekoefeningen die ik liever niet zie (bokken, huppeltjes en beentje strek). Kan ik daar dan uit afleiden dat hij zich veel beter voelt, test hij uit wat er allemaal kan na 5 maanden niet werken, is het pijn? Vind dat best moeilijk te beoordelen.

MRIIIS

Berichten: 5362
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 10:32

Ja ik heb een controlescopie gedaan om zeker te weten dat de zweren weg waren. Daarna pas begonnen met medicatie afbouwen.

ninenduke
Berichten: 10
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 10:36

Pastis schreef:
Sinds de supplementen niet meer gegeven worden, voelt hij zich weer een stuk beter.

Wie van jullie heeft er een controle gastroscopie laten doen? Enerzijds doe ik hem dat liever niet nog eens aan, maar anderzijds zou het voor mijn gemoedsrust wel goed zijn om te weten of ze beter zijn.
Hij was vroeger ontzettend flegmatiek, deed ook nooit een vlieg kwaad. Sinds we terug licht aan het werk zijn, is het best een draak geworden. Hij heeft veel meer tempo, doet gymnastiekoefeningen die ik liever niet zie (bokken, huppeltjes en beentje strek). Kan ik daar dan uit afleiden dat hij zich veel beter voelt, test hij uit wat er allemaal kan na 5 maanden niet werken, is het pijn? Vind dat best moeilijk te beoordelen.


Morgen doen wij een controlescope. Ik wilde het hem ook niet aandoen(zie het avontuur een paar pagina's terug), maar nu kunnen regelen dat de DA naar ons komt. Het is wel echt belangrijk te weten of maagzweren weg zijn, anders is het zonde van de behandeling. Ik merk nu ook verbetering in heel veel dingen, maar dat maakt me juist nieuwsgierig wat er nog meer kan. Krijgt hij nu omeprazole/sucralfaat? zeker omdat je nu toch gedragsveranderingen ziet zou ik het wel doen.

Phonix
Berichten: 1093
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 11:37

Mijne heb volgende maandag een controle scopie op stal. Let wel op dat paarden met maagzweren vaak rugproblemen krijgen omdat ze hun rug vastzetten omdat de maag pijn dot. Kan het dan niet zijn dat die van jouw misschien gewoon naar osteo moet?

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 20:38

Iemand die antwoord weet?

Mijn paard krijgt nu vanaf afgelopen vrijdag ulcergold en sucralfaat, hij eet super goed en is vrolijk, maar net met wandelen gaapte ie wel (weer) kan het zijn dat de klachten nu eerst erger worden? Of zouden jullie de DA bellen? Hij was overigens super chill, dus offie dan gaapt omdat ie maagpijn heeft of gewoon lekker relaxt is, vind ik ook moeilijk te zeggen :(

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 21:06

Als hij verder wel beter toont dan er voor zou ik het even afkijken en anders je dierenarts even bellen voor overleg.

MRIIIS

Berichten: 5362
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 21:53

Da vertelde vandaag dat je binnen 2 weken verbetering moet zien. Dat betekent nog niet dat de zweren volledig genezen zijn, maar wel dat je op de goede weg bent. Dat klachten erger worden herken ik niet.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 22:07

MRIIIS schreef:
Da vertelde vandaag dat je binnen 2 weken verbetering moet zien. Dat betekent nog niet dat de zweren volledig genezen zijn, maar wel dat je op de goede weg bent. Dat klachten erger worden herken ik niet.


Nee ik ook niet , evt wel als je stopt met de medicatie en de zweren zijn niet weg maar niet tijdens het geven

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 22:14

Dat is nu het lastige, ik weet dus niet of ie gaapt doordat ie meer pijn heeft, of omdat ie gewoon mega relaxt was, hij stond ook lekker met z’n been op rust, toen we ff stonden te buurten tijdens het wandelen, misschien dat ik nu ook wel meteen overal iets achter zoek hoor, maak me er zorgen over :(

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 22:16

Ik zou her even rustig afkijken en bij twijfel je dierenarts even contacten

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 22:37

Gapen hoeft niet automatisch te betekenen dat het paard pijn ervaart. Het kan ook zijn dat hij bang is om door iets wat er op dat moment gebeurd pijn te gaan ervaren. Mijn daardoor deed het soms nog wel bij kleine stressmomenten. Niet overdreven gapen, maar kleine gaapjes, alsof ze zeer voorbereid op pijn die kan gaan volgen.

Phonix
Berichten: 1093
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 23:42

SharonIndezz schreef:
Iemand die antwoord weet?

Mijn paard krijgt nu vanaf afgelopen vrijdag ulcergold en sucralfaat, hij eet super goed en is vrolijk, maar net met wandelen gaapte ie wel (weer) kan het zijn dat de klachten nu eerst erger worden? Of zouden jullie de DA bellen? Hij was overigens super chill, dus offie dan gaapt omdat ie maagpijn heeft of gewoon lekker relaxt is, vind ik ook moeilijk te zeggen :(


Mijne leek in het begin van sucraalfat bijna stoned. Werd heel rustig en zag “high” uit. Na een week werd ze weer meer wakker.

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 20:19

Vandaag even contact gehad met de dierenarts met mijn vraag of ze het welleens zien dat klachten lijken te verergeren ondanks de medicatie,

Dierenarts gaf aan dat ze dat heel soms zien, maar wat dan precies de reden is? Geen idee, ze gaf aan dat we echt door moeten zetten, en blijven hopen dat het snel beter gaat met paard

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 16:27

Hallo allemaal, vandaag is mijn merrie voor de 3e keer gescoped. Bovenin haar maag is ze goed maar onderin is het nog niet helemaal weg helaas. Voor nu gaan we even door met sulcrafaat en Ulcergold. Over ongeveer 3 weken verhuizen we naar een andere stal en dan gaan we over op misoprostol voor 28 dagen en dan moet het einde in zicht zijn.

Hoe zijn jullie resultaten met misoprostol (cytotec) en hoeveel pillen moesten jullie geven? Fleur krijgt een kuur van twee keer daags 15 pillen. Ben ook benieuwd hoe jullie het geven?

Iedereen veel sterkte en beterschap, valt niet mee een paard met maagzweren :knuffel:

Phonix
Berichten: 1093
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 22:42

Ferera schreef:
Hallo allemaal, vandaag is mijn merrie voor de 3e keer gescoped. Bovenin haar maag is ze goed maar onderin is het nog niet helemaal weg helaas. Voor nu gaan we even door met sulcrafaat en Ulcergold. Over ongeveer 3 weken verhuizen we naar een andere stal en dan gaan we over op misoprostol voor 28 dagen en dan moet het einde in zicht zijn.

Hoe zijn jullie resultaten met misoprostol (cytotec) en hoeveel pillen moesten jullie geven? Fleur krijgt een kuur van twee keer daags 15 pillen. Ben ook benieuwd hoe jullie het geven?

Iedereen veel sterkte en beterschap, valt niet mee een paard met maagzweren :knuffel:


Is de keuze voor cytotec genomen omdat de Ulcergold en sucraalfat niet voldoende werkt? Ik heb scopie maandag en ben beniuwd wat er uit komt.

Weet jij toevallig hoe duur cytotec is?

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 08:59

Hi lotgenoten, even een vraag weer vanaf deze kant.

Paard lijkt ondanks op medicatie te staan (halve dosering) toch weer zweren te hebben ontwikkeld in een korte tijd. Nu kreeg ik van een oud stalgenoot de tip om te stoppen met de medicatie en over te gaan op groene leem en Psyllium Husks.

Dat heeft bij haar paard toen gewerkt toen hij na 2 maanden medicatie nog steeds last bleef houden.

Iemand die hier ook ervaringen mee heeft, goed of slecht? Ik ben inmiddels tot vrijwel alles bereid, de kosten van de medicatie die dus niet voldoende werkt lopen mij een beetje de spuigaten uit :(

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 09:36

Ja de keuze voor Cytotec is omdat het onderin naar de overgang naar de darmen onvoldoende werkt. Bovenin is alles weg gelukkig. Ik heb gister twee apotheken gebeld, de een kwam uit op € 1400,- en de ander op € 1500,-. Was even slikken dus maar het is niet anders. Hoop dat de kuur met Cytotec de finale klap zal zijn want de financiën zijn niet meer te overzien.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 20:38

DenieesB schreef:
Hi lotgenoten, even een vraag weer vanaf deze kant.

Paard lijkt ondanks op medicatie te staan (halve dosering) toch weer zweren te hebben ontwikkeld in een korte tijd. Nu kreeg ik van een oud stalgenoot de tip om te stoppen met de medicatie en over te gaan op groene leem en Psyllium Husks.

Dat heeft bij haar paard toen gewerkt toen hij na 2 maanden medicatie nog steeds last bleef houden.

Iemand die hier ook ervaringen mee heeft, goed of slecht? Ik ben inmiddels tot vrijwel alles bereid, de kosten van de medicatie die dus niet voldoende werkt lopen mij een beetje de spuigaten uit :(


Die van ons krijgt standaard als onderhoud voor zijn maag psyllium bij zijn voer, ong 150 gram per dag.

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 16:07

Nouvel schreef:
DenieesB schreef:
Hi lotgenoten, even een vraag weer vanaf deze kant.

Paard lijkt ondanks op medicatie te staan (halve dosering) toch weer zweren te hebben ontwikkeld in een korte tijd. Nu kreeg ik van een oud stalgenoot de tip om te stoppen met de medicatie en over te gaan op groene leem en Psyllium Husks.

Dat heeft bij haar paard toen gewerkt toen hij na 2 maanden medicatie nog steeds last bleef houden.

Iemand die hier ook ervaringen mee heeft, goed of slecht? Ik ben inmiddels tot vrijwel alles bereid, de kosten van de medicatie die dus niet voldoende werkt lopen mij een beetje de spuigaten uit :(


Die van ons krijgt standaard als onderhoud voor zijn maag psyllium bij zijn voer, ong 150 gram per dag.


Begrijp ik het goed dat dit dan een soort ‘alternatief’ is voor de Sucralfaat, wat ook een beschermlaagje aanbrengt aan de maag? En hoe zou jij er in staan als paard nog daadwerkelijk last heeft van de maag?