Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:53

IBD is (nog) niet getest.. kan ik ook eens naar vragen Tnx

salamaleque
Berichten: 987
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:50

SharonIndezz schreef:
Phonix schreef:
Sharon waar heb die van jouw ookalweer maagzweren, onderin?

Heb je cytotec probeert? Kan me niet helemaal herinneren wat je allemaal heb probeert.

Kan het allergie voor iets in de voer zijn? Mijne krijgt niet kuil maar hooi. Dat kan het ook voororzaken.


Hij heeft overal zweren, zowel glandulair als verhoornde gedeeldte.,

Cyotec heb ik naar gevraagd, maar dierenarts raad dit af, hij denkt dat de kans nihil is dat het werkt.

Voer allergie heb ik ook uit proberen we te zoeken, maar kunnen het niet gevonden krijgen, hij krijgt idd ook hooi ipv kuil, kuil gaat ie niet goed op


En eventueel door een holistisch dierenarts (erik laarakker van Den Hoek bijvoorbeeld) hier naar laten kijken? Of had je dat al gedaan?

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:52

Toevallig contact gehad met een holistisch dierenarts, deze komt zeer binnenkort…. Dus dat probeer ik ook zeker nog

salamaleque
Berichten: 987
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:10

SharonIndezz schreef:
Toevallig contact gehad met een holistisch dierenarts, deze komt zeer binnenkort…. Dus dat probeer ik ook zeker nog


Oh fijn, ik ben benieuwd wat daar uitkomt.
Het blijft natuurlijk een ontzettend ingewikkeld verhaal waardoor een paard maar maagzweren blijft ontwikkelen en niet opknapt of maar niet van de medicijnen af kan komen zonder terug te vallen.

Marie111
Berichten: 4668
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:32

Was even aan het zappen op de tv en zie dat op Horse & Country nu een aflevering is van Vet Essentials, die gaat over maagzweren.

MRIIIS

Berichten: 5362
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 23:02

Voor degenen die weer ah rijden zijn: welke singel hebben jullie voor jullie (gevoelige) paarden? Ik wil weer gaan opbouwen, maar moet echt een zo zacht mogelijke singel hebben. Ze heeft een korte rug en een bolle buik :=

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 23:23

MRIIIS schreef:
Voor degenen die weer ah rijden zijn: welke singel hebben jullie voor jullie (gevoelige) paarden? Ik wil weer gaan opbouwen, maar moet echt een zo zacht mogelijke singel hebben. Ze heeft een korte rug en een bolle buik :=


Edix crescent!

MRIIIS

Berichten: 5362
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 23:24

Top zat ik idd al naar te kijken!

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 23:27

Hier Mattes

MRIIIS

Berichten: 5362
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 23:32

Ja die heb ik ook geappt, maar wel aardig aan de prijs zag ik.

Al maakt dat allemaal niet meer uit na al die medicatie :')

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 23:44

MRIIIS schreef:
Ja die heb ik ook geappt, maar wel aardig aan de prijs zag ik.

Al maakt dat allemaal niet meer uit na al die medicatie :')


Welke omgeving woon je? Anders mag je mijn singel wel een keer proberen hoor

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 23:45

Ik meld me helaas ook eens, al weet ik niet of het maagzweren zijn, maar beslist om sowieso de behandeling op te starten.

Mijn hengst is al een weekje erg traag en sloom, maar hij wordt dit jaar 26, dus ja, dan denk je nog snel dat het aan de leeftijd ligt. Helaas zaterdagavond dierenarts moeten bellen omdat hij veel neerlag (niet rollen, gewoon niet plat liggen slapen) en als hij rechtstond, leek het wel alsof hij mij zijn maagstreek aanwees. Was ook veel minder alert op de andere paarden. Dus DA erbij, opgevoeld, mest afgehaald, Buscopan en pijnstiller/ontstekingsremmer gespoten, en hij knapte direct op. De volgende dag leek hij iets beter, maar 's avonds weer hetzelfde liedje, dus weer DA erbij (zaterdag en zondag, dat tikt aardig aan :( ). Doordat de DA geen verstopping of verplaatsingen voelde, ging ze mee in mijn idee dat het mss wel maagzweren konden zijn, dus gisteren de behandeling opgestart.

Het gaat iedere dag iets beter, maar 's avonds heeft hij nog altijd zijn moment van neerliggen en naar zijn flanken kijken, nu al de 4de dag op rij. Ook kwam hij heel voorzichtig de stal binnen. Toen ik zijn tube maagbeschermer gegeven had, was hij plots echter heel fris en alert, echt op en top hengst (ik wou hem nog eventjes laten stappen in de overdekte roundpen, maar was niet veilig omdat het pad glad bevroren was). Daarna at hij weer netjes. Ik vind hem wel iets minder mesten dan normaal, maar echt geconstipeerd is hij niet.

Wel bizar:
- heeft het vooral 's avonds, zou je bij maagzweren eerder 's morgens verwachten als het hooi op is (hoewel, het zijne is nooit meer op)
- tot een week geleden stond hij volledig op luzernehooi omdat hij het ander hooi niet lustte. Toen had hij nergens last van. Luzerne is ijzer- en calciumrijk. Uit bloedonderzoek blijkt dat hij echter ijzer en calcium tekort heeft, dus DA raadt toch aan om verder luzerne te voederen. Maar ik vind deze tekorten heel bizar.

Dus dat lijkt allemaal onlogisch. Een paard kan toch geen "afkickverschijnselen" krijgen door te stoppen met luzerne? Ik durf het niet aan om er weer mee te beginnen, want mocht het toch eerder beginnende verstopping zijn, dan zal die structuur van mijn luzernehooi dat enkel versterken, en de harde stengels zijn niet zo best voor mogelijke maagzweren.

Ook zijn stijve gang en zijn spierverzuring passen niet in het ziektebeeld. De DA dacht zelfs eventjes aan esdoornvergiftiging, maar gelukkig niet echt de symptomen, en er staan er ook geen in de buurt. En dan zou hij nu na 4 dagen al dood geweest zijn vrees ik.

Dus voor nu blijven hopen dat het in stijgende lijn blijft gaan, en hopen dat de aanpak werkt. Maar wel even spannend, aangezien ik voor mijn merrie dit jaar ook al 2x de DA nodig had.

MRIIIS

Berichten: 5362
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 23:50

SharonIndezz schreef:
MRIIIS schreef:
Ja die heb ik ook geappt, maar wel aardig aan de prijs zag ik.

Al maakt dat allemaal niet meer uit na al die medicatie :')


Welke omgeving woon je? Anders mag je mijn singel wel een keer proberen hoor


Ah heel lief maar ik heb stalgenootjes met dezelfde singel dus komt goed! Goed om te horen dat je er blij mee bent :)

@hwn: vervelend met zo'n oudje. Ik herken de meeste symptomen helaas niet, maar elk paard uit het natuurlijk weer anders. :( Het kijken naar de buik herken ik wel!

Phonix
Berichten: 1093
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 00:22

Ik gebruik ook mattes, als die in de was ligt heb ik een goedkope Shires die ook werkt

BSH
Berichten: 18
Geregistreerd: 07-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 07:43

hwn schreef:
Ik meld me helaas ook eens, al weet ik niet of het maagzweren zijn, maar beslist om sowieso de behandeling op te starten.

Mijn hengst is al een weekje erg traag en sloom, maar hij wordt dit jaar 26, dus ja, dan denk je nog snel dat het aan de leeftijd ligt. Helaas zaterdagavond dierenarts moeten bellen omdat hij veel neerlag (niet rollen, gewoon niet plat liggen slapen) en als hij rechtstond, leek het wel alsof hij mij zijn maagstreek aanwees. Was ook veel minder alert op de andere paarden. Dus DA erbij, opgevoeld, mest afgehaald, Buscopan en pijnstiller/ontstekingsremmer gespoten, en hij knapte direct op. De volgende dag leek hij iets beter, maar 's avonds weer hetzelfde liedje, dus weer DA erbij (zaterdag en zondag, dat tikt aardig aan :( ). Doordat de DA geen verstopping of verplaatsingen voelde, ging ze mee in mijn idee dat het mss wel maagzweren konden zijn, dus gisteren de behandeling opgestart.

Het gaat iedere dag iets beter, maar 's avonds heeft hij nog altijd zijn moment van neerliggen en naar zijn flanken kijken, nu al de 4de dag op rij. Ook kwam hij heel voorzichtig de stal binnen. Toen ik zijn tube maagbeschermer gegeven had, was hij plots echter heel fris en alert, echt op en top hengst (ik wou hem nog eventjes laten stappen in de overdekte roundpen, maar was niet veilig omdat het pad glad bevroren was). Daarna at hij weer netjes. Ik vind hem wel iets minder mesten dan normaal, maar echt geconstipeerd is hij niet.

Wel bizar:
- heeft het vooral 's avonds, zou je bij maagzweren eerder 's morgens verwachten als het hooi op is (hoewel, het zijne is nooit meer op)
- tot een week geleden stond hij volledig op luzernehooi omdat hij het ander hooi niet lustte. Toen had hij nergens last van. Luzerne is ijzer- en calciumrijk. Uit bloedonderzoek blijkt dat hij echter ijzer en calcium tekort heeft, dus DA raadt toch aan om verder luzerne te voederen. Maar ik vind deze tekorten heel bizar.

Dus dat lijkt allemaal onlogisch. Een paard kan toch geen "afkickverschijnselen" krijgen door te stoppen met luzerne? Ik durf het niet aan om er weer mee te beginnen, want mocht het toch eerder beginnende verstopping zijn, dan zal die structuur van mijn luzernehooi dat enkel versterken, en de harde stengels zijn niet zo best voor mogelijke maagzweren.

Ook zijn stijve gang en zijn spierverzuring passen niet in het ziektebeeld. De DA dacht zelfs eventjes aan esdoornvergiftiging, maar gelukkig niet echt de symptomen, en er staan er ook geen in de buurt. En dan zou hij nu na 4 dagen al dood geweest zijn vrees ik.

Dus voor nu blijven hopen dat het in stijgende lijn blijft gaan, en hopen dat de aanpak werkt. Maar wel even spannend, aangezien ik voor mijn merrie dit jaar ook al 2x de DA nodig had.


Vervelend bij zo'n oudje. Wel zou ik bij zo'n senior (heb er ook eentje van 28) niet zonder echte diagnose starten met een dergelijke behandeling en eerst een scopie hebben gedaan, zeker gegeven het atypische beeld. Medicatie en voerveranderingen op die leeftijd zijn veelal toch ingrijpender

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 08:38

Bij zo'n oudje zou ik laten testen op PPID. Hierdoor kunnen ook maagklachten ontstaan door het verhoogde cortisolgehalte.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 11:10

Mattes en ik heb een banaan van Br die werkt ook

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 12:01

Niello schreef:
Bij zo'n oudje zou ik laten testen op PPID. Hierdoor kunnen ook maagklachten ontstaan door het verhoogde cortisolgehalte.


Eigenlijk is hij nog niet echt oud hoor, behalve wat grijze haren merk je er normaal weinig van. Heb hem vroeger toen hij jonger was ook al behandeld, had toen veel mildere symptomen, heeft eerder te maken met andere prioriteiten dan eten (hengst) denk ik. Nu zijn zijn tanden echter wel al redelijk afgesleten (eerste keer dat één van mijn paarden dit heeft, is nochtans al zeker mijn 5de 20-plusser), dus zal ook geen voordeel zijn.

Naar kliniek voor gastroscopie doe ik niet. Slaat dit niet aan en blijft hij niet ok, dan houdt het op, maar na 2x medicatie is het nog te vroeg om conclusies te trekken. Ik kijk vanavond of hij op de been blijft of weer gaat slapen. Nu zou ik hem graag buiten laten in het zonnetje, maar bevroren gras is ook geen optie, en de paddock is niet vrij. Hij is redelijk onrustig, dus wil duidelijk buiten, dat is al goed.

salamaleque
Berichten: 987
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 10:42

Mijn paard staat nu een kleine 3 weken op 3 x 20 mg Nexium. De eerste week zag ik een enorme verbetering en nu is het stabiel. Is dat iets wat jullie ook hebben gemerkt bij het starten van de medicijnen?

Ik merk nog wel wat wisselend gedrag bij het poetsen. De ene keer geen reactie en de oren naar voren en de andere keer wat narrig op de singelplek en borst. Eigenlijk nooit reactie gehad bij de flanken.
Aan de longe is hij superblij, onder het zadel heb ik nog niet geprobeerd omdat we net mogen opbouwen na een knieblessure. Hebben jullie ervaringen dat het aan de longe/dubbele lijnen e.d. Wel goed gaat en onder het zadel niet? Ik heb helemaal geen haast maar ik ben benieuwd of het onder het zadel al beter gaat of dat het staken inmiddels aangeleerd gedrag is geworden omdat hij het zadel associeert met ongemak/pijn :( Zadel is overigens bij start van de klachten helemaal nagekeken en chiropractor is toen ook geweest.

MRIIIS

Berichten: 5362
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:30

Ja die van mij staakt (steigert) ohz maar loopt prima aan de longe. Zit ook te bedenken hoe ik dit nu ga aanpakken. Ik denk eerst met een barebackpad paar keer longeren en dan erop. Moet zoiezo een nieuw zadel, maar wil eigenlijk eerst checken of ze wel wil lopen voordat ik die koop.

Tips en tricks zijn welkom :D

Angelo_J
Berichten: 46
Geregistreerd: 20-02-21

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:41

Mijn paard liet inderdaad ook nog staakgedrag zien onder het zadel en niet aan de longe. Wij hebben hem twee keer door een andere ruiter laten rijden en toen was het helemaal over. Overigens waren de maagzweren weg (bevestigd met een controlescopie) en had ik dit niet gedaan als ik het niet zeker wist.

ohio
Berichten: 166
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 19:46

Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen met een vraag over de voeding!

Mijn 4 jarige merrie heeft Ibd en maagzweren gehad, deze zijn nu weg.

Ze mag van de dierenarts de rest van haar leven alleen maar subli seniores priores eten en onbeperkt hooi.
Ik heb de partij hooi laten analyseren en deze bevat heel weinig suikers wat super fijn is alleen is het ook wat laag in eiwit. Het is heel mooi hooi en mijn paard vind het wel lekker dus liever verander ik dat niet.
Voorheen kreeg mijn paard luzerne maar dat durf ik nu niet zo goed meer te proberen, hoewel het van de dierenarts wel mag.

Nu ben ik op zoek naar een alternatief om eiwitten bij te kunnen geven.
Ik zag dat luzerne er ook in brokken zijn, zou dat wat zijn?
Of alleen een supplement bijvoeren met extra eiwitten erin?
Hoop dat iemand van jullie hier ervaring mee heeft!

salamaleque
Berichten: 987
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 19:48

MRIIIS schreef:
Ja die van mij staakt (steigert) ohz maar loopt prima aan de longe. Zit ook te bedenken hoe ik dit nu ga aanpakken. Ik denk eerst met een barebackpad paar keer longeren en dan erop. Moet zoiezo een nieuw zadel, maar wil eigenlijk eerst checken of ze wel wil lopen voordat ik die koop.

Tips en tricks zijn welkom :D


Ik zat ook aan zoiets te denken. Vandaag weer een heel blij paard aan de lange teugel … misschien de volgende keer het zadel erop en dan aan de longe/aan de hand werken en kijken hoe hij reageert maar nogmaals ik heb geen haast maar hij oogt fit genoeg en hij vindt het fijn om weer wat te doen.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 19:53

ohio schreef:
Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen met een vraag over de voeding!

Mijn 4 jarige merrie heeft Ibd en maagzweren gehad, deze zijn nu weg.

Ze mag van de dierenarts de rest van haar leven alleen maar subli seniores priores eten en onbeperkt hooi.
Ik heb de partij hooi laten analyseren en deze bevat heel weinig suikers wat super fijn is alleen is het ook wat laag in eiwit. Het is heel mooi hooi en mijn paard vind het wel lekker dus liever verander ik dat niet.
Voorheen kreeg mijn paard luzerne maar dat durf ik nu niet zo goed meer te proberen, hoewel het van de dierenarts wel mag.

Nu ben ik op zoek naar een alternatief om eiwitten bij te kunnen geven.
Ik zag dat luzerne er ook in brokken zijn, zou dat wat zijn?
Of alleen een supplement bijvoeren met extra eiwitten erin?
Hoop dat iemand van jullie hier ervaring mee heeft!


Hier voer ik Agrobs Myo proteïn bij en Pure Linseed. Beiden fijne producten en de paarden eten het graag en zijn mooi bij gekomen.

BSH
Berichten: 18
Geregistreerd: 07-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:03

darkadia schreef:
ohio schreef:
Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen met een vraag over de voeding!

Mijn 4 jarige merrie heeft Ibd en maagzweren gehad, deze zijn nu weg.

Ze mag van de dierenarts de rest van haar leven alleen maar subli seniores priores eten en onbeperkt hooi.
Ik heb de partij hooi laten analyseren en deze bevat heel weinig suikers wat super fijn is alleen is het ook wat laag in eiwit. Het is heel mooi hooi en mijn paard vind het wel lekker dus liever verander ik dat niet.
Voorheen kreeg mijn paard luzerne maar dat durf ik nu niet zo goed meer te proberen, hoewel het van de dierenarts wel mag.

Nu ben ik op zoek naar een alternatief om eiwitten bij te kunnen geven.
Ik zag dat luzerne er ook in brokken zijn, zou dat wat zijn?
Of alleen een supplement bijvoeren met extra eiwitten erin?
Hoop dat iemand van jullie hier ervaring mee heeft!


Hier voer ik Agrobs Myo proteïn bij en Pure Linseed. Beiden fijne producten en de paarden eten het graag en zijn mooi bij gekomen.


Ik voer, mede op advies van de dierenarts fibrebeet en lucernebrokjes bij voor eiwit. Daarnaast krijgt ze sublidieet mix