Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BSH
Berichten: 18
Geregistreerd: 07-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 10:41

Nature93 schreef:
Zijn jullie bekend met scopen op locatie? Toevallig lees ik deze site. https://www.paardendokters.nl/mobiele-gastroscopie


Ik doe het ook thuis, minder stress voor het paard dan het paard op de kliniek neerzetten in mijn geval (ook omdat de maagzweren vermoedelijk bij die van mij door transport veroorzaakt worden). Op zaagsel en een graasmasker om (waarmee het paard wel kan drinken).

Iccc
Berichten: 1389
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 14:35

Nou even korte update:
Goed nieuws is dat haar maag niet vol zweren zit hooguit paar kleine plekjes wat geïrriteerd is maar geen zweer. Wat opviel was nog hoeveelheid eten in de maag na zolang vasten.. dat betekend ergens een blokkade naar de darmen. Ze konden gelukkig zover scopen naar begin darm ook. Daar kon ze zien dat de darmen allemaal zichtbare bloedvaatjes had dus ontstoken was. Daardoor is waarschijnlijk haar hele spijsvertering van slag en doordat er gal terugkomt naar de maag veroorzaakt dat dus irritaties in de maag. Soort cirkel.
De darmen zijn waarschijnlijk toch onstoken door een darminfectie.. wat weer voortkwam van de wormbesmetting.dus er zijn twee biopt genomen voor onderzoek die krijg ik over 5 dagen om gericht te behandelen voor ontsteking.dus die wacht ik dan af en een specifiek wormschema en evt aangepast rantsoen of management. Dus heb nu idd
iedergev geval medicatie voor der maag (omeprazol en sulcrofaat) voor 2 weken tot rust te brengen en even de andere uitslag afwachten voor verdere behandeling en aanvulling kwa voer.. Ze zijn ook als er voedsel als een klont blijft in de buik zie het dat je moet rennen met bakstenen in je lijf.. dat is niet fijn

Ik moet zeggen dat het vasten en de scoop mijn 100 procent meeviel.. ik ervaarde echt weinig stress bij beiden.

Dus mijn onderzoek/uitslag word nog vervolgd.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 11:10

Heb jullie ooit gehad dat jullie paard heftig reageerde op haar inenting? Mijne kreeg haar enting Mandaag en sinds woensdag is ze erg opgeblazen en leek verstopt te zitten

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 13:03

Mijne reageerde met name altijd heftig op de tetanus. Niet opgeblazen, maar harde spieren, stijf en flinke zwelling. Pas na twee weken was ze er weer van hersteld. Goed om in de fate te houden welke entstof gebruikt is om volgende keer voor een ander te vragen.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 18:13

Goed dat je het zegt. Ga er naar vragen. Vandaag was ze gelukkig veel beter na colosan en 150 ml paraffine .

salamaleque
Berichten: 988
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 23:01

Inmiddels staat mijn paard sinds bijna 2 weken op 3 x 20 mg Nexium. Het ging in eerste instantie heel goed alleen ik zie hem nu extreem veel luchtzuigen. Van alleen een beetje na het krachtvoer naar (voor mijn gevoel, ik ben er natuurlijk niet de hele dag) echt heel veel. Hij pakt nu een pluk hooi en pakt vervolgens de de staldeur/voerbak beet en zuigt licht en eet zijn mond leeg. En zo gaat het de hele tijd door. Ik gaf hem in het begin naast de Nexium ook nog een maagpoeder van de groene os. Ik had alleen ergens gelezen dit pas weer in te zetten bij het afbouwen van de Nexium dus ik was daar mee gestopt. Misschien toch er maar weer bijgeven?

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 23:28

Ja lastig he.. ik ben al een tijdje op zoek naar een supplement dat daadwerkelijk helpt en niet zo duur is als Ekygard. Heb al het volgende geprobeerd: Maagsupport van de Paardendrogist, Maagbalans van Horseflex en Mastic horse. Ik heb nu Vitalstyle Gastrocomplex besteld, omdat daar pectine in zit en dat schijnt wel te werken dus ben benieuwd.

jusdepomme
Berichten: 29
Geregistreerd: 04-10-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 01:13

Ik zat net te kijken naar maagsupport van de paardendrogist en mastic horse als aanvullend supplement als ik klaar ben met de medicijnen, maar dat zijn geen aanraders dus?

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 08:02

jusdepomme schreef:
Ik zat net te kijken naar maagsupport van de paardendrogist en mastic horse als aanvullend supplement als ik klaar ben met de medicijnen, maar dat zijn geen aanraders dus?


Hier zowel met horseflex maag balans als de paardendrogist maagsupport wel zichtbare verbetering van de klachten. Veel minder gapen en niet meer boos bij zijn buik.

Maar het is erg wisselend per paard of ze het er goed op doen.

salamaleque
Berichten: 988
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 08:42

Nou het gekke is dat ik het gapen amper nog zie en hij is ook niet meer gevoelig op de borst / singelplek. Maar dat luchtzuigen is dus enorm toegenomen sinds ik hem van de maag poeder heb afgehaald en zoals ik dat in mijn eerdere post al zei, voorheen pakte hij na het krachtvoer even de staldeur vast maar was het na een paar keer klaar nu blijft hij het doen. Het is niet dat ik er niet tevreden over was maar ik wilde het pas weer gaan gebruiken als ik de Nexium zou gaan afbouwen over 2 weken.

Zal ik dan naast de Nexium toch maar de Mentha Complex weer gaan gebruiken?
Ik ben alleen bang dat als ik de medicijnen ga afbouwen ik niets meer heb om de maag te ondersteunen want hij is er dan al aan “gewend” zeg maar.

salamaleque
Berichten: 988
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 09:38

jusdepomme schreef:
Ik zat net te kijken naar maagsupport van de paardendrogist en mastic horse als aanvullend supplement als ik klaar ben met de medicijnen, maar dat zijn geen aanraders dus?


Ik ben wel tevreden over de mentha complex van de groene os.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 11:42

Pumpkins schreef:
Mijne reageerde met name altijd heftig op de tetanus. Niet opgeblazen, maar harde spieren, stijf en flinke zwelling. Pas na twee weken was ze er weer van hersteld. Goed om in de fate te houden welke entstof gebruikt is om volgende keer voor een ander te vragen.


Dat heeft de mijne ook en wat ik nu doe in overleg met DA is dag ervoor en dag van de Enting metacam geven. Als het toch nog iets zwelt dag erna ook nog. Dat helpt wel echt heel goed, laatste keer geen laast gehad.
Wij enten 4x per jaar (2x tetanus/influenza en 2x rhino) dus heb echt goed verschil kunnen zien al.

salamaleque
Berichten: 988
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 15:25

MRIIIS schreef:
Ja lastig he.. ik ben al een tijdje op zoek naar een supplement dat daadwerkelijk helpt en niet zo duur is als Ekygard. Heb al het volgende geprobeerd: Maagsupport van de Paardendrogist, Maagbalans van Horseflex en Mastic horse. Ik heb nu Vitalstyle Gastrocomplex besteld, omdat daar pectine in zit en dat schijnt wel te werken dus ben benieuwd.


Nou zeg dat … ik heb een aantal jaar geleden speedibeet gevoerd vanwege de pectine. Toen mijn paard steeds vaker opgeblazen was en meer last van mestwater kreeg, heb ik daarover advies gevraagd. Het eerste wat ik moest laten staan was de speedibeet (bietenpulp). Zie hieronder ook een artikel hierover. Het was uiteindelijk niet de oplossing (was het maar zo simpel) maar misschien heeft iemand er iets aan. Mijn paard kan overigens heel slecht tegen tarwe, luzerne, mais, soja en nog veel meer dus zijn maag/darmstelsel is redelijk gecompliceerd. Hij staat nu op Coolstance copra en dat gaat veel beter.

https://horseandfeel.nl/waarom-bietenpu ... -je-paard/

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:17

Ik lees al een tijdje mee, maar heb toch even een vraagje.
Met welke supplementen ondersteunen jullie je paarden na een (succesvolle) behandeling? Een stalgenootje heeft een aantal supplementen geprobeerd, maar kon mij niet echt op pad helpen met welke zij aanraadde.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:54

het is per paard verschillend.

Sommige da adviseren ekygard van audevard ik zelf vind deze nog vrij duur. Bijna 100 euro voor een maand dosering en dan 2x per dag geven. Dit gaat voor mij lastig

ik ben nu de mastic horse aan het proberen. Mijne staat nu nog paar dagen op minder omezeparol. En dus of de mastic horse dan al werkt weet ik pas over paar dagen.

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 13:09

Dierenarts hier raadde de ekygard aan puur omdat hun samenwerken met Audevard, het maakt volgens onze DA weinig uit welk merk je geeft, als je maar kijkt naar iets wat het maagzuur buffert, mastic horse is bijvoorbeeld een goede daarvoor .

Wij hebben afgelopen vrijdag een hele slechte uitslag gehad, ondanks hele zware behandeling, is paard zijn maag verslechterd. We gaan nu op zeer korte termijn verhuizen van stal, voor een soort “reset” ff alles van 0 beginnen, en dan hopen dat ie daar stress vrij kan zijn, zodat we opnieuw kunnen behandelen, zijn maagzweren worden hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door stress, en ik en DA denken dat dit te maken heeft met de drukte/onrust op onze huidige grote stal… dus verhuizen is eigenlijk mijn allerlaatste hoop :( ben inmiddels duizenden euro’s verder, en 0,0 opgeschoten.

Mocht iemand nog tips of tricks hebben, stuur me maar een Pb, ben zo wanhopig dat ik echt alles wil bekijken

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 16:50

Jeetje wat klote Sharon!

Mijn heeft vandaag weer scopie gehad. Onderin de buik was het nu mooi, maar ineens heb ze weer maagzweer bovenin haar buik. Snap er werkelijk niks van… iemand anders dit gezien? Ze krijgt 24/7 hooi

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 18:04

SharonIndezz schreef:
Dierenarts hier raadde de ekygard aan puur omdat hun samenwerken met Audevard, het maakt volgens onze DA weinig uit welk merk je geeft, als je maar kijkt naar iets wat het maagzuur buffert, mastic horse is bijvoorbeeld een goede daarvoor .

Wij hebben afgelopen vrijdag een hele slechte uitslag gehad, ondanks hele zware behandeling, is paard zijn maag verslechterd. We gaan nu op zeer korte termijn verhuizen van stal, voor een soort “reset” ff alles van 0 beginnen, en dan hopen dat ie daar stress vrij kan zijn, zodat we opnieuw kunnen behandelen, zijn maagzweren worden hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door stress, en ik en DA denken dat dit te maken heeft met de drukte/onrust op onze huidige grote stal… dus verhuizen is eigenlijk mijn allerlaatste hoop :( ben inmiddels duizenden euro’s verder, en 0,0 opgeschoten.

Mocht iemand nog tips of tricks hebben, stuur me maar een Pb, ben zo wanhopig dat ik echt alles wil bekijken


Verhuizen kan echt helpen! Ik heb een jaar op een grote stal gestaan (50 paarden) met heel veel verloop, veel drukte, slecht kuil, weinig buiten etc. Werkte niet voor mijn stresskip. Sta nu heel kleinschalig aan huis met super goed hooi en de hele dag buiten en ze is echt een stuk rustiger geworden. Heel blij mee.

Kev
Berichten: 1986
Geregistreerd: 05-10-07
Woonplaats: Z-H

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 18:45

Ik weet inmiddels veel van dit onderwerp af omdat ik me er noodgedwongen in heb moeten verdiepen. Ik heb een online cursus gevolgd, door een expert het hele rantsoen na laten kijken, supllementen, management volgens de adviezen, internist mee laten kijken maar helaas heeft mijn paard bijna chronisch maagzweren. Dus als iemand nog ideeën heeft over oorzaken die niet vaak voorkomen hoor ik het graag!
(Vragen over alle adviezen ook natuurlijk)

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 18:56

MRIIIS schreef:
SharonIndezz schreef:
Dierenarts hier raadde de ekygard aan puur omdat hun samenwerken met Audevard, het maakt volgens onze DA weinig uit welk merk je geeft, als je maar kijkt naar iets wat het maagzuur buffert, mastic horse is bijvoorbeeld een goede daarvoor .

Wij hebben afgelopen vrijdag een hele slechte uitslag gehad, ondanks hele zware behandeling, is paard zijn maag verslechterd. We gaan nu op zeer korte termijn verhuizen van stal, voor een soort “reset” ff alles van 0 beginnen, en dan hopen dat ie daar stress vrij kan zijn, zodat we opnieuw kunnen behandelen, zijn maagzweren worden hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door stress, en ik en DA denken dat dit te maken heeft met de drukte/onrust op onze huidige grote stal… dus verhuizen is eigenlijk mijn allerlaatste hoop :( ben inmiddels duizenden euro’s verder, en 0,0 opgeschoten.

Mocht iemand nog tips of tricks hebben, stuur me maar een Pb, ben zo wanhopig dat ik echt alles wil bekijken


Verhuizen kan echt helpen! Ik heb een jaar op een grote stal gestaan (50 paarden) met heel veel verloop, veel drukte, slecht kuil, weinig buiten etc. Werkte niet voor mijn stresskip. Sta nu heel kleinschalig aan huis met super goed hooi en de hele dag buiten en ze is echt een stuk rustiger geworden. Heel blij mee.




Ik hoop echt dat dit voor ons de oplossing is…. Ben er zo moedeloos van :( heb 31 januari ook nog een afspraak met de osteopaat om te kijken of ie niet toch heel toevallig ergens pijn in het lijf heeft, en daardoor dus stress. Dierenarts acht de kans dat ie pijn in het lichaam heeft nihil. Maargoed, wil het toch uitgesloten hebben… heb letterlijk alles al gehad, dierenarts, zadelmaker, tandarts, Hoefsmid. Die zijn allemaal tevreden, en kunnen geen oorzaak vinden… mijn hoop is dus echt nog om te gaan verhuizen…. En kijken of dat de trigger is…. Anders word het een heel lastig verhaal, paard moet nog 8 jaar worden :(

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:09

Ja ik snap je helemaal, die van mij is 6. Sterkte hoop dat het snel goedkomt!

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:18

Sharon waar heb die van jouw ookalweer maagzweren, onderin?

Heb je cytotec probeert? Kan me niet helemaal herinneren wat je allemaal heb probeert.

Kan het allergie voor iets in de voer zijn? Mijne krijgt niet kuil maar hooi. Dat kan het ook voororzaken.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:30

Ja die van mij kan ook niet tegen kuil en staat nu ook op vlas ipv stro.

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:31

Phonix schreef:
Sharon waar heb die van jouw ookalweer maagzweren, onderin?

Heb je cytotec probeert? Kan me niet helemaal herinneren wat je allemaal heb probeert.

Kan het allergie voor iets in de voer zijn? Mijne krijgt niet kuil maar hooi. Dat kan het ook voororzaken.


Hij heeft overal zweren, zowel glandulair als verhoornde gedeeldte.,

Cyotec heb ik naar gevraagd, maar dierenarts raad dit af, hij denkt dat de kans nihil is dat het werkt.

Voer allergie heb ik ook uit proberen we te zoeken, maar kunnen het niet gevonden krijgen, hij krijgt idd ook hooi ipv kuil, kuil gaat ie niet goed op

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:43

Hmm Dan heb je het wel achter de hand als de verhuizing niets veranderd. Heb je test voor IBD gedaan? Mijne heb dus IBD en de maagzweren zijn weggegaan met prednisolon.