Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 19:00

Majestic1 schreef:
Mijn paard staat nu op Utrecht, er zijn toch zweren onder in in de maag gevonden, staat nu op de gastrogard en 2x per dag sulcrafaat. hebben jullie ervaring met zweren onder in de maag en hoelang hebben jullie medicijnen moeten geven enz?


Mijn paard heeft 4 weken lang volle hoeveelheid omeprazol gehad, daarna 2 weken halve hoeveelheid. En 4 weken 3x daags sucralfaat en 2 weken 2x daags sucralfaat. Onderin de maag was het over, maar bovenin nog niet. We moesten beide blijven geven. Wel lagere dosis.
Nu zijn we al 11 weken verder. Eerdaags gaan we weer een scope doen.
Ik merk wel verbetering en ga eerst afbouwen voordat we weer gaan scopen.

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 19:05

Babybeertjes schreef:
Majestic1 schreef:
Mijn paard staat nu op Utrecht, er zijn toch zweren onder in in de maag gevonden, staat nu op de gastrogard en 2x per dag sulcrafaat. hebben jullie ervaring met zweren onder in de maag en hoelang hebben jullie medicijnen moeten geven enz?


Mijn paard heeft 4 weken lang volle hoeveelheid omeprazol gehad, daarna 2 weken halve hoeveelheid. En 4 weken 3x daags sucralfaat en 2 weken 2x daags sucralfaat. Onderin de maag was het over, maar bovenin nog niet. We moesten beide blijven geven. Wel lagere dosis.
Nu zijn we al 11 weken verder. Eerdaags gaan we weer een scope doen.
Ik merk wel verbetering en ga eerst afbouwen voordat we weer gaan scopen.


zo dat is lang ook zeg! gelukkig merk je verbetering!

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 19:06

Mijn paard heeft hier ook darmklachten bij heeft 1 van jullie hier ook ervaring mee maagzweren en ook darmklachten?

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 19:23

@ majestic1
Dat vermoeden hadden wij bij mijn paard wel. Tijdens de laatste scope hebben we een biopt genomen van het begin van de darmen. Daar was gelukkig niks vreemds te vinden.

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 19:29

Babybeertjes schreef:
@ majestic1
Dat vermoeden hadden wij bij mijn paard wel. Tijdens de laatste scope hebben we een biopt genomen van het begin van de darmen. Daar was gelukkig niks vreemds te vinden.


oke gelukkig, maar heeft hij ook geen last van z'n darmen?
mijne heeft ook echt darm klachten.

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 19:50

Ze had slappe mest. Maar dat is nu ook over. De pijn zat bij haar echt onder de singel aan de voorkant. Da wilde een biopt omdat de zweren niet over waren na 6 weken medicatie. Ze zei dat er dan vaak meer aan de hand is in de darmen. Maar dat bleek gelukkig niet zo te zijn.

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 19:57

Babybeertjes schreef:
Ze had slappe mest. Maar dat is nu ook over. De pijn zat bij haar echt onder de singel aan de voorkant. Da wilde een biopt omdat de zweren niet over waren na 6 weken medicatie. Ze zei dat er dan vaak meer aan de hand is in de darmen. Maar dat bleek gelukkig niet zo te zijn.


oo oke gelukkig maar!!

Phonix
Berichten: 1116
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 00:21

Majestic1 schreef:
Mijn paard heeft hier ook darmklachten bij heeft 1 van jullie hier ook ervaring mee maagzweren en ook darmklachten?


Ja ikke, maar mijne is gediagnosticeerd met IBD. Maar het is wel belangrijk om te weten dat omeprazol vaak darmklachten geeft. Mijne werd pas beter toen we stopte met omeprazol en doorging med prednisolon.

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 08:29

Phonix schreef:
Majestic1 schreef:
Mijn paard heeft hier ook darmklachten bij heeft 1 van jullie hier ook ervaring mee maagzweren en ook darmklachten?


Ja ikke, maar mijne is gediagnosticeerd met IBD. Maar het is wel belangrijk om te weten dat omeprazol vaak darmklachten geeft. Mijne werd pas beter toen we stopte met omeprazol en doorging med prednisolon.


okew ja dat werkt ook niet mee nee, maar bij jou paard begon het met darmklachten?

Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 10:59

mijn paard heeft en had absoluut geen darmklachten. maar bij kennis van me begon het juist met darmklachten

Phonix
Berichten: 1116
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 11:34

Majestic1 schreef:
Phonix schreef:
Mijn paard heeft hier ook darmklachten bij heeft 1 van jullie hier ook ervaring mee maagzweren en ook darmklachten?


Ja ikke, maar mijne is gediagnosticeerd met IBD. Maar het is wel belangrijk om te weten dat omeprazol vaak darmklachten geeft. Mijne werd pas beter toen we stopte met omeprazol en doorging med prednisolon.


okew ja dat werkt ook niet mee nee, maar bij jou paard begon het met darmklachten?[/quote]

Toen ik had kocht vond ik haar soms stijf in de achterhand, zonder dat ik mijn finger er op kon leggen. Later kreeg ze maagzweren en omdat die bleef aanhouden is er een biopt genomen en hier uit kwam IBD. Nadat we haar voer hebt veranderd, graan weggehaald en begonnen met een supplement voor de darmen, loopt ze veel beter en tot nu toe blijven de maagzweren weg(knock on wood).

Wat ik ook merkte is dat ze niet geborsteld wilde worden bij de flanken, en ze was erg opgezwollen/opgeblazen bij SI gewricht en rondom daar. Dit is nu weg.

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 14:06

Welke supplementen geef je Phonix?

Phonix
Berichten: 1116
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 19:13

Max gut health. Is nagenoeg dezelvde als Gastrovet zonder het soja.

Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 09:19

Goedemorgen ik zou hier graag even een vraag stellen.

Mijn merrie staat sinds begin maart op maagzweer behandeling (omeprazol). Nu sinds een tijd aan het afbouwen, we zitten nu op een halve spuit.
Het gaat echt mega goed. Ze zit zoveel beter in haar vel, loopt ruimer, geen rugpijn meer, heeft plezier in alles,etc. MAAR ze blijft soms kort flehmen na het eten van brokjes. Herkennen jullie dit?
Ze krijgt marstall gastro brokjes met ekygard erin.

Maaik
Berichten: 5672
Geregistreerd: 05-01-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 11:24

Flemen deed die van mij niet, maar vertoonde wel andere stress signalen maar die waren meer gerelateerd aan poetsen en inspanning. Ik merkte dat hij die de eerste week na medicatie nog wel liet zien, maar dat ze steeds verder uitdoven. Ik houd er rekening mee dat stress signalen ook een gewoonte kunnen zijn geworden die tijd nodig hebben om uit te doven.
Die van mij krijgt nog wel preventief sucralfaat op ‘moeilijke dagen’ en op die dagen zie ik ook wel weer wat stress signalen. Mochten zijn stress signalen wel weer verergeren zou ik persoonlijk wel weer naar de kliniek.

Kanttekening: mijn pony heeft nog geen 2 weken omeprazol gehad (inclusief afbouwen). 9 dagen 4x per dag sucralfaat. Gevolgd door nog 2 weken sucralfaat voorafgaand aan inspanning.
Mijn pony had een kleine maagzweer van de laagste gradatie.

Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 12:48

Hebben jullie betere ervaringen met audevard ekygard of met equine 74 gastric?

xamberr

Berichten: 250
Geregistreerd: 05-03-08
Woonplaats: Lutjebroek

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 17:05

Beste bokkers
Mijn volbloedje was genezen van Maagzweren we doen alles wat we kunnen... onbeperkt hooi, krachtvoer minimaal (alleen vitamine balancer)
Stres zoveel mogelijk beperken ,mastic horse als supplement, tussen 8 en 18:00 staat hij buiten.
Maar helaas nu na tandarts bezoek zijn de maagzweren in alle volledigheid weer terug.

Hoe zit dat in de toekomst ?
Weg met trailer stres?? Wedstrijdje of clinic stres?
Als zijn paddock maatje weg is heeft hij enorme stres maar die gaat ook wel eens weg met de trailer ?

Kunnen jullie na behandeling weer op wedstrijd of met de trailer weg zonder nieuwe maagzweren ?
Hoe doen jullie dit ?
En wat kan ik nog meer verranderen om dit in de toekomst te beperken.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 17:33

@xamber: ik zit momenteel in precies hetzelfde schuitje ;( weet ook echt niet meer wat ik er aan moet doen.

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 17:38

Het zou denk ik al schelen als hij in een kudde staat en niet met 1 maatje.
Dat is echt enorme stress als die dan weg gaat. Als er eentje weg gaat in een kudde blijven er nog genoeg paarden over.

Popstra
Berichten: 13817
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 17:38

Je kunt als je weet dat er een stress moment aan zit te komen en op het moment zelf omeprazol of sucralfaat geven.
Zorg dat je dat in huis hebt.

Ik geef bijv als ik mijn paarden op transport zet altijd een hele spuit omeprazole evenals de dagen ik op wedstrijd ben en terug naar huis.
Zo kun je al veel ellende voor blijven

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:51

xamberr schreef:
Beste bokkers
Mijn volbloedje was genezen van Maagzweren we doen alles wat we kunnen... onbeperkt hooi, krachtvoer minimaal (alleen vitamine balancer)
Stres zoveel mogelijk beperken ,mastic horse als supplement, tussen 8 en 18:00 staat hij buiten.
Maar helaas nu na tandarts bezoek zijn de maagzweren in alle volledigheid weer terug.

Hoe zit dat in de toekomst ?
Weg met trailer stres?? Wedstrijdje of clinic stres?
Als zijn paddock maatje weg is heeft hij enorme stres maar die gaat ook wel eens weg met de trailer ?

Kunnen jullie na behandeling weer op wedstrijd of met de trailer weg zonder nieuwe maagzweren ?
Hoe doen jullie dit ?
En wat kan ik nog meer verranderen om dit in de toekomst te beperken.


Als wij wisten dat er stress momenten zouden komen zoals trailer e.d. ging die van ons op advies van de dierenarts een aantal dagen op de ulcer gold.

BSH
Berichten: 18
Geregistreerd: 07-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 22:14

Popstra schreef:
Je kunt als je weet dat er een stress moment aan zit te komen en op het moment zelf omeprazol of sucralfaat geven.
Zorg dat je dat in huis hebt.

Ik geef bijv als ik mijn paarden op transport zet altijd een hele spuit omeprazole evenals de dagen ik op wedstrijd ben en terug naar huis.
Zo kun je al veel ellende voor blijven


Precies dat. Zoek uit w at de triggers zijn voor jouw paard en geef rondom die momenten medicatie, in mijn geval sucralfaat

Maaik
Berichten: 5672
Geregistreerd: 05-01-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 22:50

Hier ook op trailer dagen sucralfaat. En ik mag bij opkomen van stresssignalen ook direct weer starten met meerdaags sucralfaat. Indien hij dan direct bijtrekt hoeven we ook niet terug naar de kliniek en is eventueel telefonisch vervolg overleg ook voldoende.
Als je weet wat de triggers zijn van je paard in ik dit heel erg aanraden. Zo verlies je geen kostbare tijd die het proces kan verergeren.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 23:07

Lastig, hier gaat nog steeds alles goed.

Alleen om nou steeds van die dure spuiten te kopen… waarom zijn ze nou zo duur.

Ik ga in juni paar dagen weg met mijn 2 paarden dus als minder stress voor diegene die maagzweer heeft gehad. Maar soms moet ik 1 paard trainen. (Hij kan hem wel zien) maar komt een tijd dat m’n oudere haf niet meer mee gaat.

Dus twijfel of ik de mastic koop (al merkte ik weinig van) al is het maar tussen m’n oren.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 07:32

plutolover schreef:
Lastig, hier gaat nog steeds alles goed.

Alleen om nou steeds van die dure spuiten te kopen… waarom zijn ze nou zo duur.

Ik ga in juni paar dagen weg met mijn 2 paarden dus als minder stress voor diegene die maagzweer heeft gehad. Maar soms moet ik 1 paard trainen. (Hij kan hem wel zien) maar komt een tijd dat m’n oudere haf niet meer mee gaat.

Dus twijfel of ik de mastic koop (al merkte ik weinig van) al is het maar tussen m’n oren.


Wij deden dat wel, die van ons mocht alleen mee op de trailer als we die spuiten gaven, tja dan is het kiezen of delen en zo konden we toch nog eens een weekendje met hem naar het bos…
Dat hadden we er dan maar voor over…