Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 12:26

Die max 4 uur is ook niet waar. Onderzocht is dat 6 uur ook prima kan.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 14:49

Uit (helaas veel) ervaring kan ik vertellen dat voor paarden die gevoelig zijn voor maagzweren twee uur zonder ruwvoer al problemen kan geven.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 15:16

Maar niet ieder paard op een stal heeft maagzweren en er kampen denk ik meer paarden met overgewicht op een gemiddelde stal dan dat ze maagzweren hebben of daar gevoelig voor zijn.

Paarden die afwijken van het standaard (een gevoelige voor zweren dus) daar moet je individueel uiteraard naar kijken. Maar roepen dat van 4 uur zonder ruwvoer een paard sowieso zweren krijgt is gewoon niet zo. Bij gezonde dieren zal dat niet gebeuren.

De trend van onbeperkt ruwvoer want zweren heeft nu wel een beetje in de hand geholpen dat erg erg veel gevaarlijk dikke paarden zijn wat weer hele andere gezondheidsrisico's geeft.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 15:18

Callas: dat klinkt als een goede ervaring! Ik lees maar weinig ervaringen over deze brok.
Wellicht ga ik m zelf ook proberen.


Over hoelang zonder ruwvoer.
Een paard wat maagzweer gevoelig is moet niet zonder ruwvoer komen te staan.

Spenk: ik snap je punt wel. Mijn merrie was op een gegeven moment ook veel te vet. Nu een veulen aan de voet en weer terug bij af wat betreft maag en darmen. Dus ze is flink afgevallen.
Ik vond het heel lastig want ze kon echt geen kwartier zonder ruwvoer.
Maar een gezond paard kan wel een paard uurtjes zonder.
Al gaf mijn dierenarts aan dat er momenteel heel veel paarden met maagzweren zijn. Ik zei en dat in deze tijd van 24/7 ruwvoer. Maar volgens haar voeren er echt Nog teveel stallen niet voldoende of met te lange pauze ertussen.

Maar ik vraag mij wel eens af waarom paarden soms erge maagzweren ontwikkelen bij verhuizing naar stalling met gunstige voeromstandigheden 24/7?
Ik kan wat betreft voerbeleid op dit moment niet iets aanpassen wat nog beter zou zijn. Buiten gras om maar het is hier gewoon echt te nat nog helaas!
Laatst bijgewerkt door Marus op 24-03-24 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 15:22

Maar ruwvoer is wat anders dan altijd een berg hooi :)

Stro is ook ruwvoer, takken om te eten zijn ook ruwvoer.

Staat je paard op stro en is die stal elke dag schoon hebben ze ook gewoon altijd beschikking tot ruvoer. Dat hoeft natuurlijk niet altijd een berg hooi te zijn zeker niet bij veel te dikke paarden :)

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 15:33

Spenk schreef:
Maar ruwvoer is wat anders dan altijd een berg hooi :)

Stro is ook ruwvoer, takken om te eten zijn ook ruwvoer.

Staat je paard op stro en is die stal elke dag schoon hebben ze ook gewoon altijd beschikking tot ruvoer. Dat hoeft natuurlijk niet altijd een berg hooi te zijn zeker niet bij veel te dikke paarden :)



Dit hangt ook weer heel erg van het paard af. Mijn paard staat in een stal met dikke laag schoon stro. Maar ze eet nooit stro.
Ook hooi laat ze veel liggen, een paar dagen geleden dacht ik je bekijkt het maar even je eet maar van wat er in je box ligt ( nog hooi en schoon stro), kwartier later keek ik op de camera en ze vloog bij het schut op, overal nijdig in bijten…Ik ben er heen gegaan en weer nieuw hooi erbij gedaan en ze viel direct het hooi aan.
Dit was wel op de piekdagen van pijn.
Ze heeft een veulen aan de voet, sochtends 06.30 kom ik bij haar en geef omeprazol.
Ze is dan echt heel erg nijdig, bijten, gapen enz. Terwijl ik savonds laatste ronde echt heel veel hooi ind de box gooi. Ik heb eergisteren weer een hooinet in de box gehangen maar dan hoog ivm veulen. Ze is al 2 ochtenden rustiger en staat dan te eten uit het net. Terwijl er op de grond altijd hooi ligt. Ik gooi heel veel hooi weg.
Maar als ik het niet steeds opnieuw aanbied heeft ze extreme pijn.
Laat de medicatie maar snel zn werk weer doen!

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 16:43

Spenk schreef:
Maar niet ieder paard op een stal heeft maagzweren en er kampen denk ik meer paarden met overgewicht op een gemiddelde stal dan dat ze maagzweren hebben of daar gevoelig voor zijn.

Paarden die afwijken van het standaard (een gevoelige voor zweren dus) daar moet je individueel uiteraard naar kijken. Maar roepen dat van 4 uur zonder ruwvoer een paard sowieso zweren krijgt is gewoon niet zo. Bij gezonde dieren zal dat niet gebeuren.

De trend van onbeperkt ruwvoer want zweren heeft nu wel een beetje in de hand geholpen dat erg erg veel gevaarlijk dikke paarden zijn wat weer hele andere gezondheidsrisico's geeft.


Zoals in het artikel staat, heeft ca 50% van de paarden maagzweren (nb ook in het wild) en is het percentage bij sport- en stalpaarden ong 80%. Volgens mij zegt dat genoeg. En ja, er moet ook op overgewicht gelet worden. Door middel van suikerarm hooi en een balancer. Daar hebben de meeste paarden genoeg aan. Ook bij hetgeen de meeste krijgen aan beweging.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 17:45

Het zijn juist de recreatieve paarden op balancers en arm hooi waar dierenartsen de noodklok voor luiden. Veel hoefbevangenheid en obesitas.

Deze osteopaat roept zomaar wat cijfers zonder enige onderzoeken met onderbouwing. Met cijfers gaan strooien die niet gemeten zijn kun je niks. Het onderzoek onder sportpaarden betrof renpaarden die koersen. Heel wat anders dan dressuur en springen. Daar zijn nog geen gedegen onderzoeken naar gedaan dat je lukraak kunt zeggen 80% van alle sportpaarden heeft maagzweren.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 18:58

De ding is ook wat voor hooi je voert. Mijne staat nu op boxrust en ik zie haar met de dag dikker worden. Wat ik echt vreselijk vindt zelf.

Dus ik ga volgende week gedorst hooi kopen in hoops at het helpt.

Veel mensen zijn zo opgehangen geworden in dat de paarden maagzweren heb door te weinig hooi, maar je zal wel zien dat de meesten het hebben door pijn, stress, wormen en zo voort ook.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 19:02

De cijfers die deze osteopaat zijn bevestigd in meerdere internationale wetenschappelijke onderzoeken.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 19:04

henshem schreef:
De cijfers die deze osteopaat zijn bevestigd in meerdere internationale wetenschappelijke onderzoeken.

Maar toch niet op dressuur en springpaarden? Zo ja dan ben ik benieuwd naar de onderzoeken waarin staat dat 80% van de spring en dressuurpaarden sowieso maagzweren door te weinig hooi heeft.

Ik kan alleen onderzoeken vinden met renpaarden namelijk en veulens.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 20:28

Mijn pony staat altijd onbeperkt, maar had tocj zweren. De oorzaak vind ik lastig, toch stress, of toch pijn? Zaten ze er al jaren. Of was het van net? Stress van jaren terug de oorzaak of heeft ze veel stress gehad laatste maanden? Zo ongrijpbaar en moeilijk vind ik het.

Shetlander eet echt veel hooi op een dag, maar voornamelijk gedorsen en blijft mooi op gewicht. Als ik minder voer staat ze snel opgetrokken, ik hen het idee dat haar maag snel ledige. Ze poept veel frequenter dan m'n grote en eet verhoudingsgewijs meer dan m'n grote.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 20:48

In de onderzoeken staat dat sportpaarden vaker maagzweren hebben. Er is daarin niet vastgesteld dat dit komt door te weinig hooi. Er zijn bij sportpaarden ook andere stress factoren zoals vaak op wedstrijd gaan dus vaker vreemde omgevingen en vervoer. Sommige eten ook niet graag op de trailer, enz.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 20:52

henshem schreef:
In de onderzoeken staat dat sportpaarden vaker maagzweren hebben. Er is daarin niet vastgesteld dat dit komt door te weinig hooi. Er zijn bij sportpaarden ook andere stress factoren zoals vaak op wedstrijd gaan dus vaker vreemde omgevingen en vervoer. Sommige eten ook niet graag olljp de trailer, enz.

Vaker is wat anders dan 80% van ALLE sportpaarden.

Kan jij niks aan doen verder :D maar ik hou niet zo van mensen (de osteopaat dus) die uitspraken doen die niet te onderbouwen zijn. Wanneer je zegt 80% dan moet je ook onderzoeken hebben waar dat uit blijkt.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 20:53

Tancreda4 schreef:
Mijn pony staat altijd onbeperkt, maar had tocj zweren. De oorzaak vind ik lastig, toch stress, of toch pijn? Zaten ze er al jaren. Of was het van net? Stress van jaren terug de oorzaak of heeft ze veel stress gehad laatste maanden? Zo ongrijpbaar en moeilijk vind ik het.

Shetlander eet echt veel hooi op een dag, maar voornamelijk gedorsen en blijft mooi op gewicht. Als ik minder voer staat ze snel opgetrokken, ik hen het idee dat haar maag snel ledige. Ze poept veel frequenter dan m'n grote en eet verhoudingsgewijs meer dan m'n grote.


Het is ook heel ongrijpbaar. Bij mensen werd natuurlijk ook jaren gezegd dat het door stress kwam en later bleek het een bacterie te zijn. Ik hoop dat er paarden ook nog een keer een doorbraak komt op dit punt. Feit is wel dat klotsend maagzuur (bij draf/galop) in een lege maag pijn doet aan het gevoelige bovenste deel van de maag en als er zweren zitten doet het nog veel meer pijn.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 20:54

Spenk schreef:
henshem schreef:
In de onderzoeken staat dat sportpaarden vaker maagzweren hebben. Er is daarin niet vastgesteld dat dit komt door te weinig hooi. Er zijn bij sportpaarden ook andere stress factoren zoals vaak op wedstrijd gaan dus vaker vreemde omgevingen en vervoer. Sommige eten ook niet graag olljp de trailer, enz.

Vaker is wat anders dan 80% van ALLE sportpaarden.

Kan jij niks aan doen verder :D maar ik hou niet zo van mensen (de osteopaat dus) die uitspraken doen die niet te onderbouwen zijn. Wanneer je zegt 80% dan moet je ook onderzoeken hebben waar dat uit blijkt.


50% van alle paarden vind ik, eerlijk gezegd, al een te groot aantal.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 21:01

Ja maar dat staat ook nergens toch? Ik kan geen onderzoeken vinden met dressuur/springpaarden die zo goed zijn dat ze over de hele populatie iets zeggen.

Afijn wat ik probeer te zeggen is wat hier al meer mensen noemen. Hooi is slechts 1 van de oorzaken en heel vaak is de oorzaak ook stress/pijn/verkeerd management. Nog los van het hooi.

Dus dat ieder paard 24/7 hooi moet kunnen vreten is niet perse waar. Je kan je paard nog zoveel hooi geven als je wil. Maar als je hem in een kudde hebt staan waar die stress van heeft of dat die pijn heeft dan zullen de zweren blijven.

Jny
Berichten: 17
Geregistreerd: 01-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 22:24

henshem schreef:
Tancreda4 schreef:
Mijn pony staat altijd onbeperkt, maar had tocj zweren. De oorzaak vind ik lastig, toch stress, of toch pijn? Zaten ze er al jaren. Of was het van net? Stress van jaren terug de oorzaak of heeft ze veel stress gehad laatste maanden? Zo ongrijpbaar en moeilijk vind ik het.

Shetlander eet echt veel hooi op een dag, maar voornamelijk gedorsen en blijft mooi op gewicht. Als ik minder voer staat ze snel opgetrokken, ik hen het idee dat haar maag snel ledige. Ze poept veel frequenter dan m'n grote en eet verhoudingsgewijs meer dan m'n grote.


Het is ook heel ongrijpbaar. Bij mensen werd natuurlijk ook jaren gezegd dat het door stress kwam en later bleek het een bacterie te zijn. Ik hoop dat er paarden ook nog een keer een doorbraak komt op dit punt. Feit is wel dat klotsend maagzuur (bij draf/galop) in een lege maag pijn doet aan het gevoelige bovenste deel van de maag en als er zweren zitten doet het nog veel meer pijn.


Ik vraag mij soms af of het hooi van tegenwoordig ook niet kwaad kan doen aangezien het suikergehalte de laatste jaren flink is toegenomen door de hogere temperaturen. (In geval van een bacterie; deze voedt zich met suiker)

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 12:32

Spenk schreef:
Die max 4 uur is ook niet waar. Onderzocht is dat 6 uur ook prima kan.
Voor een paard zonder maagzweren is dat echt de max. Maar het gaat hier om paarden die klachten voor maagzweren geven en of al maagzweer gescoopd zijn. Overigens eenmaal maagzweren gehad, altijd gevoelig. 6 uur is dus absoluut niet bespreekbaar en in dit geval zelfs dierenmishandeling omdat je weet dat dit niet kan voor het paard. Met zweren max 1 uur zonder. Dat is nergens.

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 12:34

Spenk schreef:
Maar niet ieder paard op een stal heeft maagzweren en er kampen denk ik meer paarden met overgewicht op een gemiddelde stal dan dat ze maagzweren hebben of daar gevoelig voor zijn.

Paarden die afwijken van het standaard (een gevoelige voor zweren dus) daar moet je individueel uiteraard naar kijken. Maar roepen dat van 4 uur zonder ruwvoer een paard sowieso zweren krijgt is gewoon niet zo. Bij gezonde dieren zal dat niet gebeuren.

De trend van onbeperkt ruwvoer want zweren heeft nu wel een beetje in de hand geholpen dat erg erg veel gevaarlijk dikke paarden zijn wat weer hele andere gezondheidsrisico's geeft.


Ik ben van mening dat elk paard onbeperkt moet eten, maar een paard dat snel te dik wordt zet je met een fijnmazig net weg met heel mager hooi. Tegenwoordig vrij lastig, het meeste hooi is momenteel erg hoog in suikers.
Ik zie dat nu ze bij ons niet onbeperkt voeren, die paarden als het voer op is elkaar gaan klieren met weer kosten als gevolg. Mijn mening is dus dat ze onbeperkt moeten eten, dikke paarden heel mager hooi en mijn paard in dit geval heel rijk hooi. Nimmer zonder. 1-2 uur kan geen kwaad, maar 6 uur vind ik absoluut vragen om problemen. Ook voor een paard dat geen problemen heeft, want die komen met zo lang zonder echt wel. Zou zeggen eerder 1-2 uur zonder voor een gezond paard. Paard met maagzweren mag nooit zonder. Maarja zie dat maar voor elkaar te krijgen op een pensionstal, niemand voert 'onbeperkt'.

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 12:35

Marus schreef:
Spenk schreef:
Maar ruwvoer is wat anders dan altijd een berg hooi :)

Stro is ook ruwvoer, takken om te eten zijn ook ruwvoer.

Staat je paard op stro en is die stal elke dag schoon hebben ze ook gewoon altijd beschikking tot ruvoer. Dat hoeft natuurlijk niet altijd een berg hooi te zijn zeker niet bij veel te dikke paarden :)



Dit hangt ook weer heel erg van het paard af. Mijn paard staat in een stal met dikke laag schoon stro. Maar ze eet nooit stro.
Ook hooi laat ze veel liggen, een paar dagen geleden dacht ik je bekijkt het maar even je eet maar van wat er in je box ligt ( nog hooi en schoon stro), kwartier later keek ik op de camera en ze vloog bij het schut op, overal nijdig in bijten…Ik ben er heen gegaan en weer nieuw hooi erbij gedaan en ze viel direct het hooi aan.
Dit was wel op de piekdagen van pijn.
Ze heeft een veulen aan de voet, sochtends 06.30 kom ik bij haar en geef omeprazol.
Ze is dan echt heel erg nijdig, bijten, gapen enz. Terwijl ik savonds laatste ronde echt heel veel hooi ind de box gooi. Ik heb eergisteren weer een hooinet in de box gehangen maar dan hoog ivm veulen. Ze is al 2 ochtenden rustiger en staat dan te eten uit het net. Terwijl er op de grond altijd hooi ligt. Ik gooi heel veel hooi weg.
Maar als ik het niet steeds opnieuw aanbied heeft ze extreme pijn.
Laat de medicatie maar snel zn werk weer doen!


Die van mij gaat bij gebrek aan hooi z'n hele stal in dit geval leeg eten, met verstoppingskoliek als gevolg. Ik vind stro geen vervanger voor hooi, er zou altijd hooi moeten zijn en stro is evt aanvullend.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 12:45

Ai jakkes! Dat is ook echt niet oke.
Duidelijk dat jij je paard dus geen stro moet aanbieden.
Je leest het vaker. Ik vind dat er altijd hooi moet worden aangeboden. Maar vind maar het juiste hooi. Ik hoorde ook van de dierenarts dat er in veel hooi hoge suikers zitten en dit ook wel voor problemen zorgt.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 12:50

Het is ook echt een puzzel. Te dik is niet goed, zonder voer ook niet goed. Naast dat de maag niet te lang leeg moet zijn, zijn er paarden die idd stress krijgen of zich gaan vervelen als ze niets te knabbelen hebben. Mijn merrie wordt echt pis neiging als ze zonder staat... Best lastig nu ze op onbeperkt voordroog stond en dus modder vet werd. Nu weer met hooi aan t slepen door alleen geweekt of gestoomd hooi aan te bieden, een hoop werk en gedoe en niet echt een fijne klus. Daarom had ik d'r op voordroog gezet, dat scheelt een hoop tijd en werk en geregel.

Stro is leuk voor beperkte knabbel en zeker in de winter merk ik dat ze daar wel behoefte aan hebben. Maar ik geef het niet vanwege hun luchtwegen.

Ik heb de celtix buf besteld en stop dan met de grovet Gastro. Best spannend weer...

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 13:53

Ik vind het wel echt zorgenkindjes ….
Ik ben er momenteel dag en nacht mee bezig.
Nog nooit zoveel in hooi verdiept dan de laatste maanden…. ga vanmiddag ergens een paar pakjes zacht hooi vandaan halen van licht bemest land.
Ons eigen hooi zit erg hoog in energie eiwit en suiker. Maar mijn merrie heeft een veulen aande voet en verdraagt geen brok of muesli.
Maar ik krijg haar er moeizaam bovenop.
Ze heeft tijdens en na de bevalling een flinke klap gehad wat betreft stress.
Ik heb soms zo de angst dat ik haar er niet meer helemaal bovenop krijg.
Het is een verdrietige situatie, veulen moet het vaak ontgelden als ze pijnaanvallen heeft.
En ik zit zo langzaamaan met mijn handen in het haar en de beurs bijna leeg….
Binnen een half jaar 7000 euro naar de dierenartsen gebracht. En dan nog maar niet te spreken over alle supplementen en speciale voeders.
Maar daar zullen meer hier zich in kunnen vinden helaas!

Uitzichtloos vind ik het voor nu.
‘Zo maar weer een paar dozen ulcergold en sucralfaat bestellen’.

De dierenarts raadt mij aan om toch weer voor scopie te gaan.
Maar ik vind het wat hoor met zo’n jong veulen aan de voet. Ze hebben samen al zoveel dierenartsen gezien in een paar weken.
We vliegen van de ene kuur in de andere.
Soms heb je gewoon dikke pech

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 14:03

Marus, ik voel met je mee. Ik snap je ellende helemaal.

Ik weet niet hoe je paard gehuisvest is, maar is het wellicht een idee ze vanaf 1 mei volledig de wei op te doen? Vaak doet dat tussen de oren heel veel goed.