Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 427 van de 459 [ 11462 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 424, 425, 426, 427, 428, 429, 430 ... 459  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Maagzweer, Ervaringen?

 
Profiel   

Hier gaat het niet zo als gepland. Zaterdagochtend belde de DA mij dat hij voor 2 weken Gastrogard zou klaarleggen. Ik kon die komen afhalen op de kliniek dezelfde dag. Dezelfde ochtend ben ik nog er naar toe gereden en stond alleen een emmertje met Ulcosan klaar. De DA was zelf niet aanwezig maar een assistent van hem wel. Ik gaf aan dat dit niet hetgene was was telefonisch afgesproken maar ik kreeg er bij hem niet meer uit als “hij had het alleen over een emmertje”. Dierenarts gebeld maar die nam niet op. Later op de middag belde de DA terug en toen ik vertelde dat dit niet was wat we afgesproken hadden vertelde hij dat ik dit eerst 2 weken moest proberen gezien dit ook zou helpen.

Momenteel krijgt ze dus 2 keer een halve schep Havens Gastro met 50 gram Ulcosan en Mastic horse. Daarnaast overdag weidegang en savonds en snachts onbeperkt hooi.

Bijna al haar symptomen zijn weg en ze is ook weer mooi bijgekomen. Het enige wat ik nog merk is dat ze een pijnreactie geeft op het omdoen van de singel. Hoe voorzichtig ik dit ook doe. Ik weet dus niet of zij echt last heeft van een pijn of dat het een gewoonte is geworden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 12:55 



 
Profiel   

Fijn dat het beter gaat! Mastic deed niks voor die van mij, ik kan je zeker equine 74 aanraden. Het ruikt alleen niet zo lekker dus ik gooi er wat lijnzaadolie overheen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 14:32 



 
Profiel   

Equine74 gaat hier ook goed.wou eerst weg doen omdat ik dacht dat niet zou werken maar begin nu effect te zien.

Hierna wil ik mastic proberen omdat dat net wat goedkoper is. En anders weer terug ik er Equine74 maar dan 1 schepje ipv 2

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 15:20 



 
Profiel   

LV19952 schreef
Hier gaat het niet zo als gepland. Zaterdagochtend belde de DA mij dat hij voor 2 weken Gastrogard zou klaarleggen. Ik kon die komen afhalen op de kliniek dezelfde dag. Dezelfde ochtend ben ik nog er naar toe gereden en stond alleen een emmertje met Ulcosan klaar. De DA was zelf niet aanwezig maar een assistent van hem wel. Ik gaf aan dat dit niet hetgene was was telefonisch afgesproken maar ik kreeg er bij hem niet meer uit als “hij had het alleen over een emmertje”. Dierenarts gebeld maar die nam niet op. Later op de middag belde de DA terug en toen ik vertelde dat dit niet was wat we afgesproken hadden vertelde hij dat ik dit eerst 2 weken moest proberen gezien dit ook zou helpen.

Momenteel krijgt ze dus 2 keer een halve schep Havens Gastro met 50 gram Ulcosan en Mastic horse. Daarnaast overdag weidegang en savonds en snachts onbeperkt hooi.

Bijna al haar symptomen zijn weg en ze is ook weer mooi bijgekomen. Het enige wat ik nog merk is dat ze een pijnreactie geeft op het omdoen van de singel. Hoe voorzichtig ik dit ook doe. Ik weet dus niet of zij echt last heeft van een pijn of dat het een gewoonte is geworden.

Had jij voorheen niet Nexium gebruikt?
Kun je dat niet gewoon weer gaan doen ipv wachten op de dure gastrogard?
Makkelijker te krijgen ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 16:07 



 
Profiel   

Klopt, heb ook nog meerdere doosjes nexium thuis liggen maar helaas kreeg ze maagzweren toen ze op de nexium stond. Nexium werkt voor haar dus denk ik niet voldoende. Ik zelf denk dat we meer resultaat bereiken met alleen sucralfaat. Heb hier ook
Voor gevraagd bij de dierenarts maar hij kwam met wat anders. Als dit niet helpt dan nog maar eens vragen naar de sucralfaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 16:55 



 
Profiel   

Hier ga ik vandaag weer bellen om omeprazol. Ik was er vanaf maar blijkbaar was het toch te vroeg. Flehmen en gapen na het eten, arme meid. Geen reactie op de singel gelukkig, misschien valt het mee.
Het is zo moeilijk om van maagzweren af te komen al het stalmanagement niet goed is. Hopelijk over een weekje verhuizen!

@LV19952 ik dacht dat onderzoeken hadden uitgewezen dat enkel omeprazol beter werkt dan enkel sucralfaat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 07:26 



 
Profiel   

Gitana schreef
Hier ga ik vandaag weer bellen om omeprazol. Ik was er vanaf maar blijkbaar was het toch te vroeg. Flehmen en gapen na het eten, arme meid. Geen reactie op de singel gelukkig, misschien valt het mee.
Het is zo moeilijk om van maagzweren af te komen al het stalmanagement niet goed is. Hopelijk over een weekje verhuizen!

@LV19952 ik dacht dat onderzoeken hadden uitgewezen dat enkel omeprazol beter werkt dan enkel sucralfaat?

Dat is balen zeg dat het weer terug is |( wat is er momenteel niet goed aan het management?

Van wat ik heb gehoord van 2 dierenartsen helpt sucralfaat beter tegen maagzweren onder in de maag (als gevolg van stress) en omeprazol voor maagzweren boven in de maag (voedingsgerelateerd). Mijn paard is echt een stresskip en ik weet dat ze bij haar door stress komen. Daarom gaf die dierenarts mij vorige maand alleen sucralfaat en geen omeprazol. Daar knapte ze echt goed van op. Bij de scopie bleek dat ze nog 1 zweer had zitten precies op de overgang tussen het klierrijke en klier arme deel. Om die reden toen besloten om zowel omeprazol als sucralfaat nog te geven.

Hier lijkt het toch langzaam aan goed te gaan. Paard oogde gisteren weer een stuk vrolijker en geen reactie op de singel. Zie haar ook niet meer tandenknarsen of gapen.

Gisteren hulp gezocht voor de extreme stress die ze heeft bij de hoefsmid en het zou goed op te lossen moeten zijn. Dan hebben we dus alweer 1 stressfactor minder op termijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 09:27 



 
Profiel   

Er is heel veel niet goed aan het management hier. Ik probeer het zelf op te lossen zolang de paarden er staan, maar sommige dingen heb je gewoon niet in de hand. Dat een ander zijn kinderen druk staan te doen voor je paard haar stal kan je weinig aan doen. Overstromingen van een waterleiding gebeuren hier ook regelmatig en dat is voor mijn merrie een erg stressvol gebeuren. Daar ben ik s nachts ook niet bij wanneer dat gebeurd. Helaas zijn er zo weinig goede opties om naartoe te verhuizen, vandaar dat ik er nog steeds sta..

Ik heb nu ook gevraagd om sucralfaat, ben benieuwd..

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 09:38 



 
Profiel   

Hmm ja lastig is het. Vooral als je er geen invloed op hebt. Het is echt zoeken waar je paard het beste functioneert. Hier in de omgeving is het ook echt hopeloos wat betreft een paardwaardige pensionstal. Meeste stallen hier in de buurt bieden geen onbeperkt hooi of is de buitentijd in de winter echt beperkt.
Ik ben voor een fijne stal zelf de Duitse grens over gegaan en lijk nu eindelijk een plekje te hebben gevonden waar ze helemaal op haar plek is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 09:51 



 
Profiel   

Het zoeken naar een goed stalmanagement is inderdaad bijna net zo lastig als zoeken naar een goed dieet bij paarden met maag en darm problemen.

Uni had altijd een gevoelige maag, was luchtzuiger en had een forse koliek operatie ondergaan op zijn 8ste jaar.
Uiteindelijk na vele jaren proberen en zoeken een dieet gevonden en een stal wat aan al zijn behoeften voldeed en waarbij hij top fit was en ook niet meer lucht zoog.
Bij hem ging het bijvoorbeeld met 24u buiten op het land ook niet goed. Dan gingen zijn kapotte darmen lopen te rommelen en viel hij gigantisch af.

Uiteindelijk een stal gevonden met in de ochtend een dagdeel in een klein koppel op het land, in de avond nog een aantal uur in de paddock en echt onbeperkt goed ruwvoer.
Dieet van een kleine hoeveelheid krachtvoer, gouden lijnzaad, pre en pro biotica, daily plus en een onderhouds dosering omeprazol granules van Abler.

Soms met erge weersveranderingen, vooral van warm naar koud kon hij soms nog kramp koliek krijgen. Maar dat was met colosan prima op te lossen.
Verder zag hij er toen top uit, mooi in de bespiering en zoog bijna niet meer. (Heel soms na wat stress bij krachtvoer, maar dat was dan twee keer zuigen en verder niet meer).


Hij is na die operatie van dit:

[ img ]

[ img ]


Na een paar jaar zoeken, proberen en veel verhuizen :')
Uiteindelijk naar dit gegaan:

[ img ]


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 15:03 



 
Profiel   

N.a.v. een tip in dit topic geeft ik mijn paard bij lange ritten (waarin er of geen gelegenheid is om te eten, of paardlief tijdens pauzes slecht eet) baking soda als maagzuurneutralisator. Ik meng dit met appelmoes, in een wormenspuit en kan het zo goed toedienen.

Maar ................ blijkbaar is de appelmoes al behoorlijk zuur waardoor dit al een deel van de baking soda neutraliseert. Je ziet kleine gasbelletjes ontstaan als reactieproduct.

Heeft iemand een goed (niet zuur) alternatief voor de appelmoes waarmee ik het kan mengen om via een spuit toe te dienen?
(over het voer of mengen door het voer is geen optie, dan laat ze alles staan).

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 20:58 



 
Profiel   

Beetje suikerwater?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 21:22 



 
Profiel   

Sjaco schreef
N.a.v. een tip in dit topic geeft ik mijn paard bij lange ritten (waarin er of geen gelegenheid is om te eten, of paardlief tijdens pauzes slecht eet) baking soda als maagzuurneutralisator. Ik meng dit met appelmoes, in een wormenspuit en kan het zo goed toedienen.

Maar ................ blijkbaar is de appelmoes al behoorlijk zuur waardoor dit al een deel van de baking soda neutraliseert. Je ziet kleine gasbelletjes ontstaan als reactieproduct.

Heeft iemand een goed (niet zuur) alternatief voor de appelmoes waarmee ik het kan mengen om via een spuit toe te dienen?
(over het voer of mengen door het voer is geen optie, dan laat ze alles staan).

Kun je niet beter iets anders geven dan baking soda? Een paar pilletjes Nexium bijv
Dat geeft makkelijker. Gewoon door je voer

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 07:31 



 
Profiel   

@Sjaco, die reactie zou dan ook in de maag gebeuren. iemand die daar meer ervaring mee heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 08:00 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal er even op reageren. Tot nu toe zie ik nog niet een echt goed alternatief, maar mocht ik het verkeerd zien omdat jullie andere ervaringen hebben dan hoor ik het graag.


Gitana schreef
@Sjaco, die reactie zou dan ook in de maag gebeuren. iemand die daar meer ervaring mee heeft?


Klopt en dat is dan ook juist de bedoeling. Dat in een kort tijdsbestek een deel van het maagzuur geneutraliseerd wordt en dus de zuurgraad in de maag afneemt. Mijn probleem is dat een deel van de werkzame stof al teniet wordt gedaan door de zure appelmoes.


IwanLuver schreef
Beetje suikerwater?


Qua smaak een goed alternatief, maar te dun om in een spuit toe te dienen.


Popstra schreef
Kun je niet beter iets anders geven dan baking soda? Een paar pilletjes Nexium bijv
Dat geeft makkelijker. Gewoon door je voer


Nexium is een maagzuurremmer, dus dat werkt niet acuut. In overleg met de dierenarts geef ik (ook) preventief een lage dosering omeprazol (avond van te voren en 's ochtends). Het gaat er om dat, op moment dat de maag vrijwel leeg is, het aanwezige maagzuur te kunnen neutraliseren.
Die Nexium is waarschijnlijk wel een goed alternatief voor die dure spuiten van de d.a.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 08:53 



 
Profiel   

Kun je onderweg niet een bakje eten meenemen in een rugzak en hem dat tussendoor geven? Bijvoorbeeld iets van Vitalbix Nutrimash?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 09:00 



 
Profiel   

Een stuk wortel een stukje uithollen en het daarin doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 09:03 



 
Profiel   

Ik bedoelde meer dat het wellicht ongewenst is als je een product met ph 9 met een lege maaginhoud met ph 1 of 2 mixt. Ik vraag me af of dat niet te heftig is. Als je een rustigere reactie wilt hebben in de maag zou ik eerder iets toevoegen met een ietsje hogere ph dan 7, of gewoon 7, en dan wat meer ervan.
Het is niet zo dat de appelmoes de baking soda helemaal teniet doet. De appelmoes krijgt alleen een hogere ph waarde door de soda en de reacties die plaatsvinden, wat opzich juist heel goed is. Krijg je nu niet het gewenste effect? Of lijkt het alleen zo door de reactie? Hoeveel baking soda voeg je toe aan de appelmoes?

Moes van bananen is minder zuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 10:44 



 
Profiel   

Sjaco schreef
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal er even op reageren. Tot nu toe zie ik nog niet een echt goed alternatief, maar mocht ik het verkeerd zien omdat jullie andere ervaringen hebben dan hoor ik het graag.


Gitana schreef
@Sjaco, die reactie zou dan ook in de maag gebeuren. iemand die daar meer ervaring mee heeft?


Klopt en dat is dan ook juist de bedoeling. Dat in een kort tijdsbestek een deel van het maagzuur geneutraliseerd wordt en dus de zuurgraad in de maag afneemt. Mijn probleem is dat een deel van de werkzame stof al teniet wordt gedaan door de zure appelmoes.


IwanLuver schreef
Beetje suikerwater?


Qua smaak een goed alternatief, maar te dun om in een spuit toe te dienen.


Popstra schreef
Kun je niet beter iets anders geven dan baking soda? Een paar pilletjes Nexium bijv
Dat geeft makkelijker. Gewoon door je voer


Nexium is een maagzuurremmer, dus dat werkt niet acuut. In overleg met de dierenarts geef ik (ook) preventief een lage dosering omeprazol (avond van te voren en 's ochtends). Het gaat er om dat, op moment dat de maag vrijwel leeg is, het aanwezige maagzuur te kunnen neutraliseren.
Die Nexium is waarschijnlijk wel een goed alternatief voor die dure spuiten van de d.a.

Maar dat maagzuur remmen is toch wat je wil op stress momenten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 11:03 



 
Profiel   

Gitana schreef
Ik bedoelde meer dat het wellicht ongewenst is als je een product met ph 9 met een lege maaginhoud met ph 1 of 2 mixt. Ik vraag me af of dat niet te heftig is. Als je een rustigere reactie wilt hebben in de maag zou ik eerder iets toevoegen met een ietsje hogere ph dan 7, of gewoon 7, en dan wat meer ervan.
Het is niet zo dat de appelmoes de baking soda helemaal teniet doet. De appelmoes krijgt alleen een hogere ph waarde door de soda en de reacties die plaatsvinden, wat opzich juist heel goed is. Krijg je nu niet het gewenste effect? Of lijkt het alleen zo door de reactie? Hoeveel baking soda voeg je toe aan de appelmoes?

Moes van bananen is minder zuur.


Baking soda is net als een rennie slikken bij mensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 11:36 



 
Profiel   

Pumpkins schreef
Baking soda is net als een rennie slikken bij mensen.


Dat is idd het idee.



Gitana schreef
Moes van bananen is minder zuur.


Dit vind ik wel een hele goeie. Ga ik zeker proberen.



Maddy_Paola schreef
Een stuk wortel een stukje uithollen en het daarin doen?


Al geprobeerd. Wordt resoluut geweigerd.



LV19952 schreef
Kun je onderweg niet een bakje eten meenemen in een rugzak en hem dat tussendoor geven? Bijvoorbeeld iets van Vitalbix Nutrimash?


Zoals ik in mijn openingspost heb gezet, wil ze onderweg erg slecht eten. Soms heel even grazen en als ik geluk heb een winterpeen. Probleem zit 'm niet in het meenemen van voer, maar of ze het wil eten.

Ik ben inmiddels zover dat ze na het rijden soms wel slobber wil eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 14:10 



 
Profiel   

Popstra schreef
Maar dat maagzuur remmen is toch wat je wil op stress momenten?


Ja klopt. Maar het zijn twee verschillende dingen.
Of je remt de aanmaak van het maagzuur m.b.v. omeprazol. In hoge dosering tijdens behandeling van maagzweren. En preventief in lage dosering. Dan wordt dus de productie van maagzuur verminderd, waardoor er minder snel teveel maagzuur aanwezig zal zijn. Maar is er nog wel maagzuurproductie. Dit zal negatief gaan werken op het moment dat de maag (nagenoeg) leeg is omdat dan de concentratie maagzuur (t.o.v. het voedsel) het hoogst is. Op dat moment heeft het geen zin om de aanmaak extra te gaan remmen, want het maagzuur is al geproduceerd (en na toediening van omeprazol zal het sws even duren voordat het effect heeft).

Of je neutraliseert het maagzuur op het moment dat het al geproduceerd is en een probleem kan worden omdat er te weinig voedsel in de maag aanwezig is. Te gebruiken op momenten dat ze (te) lang niet gegeten heeft omdat ze tijdens pauzes (en op vreemd terrein) niet (slecht) wil eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-23 14:19 



 
Profiel   

Ik stuitte in mijn zoektocht naar meer info over maag/darmzweren op deze test:
https://www.succeedfbt.com/

Ze beweren via de mest maag/darmzweren te kunnen vaststellen. Als particulier kun je dit niet zelf bestellen. Moet via een DA of behandelaar gaan.
Iemand ervaring mee?
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-23 11:57 



 
Profiel   

Marigo schreef
Ik stuitte in mijn zoektocht naar meer info over maag/darmzweren op deze test:
https://www.succeedfbt.com/

Ze beweren via de mest maag/darmzweren te kunnen vaststellen. Als particulier kun je dit niet zelf bestellen. Moet via een DA of behandelaar gaan.
Iemand ervaring mee?
[ [url=m/uIKuEy.jpg]Afbeelding[/url] ]


Deze heb ik vorig jaar als gok bij mijn paard laten afnemen, omdat we toen geen flauw idee hadden waar zijn klachten vandaan kwamen.

M’n DA benadrukt dat deze test heel specifiek is, maar niet zo sensitief. Enkel een positieve uitslag geeft een een betrouwbare diagnose, dus een negatieve test kan vrij vaak alsnog vals negatief zijn.

De test toont, als ik het goed begreep, de aanwezigheid van eiwitten van maag- en darmwand aan in de mest. Als uitslag krijg je dus een wel/niet aanwezig antwoord.
Bij actieve zweren is er veel meer kans dat je die eiwitten vangt in een mest sample, al kan je dus ook precies net misgrijpen en zo een vals negatieve uitslag krijgen.

Al met al geeft een scopie dus veel meer diagnostische info, maar het voordeel van een faecestest is dat het natuurlijk totaal niet belastend is voor het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-23 12:29 



 
Profiel   

Ik heb ook van deze test gehoord. Zou vooral bedoeld zijn voor snelle uitslag.

Ik heb bij 1 paard een scopie moeten laten doen die dus helemaal schoon bleek te zijn. Had dan graag eerst zo een test gedaan!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-23 14:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 427 van de 459 [ 11462 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 424, 425, 426, 427, 428, 429, 430 ... 459  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen