Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 12:46

En wat is de meerwaarde van maisolie t.o.v. andere oliesoorten?

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 13:52

Heel interessant, ondanks dat dit vooral een verslag van een lezing is. Ik zou graag de onderliggende studies lezen! Mocht je die tegen komen in je zoektocht plaats ze dan gerust :D

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:35

Volgens mijn da zit er in mais olie meer omega 6. En worden veel paarden er heter van. Verder geen verschil met lijnzaad olie.

Hier ook advies van de da omeprazol op nuchtere maag
Dus in de avond na 22 uur geen hooi of Kracht voer meer geven. In de ochtend omeprazol 30-60 min daarna hooi en dan 30-60 min later Kracht voer

Coentjuh

Berichten: 9846
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:08

Toevallig, zo'n 8 jaar geleden ook van onze DA advies gehad om ons paard toen maïsolie te geven plus kuur omeprazol toen. Hij was toen best mager ook (nu eerder andersom, lekker stevige knol geworden, krijgt ook al lang geen olie meer hoor, ben daar een beetje voorzichtig mee, aangezien hij ook op onbeperkt hooi uit slowfeeders staat).

Toevallig heb ik mij pas een beetje in de oliën verdiept en volgens mij was het zo dat paarden normaal gesproken genoeg Omega-6 binnen krijgen. Maar interessant als extra Omega-6 iets kan helpen voor de maag natuurlijk.

Interessante link: https://paardenvoerplein.nl/supplemente ... ie-voeren/

En een interessante afbeelding: https://www.ahealthylife.nl/wp-content/ ... 68x901.jpg

Let op; dit gaat niet specifiek over maagpatiëntjes, maar meer ter info over olie geven aan paarden.

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:26

Interessant Coentjuh.

Ik vind het een beetje een lastig iets die olie, mijn pony is te dik en toch moet ik veel lijnzaad olie geven van de da. Hij geeft aan max 250 ml voor een paard van 500 kg.
Nu is mijn pony maar een kilo of 300 als hij op goed gewicht is. Ik geef nu 60 ml per dag. Ben niet van plan om te verhogen gezien zijn overconditie.

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:41

Wat gebruiken jullie qua stalstrooisel?

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 01:18

Ik lees hier nog steeds mee en toch even een opmerking over de olie. Omega 6 werkt ontsteking bevorderd. Dit is ook het nadeel van zonnebloemolie.

Ik ben geen maag expert maar mijn dierenarts raadde mij destijds aan te kiezen voor lijnzaad (gekookt of als meel nat gemaakt met warm water) dit geeft omega 3 wat ontsteking remmend is en legt ook een slijmlaagje aan wat wellicht helpt de maagwand te beschermen.

Maïsolie wordt vaak aangeraden om dunnere paarden te laten aankomen, maar als je dan voor olie wilt kiezen zou ik het zelf bij lijnzaadolie houden.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 07:55

Spaikey schreef:
Volgens mijn da zit er in mais olie meer omega 6. En worden veel paarden er heter van. Verder geen verschil met lijnzaad olie.

Hier ook advies van de da omeprazol op nuchtere maag
Dus in de avond na 22 uur geen hooi of Kracht voer meer geven. In de ochtend omeprazol 30-60 min daarna hooi en dan 30-60 min later Kracht voer


Een maagpatient kan echt niet de hele nacht zonder hooi dus ik hoop dat dat niet betekent dat je paard na 22 uur geen hooi meer heeft. 2 uur zonder eten is lang zat tbv de omeprazol.

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:23

henshem schreef:
Spaikey schreef:
Volgens mijn da zit er in mais olie meer omega 6. En worden veel paarden er heter van. Verder geen verschil met lijnzaad olie.

Hier ook advies van de da omeprazol op nuchtere maag
Dus in de avond na 22 uur geen hooi of Kracht voer meer geven. In de ochtend omeprazol 30-60 min daarna hooi en dan 30-60 min later Kracht voer


Een maagpatient kan echt niet de hele nacht zonder hooi dus ik hoop dat dat niet betekent dat je paard na 22 uur geen hooi meer heeft. 2 uur zonder eten is lang zat tbv de omeprazol.


Ik gaf om 22 uur een vol hooinet. Dit is alleen tijdens de omeprazol periode geweest. Zonder medicatie krijgt hij om 23 uur voor het laatst een vol hooi net, en er ligt ook nog graszaadhooi op de grond waar hij ook nog van kan eten de hele nacht.

Coentjuh

Berichten: 9846
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:51

meiske1577 schreef:
Ik lees hier nog steeds mee en toch even een opmerking over de olie. Omega 6 werkt ontsteking bevorderd. Dit is ook het nadeel van zonnebloemolie.

Ja dat was het inderdaad, was al een tijdje geleden dat ik er ingedoken was, maar er was iets mis met Omega 6. Lijnzaad is idd de beste, alhoewel Olijfolie ook een optie kan zijn. Beide bevatten weinig Omega 6.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:04

Spaikey ik sta op vlas, sinds mijn paard vorig jaar 2x verstoppingskoliek kreeg. Wrs dus vanwege te lang zonder ruwvoer, maar nu ze dat dmv netten nagenoeg onbeperkt krijgt, durf ik nog niet terug op stro. Wel geprobeerd maar ze laat dan dr hooi hangen en gaat bunkeren op t stro.

Paard gaat btw zo naar de kliniek, voor scoop morgen. Althans als ik haar geladen krijg....

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:08

Wat doet Omega 3 dan?
Schrik hier best van, Veearts raadde zonnebloemolie aan...
Lijnzaadolie eet meneer niet. Olijfolie dus?

Hier op houtkrullen!

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:18

Jullie hebben mij aan het denken gezet over mijn ruin. Hij is anderhalf jaar geleden verhuisd van mijn ouders naar mij en heeft nooit klachten gehad tot nu toe. In de eerste maanden hier viel hij onverklaarbaar veel af, ik dacht door stress omdat hij nooit van huis af was geweest. En nu dus last van zijn maag. Nu ik erover nadenk.. het enige verschil met hoe hij vroeger stond en nu is dat mijn ouders strostallen hadden en ik vlas. Ik weet dat hij ook wel stro at. Nu wil ik hem eigenlijk s avonds een plak stro gaan geven zodat hij in de nacht ook wat te knabbelen heeft wanneer het hooi op is. Ik twijfel nu even welk stro beter zou zijn om te eten. Tarwestro of gerstestro? Tarwestro neemt beter op en als bodembedekking zou dat beter zijn, maar daar is het dus niet voor bedoeld.

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:01

Ik vraag me af of stro bij voeren wel ideaal is voor maagzweer patiënten. Prikt dat niet meer in de maag net als luzerne?
Ik was er ook over aan het denken omdat hij overgewicht heeft maat ik twijfel heel erg. Want de da adviseerde geen stro meer als bodembedekking.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:08

Ik zou zeker geen stro doen om te voeren.

En ik zou ook nooit m'n paard nuchter houden voor omeprazol. Ik vind het echt een contradictie om een maagzweer paard zonder voer te laten staan.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:13

Als je dat artikel leest wat hier op de vorige pagina werd gepost, dan zie je dat paarden die op stro staan vaker maagproblemen hebben dan anderen. Dat risico zou ik ook niet lopen. Dan kan je hem beter lucern bij voeren 's avonds bijvoorbeeld.

Mijn 6 jarige staat nu 3 weken op Omeprazole en Sucralfaat. Dat laatste omdat we vermoedden dat hij darmzweren heeft, dat eerste omdat hij dan waarschijnlijk ook maagzweren heeft.

Dit paard is sinds ik hem ken, nu bijna een jaar, nooit voorwaarts geweest, tilde zn achterbenen niet op, was met rijden/beleren altijd traag. Extreem introvert, je kon nooit aan zn gezicht zien wat hij dacht of voelde.
Ik dacht gewoon dat hij nu eenmaal zo was, maar toen hij maar niet veranderde zijn we toch verder gaan kijken en bij de huidige constatering gekomen.
En nu met de medicijnen bloeit hij helemaal op. Hij kwam van de week de paddock in galopperen, helemaal alleen. Normaal rent hij niet eens met de andere paarden mee als ze gek doen, nu nam hij het voortouw. Het lijkt alsof hij altijd in de mist stond en dingen niet kon zien, en nu is de mist opgetrokken en hij kan weer zien wat er om zich heen gebeurt, heeft interesse in nieuwe dingen, sleept niet meer zo extreem met zn achterbenen. Hij staat al 9 maanden met deze paarden en nu pas begint hij vriendschappen te vormen met ze ipv ze altijd chagrijnig weg te trappen.

Ik ben dolgelukkig en hoop dat we het straks met afbouwen onder controle kunnen houden.

Overigens staan mijn paarden 24/7 buiten en ze krijgen 10 maanden paar jaar 4x op een dag hooi. De andere 2 maanden hebben we, als we regen krijgen, gras staan. Hij heeft wel toen ik hem net leerde kennen NSAID's gehad voor een longinfectie en we denken dat de darmzweren daar wellicht ontstaan zijn, dit gebeurde namelijk net ten tijde van een verhuizing, dus hij was toen waarschijnlijk al gevoeliger.

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:39

Dat stro is de bedoeling als de zweer genezen is. Die behandelen we nu, maar ik wil ook niet dat hij een nieuwe zweer gaat krijgen, dus dan zou ik denken dat meer kauwtijd/werk voor de maag en darmen juist voor de lange termijn gunstig moet zijn. Nog meer hooi geven zie ik niet 123 zitten want hij werkt daar echt genoeg van weg op een dag. Slowfeeder ook aan gedacht maar ik vind die netten gevaarlijk en dit is net een kluns die zijn voet of hoofd ergens heen steekt waar hij niet zou moeten zijn, dus liever niet.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:51

Iriscope, wat fijn!!! Super goed nieuws zeg *\o/*

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:44

Wauw Irisscope, dat klinkt goed zeg! Hopelijk blijft ie zo goed gaan, ook met afbouwen straks.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 00:08

Geweldig Iris!! Goeie omschrijving; 'alsof hij in de mist stond...'

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:01

Amy223 schreef:
Wat doet Omega 3 dan?
Schrik hier best van, Veearts raadde zonnebloemolie aan...
Lijnzaadolie eet meneer niet. Olijfolie dus?

Hier op houtkrullen!


Omega 3 werkt ontstekingsremmend. Wellicht kan je proberen om lijnzaad in een andere vorm te geven, NV als brokjes. Ik geef zelf altijd lijnzaadmeel, hier maak ik een slobbertje van met wat grasbrok of slobber die ik in huis heb wat ze heerlijk vinden.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 10:27

Hoi allen, ik had een kleine vraag. Ik heb een vermoeden dat mijn paard toch weer wat last heeft van z’n maag. Ik zit te denken aan maag compositum of gastri comp te geven ter ondersteuning. Echter is mijn paard een ongelofelijke piezekerd en moet het zeker niet sterk smaken. Een zoete geur kan mag wel. Welke zou beter geschikt zijn voor hem? Ik lees over beide goede verhalen.

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 11:04

De maagcompositum wordt hier niet gegeten. Ik heb een volle emmer voor niks staan helaas.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:49

Muronia schreef:
De maagcompositum wordt hier niet gegeten. Ik heb een volle emmer voor niks staan helaas.


Ja dat lees ik toch inderdaad best wel veel. Ik geef hem sowieso als beloning klein beetje slobber van Pharmahorse. Maar daar deed ik laatst iets van NAF in dat jij beetje naar Anijs rook en dat wilde hij echt al direct niet meer. Maar heb er Rehab van de Paardendrogist in wat zoetig ruikt en dat gaat wel prima.

Iris_123
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-11-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:06

Ik geef mijn paard sinds een week Phytonics Gastri Comp, maar nu heb ik het idee dat ze wat moeite heeft met mesten. Er is verder niks veranderd qua rantsoen, behalve dat ik dit ben gaan geven. Heeft iemand anders hier toevallig ervaring mee?