Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 22:30

Met je management zo goed op orde zou ik in de richting van pijn zoeken... Chronisch pijn is chronisch stress, chronisch stress is recidiverende maagzweren..

Sterkte!

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 22:33

Hij heeft eerst in een groep gestaan helaas ging dat na een tijdje niet meer, nu staat hij sinds 1,5 maand samen met een ander paard tussen die twee lijkt het prima te gaan.

Hij is in Utrecht bij de eerste keer maagzweren ook volledig orthopedisch nagekeken, niks gevonden. Ook volledig bloedonderzoek gehad daar kwam ook niks uit. Dierenarts heeft hem ook nog opgevoeld daar is ook niks uitgekomen.

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 22:41

MalaQ schreef:
Met je management zo goed op orde zou ik in de richting van pijn zoeken... Chronisch pijn is chronisch stress, chronisch stress is recidiverende maagzweren..

Sterkte!


Dankjewel! We hebben wel al best wat onderzoeken gehad. Het enige wat nog niet op de röntgen is geweest is zijn rug, maar daar ziet de dierenarts, fysio en chiropractor ook geen reden voor. Benen zijn op de foto geweest met de keuring.

Zadels liggen beide goed en worden ieder half jaar gecontroleerd. Hij gaat één keer per jaar naar de chiropractor voor controle. Daarnaast kijkt een fysio hem ongeveer iedere 3 maanden na. Tandarts komt ook ieder jaar. (Voor het idee hij is nu ongeveer 1 jaar in ons bezit).

Ik weet bijna niet meer wat ik nog kan verbeteren of kan laten onderzoeken.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 22:51

Ik zou ik dit geval toch KS nog uitsluiten. Die foto's heb ik laatst bij mijn recidiverende maagzweer paard ook laten doen en dat is niet zo heel kostbaar, maar wel vaak aan elkaar gelinkt..

Het is zo'n ongelofelijk lastig probleem. Ik weet waar je in zit. Hopelijk vind je wat er scheelt en hoe je je paardje onder controle kan houden!

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 22:58

Als het een binnenvetter is, geef je hem soms ook even de tijd om dingen te verwerken? Die van mij was bijvoorbeeld enorm in zichzelf gekeerd en ben toen met m’n instructrice gaan grondwerken en als ze het goed deed gelijk stoppen en even laten staan tot ze ontspande. Ik dacht altijd dat ze chill was maar dat was ze dus niet. Sindsdien doe ik ook tijdens het rijden nog wel eens een pauze in lassen als ze het heel goed doet. Ff stilstaan, druk er af (al is er fysiek weinig druk) en snoepje er in. Merk dat ze het daarmee veel makkelijker kan bolwerken en steeds zekerder wordt van zichzelf. Ze krijgt ook al weken niks meer tegen zweren en blijft goed gaan.

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 07:08

Staat er nog genoeg, dus volop, gras op de wei? Aan het einde van de zomer begonnen bij mijn ruin de problemen ook altijd weer op te spelen,

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 08:29

wodant schreef:
Dankjewel! We hebben wel al best wat onderzoeken gehad. Het enige wat nog niet op de röntgen is geweest is zijn rug, maar daar ziet de dierenarts, fysio en chiropractor ook geen reden voor. Benen zijn op de foto geweest met de keuring.

Zadels liggen beide goed en worden ieder half jaar gecontroleerd. Hij gaat één keer per jaar naar de chiropractor voor controle. Daarnaast kijkt een fysio hem ongeveer iedere 3 maanden na. Tandarts komt ook ieder jaar. (Voor het idee hij is nu ongeveer 1 jaar in ons bezit).

Ik weet bijna niet meer wat ik nog kan verbeteren of kan laten onderzoeken.


Bij mijn merrie zagen de DA en fysio ook geen reden tot een rug-rx, maar ze bleek vergevorderde KS te hebben. Ik zou het toch even bekijken al is het maar voor je eigen gemoedsrust ook. Kun je weer iets uitsluiten.

Bij ons gaat het nu goed (afkloppen)! Mijn merrie is inmiddels verhuisd en haar management & voeding is totaal omgegooid in het afgelopen jaar. Niet dat het daarvoor heel slecht was maar duidelijk niet goed genoeg. We hebben werkelijk elk middeltje geprobeerd en alhoewel sommigen wel hielpen, heeft alleen deze grote verandering het (hopelijk) opgelost.

Ze staat nu van 06.00 tot 20.00 in een stabiele, kleine kudde op een groot stuk land. Ze krijgt qua voeding een paar handjes fibermix en de pavo dailyfit. Ik vond oerbalans fijner, maar sinds haar maagproblemen is ze extreem kieskeurig geworden met eten en hoeft ze de oerbalans niet meer. Dit gaat er gelukkig heel goed in. En uiteraard droog hooi.

Ze heeft nu 0 symptomen en is over het algemeen veel relaxter en vrolijker. Als ze hengstig is merk ik nog wel dat ze last krijgt, maar verder is het een heel ander dier geworden. Ik dacht ach, oudere merries worden chagrijnig... maar dat was eigenlijk niks voor haar. Zelfs haar hoefkwaliteit is erop vooruit gegaan, en dat terwijl ze toch veel op het natte land heeft gestaan dit jaar.

Ik ben blij dat ik mijn grote vriendin terug heb! Ik hoop dat de verbeteringen doorzetten in de winter en we blijven er alles aan doen.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 09:38

Neem contact met Utrecht op en vraag naar hun verdere ideeën. Wellicht hebben zij een idee of vermoeden waarop ze verder kunnen onderzoeken. Eventueel darm biopt nemen, hier was IBD de oorzaak en dat heb ik vaker gehoord. Dan blijven de zweren ook terug komen.

Knockna
Berichten: 4
Geregistreerd: 06-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 23:07

Mist schreef:
Ik heb een stablepack abler over, iemand interesse?


Heel graag, ik ga je even een pb sturen.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 17:42

henshem schreef:
Staat er nog genoeg, dus volop, gras op de wei? Aan het einde van de zomer begonnen bij mijn ruin de problemen ook altijd weer op te spelen,


Was dat in augustus?
Mijn pony heeft nu voor het derde jaar op rij weer beginnende klachten in augustus. Heel frusterend. Weet ook niet goed wat ik er mee aan moet, hij krijgt standaard 2x per dag gastricomp al 4 maand lang...

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:04

Amy223 schreef:
henshem schreef:
Staat er nog genoeg, dus volop, gras op de wei? Aan het einde van de zomer begonnen bij mijn ruin de problemen ook altijd weer op te spelen,


Was dat in augustus?
Mijn pony heeft nu voor het derde jaar op rij weer beginnende klachten in augustus. Heel frusterend. Weet ook niet goed wat ik er mee aan moet, hij krijgt standaard 2x per dag gastricomp al 4 maand lang...


Inderdaad in augustus.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:39

Ik doe aan strookbeweiding. Hoe hield jij dit onder controle? Hij wordt snel dik dus vind het lastig...

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 07:50

Eerlijk gezegd, ik kreeg het niet onder controle. Begin van het weideseizoen betekende afbouwen met omeprazol, einde van het weideseizoen betekende weer opstarten met omeprazol.
En hij was juist heel moeilijk op gewicht te houden.

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 17:11

Super bedankt allemaal voor het meedenken. Ik vind het heel fijn dat jullie meedenken en om ervaringen te horen.

Ik had weer contact opgenomen met Utrecht, we hebben besloten om hem eerst weer terug op medicijnen te zetten en kijken of hij verbeterd.

Dierenarts kan zich niet voorstellen dat hij last van zijn darmen heeft, omdat hij er verder goed uit ziet en geen symptomen laat zien die bij darmproblemen passen. Ook zijn mest is goed. Rug vinden ze ook nog geen aanleiding om op de foto te zetten, maar dit wil ik inderdaad voor mijn gemoedsrust binnenkort nog wel een keer doen. Over twee weken heb ik weer contact met Utrecht. Hopelijk komen we een keer achter de oorzaak.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 09:51

Mijn merrie had ook niet echt symptomen die bij darmproblemen passen: haar mest was goed, bloed was goed, etc. Ze blijkt uiteindelijk drie verschillende soorten IBD te hebben, waarvan 2 uitgebreid.. een vrij heftig beeld als ik het goed begreep. Dus mocht je nou echt niets als oorzaak vinden in het management of fysiek, dan is zo'n darmbiopt misschien alsnog het overleggen waard, zeker omdat ze het tijdens een scopie kunnen afnemen.

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 10:55

NikkiDeKerf schreef:
Mijn merrie had ook niet echt symptomen die bij darmproblemen passen: haar mest was goed, bloed was goed, etc. Ze blijkt uiteindelijk drie verschillende soorten IBD te hebben, waarvan 2 uitgebreid.. een vrij heftig beeld als ik het goed begreep. Dus mocht je nou echt niets als oorzaak vinden in het management of fysiek, dan is zo'n darmbiopt misschien alsnog het overleggen waard, zeker omdat ze het tijdens een scopie kunnen afnemen.


Ik ga het zeker nog een keer met de dierenarts bespreken naar aanleiding van jouw bericht. Bedankt voor het meedenken!

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 13:13

Hoe wordt IBD eigenlijk behandeld? Ik wist ook niet dat je meerdere varianten heb.

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 20:59

wodant schreef:
Hoe wordt IBD eigenlijk behandeld? Ik wist ook niet dat je meerdere varianten heb.


Mijn paard krijgt elke dag 1 Prednisolonpil per dag om hem stabiel te houden. Daarnaaast is het management ontzettend belangrijk, geen voordroog, geen granen, goed ontwormen :j

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 21:11

Hier IBD behandeld met 6 maanden rapidex, lijkt oké te gaan zonder maar ben ook wel beetje bang voor de winter. Kans is dat hij ook onderhoudsdosis nodig heeft.

Inderdaad management ook belangrijk. Aangepast diet, absoluut geen ingepakt ruwvoer en onbeperkt hooi. Hier aan huis gezet zodat we ook stress kunnen managen. Paard ging niet goed op wisselende paarden of verschillende mensen die hem binnen/buiten zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 10:46

Ergens in dit topic heeft iemand een link geplaatst met een youtube filmpje van een wetenschapper die onderzoek verricht naar luchtzuigen.

Zeer interessant, maar ik kan het helaas niet meer vinden. Hier iemand die het weet en mij wil helpen dit terug te vnden?

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:23

[***] schreef:
Ergens in dit topic heeft iemand een link geplaatst met een youtube filmpje van een wetenschapper die onderzoek verricht naar luchtzuigen.

Zeer interessant, maar ik kan het helaas niet meer vinden. Hier iemand die het weet en mij wil helpen dit terug te vnden?


Bedoel je misschien deze :)?

https://youtu.be/GiTbEMDQyI4

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:32

Jaaa geweldig!

Dankjewel +:)+ +:)+

MaritB

Berichten: 8626
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 08:52

Daar ben ik weer.

Mijn pony heeft een maagscopie ondergaan en daaruit bleek geen maagzweer. Ik heb wel een plekje gezien, maar werd niet genoemd als score 1, volgens de DA.

Echter hoorde ik van verschillende kanten dat er toch wel een zweer kan zijn omdat de maag ook geplooid is, je niet altijd alles goed kan zien.

Met een eenvoudige test zou je kunnen herkennen of je paard toch een zweer heeft. 5 dagen lang 2x per dag gekookte lijnzaad met een eetlepel baking soda.
Dit heb ik gedaan en na 3 dagen kwam er verschil, geen mestwater meer. En hij ging makkelijker bewegen, vrijer en meer uit zichzelf, op de laatste dag begon de rest het ook te zien. Hij heeft ineens ruim voorheen, hij beweegt!
Ik ben hier dus best van onder de indruk, hij heeft van de winger eens een kuur mastic horse gehad en dat gaf toen ook al verschil. Maar er waren zoveel dingen dat ik dit soort was vergeten.

Anyway, mijn gevoel zei al steeds maag..
Hij heeft best veel aparte dingen die wijzen op de maagstreek..

Maar goed er word ook een KPU test gedaan volgende week, maar daarvoor mag hij een week geen toegevoegde mineralen krijgen, deze nu even nog 5 dagen wachten en dan kan ik z’n urine opvangen.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 09:23

Huh maar hebben ze bij de scopie dan geen lucht in de maag gepompt? Dan trekken de plooien eruit en dan kunnen ze een goed beeld krijgen van de situatie.

Als ze dat niet gedaan hebben en de plooien zaten er nog dan had je een knurft van een dierenarts te pakken.

MaritB

Berichten: 8626
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 12:50

Geen idee, de DA is heel ervaren dus ik denk dat ze dat wel gedaan hebben.

Maar goed, hij reageert dus erg goed op deze ‘kuur’.
Ik vraag me dus af of zo’n plekje wat geen score 1 is, toch wel zo’n klacht kan geven.