Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 14:06

Is er ook naar de darmen gekeken? Zeker ivm mestwater, kan daar ook een probleem zitten. Ging hier hand in hand met de maagzweren.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 16:57

Ja, is ook gedaan.

Mijn punt is vooral dat na dit specifieke kuurtje, er echt verbetering is. Daarnaast zijn er meer dingen veranderd. Hij staat nu op onverpakt hooi, meer apart van de rest waardoor hij meer rust kan hebben, onbeperkt toegang tot hooi etc..

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 20:20

Het hooi kan het ook zijn! Hier is het meteen platte mest met verpakt hooi. Ik voer daarom echt alleen onverpakt.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 20:47

Alleen hooi is het sowieso niet. Want ze hebben met de hele groep ook een periode op onverpakt gestaan en toen ging die niet lekker.
De grootste verandering is echt na deze 5 dagen :)

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 21:07

Hmmm vervelend. Een goede scopie zou maagzweren echt moeten uitsluiten.

Hier was er geen twijfel over mogelijk, plekjes waren heel duidelijk.

En als je de ingrediënten “los” een periode geeft? Alleen lijnzaad en daarna alleen baking powder? Om te kijken of het 1 van de 2 is, of allebei? Het blijft ingewikkeld :( sterkte ermee in ieder geval.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 21:13

Bij een goede scopie word er lucht in de maag geblazen zodat die plooien open gaan en je dus een gladde maag wand kunt bekijken..ook word het begin van de dunne darm bekeken...
Zou wel vreemd zijn als een arts dat niet zou doen want scopen is niet zomaar even iets ,simpels, voor een paard om te ondergaan!

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 21:34

Gekookt lijnzaad blijf ik geven, niet in deze dosering. Hij kreeg sowieso al lijnzaad, ook wel lijnzaadbrokje want zonder enige lijnzaad heeft hij spuitpoep.

Nou Ja, het komt dus niet perse vaker voor haha.
Ik rommel wel verder, ben voor nu even blij dat hij zich beter voelt :)

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 22:10

Als zijn mest zo slecht is zonder lijnzaad is er dan nog verder naar de darmen gekeken? En dan heb ik het niet over zweren maar andere dingen die daar kunnen spelen.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 08:45

Ze hebben bloedonderzoek gedaan voor evt infecties of wormen. Dit is allemaal in orde.
Er is gekeken voor zand, dit is er niet.
Er is geen echo gemaakt nog.

Hij krijgt nu pre en pro biotica en bonpard colon, dat laatste geeft stevige mest maar stopt het mestwater niet.

Verder onderzoek hebben ze niet gedaan.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:12

Zijn er foto’s gemaakt of is dit door middel van de mest test aangetoond dat er geen zand in zat? Toen mijn paard op de kliniek stond, had zijn buurman elke mest test glansrijk doorstaan en bleken er op foto’s 30kg ingekapseld te zitten.
Ik zou het bij jou echt meer richting de darmen zoeken en allicht een foto of echo laten maken. Zeker omdat zijn mest zonder olie sowieso echt slecht is.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:19

Er is idd een rontgen foto gemaakt :)

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 10:15

Wat ze bij mij nog hebben genoemd, is een periode proberen compleet graanprijs te voeren om (gluten) intolerantie uit te sluiten? Dus alleen hooi en vitamines. Hier werkte de pretnison dus verder niet meer geprobeerd.

Weet dat ze dat soort dingen bij Den Hoek ook meenemen. Wellicht ook eens benaderen (mocht het probleem blijven). Was hier ook Plan B.

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 10:08

Ik had gereageerd in een ander topic, maar doordat ik veel informatie uit dit topic heb gehaald hierbij het (vervolg)verhaal tot vandaag de dag:

Kort verhaal maar ik ben nu bezig met afbouwen van Gastrogard. Schijnbaar, en ondanks al eens een kuur van Gastrogard gegeven te hebben, bleken de maagzweren terug gekomen te zijn, en zo erg dat ze in fase 4 zat.

Nogmaals opgestart met Gastrogard. 5 weken volle spuit, toen elke week 100 kilo minder gespoten. Ik heb laten scopen, ondanks dat ik het verschrikkelijk vond dat het paard met pijn, in stress, zonder eten zat. Maar ik ben blij dat ik het heb laten doen.

Aangezien een paard moet eten heb ik op aanraden het volgende schema. Kleine notitie: ik probeer zo min mogelijk suikers te geven. Verder geen müslie en lucerne vanwege de scherpte in de maag.

O:
1,5 schep Zemelen
300 gram maïsmeel
Handje brokjes
1 schep water
60 ml maïsolie

A:
1,5 schep Zemelen
300 gram maïsmeel
Handje brokjes
1 schep water
60 ml maïsolie
1 schep NAF Magic poeder (tegen stress)
3 scheppen vitamine-e poeder van PharmaHorse

Bij afvoeren (dus rond 10- uur):
1,5 schep Zemelen
300 gram maïsmeel
Handje brokjes
1 schep water
60 ml maïsolie
En een wortel/appel/brood.
10/12 bachdruppeltjes :+ Tegen de stress, maar baat het niet..

Verder onbeperkt hooi op stal, en weidegang van een uur of half 8 tot 6/7 in de avond. In de wei staat goed gras.

Ik ben nu 8 maanden bezig met haar herstel, en nu langzaam bezig met oppakken. Paard is nu 3.5. Enorme stresskip, sensibel, bescheiden, onzeker (het wordt steeds beter) maar heel nieuwsgierig en nu ontzettend vrolijk :+:

Ik zal even de foto’s delen.

3 april (tijdens of net begonnen met behandeling 1, maar deze behandeling hielp achteraf onvoldoende)
Afbeelding

24 juli, na terugval en een dag voor behandeling 2, net terug uit de kliniek waar fase 4 maagzweren waren geconstateerd
Afbeelding
Afbeelding

2 augustus.. 1 week aan de medicijnen en bezig met het opbouwen van haar dieet. Ik ben niet in eens begonnen met voeren van maïsmeel en zemelen.
Afbeelding

6 september
Afbeelding

8 september *\o/*
Afbeelding
Afbeelding


We zijn nog bezig met afbouwen van Gastrogard en pakken het logeren langzaam op. Haar tanden zijn goed, mest is schoon, niets in het bloed, staat goed op de hoeven, krijgt kwalitatief goed voer.

Verder is mij verteld vanuit de kliniek dat een onderzoek heeft aangetoond dat maïsolie goed is voor maagzuur, daarnaast is maïsmeel goed voor extra vetjes.

Marsie2
Berichten: 151
Geregistreerd: 07-02-15

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:34

Wat goed om te zien! Ik lees ik jouw schema terug een handje brokjes, welke brok is dit?

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:42

Zo das 900 gram maïsmeel per dag, trekt ze dat? Zou ik persoonlijk afraden aan paarden, helemaal als ze maag of darmproblemen hebben. Ziet de mest er goed uit?

Maïsmeel bevat per 1000 gram ongeveer 800 gram koolhydraten. Je voert alleen met de mais al 700 gram (suikers en zetmeel) koolhydraten per dag. Een Pavo allsports brok bevat per kilo maar 300 gram koolhydraten (suikers en zetmeel).

Edit; of reken ik verkeerd?

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 14:02

Wow wat veel mais en zemelen. Dat zijn nou echt dingen die ik heel bewust niet zal voeren.

Wat goed helpt voor de maag is gekookt lijnzaad, echt dat snot, dat geeft een zacht laagje.

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 14:22

Ik heb veel verschillende verhalen gelezen (en gehoord) over wel of niet maïsmeel voeren aan paarden. Het was meer een wanhoopsdaad, toen bleek dat ze de terugval kreeg. Het paard had niets geen reserves meer en ze trok voor alles wat ik haar voorzette haar neus op. En ik heb heel wat geprobeerd :+

Zodoende ben ik eerst begonnen met zemelen en (lauw/warm water) gemengd met een beetje appelmoes zodat ze in ieder geval wat in haar maag had. Ik merkte op een gegeven moment dat ze graag at, dus geen appelmoes meer maar maïsmeel gaan bijvoeren om zo haar dikker te maken.

Voor zemelen ben ik niet bang. Zemelen zit niets in en het weegt niets.

Kliniek raadde ook aan om maïsolie te voeren want, quote: “1 studie heeft aangetoond dat het de maagzuurproductie zou remmen, bovendien is het calorierijk”.

We gaan richting de winter en ik ben zo ontzettend bang dat ze een terugval krijgt. :( Richting de kou ga ik het maïsmeel en zemelen afbouwen en over op lucerne en wortelen. Zolang ze maar eet, eet, eet. En het is al zo’n moeilijke eter.

Lijnzaad kreeg ze al, al voor de constatering van de maagzweren - maar en lijnzaad en maïsolie leek me iets te veel van het goede, zodoende nu alleen maïsolie (waar opnieuw wisselende verhalen over te lezen zijn).

Marsie2: ze krijgt gewoon basisvorm van sublie. Dit krijgt ze nu sinds in haar wat oppak met longeren (nu 3 keer gedaan).

Het gewicht van maïsmeel is een indicatie. Ik heb een kleine maatbeker wat normaal voor het koken wordt gebruikt en die geeft een max van 200 gr. meel aan, maar maïsmeel is grover en ik geef haar per keer een flinke maatbeker. Dus 200/300 gram per keer?

vierhoef
Berichten: 174
Geregistreerd: 08-08-20
Woonplaats: NL

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 19:20

heeft iemand hier ervaring met de gastro+ van havens?

mijn paard is een paar weken terug gescoopd en daar kwam een heel klein zweertje uit. nu is de kuur omeprezole klaar, paard voelt zich weer kiplekker en wilde ik in overleg met de da overstappen op ander voer. over de gastro+ van havens las ik veel positieve verhalen.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 13:27

In maïsmeel en olie zit behoorlijk wat omega 6 wat onstekingsbevoorderend werkt. Ik zou dat zelf ook niet snel voeren.
Wellicht kan je eens proberen of lijnzaadmeel wel gegeten wordt? Dit zet ooo echt mooi aan, zorgt voor een beschermde laag in de maag, bevat veel omega 3 wat ontstekingsremmend is en het voert ook nog eens wat zand af mocht ze dat binnen krijgen.

Eventueel kan je ook eens proberen om een 25ml rijstolie bij de lijnzaad toe te voegen, ik voer hier soms een fles van en dat zet ook echt mooi aan. Wel een korte periode, want ook weer meer omega 6 maar bij de lijnzaad kan dat wel.

Ten slotte doet mijn paard het nu echt heel goed op de producten van soulmate nutrition, de nieuwe supreme support en soms een kuurtje muscle forte of probiotica.

https://www.soulmate-nutrition.nl/produ ... e-support/

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 13:41

vierhoef schreef:
heeft iemand hier ervaring met de gastro+ van havens?

mijn paard is een paar weken terug gescoopd en daar kwam een heel klein zweertje uit. nu is de kuur omeprezole klaar, paard voelt zich weer kiplekker en wilde ik in overleg met de da overstappen op ander voer. over de gastro+ van havens las ik veel positieve verhalen.


Was hier een no-go / trigger voor maagpijn. Zitten hele mooie dingen in oa natrium bicarbonaat, calciumcarbonaat, magnesium en een extra probiotica. Maar ook heel veel zetmeel (suiker) en dat trok mijn paard niet.

Bietenpulp of nog beter fiberbeet, dat maakt hier echt een positief verschil.

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 15:40


vierhoef
Berichten: 174
Geregistreerd: 08-08-20
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 20:00

bedankt voor de antwoorden allemaal!! ik mag van een stalgenootje wat gastro+ van havens proberen om te kijken hoe hij er op reageert, zodra ik dat heb gedaan gaan we kijken wat het beste bij hem aansluit in overleg met de dierenarts :j

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 17:40

vierhoef schreef:
heeft iemand hier ervaring met de gastro+ van havens?

mijn paard is een paar weken terug gescoopd en daar kwam een heel klein zweertje uit. nu is de kuur omeprezole klaar, paard voelt zich weer kiplekker en wilde ik in overleg met de da overstappen op ander voer. over de gastro+ van havens las ik veel positieve verhalen.

Tijdje gevoerd, Maar op een gegeven moment kwamen de problemen weer terug zoals ze daarvoor ook waren. Vanwege het hoge zetmeel gehalte dus gestopt met dat te voeren.


Wat betreft mais klopt het dat paarden hiervan dikker worden. Zeker als ik de foto’s zo zie snap ik heel goed dat je dat bent gaan geven. Ik ken iemand die een mager paard het leven heeft gered door middel van mais, zij zagen het ook niet meer zitten en zagen geen enkele andere oplossing en mais heeft dat dier zijn leven gered, ik geloof dat ook niet dat het zo slecht kan zijn. Een feit is het wel dat je er een paard dikker mee kan krijgen.

Mijn luchtzuiger/maagzwerenmerrie een tijdje maislijnzaadbrok gegeven maar dat hielp volgens mij niet, haar uiteindelijk wel dikker gekregen en is nu rond en gezond :D

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 09:18

Ik ga me hier ook weer melden.

Paard is vorig jaar wat verdacht van een maagzweer, maar dat lijkt het niet geweest te zijn.

Vorig jaar september verhuisd naar een privéstal met super faciliteiten. Paard is van een mager terneergeslagen dier veranderd en een goed doorvoed en blij paard. Ze heeft nog weleens wat stress, bijvoorbeeld bij het binnen en buiten zetten en ze hecht heel veel waarde aan de structuur die er bij stal is. Dit is gelukkig heel erg veel verbetert in het afgelopen jaar, maar een binnenvetter zal het altijd blijven.
Een hele tijd heeft ze het echt goed gedaan maar sinds een paar weken wil ze onder het zadel niet fijn werken. Vooral de eerste paar keer wegdraven is echt een probleem en wil ze gaan staken.

Toevallig was afgelopen maandag Pavo op stal om het voer te bekijken. We hebben voordroog van eigen land en dat is van hele goede kwaliteit waardoor de overige voeding wel goed afgestemd moet worden om de paarden blij en gezond te houden.
Bij het langs de stallen lopen viel hem wat gedragen van mijn paard op, waarbij hij aangaf dat dit op een maagzweer zou kunnen lijken. Daarbij optellend dat ze stressgevoelig is en het gedrag onder het zadel heb ik contact opgenomen met mijn veearts.

Sinds gisteren staat ze voor een paar dagen op Ulcergold. Wanneer dit aanslaat gaan we het doorzetten.
Ik geef haar nu om 0730 op 'nuchtere' maag de spuit. Om 0830 krijgt ze dan haar brok waarna ze naar buiten gaat. De andere paarden krijgen om 0730 al brokken en voordroog, maar gelukkig is het paard totaal niet op het voer, dus ze staat gewoon te wachten in de morgen tot ze om 0830 haar brokken krijgt.

Wanneer de Ulcergold aanslaat krijgt ze er ook Sucralfaat bij als maagwandbeschermer.

Een dure aangelegenheid welke hopelijk aanslaat.

Mijn osteopaat (welke ook veearts is) geeft aan beter Gastri comp te voeren, vele malen goedkoper, maar werkt zoiets net zo goed of is het ter ondersteuning na de behandeling?

Tot 2 maanden geleden kreeg mijn paard Horsefood graanvrij en nu zijn we overgeschakeld op volledig pavo brokkken. Het nadeel aan de graanvrij is dat ze veel te mager blijft op de graanvrij.

Zou dit ook een reactie geven op de maag?

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 10:39

Ongeacht wat voor soort medicatie het beste is... Je bent dus gaan behandelen zonder te weten of er daadwerkelijk maagzweren in zitten? Hoe kun je dan de verbetering meten over een paar weken?

Voor hetzelfde geld is er een andere oorzaak voor het niet willen werken. Dan is Ulcergold geven een aantal weken toch een iets andere kostenpost dan bij wijze van spreken een portie pijnstilling..