Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 342 van de 461 [ 11515 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 339, 340, 341, 342, 343, 344, 345 ... 461  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Maagzweer, Ervaringen?

 
Profiel   

upendo schreef
Ongeacht wat voor soort medicatie het beste is... Je bent dus gaan behandelen zonder te weten of er daadwerkelijk maagzweren in zitten? Hoe kun je dan de verbetering meten over een paar weken?

Voor hetzelfde geld is er een andere oorzaak voor het niet willen werken. Dan is Ulcergold geven een aantal weken toch een iets andere kostenpost dan bij wijze van spreken een portie pijnstilling..


Omdat mijn veearts een scopie maken meer belastend vindt dan een aantal dagen Ulcergold proberen. Hij zegt dat er met een aantal dagen echt verbetering moet zijn. Is dat niet zo dan gaan we verder onderzoeken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 10:44 



 
Profiel   

Maar je hebt dus geen enkele indicatie van of en hoe ernstig aanwezig er maagzweren zijn. Hoe kun je dan een behandelplan opstellen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 10:46 



 
Profiel   

upendo schreef
Maar je hebt dus geen enkele indicatie van of en hoe ernstig aanwezig er maagzweren zijn. Hoe kun je dan een behandelplan opstellen?


Klopt. Beide veeartsen waar ik mee gesproken heb. Mijn vaste veearts en een topsportveearts geven beide dezelfde behandeling aan en hebben hiermee veel ervaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 10:56 



 
Profiel   

Lijkt mij een beetje natte vinger werk. :)

Als ze niet schoon is, je stopt met de behandeling omdat je geen klachten meer ervaart en je geeft geen medicatie meer ben je binnen no time weer terug bij af..

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 10:59 



 
Profiel   

Tsjah.. weet je. Volgens de scopie zou mijn pony geen score 1 hebben. Toch wijst bijna alles toch op die maag…
Bij hem ben ik ook op zoveel vlakken aan het zoeken, zo had ik hem op ijzers gezet omdat jij gevoelig loopt.. maar als hij geen last van z’n maag heeft, is dit probleem er bijna niet.. terwijl met pijnlijke buik en maag hij zelfs niet goed loopt met z’n ijzers.

Hooi is een betere optie voor z’n darmen, maar alleen hooi is niet de oplossing. Het is dan zo moeilijk. Op basis van de scopie word er regulier niet behandeld.. maar hij heeft wel pijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 11:13 



 

Scopen is handig. Maar kan juist zweren veroorzaken en een hele hoop stress. Meten is weten, maar in goed overleg met je dierenarts een week Ulcergold geven lijkt me ook niet heel verkeerd. Heb je na een week 0 resultaat dan weet je dat het vermoedelijk (!) geen zweren zijn - het sluit het alleen niet helemaal uit.

Ik zou zelf ulcergold geven in combinatie met Ekygard, dat is het supplement dat bij die van mij wel goed werkt. En toch echt naar de basis van het “ maagzweren behandelen”. Dus stoppen met voordroog en hooi voeren + geen granen meer voeren. Hoe goed het voordroog ook is, het staat wel bekend als trigger voor maagpaarden.
Welke gedragingen viel Pavo op? Je gaf tot 2 maanden terug graan vrij, is daarna dit gedrag weer begonnen? Als ik hoor enkele weken denk ik het wel? Het kan zeker een trigger zijn.

Je zou kunnen kijken om eventueel een slobber etc nog bij te voeren. Zonder granen en melasse

Het is sowieso een oliebol situatie altijd, en er zijn 1001 symptomen voor maagzweren. Succes :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 11:21 



 
Profiel   

Wat vervelend Marit.

Jorien, zoals jij het zegt, vind mijn veearts het ook.
Hooi voeren, ik weet niet wat de staleigenaar daarvan vindt. Ze hebben voordroog van eigen land met veel kwaliteit. Als ze hooi moeten kopen is dat natuurlijk een flinke kostenpost.
Kan wel vragen of ze het wil halen en dat ik dan voor de nacht een zak op kan hangen zodat ze dat dan kan eten.

Net veearts weer aan de telefoon gehad. Hij zegt ook weer, er is geen enkel paard die hetzelfde reageert op voer.
Het terug veranderen van brok naar graanvrij is een optie zei hij.

Zelf had hij ook goede ervaringen met een paard volledig op hooi en daarbij pure granen. Niet geplet of bewerkt en daarbij een supplement vita E/selenium.

Wat een gezoek/gezeik haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 12:10 



 
Profiel   

PSvanLot schreef
Ik ga me hier ook weer melden.

Paard is vorig jaar wat verdacht van een maagzweer, maar dat lijkt het niet geweest te zijn.

Vorig jaar september verhuisd naar een privéstal met super faciliteiten. Paard is van een mager terneergeslagen dier veranderd en een goed doorvoed en blij paard. Ze heeft nog weleens wat stress, bijvoorbeeld bij het binnen en buiten zetten en ze hecht heel veel waarde aan de structuur die er bij stal is. Dit is gelukkig heel erg veel verbetert in het afgelopen jaar, maar een binnenvetter zal het altijd blijven.
Een hele tijd heeft ze het echt goed gedaan maar sinds een paar weken wil ze onder het zadel niet fijn werken. Vooral de eerste paar keer wegdraven is echt een probleem en wil ze gaan staken.

Toevallig was afgelopen maandag Pavo op stal om het voer te bekijken. We hebben voordroog van eigen land en dat is van hele goede kwaliteit waardoor de overige voeding wel goed afgestemd moet worden om de paarden blij en gezond te houden.
Bij het langs de stallen lopen viel hem wat gedragen van mijn paard op, waarbij hij aangaf dat dit op een maagzweer zou kunnen lijken. Daarbij optellend dat ze stressgevoelig is en het gedrag onder het zadel heb ik contact opgenomen met mijn veearts.

Sinds gisteren staat ze voor een paar dagen op Ulcergold. Wanneer dit aanslaat gaan we het doorzetten.
Ik geef haar nu om 0730 op 'nuchtere' maag de spuit. Om 0830 krijgt ze dan haar brok waarna ze naar buiten gaat. De andere paarden krijgen om 0730 al brokken en voordroog, maar gelukkig is het paard totaal niet op het voer, dus ze staat gewoon te wachten in de morgen tot ze om 0830 haar brokken krijgt.

Wanneer de Ulcergold aanslaat krijgt ze er ook Sucralfaat bij als maagwandbeschermer.

Een dure aangelegenheid welke hopelijk aanslaat.

Mijn osteopaat (welke ook veearts is) geeft aan beter Gastri comp te voeren, vele malen goedkoper, maar werkt zoiets net zo goed of is het ter ondersteuning na de behandeling?

Tot 2 maanden geleden kreeg mijn paard Horsefood graanvrij en nu zijn we overgeschakeld op volledig pavo brokkken. Het nadeel aan de graanvrij is dat ze veel te mager blijft op de graanvrij.

Zou dit ook een reactie geven op de maag?


Ik zou de brokken mixen met een
ruwvoer vervanger zoiets als Hartog Grasmix.
Het is beter voor de maag om eerst ruwvoer te eten ipv brokken op de nuchtere maag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 12:32 



 
Profiel   

Grasmix word toch juist afgeraden voor paarden met maagzweer..? Net als luzerne..

Ik koop op mijn plek zelf het hooi in, naast stalgeld dus ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 12:41 



 
Profiel   

Eigenlijk wordt er na een maagzweer dus hooi aangeraden om te geven.

Ik geef sinds vier weken ook hooi naast onderhouds dosis mastic horse.

Krijgt geen krachtvoer/ granen.

Hartog digest en pavo vital.

Alle symptomen zijn nu weg.

Maar haar diarree is nog wel aanwezig, af en aan. (Ze is wel heel stress gevoelig. Bij wisseling van het vee van de buren, vind ze er al wat van.)
Staan wel hele dagen op (redelijk kort) gras en draagt sinds een paar dagen een graasmasker, omdat ze ook aardig vol begint te raken.

Stress probeer ik straks te verlagen met canabidol.
Iemand daar ervaring mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 12:49 



 
Profiel   

MaritB schreef
Grasmix word toch juist afgeraden voor paarden met maagzweer..? Net als luzerne..

Ik koop op mijn plek zelf het hooi in, naast stalgeld dus ;)


Mag ik zo brutaal zijn wat je daar dan nog per maand aan kwijt bent?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 13:10 



 
Profiel   

MaritB schreef
Grasmix word toch juist afgeraden voor paarden met maagzweer..? Net als luzerne..


Bij de kliniek op Utrecht zeiden ze dat ze dit verhaal wel kenden maar hier zelf niet zo in geloofden. In kan het me ook niet zo erg voorstellen, dan zou een beetje stengelig hooi ook problemen geven? Plus dat voermixen speciaal voor paarden met gevoelige maag etc vaak ook luzerne bevatten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 13:54 



 
Profiel   

Ligt er aan of je grote opslag hebt of niet enzo maar ik kan zo’n 10 baaltjes kwijt, ik heb een Welsh mountain en hij doet ongeveer 2 weken met 10 baaltjes. Ik betaal tussen de 3,75 en 5 euro per baaltje. Ik voer onbeperkt.

Ik merk overigens wel verschil tussen grof stengelig en fijner hooi.

Het gaat er daarnaast ook om, dat het net te klein is, grasmix, om goed te kunnen kauwen en te groot om goed te verteren.

Anyway, het is ook maar net wie je er over spreekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 14:40 



 
Profiel   

Ik koop ook zelf mijn hooibaaltjes in naast het stalgeld, ik betaal €8 per baaltje (25 kilo) en voer er +/-3 per week. Ze staan nu nog de hele dag op de wei, maar dat zal ook niet lang meer duren. Tijdens de paddock periode zullen het wel meer baaltjes worden. Ik probeer ook onbeperkt hooi aan te bieden via hooinetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 16:06 



 

PSvanLot schreef
Wat vervelend Marit.

Jorien, zoals jij het zegt, vind mijn veearts het ook.
Hooi voeren, ik weet niet wat de staleigenaar daarvan vindt. Ze hebben voordroog van eigen land met veel kwaliteit. Als ze hooi moeten kopen is dat natuurlijk een flinke kostenpost.
Kan wel vragen of ze het wil halen en dat ik dan voor de nacht een zak op kan hangen zodat ze dat dan kan eten.

Net veearts weer aan de telefoon gehad. Hij zegt ook weer, er is geen enkel paard die hetzelfde reageert op voer.
Het terug veranderen van brok naar graanvrij is een optie zei hij.

Zelf had hij ook goede ervaringen met een paard volledig op hooi en daarbij pure granen. Niet geplet of bewerkt en daarbij een supplement vita E/selenium.

Wat een gezoek/gezeik haha


Haha ja, het is ook echt lastig. Ik zou in jou situatie persoonlijk direct terug gaan naar je oude voer. Als je de tijd bekijkt dat ze nu is gaan staken en wanneer je bent geswitcht van voer, vind ik dat” te toevallig” dicht bij elkaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 16:45 



 
Profiel   

Ik heb na terugkeer van de klachten bij mijn paard er een holistische dierenarts bij gehad.

Die vertelde me dat m'n merrie hormonaal niet stabiel is. Dit kan ervoor zorgen dat de alvleesklier het maagzuur niet goed kan stabiliseren en zorgt ook voor een trage schildklier. (wetenschappelijk zijn wel aanwijzingen te vinden voor dit verband, hoewel het nooit direct is aangetoond)
Hoewel de maagzweren nog niet genezen zijn zit ze na behandeling wel veel beter in haar vel.

Ik hoor overigens vanuit een vriendin dat ze ook met behulp van die holistische dierenarts de dunne mest bij haar paard heeft kunnen oplossen.

Zullen zeker geen wondermiddelen zijn, maar kan me voorstellen dat het hele systeem verstoort raakt door maagzweren (en eventuele behandeling), dan kan een zetje in de juiste richting wellicht helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 18:51 



 
Profiel   

Een vraagje: zou hoesten gerelateerd kunnen zijn aan maagzweren?
Ter informatie: Ze doet dit voornamelijk tijdens het rijden (incl. constant extreem strekken van de hals), niet tijdens longeren en af en toe in de wei. Overigens deed ze dit niet toen ze vastgestelde maagzweren had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-21 13:05 



 
Profiel   

henshem schreef
Amy223 schreef
Nou, als iemand dan een vervanger weet voor sucralfaat, zou ik dat graag willen weten :)
Heb het namelijk niet in het topic kunnen vinden of ergens anders.
Ik kan überhaupt heel weinig vinden over het gebruik van sucralfaat. En daarom hoop ik mee te mogen lezen en vragen in dit topic, maar het komt nu een beetje op mij over alsof ik er niks voor over heb financieel? :?


Zo bedoel ik het niet. Sorry als het zo overkomt. Maar feit is dat het een dure kwestie is.

Voor sucralfaat is er een alternatief via Abler maar dat is in Nederland niet toegestaan net als de andere medicijnen van Abler met het risico dat de douane je pakje onderschept.

Voor omeprazol wordt er door steeds meer mensen daarom toch ook uitgeweken naar humane omeprazol, zoals Nexium, dat is gewoon bij de drogist te koop.


Heb je een indicatie hoe Nexium te geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 10:12 



 
Profiel   

Even terugzoeken in dit topic op nexium. Verschillende hebben uitgelegd hoe ze het hebben gebruikt, waaronder ik.
Merrie is echt van haar klachten af gekomen en gaat nog steeds erg goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 12:30 



 
Profiel   

Ik heb Nexium gegeven (2 smorgens 2 avonds) tijdens behandeling van de holistische dierenarts. Maag lijkt beter, maar geen idee of enkel de Nexium daarmee geholpen heeft ;)

Meningen zijn verdeeld over de hoeveelheden. Volgens een studie is 40 mg per dag al effectief, andere studies gebruiken 10x zoveel. In dit topic hoor ik bij een paar tabletten Nexium per dag zowel positieve als negatieve resultaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 12:34 



 
Profiel   

marijkiiii schreef
Ik heb Nexium gegeven (2 smorgens 2 avonds) tijdens behandeling van de holistische dierenarts. Maag lijkt beter, maar geen idee of enkel de Nexium daarmee geholpen heeft ;)

Meningen zijn verdeeld over de hoeveelheden. Volgens een studie is 40 mg per dag al effectief, andere studies gebruiken 10x zoveel. In dit topic hoor ik bij een paar tabletten Nexium per dag zowel positieve als negatieve resultaten.


Welke holistische arts heeft jullie geholpen? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 13:20 



 
Profiel   

Ik heb Rob Zomer erbij gehad!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 14:03 



 
Profiel   

Dank! Heeft hij je paard doorgemeten toen? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 14:46 



 
Profiel   

NikkiDeKerf schreef
MaritB schreef
Grasmix word toch juist afgeraden voor paarden met maagzweer..? Net als luzerne..


Bij de kliniek op Utrecht zeiden ze dat ze dit verhaal wel kenden maar hier zelf niet zo in geloofden. In kan het me ook niet zo erg voorstellen, dan zou een beetje stengelig hooi ook problemen geven? Plus dat voermixen speciaal voor paarden met gevoelige maag etc vaak ook luzerne bevatten.


De dierenarts die voor mijn paard voeradvies heeft berekend, adviseerde Lucerne Digest en Pavo Ease&Excell. Hij krijgt +- 5 scheppen Lucerne per dag en 2 scheppen Pavo (en vitaminen supplement). Sowieso krijgt hij altijd eerst hooi.
Maagzweren zijn met scopie vastgesteld en hij had ook echt klachten. Ze zij verder nog dat het verstandig is om dit voer te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-21 15:02 



 
Profiel   

Angelo_J schreef
Een vraagje: zou hoesten gerelateerd kunnen zijn aan maagzweren?
Ter informatie: Ze doet dit voornamelijk tijdens het rijden (incl. constant extreem strekken van de hals), niet tijdens longeren en af en toe in de wei. Overigens deed ze dit niet toen ze vastgestelde maagzweren had.

Hoi, lees sindskort mee, mijn paard heeft waarschijnlijk ook last van maagzweren.
Wat jij beschrijft deed zij ook tijdens het rijden !
Ik rijd nu even niet meer gezien ze duidelijk aangaf zich niet goed te voelen, happen met aansingelen, niet willen lopen etc.
Zij heeft nu van de dierenarts probiotica en een kuur( totaal 15 dagen )omeprazol.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 19:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 342 van de 461 [ 11515 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 339, 340, 341, 342, 343, 344, 345 ... 461  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen