Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 07:39

henshem schreef:
DenieesB schreef:
Overigens als aanvulling mijn geplande voerschema:

Zomer:
07.00 ruim ruwvoer + 500g gram Pavo Condition (stalvoer)
08.00 wei
12.00 stal
17.00 ruim ruwvoer + 500g gram Pavo Condition (stalvoer)
19.00 200g Vitalbix Daily Complete, hele schep droge Seniores Priores, 200g sojaschroot
22.00 ruim ruwvoer

Winter:
07.00 ruim ruwvoer + 500g gram Pavo Condition (stalvoer)
12.00 ruim ruwvoer
17.00 ruim ruwvoer + 500g gram Pavo Condition (stalvoer)
19.00 200g Vitalbix Daily Complete, +- hele schep droge Seniores Priores (afhankelijk van behoefte evt meer), 300g tot volle voerschep sojaschroot, 200-600g lijnzaad
22.00 ruim ruwvoer


Krijgt je paard in de zomer om 12 uur geen ruwvoer?


Hoe dit precies zit weet ik niet, of zij nog wat in de stal doen, of dat ze het nog niet op hebben van de ochtend, maar ze heeft altijd nog een pluk hooi in der stal als ze naar binnen gaat.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 07:43

Je paard staat dus amper buiten? 4 uurtjes in de zomer en verder niet? Dat is een recept voor zweren...

DenieesB

Berichten: 479
Geregistreerd: 11-05-16

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 07:58

Ze stond tot vorig jaar altijd dag en nacht, maar op die stal heeft ze dus zweren gekregen. Nu een stal gevonden die alles tip top op orde hebben en mijn paard perfect verzorgen.

Voor nu staat zij 4 uur op de wei, maar ze krijgt meer dan voldoende ruwvoer en een vitaminebrok om alles goed te houden.

Die 4 uurtjes is in de service. Overigens zetten wij zelf de paarden als het mogelijk is vanaf ongeveer 13.30 nog op de wei tot 16.00 of 17.00 uur. Dit moeten wij onderling regelen met zijn 5en, dus kan per dag afwijken en soms dus helemaal niet.

Overigens heb ik niet gezegd dat mijn paard verder niet buiten komt. Ik heb het over het voerschema en daar tel ik gras bij op.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 08:01

Het is opzich wel relevant wat je paard buiten krijgt natuurlijk. Als er amper gras is dan zal je ruwvoer op de wei bij moeten geven.

Wanneer je paard om 12 uur naar binnen gaat en nog een pluk hooi heeft die nou om half 1 ofzo op is staat ze dus 4,5 uur zonder ruwvoer? Zo staat het althans in je schema. Dat is behoorlijk lang.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 08:19

DenieesB schreef:
Phonix schreef:
Wat goed nieuws! Mag ik vragen hoe lang die van jouw op medicijnen heb gestaan? Klinkt als hetzelfde als mijn merrie.

Wij gaan morgen voor de scopie :)


Heyhey,

Mijne had de eerste 16 dagen (2 flessen) 3x daags 20 ml Sucralfaat, 3 weken hele tube Ulcergold en 3 weken halve tube Ulcergold.

Toen een nieuwe scope. Na de scope waaruit nu blijkt dat zij schoon is, afbouwen met 8 dagen 1/4e spuit Ulcergold.

Hoe is het gegaan met je paard??


Mijne is ook bijna schoon behalve een paar kleine onderin. Ik ben zo onzettend blij aangezien het vorige maand bloedend aan toe was. *\o/*

Marsie2
Berichten: 151
Geregistreerd: 07-02-15

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 17:15


Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 17:49

Pepperrr schreef:
Ik ga dit topic ook eens volgen en doorlezen (wanneer ik de tijd heb).
Onze 10 jarige Friese merrie heeft nu voor de zoveelste keer een maagzweer. Paard laat geen pijn merken, dat is het lastige. Staat nu al weken op onbeperkt ruwvoer (kuil en hooi), kan 24/7 de wei op, krijgt 2x per dag een halve kilo Pavo care4life en 1/4e kilo pavo light condition. Is geen grammetje aangekomen en blijft maar invallen. Dit heeft ze echt vaker per jaar, nu al zoveelste keer de DA laten komen. En die zegt steeds maagzweren. Hier wordt ze iig nu weer voor behandeld (weet zo uit mijn hoofd even niet precies met wat).

Paard is geen luchtzuiger oid.

Alle tips zijn welkom!



Vergeten te melden. Paard is inmiddels gescoped, inderdaad maagzweren. Aantal weken omeprazole spuiten gehad en nu gastrovet ter ondersteuning. Ze is gelukkig qua gewicht een stuk aangekomen en voelt zich een stuk beter!

Volgende week osteopaat erbij voor haar rug (stijve hark als ze niet gereden wordt...), en dan weer langzaam het werk op gaan pakken.
Hopelijk blijven de zweren nu weg.

Dank voor alle tips!

Raineri
Berichten: 6233
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 18:34

Marsie2 schreef:
Kennen jullie dit al?
https://www.theequineedge.nl/products/gastroplus

Is in Californië een onderzoek mee gedaan en er zijn paarden bij die er helemaal van genezen zijn.
Was wel benieuwd of er hier meer ervaringen mee zijn?


Interessant! Heb can een kennis uit Frankrijk ook wel eens vernomen dat zij haar paarden een bepaalde kruiden voerde en dat dat ook hielp tegen maagzweren. Weet de naam even niet. Maar het is aannemelijk dat er meer middelen zijn die werken. Vraag me af hoe mensen voor de moderne geneeskunde van maagzweren afkwamen.

nikia
Berichten: 466
Geregistreerd: 05-10-06
Woonplaats: Echt

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:31

heeft hier wellicht ook iemand ervaring met het voermanagement voor een pony met regelmatig terugkerende maagzweren en sinds een week hoefbevangen?
Ze stond overdag op de wei met 's nachts paddock met inloopstal met hooi. Nu mag ik haar van de dierenarts niet meer op de wei en nog maar 3 kilo hooi in slowfeeder geven. Dat vind ik voor een pony van 1.40 met een maagprobleem er weinig. 3 kilo ruwvoer op 24 uur.
Ik weet me momenteel even geen raad. Ze heeft aanleg om snel dik te worden, maar ook snel maagzweren en diarree. De diarree is er vanaf afgelopen zaterdag na bijna 2 jaar ook weer.
Heeft iemand een tip?

xxx88
Berichten: 328
Geregistreerd: 16-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:28

nikia schreef:
heeft hier wellicht ook iemand ervaring met het voermanagement voor een pony met regelmatig terugkerende maagzweren en sinds een week hoefbevangen?
Ze stond overdag op de wei met 's nachts paddock met inloopstal met hooi. Nu mag ik haar van de dierenarts niet meer op de wei en nog maar 3 kilo hooi in slowfeeder geven. Dat vind ik voor een pony van 1.40 met een maagprobleem er weinig. 3 kilo ruwvoer op 24 uur.
Ik weet me momenteel even geen raad. Ze heeft aanleg om snel dik te worden, maar ook snel maagzweren en diarree. De diarree is er vanaf afgelopen zaterdag na bijna 2 jaar ook weer.
Heeft iemand een tip?

Het (oude en droog) hooi mengen met stro?
Voor de diarree denk ik aan zemelen (wel wat nat maken als je enkel dat geeft, ik geef het door de bietenpulp).

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:30

Gedorst hooi misschien?

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:34

Hoi allemaal, een stalgenootje heeft na het overlijden van haar merrie 18 spuiten Omeprazole over - ik hoor nog of het om Ulcer Gold gaat of Gastro Guard. Mocht iemand hier interesse hebben om deze over te nemen hoor ik het graag!

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:45

nikia schreef:
heeft hier wellicht ook iemand ervaring met het voermanagement voor een pony met regelmatig terugkerende maagzweren en sinds een week hoefbevangen?
Ze stond overdag op de wei met 's nachts paddock met inloopstal met hooi. Nu mag ik haar van de dierenarts niet meer op de wei en nog maar 3 kilo hooi in slowfeeder geven. Dat vind ik voor een pony van 1.40 met een maagprobleem er weinig. 3 kilo ruwvoer op 24 uur.
Ik weet me momenteel even geen raad. Ze heeft aanleg om snel dik te worden, maar ook snel maagzweren en diarree. De diarree is er vanaf afgelopen zaterdag na bijna 2 jaar ook weer.
Heeft iemand een tip?

Helaas heb ik er ervaring mee.
Hier kan je bij de voer handel haylage kopen zijn kleine baaltjes in plastic heel strak geperst Timothy hooi. Suiker gehalte is lager al 5% hier eten ze het graag.
En ze hebben ook duits hooi met een vergelijkbaar suiker gehalte.
Ik zou kijken of ze zo iets hebben bij jou in de buurt en zou dan toch minimaal 1 tot 1.5 kg ruwvoer per 100 kg nemen. En zodra ze kan weer meer bewegen die vanmij is overigens niet te dik. Maar wel bevangen en tegelijk maagzweren.
Maar 3 kg is echt te weinig.

Raineri
Berichten: 6233
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:21

Ik voer momenteel hartog digest. Ik heb een voedingsconsult aangevraagd bij vitalbix en zij raden aan dit en agrobs grasbrok like for like te vervangen met vitalbix fibre mix. Nu is het altijd een beetje “wij van wc eend adviseren wc eend”. Is dit een waardig alternatief? Ben op zich tevreden met hartog. Enkel soms echt hele harde en scherpe stukjes takjes ertussen..

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:30

Ik ben al een hele tijd super blij met de fibre mix van VB. Super zacht en wordt goed gegeten.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:51

Als je bij Vitalbix een advies aanvraagt is het niet gek dat ze Vitalbix adviseren natuurlijk. Als je onafhankelijk advies wilt had je dat beter ergens anders kunnen doen ;-)
Hier overigens vrij lang Vitalbix gevoerd. Ik zag mooie resultaten maar paard was er niet bijzonder dol op. Heb de luzerne van hun wel vervangen door hartog digest omdat die zachter was. Nieuwe paard laat Vitalbix resoluut staan. Zowel brok als mash....

Raineri
Berichten: 6233
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:06

Charmaine schreef:
Als je bij Vitalbix een advies aanvraagt is het niet gek dat ze Vitalbix adviseren natuurlijk. Als je onafhankelijk advies wilt had je dat beter ergens anders kunnen doen ;-)
Hier overigens vrij lang Vitalbix gevoerd. Ik zag mooie resultaten maar paard was er niet bijzonder dol op. Heb de luzerne van hun wel vervangen door hartog digest omdat die zachter was. Nieuwe paard laat Vitalbix resoluut staan. Zowel brok als mash....



Nee hehe dat snap ik dat ze vitalbix adviseren, dat was mijn vraag ook niet. Enkel of het een waardige vervanger is, gezien zij daar niet objectief over zullen zijn :P

Overigens, de fibre mix is geen luzerne? Ben er achter gekomen dat stalgenoot fiber mix van vb voert. Ruikt lekker en super zacht! Apart dacht je hartog zachter vond. zal wel een paar slechte zakken hebben gehad maar zaten echt goed scherpe takken in. controleer nu elke portie die ik voer grondig. Krijg de proefverpakking binnenkort van VB. To be continued :Y)

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:48

Mag ik lijnzaadolie geven aan mijn maagzweer paard? Wilde de dierenarts bellen vanocthend maar ben het vergeten…

Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:54

Danique_G schreef:
Charmaine schreef:
Als je bij Vitalbix een advies aanvraagt is het niet gek dat ze Vitalbix adviseren natuurlijk. Als je onafhankelijk advies wilt had je dat beter ergens anders kunnen doen ;-)
Hier overigens vrij lang Vitalbix gevoerd. Ik zag mooie resultaten maar paard was er niet bijzonder dol op. Heb de luzerne van hun wel vervangen door hartog digest omdat die zachter was. Nieuwe paard laat Vitalbix resoluut staan. Zowel brok als mash....



Nee hehe dat snap ik dat ze vitalbix adviseren, dat was mijn vraag ook niet. Enkel of het een waardige vervanger is, gezien zij daar niet objectief over zullen zijn :P

Overigens, de fibre mix is geen luzerne? Ben er achter gekomen dat stalgenoot fiber mix van vb voert. Ruikt lekker en super zacht! Apart dacht je hartog zachter vond. zal wel een paar slechte zakken hebben gehad maar zaten echt goed scherpe takken in. controleer nu elke portie die ik voer grondig. Krijg de proefverpakking binnenkort van VB. To be continued :Y)


Fibre mix is inderdaad geen luzerne, dat vind ik wel netjes van vitalbix, die daily complete en dan tegenhanger zonder luzerne de timothee, en dan heb je de luzerne en als tegenhanger zonder de fibre mix. Fibremix is echt heel zacht inderdaad, die is nog zachter dan de digest

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 18:13

Phonix schreef:
Mag ik lijnzaadolie geven aan mijn maagzweer paard? Wilde de dierenarts bellen vanocthend maar ben het vergeten…


Zou niet weten waarom niet. Hier krijgt hij standaard (lijnzaad) olie. Al is er ooit een onderzoek geweest dat maïsolie iets beter voor de maag zou zijn? Dat heb ik ook een tijdje gegeven maar merk geen verschil met nu de lijnzaadolie.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 18:35

Danique_G schreef:
Ik voer momenteel hartog digest. Ik heb een voedingsconsult aangevraagd bij vitalbix en zij raden aan dit en agrobs grasbrok like for like te vervangen met vitalbix fibre mix. Nu is het altijd een beetje “wij van wc eend adviseren wc eend”. Is dit een waardig alternatief? Ben op zich tevreden met hartog. Enkel soms echt hele harde en scherpe stukjes takjes ertussen..



Ja dat is echt heel erg zacht. En word hier goed gegeten

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 18:59

Wie heeft er én groene os maagcompositum én gastrocomplex vitalstyle geprobeerd?

Welke haalde beste resultaten?

Mijn jaarling heeft een slechte start gehad bij mij (stevige langdurige bronchitis) en zuigt lucht door op zijn tong te zuigen.

Voor mij geen probleem, staat 24/7 buiten met onbeperkt hooi/weidegang (en vitalbix B&G met Equifyt green balance geweekt) en ja, mijn hart bloed er telkens toch een beetje van, maar ik kan alleen maar zorgen dat hij het zo weinig mogelijk doet :)

Hij heeft al een omeprazol-kuur gehad zonder effect.
Dus vermoedelijk niet maagzweer-gerelateerd.

Ik wil hem wel preventief beschermen tegen eventuele zweren.

Tips zeer welkom :)

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 20:21

Gulpje schreef:
Hoi allemaal, een stalgenootje heeft na het overlijden van haar merrie 18 spuiten Omeprazole over - ik hoor nog of het om Ulcer Gold gaat of Gastro Guard. Mocht iemand hier interesse hebben om deze over te nemen hoor ik het graag!
Pb gestuurd.

MRIIIS

Berichten: 5362
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:43

Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met een terugval? Die van mij ging goed, maar laat inmiddels weer alle symptomen zien.. :( morgen even de da bellen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:58

Ja hebben wij ook gehad, toen in overleg weer een periode op de medicatie.
Bij die van ons is de verwachting dat de terugvallen kunnen blijven komen door de bouw van zijn maag en voer dat er te lang in blijft hangen.