Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MRIIIS

Berichten: 5362
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:10

Ah oké. Ja ik denk ook weer op de medicatie zetten, doe liever geen 3e scopie. Ik denk dat ik haar dan toch weer op onbeperkt hooi zet, ze is te dik dus was een beetje ah minderen, maar denk toch te lang zonder hooi gestaan. Zo lastig! Hoe heb je dat nu 'opgelost'?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 13:09

We hebben weer een periode de omeprazole spuiten gegeven en weer afgebouwd, onbeperkt zacht hooi inderdaad (en inderdaad heel lastig met te dik worden…).
We geven nu elke ochtend mastic horse door het voer, ochtend en avond psyllium en lijnzaad en voor het werk altijd een handje geweekte bietenpulp evt met natriumbicarbonaat als we denken dat hij weer wat meer last heeft, dat maakt wel echt verschil.

Phonix
Berichten: 1094
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 16:17

MRIIIS schreef:
Ah oké. Ja ik denk ook weer op de medicatie zetten, doe liever geen 3e scopie. Ik denk dat ik haar dan toch weer op onbeperkt hooi zet, ze is te dik dus was een beetje ah minderen, maar denk toch te lang zonder hooi gestaan. Zo lastig! Hoe heb je dat nu 'opgelost'?


Kan je niet een hooinet gebruiken met fijne mazen? Dat werkt voor die van mij.

Wij zijn nu aan het afbouwen met de medicijnen. Ik vindt het rete spannend

MRIIIS

Berichten: 5362
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 22:17

Oke, fijn dat het goedgaat.

Ja ik ga even bedenken hoe ik dat ga doen idd, ze krijgt al hooi uit netten en staat een paar uurtjes op het land. Morgenochtend eerst maar even de da bellen. Pff zo vervelend weer!

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 11:00

Ik heb even een vraag. Mijn paard is half november met koliek verschijnselen opgenomen op Utrecht. Daar bleek het na een endoscopie te gaan om een voerbal in zijn maag en hij bleek na de controle endoscopie om te kijken of de maag leeg was na een behandeling met cola flinke maagzweren te hebben. Of hij dat al had of dat het kwam door de stress en 4 dagen niet eten weten we niet, maar we hebben het vermoeden dat ze in elk geval in mindere mate wel aanwezig zijn geweest. Helemaal omdat hij nu veel fijner loopt onder het zadel.
Hij heeft 4 weken een omeprazol kuur gehad en daarna een controle endoscopie en toen waren de maagzweren weg de maag leegde toen nog niet goed. Door onze eigen veearts is na de omeprazolkuur wel geadviseerd om Gastrovet te gaan geven. Dit geven we nu nog steeds.

Nu zat ik alleen te denken aangezien hij nu elke dag 5 uur op de wei staat daarna gaan ze op de paddock met ruwvoer en savonds op stal heeft hij ook onbeperkt fijn hooi, is die gastrovet nog wel nodig?
Ze zeggen toch dat de maag ook tot rust komt van Gras? Bij ons op stal hebben we heel veel lang uitgegroeid gras dus hij zal niet op een kale wei komen te staan.

Wat zouden jullie doen? Ik kan natuurlijk overleggen met de veearts maar overleg ook even graag met jullie aangezien er hier helaas experts zitten.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 08:52

Destiny22 schreef:
Ik heb even een vraag. Mijn paard is half november met koliek verschijnselen opgenomen op Utrecht. Daar bleek het na een endoscopie te gaan om een voerbal in zijn maag en hij bleek na de controle endoscopie om te kijken of de maag leeg was na een behandeling met cola flinke maagzweren te hebben. Of hij dat al had of dat het kwam door de stress en 4 dagen niet eten weten we niet, maar we hebben het vermoeden dat ze in elk geval in mindere mate wel aanwezig zijn geweest. Helemaal omdat hij nu veel fijner loopt onder het zadel.
Hij heeft 4 weken een omeprazol kuur gehad en daarna een controle endoscopie en toen waren de maagzweren weg de maag leegde toen nog niet goed. Door onze eigen veearts is na de omeprazolkuur wel geadviseerd om Gastrovet te gaan geven. Dit geven we nu nog steeds.

Nu zat ik alleen te denken aangezien hij nu elke dag 5 uur op de wei staat daarna gaan ze op de paddock met ruwvoer en savonds op stal heeft hij ook onbeperkt fijn hooi, is die gastrovet nog wel nodig?
Ze zeggen toch dat de maag ook tot rust komt van Gras? Bij ons op stal hebben we heel veel lang uitgegroeid gras dus hij zal niet op een kale wei komen te staan.

Wat zouden jullie doen? Ik kan natuurlijk overleggen met de veearts maar overleg ook even graag met jullie aangezien er hier helaas experts zitten.


Ik voer nog wel een supplement anders zie ik dr toch weer vaker gapen.
Ik voer ekygard

MRIIIS

Berichten: 5362
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 10:07

MRIIIS schreef:
Oke, fijn dat het goedgaat.

Ja ik ga even bedenken hoe ik dat ga doen idd, ze krijgt al hooi uit netten en staat een paar uurtjes op het land. Morgenochtend eerst maar even de da bellen. Pff zo vervelend weer!


Da gesproken en ze staat sinds dinsdag weer op de omeprazol en sucralfaat. Wat mij nu ineens opviel, is dat ze aan de longe (en met rijden) linksom nauwelijks vooruit komt, maar rechtsom loopt ze nog heel goed. Vorige keer was dit juist andersom. Herkent iemand dit?

MRIIIS

Berichten: 5362
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 11:06

MRIIIS schreef:
MRIIIS schreef:
Oke, fijn dat het goedgaat.

Ja ik ga even bedenken hoe ik dat ga doen idd, ze krijgt al hooi uit netten en staat een paar uurtjes op het land. Morgenochtend eerst maar even de da bellen. Pff zo vervelend weer!


Da gesproken en ze staat sinds dinsdag weer op de omeprazol en sucralfaat. Wat mij nu ineens opviel, is dat ze aan de longe (en met rijden) linksom nauwelijks vooruit komt, maar rechtsom loopt ze nog heel goed. Vorige keer was dit juist andersom. Herkent iemand dit?


En nog een toevoeging: na haar voer (ze krijgt een beetje muesli en vitaminebrok) likte ze overmatig aan haar liksteen.

its_daantjee
Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-03-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 17:57

hoi! ik heb het topic zo goed als doorgelezen maar toch wat vragen. Mijn merrie heeft afgelopen september 6 weken op omeprazol gestaan met goed effect. we hebben geen gastroscopie laten doen en eerst een week uitgeprobeerd, hier knapte zij zichtbaar van op. Ik ben van stal verhuisd vanwege het betere voerbeleid. helaas bleek dat niet wat het zou moeten zijn, we zijn dus opzoek naar een nieuwe plek zodat we het voerbeleid wel optimaal kunnen maken voor haar.

-nu wil ik wel vast ondersteunen, ik had net de gastrovet afgebouwd, deze krijgt ze inmiddels weer.

-ik heb de mastic horse besteld om uit te proberen, kan dit gewoon samen gegeven worden met de gastrovet of wordt het dan te veel?

Mocht ze niet opknappen hierdoor zal ik na de verhuizing de dierenarts weer bellen en vragen de omeprazol weer te starten. Ik houd het goed in de gaten! nu omeprazol starten lukt niet met dagelijks geven ivm de reistijd (ze komt straks ook weer lekker dichtbij huis staan is de bedoeling) en nu het voerbeleid niet aangepast kan worden (ingewikkeld verhaal helaas) is het dweilen met de kraan open.. dus beter straks na de verhuizing helemaal opnieuw beginnen met de omeprazol. maar helemaal niets doen nu voelt ook niet oke.

-nexium lees ik iets over in dit topic, dit zou ik eventueel wel vast kunnen opstarten. hoeveel tabletten geven jullie per dag? het is een pony van 1.50 ongeveer.

alvast bedankt voor het meedenken!

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 18:03

Ik geef al een tijd mastic horse en gastrovet samen. Soms tegelijk, maar meestel gastrovet in de ochtend en mastic horse in de avond.

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 18:52

Nexium is een vorm van omeprazol. Het is dus geen supplement.

its_daantjee
Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 19:31

henshem schreef:
Nexium is een vorm van omeprazol. Het is dus geen supplement.


jaa dat weet ik ! daarom goed om daar mee te starten.. maar ik wil wel graag weten hoeveel, wil niet zomaar iets geven aan mn paard zonder te weten hoe of wat :j

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 20:39

Waarom kan je de omeprazol niet opstarten i.v.m. de reistijd maar de Nexium wel?

Phonix
Berichten: 1094
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 21:23

Mijne is bijna klaar met afbouwen. Tot zo veer lijkt het als we het onder controle hebt.

Maar is er wel veel mensen die het ook niet meer terugzien als het weg is? Lijkt erop dat veel mensen terugval hebt.

its_daantjee
Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 22:04

henshem schreef:
Waarom kan je de omeprazol niet opstarten i.v.m. de reistijd maar de Nexium wel?


omdat ik de nexium klaar kan zetten en durven de staleigenaren wel door het voer te gooien. een spuit omeprazol durven zij niet te geven.

Zolang ik niet direct iets aan het voermanagement kan veranderen zullen de maagzweren ook niet genezen. daar wordt aan gewerkt, maar heb ik niet meteen een oplossing voor.. maar zorgen dat paard er voor nu zo min mogelijk ongemak aan heeft kan ik nu wel.

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 06:45

Phonix schreef:
Mijne is bijna klaar met afbouwen. Tot zo veer lijkt het als we het onder controle hebt.

Maar is er wel veel mensen die het ook niet meer terugzien als het weg is? Lijkt erop dat veel mensen terugval hebt.


Een paard dat maagzweren heeft gehad, blijft in het algemeen gevoelig voor maagzweren dus een terugval ligt altijd op de loer.

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 06:46

its_daantjee schreef:
henshem schreef:
Waarom kan je de omeprazol niet opstarten i.v.m. de reistijd maar de Nexium wel?


omdat ik de nexium klaar kan zetten en durven de staleigenaren wel door het voer te gooien. een spuit omeprazol durven zij niet te geven.

Zolang ik niet direct iets aan het voermanagement kan veranderen zullen de maagzweren ook niet genezen. daar wordt aan gewerkt, maar heb ik niet meteen een oplossing voor.. maar zorgen dat paard er voor nu zo min mogelijk ongemak aan heeft kan ik nu wel.


Als je in dit topic zoekt op Nexium kan je wel iets vinden over de dosering bij paarden.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 13:39

Hoe geven jullie de gastrovet? Gelijk met het ochtend of avond voer of apart?

Ik geeft het nu na het trainen zodat de maag wat leger is en na het geven een half uurtje later pas weer eten zodat het even in kan trekken, maar is dat nodig?

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 14:59

In de ochtend door het voer heen.

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 16:17

Ik geef die spuiten ook liever zelf. Als ze het uit spugen omdat een ander wellicht meer haast heeft schiet het ook niet op. Daar is dat net te duur voor

Elodie1

Berichten: 2561
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:50

Goedemorgen!

Ik vermoed bij mijn paard maagzweren. Om deze reden heb ik een afspraak staan in de kliniek voor het maken van een scopie.

Nu had ik gister een vriendin aan de telefoon. Die vertelde dat haar paard ook maagzweren heeft gehad. Dit is vast gesteld door een homeopatische arts (zonder scopie) en is enkele dagen behandeld met homeopatische (mucosa) ampullen?
Nu heb ik een beetje zitten zoeken op google… maar konm niet verder als dat dit gewoon zoiets is als enkel een supplement enkel dan homeopatisch? Dit kan dan toch nooit voldoende zijn om een zweer op te lossen?
bedoel als het zo simpel was deden we dat toch allemaal op die manier? Of denk ik nu heel raar?
Hier iemand ervaring met iets soortgelijks?

Phonix
Berichten: 1094
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 12:42

Nee, complete onzin. Ze kunnen op dit moment alleen een maagzweer vaststellen met een scopie. Al zijn ze wel bezig met een andere manier vinden waar ze de saliva van het paard kan checken en daar vanuit zien of die maagzweer hebt. Maar die research ie in de vroege stadium.

Elodie1

Berichten: 2561
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 13:00

Phonix schreef:
Nee, complete onzin. Ze kunnen op dit moment alleen een maagzweer vaststellen met een scopie. Al zijn ze wel bezig met een andere manier vinden waar ze de saliva van het paard kan checken en daar vanuit zien of die maagzweer hebt. Maar die research ie in de vroege stadium.

maar ook de ampullen om de maagzweren op te lossen kan toch niet?

Phonix
Berichten: 1094
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:12

Det zou ik niet weten, er zijn wel verschillende mogelijkheden zoals pasta en spuiten, maar ampullen heb ik niet van gehoord.

MarjanB

Berichten: 16437
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:24

Net ook of je een paard zoiets heel door kan laten slikken :+