Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amyciation
Berichten: 30
Geregistreerd: 15-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 11:48

Hi everyone,
I was following this topic for a while because my horse was also struggling with severe ulceration. Thank you to everyone who shared their knowledge.
I’m posting this in case it helps anyone, I came across this recording the other day and it really increased my knowledge on ulcers and especially the different types. You need to provide your email address to access the video but it’s (in my opinion) really worth it. I’m not associate with the provider or anything like that, just sharing because I found it helpful.

Link:
https://feedxl.com/prevent-gastric-ulcers-masterclass/

Hallo iedereen, Ik volgde dit onderwerp al een tijdje omdat mijn paard ook last had van ernstige zweren. Bedankt aan iedereen die zijn kennis heeft gedeeld. Ik post dit voor het geval het iemand helpt, ik kwam deze opname onlangs tegen en het heeft mijn kennis over maagzweren en vooral de verschillende soorten echt vergroot. Je moet je e-mailadres opgeven om toegang te krijgen tot de video, maar het is (naar mijn mening) echt de moeite waard. Ik ben niet geassocieerd met de provider of iets dergelijks, ik deel het gewoon omdat ik het nuttig vond.

Phonix
Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 19:09

Nou, met mijn paard ging het heel goed, tot vandaag toen ik zag dat ze de bak weer ging bijten na eten.

Het enige die is veranderd de laatste tijd is dat de kuil heel nat is. Kan het zijn dat het dan te zuur is voor der? Is het beter als ze op hooi komt te staan?

MRIIIS

Berichten: 5362
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 19:09

Ja die van mij kan ook niet goed tegen kuil.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 22:05

Geen idee of het aan elkaar gerelateerd is, maar als je de mogelijkheid hebt zou ik dat zeker doen. Zuur voordroog is voor geen enkel paard goed.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 22:12

De mijne kan ook niet tegen kuil of heel nat/zuur voordroog.

Phonix
Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 22:38

Ok, Dan wordt het dat proberen.

MRIIIS

Berichten: 5362
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 21:11

Ik merk trouwens dat mijn paard wat moeilijker mest door de medicatie (vooral door de sucralfaat geloof ik). Herkent iemand dit en wat zou ik ter ondersteuning van de darmen kunnen geven? Ik zat nu te kijken naar Darmbalans van Vitalstyle.

Phonix
Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 22:23

Hmm die van mij had dat niet.

Ik heb alleen Gastro complex probeert van Vitalstyle. En mijne eet het helemaal niet.

Dus als iemand 1.5 doos wilt kopen, laat maar weten

xxx88
Berichten: 328
Geregistreerd: 16-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 22:49

MRIIIS schreef:
Ik merk trouwens dat mijn paard wat moeilijker mest door de medicatie (vooral door de sucralfaat geloof ik). Herkent iemand dit en wat zou ik ter ondersteuning van de darmen kunnen geven? Ik zat nu te kijken naar Darmbalans van Vitalstyle.

Zou zemelen bijvoeren hiervoor niet het beste werken? (Ik maak ze wel nat)
Zemelen hebben een positief effect op de darmen en kost bijna niks dus het proberen waard. Verder is het gewoon buikvulling.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 08:00

Ik geef ook een beetje zemelen door de bietenpulp ‘s avonds en ik geef nu micro comp van Phytonics voor de darmen.

Elodie1

Berichten: 2561
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 09:15

Goedemorgen!
Nou vorige week maandag heeft de mijne een scopie gehad.. en heeft idd maagzweren graad 2-3. ik hem ulcer gold mee gekregen. 3 weken een volle spuit en dan 3 weken halve spuit en dan direct aansluitend weer opnieuw een scopie. 3 weken mag hij ook niet bewegen.

de enigste symptomen die mijn paard heeft zijn veel gapen, extreem soppen met ruwvoer en knarsen onder het rijden.
ik heb nu al een behoorlijke tijd niet echt gereden door een andere blessure waardoor ik met dat knarsen niet kan kijken hoe of wat.
aansingelen en dat soort dingen heeft hij nooit wat laten merken.

nu dus een week op de omeprazole maar merk nog niks... het weekend gewoon nog zien gapen en zijn ruwvoer wordt ook nog driftig gesopt.

ik lees bij sommige van jullie echt al verschil na een paar dagen.. zijn er ook waar bij het wat langer duurder voor je verschil zag?

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 11:44

Heeft het ruwvoer soppen niet te maken met zijn tanden? Dat is het eerste waar ik aan denk,

Eve_16
Berichten: 276
Geregistreerd: 19-11-21

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:21

Mijne sopt met regelmaat nog en deed dat ook altijd al voor de maagzweren. Heeft overigens nergens last van verder.
Hij doet het niet extreem maar soms vind hij het gewoon lekker, zeker met warmer weer.

Phonix
Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:57

Mijne is gestopt met soppen waneer de maagzweren weg waren.

Kan hij helemaal niet bewegen? Bij mijne zag je het ook aan de longe. Ze liep ruimer, maar qua humeur merkten ik het pas 3 weken in. Eerste tijd was hij erg somber

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:08

Die van ons was vrij snel wat meer ontspannen met rijden en ging ook ruimere passen nemen en beter door zijn lijf lopen.
Gevoeligheid met poetsen onder zijn buik is gebleven maar minder heftig geworden en wisselend aanwezig.

Misschien is je hooi te hard/stug/stekelig? Dat hij het daarom weekt, stekelig ruwvoer doet zeer in de maag als er zweren zitten.

MRIIIS

Berichten: 5362
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:37

Heb je er ook sucralfaat bij?

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 08:22

Bij die van mij duurde het denk wel 2 weken voor ik iets verschil merkte

Elodie1

Berichten: 2561
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:13

Bedankt voor de reacties. hij staat wel gewoon overdag op het land hoor...(afgelopen 2 dagen niet maar toen is hij snachts buiten geweest) dus dan beweegt hij wel wat maar niet ohz
ik heb er geen sucralfaat bij. De dierenarts zei over het soppen dat het ook een gewoonte geworden kan zijn en als ze dalijk weg zijn hij het blijft doen.. Het gapen lijkt me dan meer een graadmeter... maar ook heb ik hem nu nog steeds elke dag wel een gaapje zien doen als ik er was.

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:05

Bij mijn paard was het soppen naast het gapen en andere verschijnselen wel degelijk een graadmeter voor de maagzweren. Als de maagproblemen onder controle waren dan hield het soppen ook op.

Elodie1

Berichten: 2561
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:16

ik ben benieuwd... nog 5 weken te gaan en dan een nieuwe scopie..

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:53

Vitalbix heeft nu een slobber met psylliumzaad. Misschien iets om ook uit te proberen bij de maagzweren patienten.

Raineri
Berichten: 6230
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:11

Mieke schreef:
Vitalbix heeft nu een slobber met psylliumzaad. Misschien iets om ook uit te proberen bij de maagzweren patienten.


Ja ik kreeg een proefverpakking mee bij m’n bestelling. Weet alleen niet wat de toegevoegde waarde is tov gewoon zelf psylliumzaad toevoegen aan de slobber of denk ik nu te simpel?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:24

Het gaat meer om het gemak denk ik.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:56

Ik gooi gewoon 2x per dag een bekertje psyllium door het gewone droge voer en dat wordt prima mee opgegeten.

Raineri
Berichten: 6230
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:02

Mieke schreef:
Het gaat meer om het gemak denk ik.



Maar ik ben een gierige Hollander en wil voor een dubbeltje op de eerste rang :')