Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 459 [ 11462 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 459  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Maagzweer, Ervaringen?

 

Hoi Bokkers,

Er is maar weinig te vinden over maagzweren. En omdat het toch een ernstige ziekte kan zijn. Is het denk ik hoog tijd dat er een topic is waar ervaringen uitgewisseld kunnen worden. Over hoe je een maagzweer hebt ontdekt, symptomen die je paard had , Wat je er tegen doet, Wat je beter niet kunt voeren, hoe het voorkomen kan worden enz. enz.

Er zijn namelijk in Nederland veel paarden die last hebben van een maagzweer, Maar waar de eigenaren niet van op de hoogte zijn, Omdat de klachten meestal erg vaag zijn. En veel regulieren DA niet denken aan een maagzweer als er een symptoom is.
Ook vind ik het wiki artikel niet erg compleet. Dus misschien kunnen we met de kennis van meerdere "ervaringsdeskundige" het artikel completer maken.

Dus ik ben erg benieuwd naar ervaringen van mensen met een paard met een maagzweer.

Groetjes Nini_roosje

Moderatoropmerking:
Let op; het bespreken en handelen van illegale medicijnen is op bokt niet toegestaan. Deze berichten zullen dan ook verwijderd worden wanneer ze geplaatst worden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-10 16:43 



 
Profiel   

Ik heb het vermoeden dat mijn paard ook last heeft (gehad) van een maagzweer. Ze is een luchtzuiger geweest tot ongeveer haar 21e jaar. Nu is ze 24 en is ze er al een paar jaar vanaf. Alleen in stresssituaties wil ze nog wel even haar tanden ergens inzetten om te zuigen. Laatst bv na een controle van de tandarts en vorig jaar na een behandeling van de Jack Meaghermassage.
Maar zekerheid over een maagzweer heb ik niet, ik heb geen lichamelijk onderzoek laten doen (endoscopie), dat vond ik veel te belastend.

Hier wat info over maagzweren: http://www.dierenklinieklemmer.nl/page3 ... zweer.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-10 21:57 



 
Profiel   

kortgeleden wel een onderzoek laten doen naar een maagzweer bij mijn paard, mensen die vragen hebben over dit onderzoek mogen een pb sturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-10 21:59 



 
Profiel   

Dit vind ik een boeiend topic! Mijn paard heeft gisteren koliek gehad en ben nu ook bang dat er misschien sprake zou kunnen zijn van een maagzweer.... Er is idd weinig info te vinden omtrent dit onderwerp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-10 23:41 



 
Profiel   

Ik heb erg veel te maken met maagzweren. Paarden die een hoge sportprestatie moeten leveren hebben een hele grote kans in de ontwikkeling met maagzweren. Ik train renpaarden en deze zijn er prone voor.
Ik heb ooit een topic geopent maar helaas waar 'weinig' mensen even een kijkje naar hadden terwijl het een groter probleem is dan sommige mensen denken.
Op de website thehorse.com (gratis, maar je moet wel even een log in aanmaken voordat je de webinars/filmpjes kan kijken) was er een een hele uitleg over maagzweren, in het engels. Dit is het address
http://www.thehorse.com/Video.aspx?vID=184

In de video gebruikt hij ook een powerpointpresentation om het allemaal goed uit te leggen. Ik heb al deze gekopieerd, geplakt en een infosheet van gemaakt, zie de link hieronder.
http://img222.imageshack.us/img222/1882 ... ulcers.jpg

Hoop dat je hier wat mee kan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-10 02:45 



 
Profiel   

Hier nog een artikeltje over 'Equine Ulcers' (maagzweren bij paarden) van afgelopen week.
http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=17382

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-10 02:59 



 
Profiel   

Het is zeer zeker een probleem bij be hoorlijk wat paarden
Bij erik laarakker was he took bij een paard van ons geconstateerd
door poeder toe te voegen is het wel minder geworden denk ik
maar het luchtzuigen is moeilijk af te leren

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-10 03:54 



 
Profiel   

Hier komt het ook vaak voor helaas. Vooral bij de racepaarden.

Ik heb sinds een week 2 rescue horses, waarvan ik van eentje bijna zeker weet dat hij een ernstige maagzweer heeft. Hij heeft pijn na het eten (als hij al eet) en kwijlt enorm na het eten.

Omdat hij nog zo zwak is en ondervoed wil ik hem niet laten onderzoeken met een tube, we moeten hier ook 1.5 uur voor rijden dat is gewoon teveel voor hem.

Medicijnen zijn echt mega duur hier, maar heb nu een olie gevonden (pine nut oil) die bij mensen helpt tegen maagzweren en in overleg met de leverancier ga ik dit proberen bij dit paard. Hoop dat het verlichting bij hem geeft.

Heb ook goeie berichten van de groene os gehoord, maar daar heb ik hier even niks aan helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-10 04:04 



 
Profiel   

@ HCRanch, ranitidine tablets crushen en in het voer gooien helpt ook goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-10 06:09 



 
Profiel   

Uit mijn eerder genoemde link heb ik dit stukje even gecopieerd:

Behandeling van maagzweren
Zoals mal eerder genoemd genezen bij veel dieren maagzweren vanzelf.
Naast medicijnen is het natuurlijk erg belangrijk de omstandigheden en de voeding van het paard of veulen te veranderen (zie onder 'voorkómen'). Misschien is dat nog wel het belangrijkste.
Daarnaast bestaan er medicijnen die hetzij de hoeveelheid zuur doen afnemen (antacida), of juist middelen die de produktie van maagzuur remmen (o.a. Zitac® en Gastrocard®). Dergelijke medicijnen worden ook gebruikt bij maagzweren bij de mens. Daarnaast kan het maagslijnmvlies ook beschermd worden met bepaalde voedinggssupplementen (o.a. Pronutrin®).

Hoe kun je maagzweren voorkómen?
• Verhoog de hoeveelheid ruwvoer (vezelrijk!), geef vaker op de dag kleinere hoeveelheden krachtvoer. Het beste is om per keer niet meer dan 2 kg voer te verstrekken. Hooi en gras stimuleren door het kauwen extra speekselproduktie en daarmee wordt het maagzuur beter geneutraliseerd.
• Geef het paard rust (tijdelijk stoppen met trainen) totdat de eetlust weer toeneemt en begin daarna geleidelijk aan weer meer te 'werken' met het paard.
• Zorg dat er voldoende hooi aanwezig is wanneer het paard is opgestald, maar ook gedurende langdurige transporten.
• Laat een paard maximaal een paar uur vasten: in een lege maag kunnen erg snel zweren ontstaan.
• Ga na waarom het paard een maagzweer zou kunnen hebben gekregen. Misschien zijn er omstandigheden welke u eenvoudig kunt aanpassen (zie onder 'oorzaken').
• Geef het paard afleiding.

Engels: Equine Gastric Ulcer Syndrome (EGUS)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-10 10:04 



 
Profiel   

GittekeZ1 schreef
Het is zeer zeker een probleem bij be hoorlijk wat paarden
Bij erik laarakker was he took bij een paard van ons geconstateerd
door poeder toe te voegen is het wel minder geworden denk ik
maar het luchtzuigen is moeilijk af te leren



Toch is het echt gelukt bij mijn paard, behalve bij stresssituaties, zoals ik eerder schreef. Maar dat is dus zeer zelden. Dan valt ze terug in oud gedrag.
Het heeft wel een paar jaar geduurd voor ze er echt af was trouwens. Als je wil weten hoe het gelukt is, mag je wel een pb sturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-10 10:10 



 
Profiel   

Groot probleem is het feit dat mensen te weinig ruwvoer geven over de dag.
Los daarvan moet je altijd rond je training (dus voor en na) extra ruwvoer geven, want tijdens training maakt het paard meer maagzuur aan.
In spannende situaties ook altijd ruwvoer: tijdens trailerritten bijvoorbeeld.
Verder niet overdrijven met krachtvoer, krachtvoer bij een paard dat verdacht wordt van een maagzweer sowieso even terugschroeven...

Ik denk dat mijn paard geen maagzweer heeft: krijgt veel en vaak ruwvoer, rustige bedachtzame training (met pieken... maar goed overdacht), loopt veel buiten op het land (het jaar rond) en heeft veel sociaal contact met andere paarden.

Eerder stond ze ergens op een paddock, en daar kreeg ze maar 2x een plukje hooi per dag... meerdere paarden 'roken' daar uit hun mond en waren zeer gefixeerd op eten, en begonnen vervelend gedrag rond het eten te ontwikkelen... daar was ik wel bang dat ze het zou krijgen... misschien heeft ze het toen ook echt wel even gehad.
Het ontstaat HEEL snel, maar geneest gelukkig ook redelijk snel bij goed stalmanagement.... dus veel ruwvoer, veel naar buiten, veel sociaal contact en dus meer 'mentale genoegdoening'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-10 10:24 



 

GittekeZ1 schreef
Het is zeer zeker een probleem bij be hoorlijk wat paarden
Bij erik laarakker was he took bij een paard van ons geconstateerd
door poeder toe te voegen is het wel minder geworden denk ik
maar het luchtzuigen is moeilijk af te leren


Bij mij is het ook door de kliniek van Erik geconstateerd. Terwijl de zweer er al zeker 2,5 jaar zat. Toen ik mijn eigen paard kreeg gaapte hij heel veel en kwam niet aan. Toen heb ik aan onze reguliere da gevraagd of het evt. een maagzweer kon zijn. Maar hij zij dat wanneer hij goed at en mesten er geen sprake van kon zijn.
Toen bij Den hoek, werd de maagzweer gelijk geconstateerd. Heel jammer dus dat ook veel DA een maagzweer niet herkennen.

Nu krijgen wij Gastri comp en daar doet hij het erg goed op. Ook is dat niet heel erg duur(50 euro voor een grote pot waar we denk ik 3 maanden mee kunnen doen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-10 10:26 



 
Profiel   

Ik heb 2 ervaringen met maagzweren het afgelopen jaar.

1) Mijn eigen drie jarige paardje paard heeft een maagzweer gehad in het voorjaar van 2010.
Ze had een blessure en moest 1 maand stalrust, niet makkelijk voor een jonge energiebundel.
Na de maand stalrust mocht ik met haar stappen aan de hand, toen heeft ze een paar keer vage koliek klachten gehad. Ze gaf aan dat ze buikpijn had maar at nog wel gewoon en het was ook niet ernstig. Uiteindelijk dacht de dierenarts dat ze een maagzweer had en heeft ze gastrogard (3 dagen) en pronutrin (4weken) (?) gekregen. Van het krachtvoer afgehaald en alleen nog maar ruwvoer gevoerd zo veel ze op kon. Ze was erg afgevallen en een doffe vacht. Gelukkig is ze vrij snel opgeknapt en mocht ze ook weer in de wei. Dat is natuurlijk de allerbeste oplossing voor paarden met maagzweren. Het is nooit meer terug gekomen en ik hoop dat het een éénmalige " actie " was door de stalrust. Nu staat ze met dit slechte weer, weer veel binnen. Ik ben erg bang dat het terug komt maar tot nu toe gaat het gelukkig goed.

2) Mijn 2e ervaring was minder positief. Dit paard was van een stalgenoot. Paard viel ook erg af, doffe vacht en slecht eten. Ook behandelt door dezelfde dierenarts met Gastrogard en Pronutrin maar hij wou ook niet eten waardoor het alleen maar slechter werd. Dit paard was een hengst en kon dus niet buiten op de wei. Uiteindelijk is hij toch opgeknapt en zijn ze naar een meerdaags concours gegaan een paar maanden later. Ze dachten dat hij ziek was (koorts) maar had helaas weer een maagzweer(en). Het paard stond onder een deken en toen ik hem drie weken later terug zag kon ik wel janken.... Hij kon niet stil staan van de pijn, schrapen, liggen, staan etc. Van een statige hengst van 1.75 meter naar een ingevallen scharminkel. En ze voerden nog steeds krachtvoer wat ik dus absoluut niet begrijp. Ik heb nog gezegd tegen de eigenaar dat dit paard niet nog een week dit overleeft op deze manier. Het antwoord was dat hij als hij uit de stal komt nog praatjes had en het niet zo slecht met hem kon gaan. Ik heb ´s avonds nog bij de hengst in de stal gestaan en geprobeerd hem wat hooi te laten eten. De volgende dag was hij dood. Naar mijn mening hebben de eigenaar en de lokale dierenarts (had het paard moeten doorverwijzen naar een kliniek) er niet genoeg aan gedaan en moeten ze zich eigenlijk schamen. Maarja wie ben ik.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-10 10:26 



 
Profiel   

afgelopen maart stond mijn toen 2 jarige merrie met koliek,als gevolg daarvan een maagzweer.
Ze had vreselijk veel pijn.
het uitte zich bij haar in het begin door flemen en gapen en heel erg knarsetanden.
Ook leek zij telkens een soort pijnaanvallen te krijgen.
ze wilde niet eten op zulke momenten, soms mondjesmaat met lange tanden.
als ze zo'n aanval had werd ze erg onrustig,liep hard achteruit en gooide zich tegen de stalwand aan.
Ze heeft 3 weken medicatie gehad en haar ruwvoer portie is toen ook flink opgehoogd zodat ze continu buikvulling had.krachtvoer heeft zij toen uiteraard helemaal niet gehad,al kreeg ze vantevoren al niet veel.
mijn paard is er flink ziek van geweest en veel afgevallen.
Ik had voor dat dit gebeurde nog nooit van een maagzweer gehoord.

Mijn merrie had zandkoliek,onduidelijk is nog of ze door de maagzweer zand is gaan eten.
De oorzaak is vermoedelijk het verminderen van rantsoen geweest ( minder hooi) voor haar dus echt te weinig geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-10 10:28 



 
Profiel   

In alle posts, tot nu toe, lees je dat het minderen van hooi maagzweren veroorzaakt (mede.. ook stress, etc...) en het opvoeren van de hoeveelheid hooi het (voor een groot deel) oplost...
Ik vraag me af: waarom voeren mensen zo weinig ruwvoer terwijl dit zo gevaarlijk is... wat is daarvan de reden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-10 10:34 



 

classic_life schreef
Ik heb erg veel te maken met maagzweren. Paarden die een hoge sportprestatie moeten leveren hebben een hele grote kans in de ontwikkeling met maagzweren. Ik train renpaarden en deze zijn er prone voor.
Ik heb ooit een topic geopent maar helaas waar 'weinig' mensen even een kijkje naar hadden terwijl het een groter probleem is dan sommige mensen denken.
Op de website thehorse.com (gratis, maar je moet wel even een log in aanmaken voordat je de webinars/filmpjes kan kijken) was er een een hele uitleg over maagzweren, in het engels. Dit is het address
http://www.thehorse.com/Video.aspx?vID=184

In de video gebruikt hij ook een powerpointpresentation om het allemaal goed uit te leggen. Ik heb al deze gekopieerd, geplakt en een infosheet van gemaakt, zie de link hieronder.
http://img222.imageshack.us/img222/1882 ... ulcers.jpg

Hoop dat je hier wat mee kan :)


Dat zijn 2 erg interessante links, Van middag maar even goed bekijken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-10 10:35 



 

Ninx schreef
In alle posts, tot nu toe, lees je dat het minderen van hooi maagzweren veroorzaakt (mede.. ook stress, etc...) en het opvoeren van de hoeveelheid hooi het (voor een groot deel) oplost...
Ik vraag me af: waarom voeren mensen zo weinig ruwvoer terwijl dit zo gevaarlijk is... wat is daarvan de reden?


Waarschijnlijk omdat ruwvoer erg duur is, en het gewoon onwetend heid is. Daarbij voeren veel pensionstallen maar weinig hooi, En daar heb je als klant meestal geen inspraak op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-10 10:36 



 
Profiel   

mijn rede was om te minderen met ruwvoer, 1 van mijn paarden was in februari bevangen geraakt. (rest leed ook aan overgewicht) op advies van de dierenarts een aangepast rantsoen qua hooi,niet om de kosten te besparen dus maar om gewicht te verliezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-10 10:49 



 
Profiel   

Anoniem schreef
Ninx schreef
In alle posts, tot nu toe, lees je dat het minderen van hooi maagzweren veroorzaakt (mede.. ook stress, etc...) en het opvoeren van de hoeveelheid hooi het (voor een groot deel) oplost...
Ik vraag me af: waarom voeren mensen zo weinig ruwvoer terwijl dit zo gevaarlijk is... wat is daarvan de reden?


Waarschijnlijk omdat ruwvoer erg duur is, en het gewoon onwetend heid is. Daarbij voeren veel pensionstallen maar weinig hooi, En daar heb je als klant meestal geen inspraak op.


Minder duur dan gepeperde DA-rekeningen.... En men investeert vaak wel lustig los op dekens, dekjes, zadels, etc... Gezond paard begint met goed ruwvoer....
Maar goed, dat is niet tegen jou gericht... maar een frustratie van mij, ik vind het zo onverstandig.
Als klant was ik met de noorderzon vertrokken.... sterker nog: ik heb dat letterlijk gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-10 10:53 



 
Profiel   

timokyana schreef
mijn rede was om te minderen met ruwvoer, 1 van mijn paarden was in februari bevangen geraakt. (rest leed ook aan overgewicht) op advies van de dierenarts een aangepast rantsoen qua hooi,niet om de kosten te besparen dus maar om gewicht te verliezen.


Toch is dat ook vreemd... dan kun je heel goed overjarig hooi, geweekt hooi, en beter nog: graszaadhooi of gerstestro gaan voeren.
Maar DA's houden zich wel vaker erg weinig bezig met voeding... dat is ontzettend jammer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-10 10:54 



 
Profiel   

wij hebben ook een paard op stal met een maagzweer,,, we zijn er zo'n 5 weken geleden achter gekomen nadat hij weer koliek symptomen had. de diagnoze van de dierenarts was een maagzweer,,,
maar omdat het paard al 19 jaartjes oud is zal het niet zo snel genezen. zijn advies was geen biks meer geven of medicijnen aanschaffen wat 100 euro per maand kost,, wij proberen natuurlijk eerst het eerste advies.. we geven hem nu extra hooi en krijgt een kwart muesli 's ochtens en 's avonds. hij heeft nu nergens last van en het gaat super met hem.. geen koliek meer gehad:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-10 11:10 



 
Profiel   

Hierbij een link over maargzweren

http://www.pardoes-aurora.nl/pardoesbes ... zweren.pdf

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-10 11:30 



 
Profiel   

ik geloof zelfs dat 60% vn de reacreatiepaarden last hebben van maagzweren....
Het komt voornamelijk door het voerbeleid.
Te weinig ruwvoer en te veel krachtvoer.
Granen en biks is funest voor een paard met een maagzweer....het mengt niet goed in de maag met het maagzuur dus het zuur blijft geconcentreerd.
Voedsel waar in verhouding veel calcium in zit is goed.Lucerne en geweekte suikerbietpulp voorkomt maagzweren of helpt ze te genezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-10 11:36 



 
Profiel   

geerke schreef
ik geloof zelfs dat 60% vn de reacreatiepaarden last hebben van maagzweren....
Het komt voornamelijk door het voerbeleid.
Te weinig ruwvoer en te veel krachtvoer.

Granen en biks is funest voor een paard met een maagzweer....het mengt niet goed in de maag met het maagzuur dus het zuur blijft geconcentreerd.
Voedsel waar in verhouding veel calcium in zit is goed.Lucerne en geweekte suikerbietpulp voorkomt maagzweren of helpt ze te genezen.


EENS!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-10 11:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 459 [ 11462 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 459  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen