Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:38


savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:03

Ik lees hier dat veel mensen het niet hebben voor de endoscopie omdat het te stresvol zou zijn.
Het is niet echt duur,het kan aan huis gebeuren en het geeft na een klein prikje met wat valium geen stres.
Voor 100 euro ben je der meestal vanaf en dan weet je zeker of ze wel of geen maagzweer hebben.

muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:08

Savath, Dat is niet waar. Als het een kleine maagzweer is kunnen ze het volgens mij niet altijd zien. Tenminste dat is mij verteld.

Tinker11
Berichten: 173
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:08

Ik lees even mee..
Interessant onderwerp

lianne125

Berichten: 1428
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:12

mijn ruin heeft afeglopen jaar ook een maagzweer gehad. dit paard is al een luchtzuiger. maar aangezien dit ervoor heel erg goed ging merkte ik het ook op. hij begon meer te zuigen en slecht te eten. daarna nog een koliekje erbovenop en de conclusie maagzweer was getrokken. hij staat preventief aan de maagcompositum en sindsdien gaat het weer goed met hem. aan mijn voerbeleid zal het zeker niet gelegen hebben. hij krijgt 1e klas ruwvoer onbeperkt. voldoende weidegang en een aanvulling van lucerne. ook krachtvoer krijgt hij in kleine beetjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:38

savath schreef:
Ik lees hier dat veel mensen het niet hebben voor de endoscopie omdat het te stresvol zou zijn.
Het is niet echt duur,het kan aan huis gebeuren en het geeft na een klein prikje met wat valium geen stres.
Voor 100 euro ben je der meestal vanaf en dan weet je zeker of ze wel of geen maagzweer hebben.


9 vd 10 maagzweren zijn niet te zien met een endoscopie, en dat is dus een zeer onbetrouwbaar middel. Wij hebben medicijnen mee gekregen op basis van symptomen. En de medicijnen slaan goed aan dus de zekerheid dat hij een maagzweer heeft hebben wij ook. De medicijnen die wij geven zijn op natuurlijk basis dus kwaad had het wss ook niet gekunt als hij geen maagzweer had gehad.

Symptomen van mijn paarden waren: Boos zijn met aansingelen, niet aankomen, Slecht eten verteren en veel gapen. Opzich niet overduidelijk een maagzweer. Maar toch de moeite waard op medicijnen te proberen

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:52

savath, kan je me vertellen hoe ze dat dan doen als ze aan huis komen en misschien ook wie aan huis komt. Naar mijn weten is dit namelijk niet mogelijk, toen dit bij mijn paard moest gebeuren moest ik toch echt naar de kliniek.

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 15:38

avath hier liggen de prijzen beduidend hoger, bovendien komt een dierenarts niet zomaar hier naar de farm omdat we in the middle of nowhere zitten. Zelf je inentingen, antiobiotica etc moet je zelf injecteren :-(

Ik moet dus zuiver op de symptomen afgaan op dit moment

hij krijgt nu lucerne met bietpulp en pure alfafa, gaat ietsje beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:24

HCRanch schreef:
avath hier liggen de prijzen beduidend hoger, bovendien komt een dierenarts niet zomaar hier naar de farm omdat we in the middle of nowhere zitten. Zelf je inentingen, antiobiotica etc moet je zelf injecteren :-(

Ik moet dus zuiver op de symptomen afgaan op dit moment

hij krijgt nu lucerne met bietpulp en pure alfafa, gaat ietsje beter


Lastig zeg. Zou het geen mogelijkheid zijn om bijv. Gastri comp te gaan voeren? dat kun je geloof ik zo bestellen. Zonder een DA. En ik denk dat het niet veel kwaad kan, mocht er geen maagzweer aanwezig zijn..

Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:04

Die van mij is ook erg gevoelig voor maagzweren.
Wat erg belangrijk is, is inderdaad genoeg hooi.
En wat bij die van mij super hielp is door het brok dat hij krijgt 2 handjes luzerne doorheen schudden.
Hij krijgt per keer maar 1,25 kilo brok ;)

GoLizz

Berichten: 2481
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dronten

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:19

Mijn pony heeft op het moment ook een maagzweer..

Gister begon hij lichte koliek verschijnselen te vertonen..
Hij meste wel. niet veel maar er kwam mest vanaf.
En hij had vlinke verhoging (vanmiddag om 12 uur 39,2 graden)
Na de peneceline en pijnstilling ging het gelukkig wel beter..
Begon weer lekker aan z'n kuil te eten.
Daarbij is het een luchtzuiger. en krijgt 3x daags voldoende goed kuilgras.
en daarbij ook 3x daags de daily plus van pavo bij.

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 00:04

Ninx schreef:
In alle posts, tot nu toe, lees je dat het minderen van hooi maagzweren veroorzaakt (mede.. ook stress, etc...) en het opvoeren van de hoeveelheid hooi het (voor een groot deel) oplost...
Ik vraag me af: waarom voeren mensen zo weinig ruwvoer terwijl dit zo gevaarlijk is... wat is daarvan de reden?


Ik geloof dat dit allemaal met geld heeft te maken.
Ruwvoer is duur en overal merk dat de prijzen omhoog gaan door dat het weer aan het veranderen is. Zoals in NL de grote hoeveelheden sneeuw/regen. Hier in Australie hebben we afgelopen winter barweinig regen gehad waardoor alles crops heel laag zijn gebleven, en dus minder opleveren en duurder worden.

Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:18

Ik denk inderdaad ook dat het daar aan ligt :j

Norton
Berichten: 446
Geregistreerd: 29-04-06
Woonplaats: Rooi

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:25

Een van mijn paarden is overleden aan een maagruptuur/bloeding als gevolg van een zwakke plek. Die zwakke plek bleek na autopsie een maagzweer te zijn volgens doctoren in Faculteit Utrecht. Tevens had dit paard maandagsziekte (tying-up) in een chronische vorm. Ik heb me altijd af gevraagd of hierin een verband zat....Iemand ideeën hierover? Het was een merrie van 15 jaar, hypersensibel en erg druk. Destijds kreeg zij weinig brok en veel oud hooi vanwege het eiwit gehalte.

Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:34

Vaak is het wel zo dat sommige paarden die snel stress hebben er ook gevoelig of extra gevoelig voor zijn.

Die van mij is ook erg sensibel en druk, en heeft er ook snel last van :)

Sca
Berichten: 51
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:48

Wat een onzin om te stellen dat het allemaal aan het geld ligt.
Veel paarden in Nederland worden veel te dik, met alle gevaren die daarbij horen. Ik denk dat dat veel eerder een reden is om je paard geen onbeperkt ruwvoer te geven maar verdeeld over de dag een aantal porties te geven.
Je leest hierboven ook dat dit zelfs gebeurt op advies van de dierenarts.

Maagzweren zijn helaas vaak een onderschat probleem, ook nog bij veel dierenartsen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:59

klopt..mijn paard kan ook niet onbeperkt hooi eten....l zou ik dat wel graag willen.
Niet omdat hij dan te dik wordt maar omdat hij IR heeft.
Bij mij krijgt hij iedere 3/3.5 uur een plak hooi.
Zodat hij toch wat te eten heeft,en hij loopt op een kaal land.Met enkele sprietjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 13:11

Sca schreef:
Wat een onzin om te stellen dat het allemaal aan het geld ligt.
Veel paarden in Nederland worden veel te dik, met alle gevaren die daarbij horen. Ik denk dat dat veel eerder een reden is om je paard geen onbeperkt ruwvoer te geven maar verdeeld over de dag een aantal porties te geven.
Je leest hierboven ook dat dit zelfs gebeurt op advies van de dierenarts.

Maagzweren zijn helaas vaak een onderschat probleem, ook nog bij veel dierenartsen.


In ruwvoer en dan met name hooi zitten echt niet zo veel dikmakers. Idd sommige paarden moet je niet 24/7 op een vol weiland zetten. Maar onbeperkt hooi kan voor 9 vd 10 paarden echt geen kwaad.

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:04

Hier hebben we Stefan de keersmaecker van dierenkliniek Venhei(hij komt ook in nederland)
We hebben ooit endoscopie laten doen bij b pony,en bij een paard voor de luchtpijp en keel,beiden keren aan huis.
Ook in de dierenkliniek is dit jaar de blaas met een endoscopie onderzocht,diet was omdat er veel bloed in de urine zat en om te kijken vanwaar dat kwam.
Daarna echo van de nieren,was alles te samen in de kliniek voor de pony 150 euro kwijt.
Dat valt dus best mee.

Norton
Berichten: 446
Geregistreerd: 29-04-06
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 16:24

Destijds toen mijn paard stierf, ongeveer 10 jaar geleden was de endoscopie voor paarden nog niet een gebruikelijke methode. Misschien was het er al wel maar zeker niet bekend bij het grote publiek. Hetzelfde was het maandagsziekte was wel vast te stellen via een bloedtest maar waarom het telkens terug kwam was bij mijn paard ook niet te achterhalen. Voeding was op aanraden van de dierenarts wel aangepast.

Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 19:36

Er word niet gezegd dat het alleen is omdat het duur is.
Maar sommige stal eigenaren stoppen er liever meer brok in dan hooi, omdat het goedkoper is ;)

EliseLukas

Berichten: 588
Geregistreerd: 19-06-10
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:04

Zaterdag had mijn paard koliek. Ik was al van plan de DA te bellen omdat hij steeds dunne mest had
maar een kennis dacht dat het door de koeienkuil kwam. Nu had ik de DA gebeld om te vragen of het een maagzweer was die de koliek veroorzaakt zou kunnen hebben en die zei dat dat haar heeeeel onwaarschijnlijk leek (de assistent moest het doorgeven dus ik kon er niet op ingaan). Ze weet niet dat hij voor de koliek dunne mest had. Kan dunne mest veroorzaakt worden door een maagzweer? Hij krijgt nu hooi trouwens (was volgens DA niet nodig maar toch heb ik het idee dat het beter is). Tijdens het onderzoek voor koliek zaterdag had hij juist erg harde mestballen en veel gas.

muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:56

Als je paard aanleg heeft om dik te worden kan je (indien mogelijk) overgaan op stengelig hooi van minder goede "kwaliteit". Een schep(je) lucerne over krachtvoer helpt ook om ze langzamer te laten eten.

Verder is mijn paardje ook druk en stressgevoelig.
Het paard dat op stal is overleden aan een maagzweer was meer een binnenvetter. Daar merkte je niet veel aan.

muc

Berichten: 924
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Dresden

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 10:26

Ik kan wel janken, heb vanochtend een telefoontje gehad, mijn kleine heeftweer een maagzweer...... BAH! Mijn man gaat er nu heen en ik kan pas vanmiddag (ivm werk) De dierenarts was er bij geweest en zegt dat het door de stress komt. Ze kan hier al een tijd niet naar buiten aangezien de stal op een berg ligt en de paddocks steil zijn met veel sneeuw. Ik was er dus al bang voor dat ze te veel stress zou hebben. De dierenarts had gezegd dat ik haar meer moet rijden/longeren.... ze is 3 jaar oud en ik rij 2/3x in de week. Vindt ik genoeg voor een 3 jarige, ik ben echt boos. Wat is dit voor commentaar. Ze lopen zo achter hier in Sachsen/Dresden qua paarden. Helaas zijn er ook maar een paar pensionstallen waar dit weer één van de beste is. Ik weet ook niet waar ik heen zou kunnen waar het beter met haar zou gaan. Bah, net voor kerst en ik zou naar Nederland komen. Nu wil ik natuurlijk niet weg bij mijn paardje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 10:29

muc schreef:
Ik kan wel janken, heb vanochtend een telefoontje gehad, mijn kleine heeftweer een maagzweer...... BAH! Mijn man gaat er nu heen en ik kan pas vanmiddag (ivm werk) De dierenarts was er bij geweest en zegt dat het door de stress komt. Ze kan hier al een tijd niet naar buiten aangezien de stal op een berg ligt en de paddocks steil zijn met veel sneeuw. Ik was er dus al bang voor dat ze te veel stress zou hebben. De dierenarts had gezegd dat ik haar meer moet rijden/longeren.... ze is 3 jaar oud en ik rij 2/3x in de week. Vindt ik genoeg voor een 3 jarige, ik ben echt boos. Wat is dit voor commentaar. Ze lopen zo achter hier in Sachsen/Dresden qua paarden. Helaas zijn er ook maar een paar pensionstallen waar dit weer één van de beste is. Ik weet ook niet waar ik heen zou kunnen waar het beter met haar zou gaan. Bah, net voor kerst en ik zou naar Nederland komen. Nu wil ik natuurlijk niet weg bij mijn paardje.


Wat een rot nieuws :(:) Hoop voor je dat het snel beter gaat.. kun je haar niet los laten rennen in de bak? Want meer rijden is voor een r jarige idd ook niet de oplossing..