Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:17

Dat is goed nieuws petitparis!

ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:42

Mijn pony heeft de hele dag beschikking tot kuil, wat hooi/kuil is, krijgt ong. een kilo of minder bix per dag en hoeft niet echt veel te werken. Zou het dan alsnog een maagzweer kunnen zijn? Hij weigert overigens nog steeds een stap te verzetten.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 13:44

Zeker kan dat, Als die maagzweer er al in zat. Zal hij die de rest van zijn leven houden. Door stress kan hij er weer last van krijgen.
Door goed voeren dus veel hooi en geen brok of bix. Maar muslie en daarbij een supplement, kan de maagzweer vaak rustig worden gehouden.

Ik zou in jou geval echt een DA laten komen

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:41

Ik kom nog 'ns effe binnen vallen, net weer met de DA gebeld aangezien de medicatie op is en we dus moesten bekijken of we nog een kuur zouden gaan geven. We hebben besloten het niet te doen en het dus gewoon even aan te zien, maar nu vroeg ik me wel af of jullie paarden ook last hadden van buikloop in de periode(s) van maaglast? Mijn paard had dit vóór de medicatie namelijk wel redelijk snel, maar met de medicatie is het een stuk beter ..

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:20

alleen wanneer het zo erg is dat ze zeer selectief of amper gaan eten...
Maar aan de andere kant is het toch niet zo verwonderlijk dat als een paard teveel maagzuur aanmaakt, dit een negatief effect heeft op de darmflora en werking...

ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:40

Hij krijgt al niet veel bix en de hele dag hooi/kuil dus :)
DA heb ik gebeld, maar die zegt dat ik eerst mr gwn ff rustig aan moet doen met hem en kijken of het zichzelf dan oplost.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:44

als je een slecht passend zadel uitgesloten hebt, kan je proberen gaviscon in de mond te spuiten gedurdende enkele dagen en zien of je draver even geprikkeld op de singel blijft reageren en evenveel geeuwt na het eten van bix...
Het feit dat die dof wordt, wijst er toch op dat er "iets" moet mankeren. of de maag of de lever...

ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:58

Doffe vacht is trouwens niet zo. Dat dacht ik omdat het ik al een tijdje 's avonds heen was geweest en het licht in de binnenbak niet fel genoeg is om 't goed te zien :P Heb 'm gister en eergister weer zonder deken laten lopen en hij glanst gewoon nog.
Gapen na bix eten doet hij ook niet. Hij gaapte wat meer na het longeren/vrijspringen, maar dat heeft hij ook al een paar dagen niet meer gedaan.
Zadel past naar mijn weten nog wel gewoon goed. Wanneer ik zonder zadel probeer te rijden doet hij 't ook gewoon.

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:06

%) Ik kwam gisteren aan op stal en Shahied had niets van zijn hooi gegeten, hij stond ook maar heel stilletjes in een hoekje van zijn stal en had heel weinig gemest, dus ik wist al meteen dat er weer iets niet juist zat. Zijn muesli was wel op, maar naar een wortel keek hij zelfs nog niet eens.

De DA dan maar weer gebeld en die is langs gekomen; koorts had hij niet, darmgeluiden waren oké en aangezien hij redelijk wat met z'n mond stond te trekken is het nu zowat 90% zeker dat hij met een maagzweer zit. Die pronutrin was op sinds maandag, en hij was echt helemaal terug zichzelf - al gaapte hij nog wat, en dus op vrijdag was hij al terug slechter. Nu gaan we hem een kuur Gastro Gard geven, en ik hooooop dat die soelaas gaat brengen! Iemand daar ervaring mee?

Overigens ga ik nu dan tòch de Vito van Marstall halen en die door het gewone voer mengen.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 15:48

nee nooit gastrogard gegeven. omdat 2 van de 3 DA's hier "tegen" zijn omwille van de kostprijs EN als je er echt effect van wil hebben je dus eerst 10 dagen volledige (dubbele dosis) moet geven en daarna nog minimaal 1 maand opvolgingsdosis en liefst zelf 3 maanden...

wel heb ik eenmalig een omeprazole kuur gegeven van 8 dagen (zelf mijn pillen "opgespaard") en dit direct opgevolgd met een pot pronutrin. Naar mijn gevoel had dit wel het beste effect, maar nog niet 100%...
Eigenlijk niet verwonderlijk, zelf moest ik ook 3 maanden aan de pantoprazole voor m'n maag en daarna nog geregeld omeprazole... De acute pijn gaat mischien sneller weg, maar vooraleer dat slijmvlies weer volledig hersteld is en dan wetende dat een stomme pijnstiller voor hoofdpijn genoeg is om terug maagzweren te veroorzaken...

Hier doet de maagcompositum zijn werk goed, geef al meer dan een week geen maagzout meer en het voer (zowel hooi als muesli gaat vlotjes binnen), alleen vind ik dat ze tijdens het opzadelen nog iets te zuur blijft en na het rijden nog wel geeuwt...

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 02:50

Ik heb wel ervaring met gastro guard, het werkt maar vind het erg duur. Ik gebruik voor mijn paarden iedere dag Omoguard, zit ook het werkende omaperazol in. Deze tube zit 30 ml in en je geeft iedere dag 2 ml, het is alsof je je paard een klein kauwgompje geeft. Het werkt net zo goed maar gaat langer mee en in goedkoper.

ozzy1

Berichten: 126
Geregistreerd: 04-05-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:09

misschien mag ik jullie een kleine tip geven.Bij dierenapotheker.nl zijn de maagcompositum en de pronutrin een stuk goedkoper.

Wat zijn jullie gaan geven na de pronutrin.En wanneer stop je met de pronutrin)sorry mijn vraagteken werkt niet.

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:12

petitparis schreef:
nee nooit gastrogard gegeven. omdat 2 van de 3 DA's hier "tegen" zijn omwille van de kostprijs EN als je er echt effect van wil hebben je dus eerst 10 dagen volledige (dubbele dosis) moet geven en daarna nog minimaal 1 maand opvolgingsdosis en liefst zelf 3 maanden
Poeh, dan mogen we van geluk spreken! Gistermiddag was hij al terug vrolijk aan het knabbelen en at alles netjes op en stond ook al meteen een stuk alerter. Die Gastro gard is inderdaad niet goedkoop, ik ben € 275 kwijt aan de DA :Z maar het lijkt erg goed te helpen, das dus het voornaamste! Ik ben wel van plan om na de Gastro gard nog even op een onderhoudskuurtje over te schakelen, ook omdat je aangeeft dat het inderdaad wel 3 maanden kan duren vooraleer alles hersteld is. Misschien is dat maagcompositum dan wel een goed idee! De Vito wordt intussen ook met veel smaak gegeten, gelukkig maar! Helemaal van Antwerpen voor naar Tilburg gereden :Y)

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:15

@shanelle: goed dat het wel zo snel en goed helpt!
mijn vriendin heeft bij haar paard een DA laten kolen die ook accupunctuur doet. En haar paard lijkt het nu toch goed te doen, eerst een punt aangeprikt om de acute pijn te doen afvloeien en verder een kruidenmix om de maag te laten herstellen... Lijkt ook goed te helpen, paard is al veel fitter en levendiger...
Het product is van natural care en noemt "white tiger", maar denk niet dat je hier veel over kan terug vinden... Moet nog eens opzoeken wat er allemaal inzit...

spikkeltje
Berichten: 172
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: alphen aan den rijn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:03

sorry dat ik zomaar kom binnen vallen.... maar ik zat even mee te lezen, want ik heb nog maagcomposium over.... wel wat gebruikt, maar ik gebruik het nu niet meer, dus als iemand intresse heeft om het over te nemen, hoor ik het graag.. (graag pbtje)

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:03

Heeft iemand van jullie, die ook Gastro Gard hebben moeten geven, wel eens voor gehad dat het paard tijdens de behandeling een kleine terugvale had? :\

LS_

Berichten: 754
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Beveren-Waas

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:14

Hier ook zeker 5 keer GastroGard moeten geven.
Als ik het mij goed herinner moest ik 3 weken een volle spuit geven/dag en dan nog 1 of 2 weken halve spuit(naargelang zijn symptomen). Als je nog niet lang bezig bent met de behandeling kan het paard wel even een terugval hebben.
Verder was mijn paard wel altijd genezen na die periode van 4-5 weken. En dat weet ik heel zeker want wij gingen elke keer terug naar de kliniek voor een controle gastroscopie :)

Je kan het als preventie geven maar daar is het wel erg duur voor. Ik heb Pronutrin gegeven en later overgeschakeld naar Ranitidine.(overigens ook niet goedkoop)

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:20

Pfiiiieeeeuw! Dat zal ook wel een mooi kostenplaatje gegeven hebben? -O-
Ik ben begonnen met Pronutrin en daarna was hij beter, totdat die op was, toen kreeg hij terug last.
Dan zijn we overgeschakeld op Gastro Gard, maar ik geef nu 10 spuiten; 7x 1/dag en de overige 3 aan 1/2 /dag ..
Gisteren was dus dag 6 en had hij alweer niet al zijn hooi opgegeten. Wortelen en muesli speelde hij nog netjes naar binnen en daarna begon hij ook wel aan zijn hooi, maar hij mestte opnieuw onvoldoende en was toch wel weer een beetje flauwer dan anders.

Ik word er zo moedeloos van ;(

LS_

Berichten: 754
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Beveren-Waas

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:27

Shanelle: weet je hoe ernstig de zweren zijn, maw is er een gastroscopie gedaan?
En ja, paardje heeft ons nogal wat geld gekost, in totaal heeft hij zo'n 5-6 keer maagzweren gehad, telkens een half jaartje tussen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:30

LS_ schreef:
Shanelle: weet je hoe ernstig de zweren zijn, maw is er een gastroscopie gedaan?
En ja, paardje heeft ons nogal wat geld gekost, in totaal heeft hij zo'n 5-6 keer maagzweren gehad, telkens een half jaartje tussen :=


Heeft die van jou het vaker in de winter als in de zomer?

Hier ook slecht nieuws, Noble moet boxrust. Dus ik ben ook erg bang dat hij weer last gaat krijgen.. Maargoed we gaan het zien.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:33

@nini_roosje: ai da's minder... kan je preventief al niets veranderen? zoals een speeltje als afleiding op stal een fijnmazighooinet, al wat pronutrin of die kruiden die je noemde door het voer en minder krachtvoer... Dan beperk je toch al wat negatieve actoren in het ontstaan van een maagzweer
ik duim dat het nu wel goed gaat!

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:36

muc schreef:
Hebben jullie je paarden op pensionstallen staan? Want 2 x per dag poeder door het eten is hier toch echtwel een uitdaging. Vaak "helpen" er meiden op stal en ik ben altijd bang dat mijn paard dan zijn poeder niet krijgt. (Eén keer per dag lukt nog wel maar twee x...) En controleren is lastig. Maar wil het toch gaan proberen... ;-)


ik heb mijn paard op een pensionstal staan en ik doe het poeder in 2 kleine plastic doosjes. op de 1 zet ik 's morgens en de ander 's avonds. de mijne krijgt eigen voer en heeft een eigen voerton dus dan leg ik ze op het voer en dan komt de pensioneigenaar of diegene die voert, ze vanzelf tegen. evt. kan je een briefje aan de box hangen of ze a.u.b. dat spul niet willen vergeten.

LS_

Berichten: 754
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Beveren-Waas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:38

Anoniem schreef:
LS_ schreef:
Shanelle: weet je hoe ernstig de zweren zijn, maw is er een gastroscopie gedaan?
En ja, paardje heeft ons nogal wat geld gekost, in totaal heeft hij zo'n 5-6 keer maagzweren gehad, telkens een half jaartje tussen :=


Heeft die van jou het vaker in de winter als in de zomer?

Hier ook slecht nieuws, Noble moet boxrust. Dus ik ben ook erg bang dat hij weer last gaat krijgen.. Maargoed we gaan het zien.

Mijne had het halfjaarlijks, soms in de zomer, soms in de winter. Maar, misschien wel belangrijk om te vermelden, mijn paard kreeg het niet door stress, of tekort aan ruwvoer oid. Is nogal een lang verhaal, je mag altijd pb-en als je het graag wil weten.

Als je paard boxrust moet zou ik persoonlijk even geen krachtvoer geven, enkel onbeperkt ruwvoer. Hoe lang moet hij binnen blijven? Weet je een oorzaak bij jouw paard, is het stress oid.?

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:45

Neen, een gastroscopie is nog niet gedaan omdat de medicatie eerst wel aansloeg dus dachten we dat we het zo zouden kunnen oplossen. Natuurlijk, als het nu nog niet over gaat, ga ik er wel eentje moeten laten doen. Serieus nadeel is wel dat mijn paard helemaal niet makkelijk op de trailer gaat ^) nóg wat stress erbij, joepie!

Ik heb net een mailtje gestuurd naar de vorige eigenaar om te vragen of hij in het verleden ook zulke symptomen heeft ervaren met Shahied, nu hopen op een snel antwoord.

LS_, ik ben wel geinteresseerd in je verhaal, als je het zou willen vertellen tenminste (via PB) :o ..
Wij gaan er namelijk van uit dat het een maagzweer is, al was er eerst ook 'ergens' een verstropping; en eerlijk gezegd denk ik dat als er nou 1 paard op stal is wat geen stress ondervindt, dat het mijn paard wel is.
We tasten wat in het duister momenteel dus alle ervaringen zijn welkom...

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:18

Die van mij heeft een paar jaar terug een maagzweer gehad. met als gevolg dat hij ook gigantisch ging luchtzuigen. ze hebben met een endoscoop z'n maag bekeken en hier zagen ze dat deze zwaar geiiriteerd was en een aantal zweren had. dit is ontstaan omdat hij op de toenmalige stal veel krachtvoer kreeg (zo'n 3kg) en kuilvoer. verder hadden ze op de dag weinig tot niets te knabbelen. hij heeft toen medicijnen gekregen welke bestemd waren voor mensen. dit moest de maagzweren terug dringen. hierna heeft hij 3 maanden op pronutrin gestaan. nu staat hij op onderhoudsdosis van maagcompositum. hij krijgt zoveel mogelijk hooi, heeft genoeg stro om te knabbelen en nauwelijks krachtvoer (2 handjes). het hooi en stro kauwen zorgt voor extra speeksel wat vervolgens het maagzuur terugdringt en minder zuur maakt. een paard moet gemiddeld 20 uur per dag bezig zijn met kauwen. de meeste stallen redden dat in de verste verte niet. krachtvoer zorgt voor extra maagzuur in is voor een paardenmaag moeilijker te verteren. de mijne krijgt ook geen kuil want dat is te zuur voor een paardenmaag.