Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 397 van de 459 [ 11462 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 394, 395, 396, 397, 398, 399, 400 ... 459  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Maagzweer, Ervaringen?

 
Profiel   

Ik voer nu na de omprazol kuur ook mastic bij, op aanraden van DA, maar merk ook geen verschil; ga dus weer overleggen over hoe verder
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 09:45 



 
Profiel   

its_daantjee schreef
Ik kom me ook maar weer melden. vorigjaar had mijn merrie maagzweren en heeft ze 6 weken op de omeprazole gestaan. Ze heeft het afgeopen half jaar veel stress gehad en op een stalling gestaan waar ze (helaas) ruim 17 uur zonder ruwvoer stond. Ik heb haar daar natuurlijk zsm weg gehaald maar ik vrees dat het al weer mis is. Aansingelen begon rond Juni met dreigen en een stap achteruit zetten maar het wordt weer steeds erger. Ze is in Juli verhuisd, ondanks dat blijven de klachten zich opstapelen en begin oktober is ze door onbekende aanleiding achterover geklapt toen ze omhoog kwam. DA erbij gehad. haar spieren zaten accuut vast. Dit is nu gelukkig opgelost maar ze blijft omhoog willen komen als ik er een longeersingel omheen leg. (zodra ik de singel dicht wil maken en er lichte druk ontstaat gaat ze al). Omdat ze nogal een karakter heeft hebben we wat langer afgewacht, met de gedachte dat ze misschien de singel gewoon koppelt aan een nare ervaring. We gaan nu weer, in eerste instantie 2 weken, aan de omeprazole om te kijken of dit verlichting geeft. Erbij te vermelden trouwens dat dit singelprobleem vorigjaar ook aanleiding gaf om de dierenarts te laten komen, nadien bleef er lichte spanning met aansingelen maar ging dit eigenlijk erg goed. Nu sinds de vorige stalling begint het weer erger te worden. Ze staat op dit moment op een stalling 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer, ik had eigenlijk gehoopt dat dat al verschil zou maken voor haar, maar het lijkt alleen maar erger te worden juist.

Ze is intussen ook erg aan de dunne ontlasting, is dat bij jullie ook een bekend probleem? Ik kan me herrineren van de vorige keer dat ze hier ook wat last van had, maar zo erg als het nu is heb ik het nog niet eerder gezien bij haar. Hiervoor hebben we nu icm de omeprazole biosponge gekregen van de dierenarts en dit moet ze 2x daags aangemengd met water toegedient krijgen. Ik ben de ellende eigenlijk wel een beetje zat :=

Hebben jullie nog tips voor singels bij de maagpatiënten? Ik heb er nu een van mattes zonder elastiek, dit lijkt ze niet fijn te vinden. Ik ben in de 2 jaar dat ik haar heb al 15 singels verder, maar misschien dat jullie nog een idee hebben welke de druk rondom de maag een beetje verdeeld?


17 uur zonder ruwvoer?? Elke dag?
Hoe kan dat nou?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 11:26 



 
Profiel   

its_daantjee schreef
Ik kom me ook maar weer melden. vorigjaar had mijn merrie maagzweren en heeft ze 6 weken op de omeprazole gestaan. Ze heeft het afgeopen half jaar veel stress gehad en op een stalling gestaan waar ze (helaas) ruim 17 uur zonder ruwvoer stond. Ik heb haar daar natuurlijk zsm weg gehaald maar ik vrees dat het al weer mis is. Aansingelen begon rond Juni met dreigen en een stap achteruit zetten maar het wordt weer steeds erger. Ze is in Juli verhuisd, ondanks dat blijven de klachten zich opstapelen en begin oktober is ze door onbekende aanleiding achterover geklapt toen ze omhoog kwam. DA erbij gehad. haar spieren zaten accuut vast. Dit is nu gelukkig opgelost maar ze blijft omhoog willen komen als ik er een longeersingel omheen leg. (zodra ik de singel dicht wil maken en er lichte druk ontstaat gaat ze al). Omdat ze nogal een karakter heeft hebben we wat langer afgewacht, met de gedachte dat ze misschien de singel gewoon koppelt aan een nare ervaring. We gaan nu weer, in eerste instantie 2 weken, aan de omeprazole om te kijken of dit verlichting geeft. Erbij te vermelden trouwens dat dit singelprobleem vorigjaar ook aanleiding gaf om de dierenarts te laten komen, nadien bleef er lichte spanning met aansingelen maar ging dit eigenlijk erg goed. Nu sinds de vorige stalling begint het weer erger te worden. Ze staat op dit moment op een stalling 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer, ik had eigenlijk gehoopt dat dat al verschil zou maken voor haar, maar het lijkt alleen maar erger te worden juist.

Ze is intussen ook erg aan de dunne ontlasting, is dat bij jullie ook een bekend probleem? Ik kan me herrineren van de vorige keer dat ze hier ook wat last van had, maar zo erg als het nu is heb ik het nog niet eerder gezien bij haar. Hiervoor hebben we nu icm de omeprazole biosponge gekregen van de dierenarts en dit moet ze 2x daags aangemengd met water toegedient krijgen. Ik ben de ellende eigenlijk wel een beetje zat :=

Hebben jullie nog tips voor singels bij de maagpatiënten? Ik heb er nu een van mattes zonder elastiek, dit lijkt ze niet fijn te vinden. Ik ben in de 2 jaar dat ik haar heb al 15 singels verder, maar misschien dat jullie nog een idee hebben welke de druk rondom de maag een beetje verdeeld?


Ik zou het voor nu nog niet in de singel zoeken eerlijk gezegd. Eerst zeker zijn dat het maagprobleem is opgelost. Dan kijken hoe de gevoeligheid dan is en kijken welke singel fijn is. Verder kan idd de vorm, lengte en materiaal veel verschil maken. Hier voor draverlief die zowel gevoelig is op huid, als op longen en maag, een singel met schapenvacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-22 13:01 



 
Profiel   

Popstra schreef
its_daantjee schreef
Ik kom me ook maar weer melden. vorigjaar had mijn merrie maagzweren en heeft ze 6 weken op de omeprazole gestaan. Ze heeft het afgeopen half jaar veel stress gehad en op een stalling gestaan waar ze (helaas) ruim 17 uur zonder ruwvoer stond. Ik heb haar daar natuurlijk zsm weg gehaald maar ik vrees dat het al weer mis is. Aansingelen begon rond Juni met dreigen en een stap achteruit zetten maar het wordt weer steeds erger. Ze is in Juli verhuisd, ondanks dat blijven de klachten zich opstapelen en begin oktober is ze door onbekende aanleiding achterover geklapt toen ze omhoog kwam. DA erbij gehad. haar spieren zaten accuut vast. Dit is nu gelukkig opgelost maar ze blijft omhoog willen komen als ik er een longeersingel omheen leg. (zodra ik de singel dicht wil maken en er lichte druk ontstaat gaat ze al). Omdat ze nogal een karakter heeft hebben we wat langer afgewacht, met de gedachte dat ze misschien de singel gewoon koppelt aan een nare ervaring. We gaan nu weer, in eerste instantie 2 weken, aan de omeprazole om te kijken of dit verlichting geeft. Erbij te vermelden trouwens dat dit singelprobleem vorigjaar ook aanleiding gaf om de dierenarts te laten komen, nadien bleef er lichte spanning met aansingelen maar ging dit eigenlijk erg goed. Nu sinds de vorige stalling begint het weer erger te worden. Ze staat op dit moment op een stalling 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer, ik had eigenlijk gehoopt dat dat al verschil zou maken voor haar, maar het lijkt alleen maar erger te worden juist.

Ze is intussen ook erg aan de dunne ontlasting, is dat bij jullie ook een bekend probleem? Ik kan me herrineren van de vorige keer dat ze hier ook wat last van had, maar zo erg als het nu is heb ik het nog niet eerder gezien bij haar. Hiervoor hebben we nu icm de omeprazole biosponge gekregen van de dierenarts en dit moet ze 2x daags aangemengd met water toegedient krijgen. Ik ben de ellende eigenlijk wel een beetje zat :=

Hebben jullie nog tips voor singels bij de maagpatiënten? Ik heb er nu een van mattes zonder elastiek, dit lijkt ze niet fijn te vinden. Ik ben in de 2 jaar dat ik haar heb al 15 singels verder, maar misschien dat jullie nog een idee hebben welke de druk rondom de maag een beetje verdeeld?


17 uur zonder ruwvoer?? Elke dag?
Hoe kan dat nou?


als blijkt dat ze om 19.00u naar binnen gaan en genoeg ruwvoer hebben voor 30 minuten en de volgende dag met geluk pas om 13.00u buiten komen en in de tussentijd geen ruwvoer krijgen dan wil het wel. Moge het vanzelfsprekend zijn dat ik haar daar zo snel mogelijk weg gehaald heb natuurlijk!



Ik heb haar nu op een kuur omeprazol staan. DA adviseert voor na de kuur een supplement. Ik heb grovet-gastrovet nog in de kast en ik heb ekygard nog staan. Met welke hebben jullie de beste ervaring?

ze staat nu 24/7 buiten in een vaste groep, krijgt onbeperkt ruwvoer. Alle stressoren zijn sinds we hier staan weg, dit is haar oude vertrouwde plekje waar ze het heel goed doet, dus ze mag lekker hier blijven.
Singels blijf ik even af, eerst maar goed in de omeprazole en daarna verder kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 01:15 



 
Profiel   

BlueStocking schreef
Zijn hier ook mensen die de mastic horse gebruiken op dagelijkse basis? Mijn zeer stress gevoelige merrie is gisteren na 6 weken omeprazol tegen maagzweren weer helemaal goed gekeurd. Nu wil ik dat natuurlijk graag zo houden. Zou het dan nut hebben om de mastic horse te gaan geven, of werkt dit alleen als er daadwerkelijk maagzweren zitten?

Iemand ervaringen hiermee?

Volgens mij is Mastic Horse jùìst heel goed te gebruiken meer als algemene bescherming van de maag, in tegenstelling tot medicijn als er daadwerkelijk forse maagzweren zijn. Dus meer als onderhoud en preventief. Het legt dan een soort beschermlaagje aan.
Zou het sowieso gewoon proberen

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 07:46 



 
Profiel   

Wij geven mastic horse ook dagelijks na het behandelen met omeprazole

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 13:52 



 
Profiel   

Its Daantjee Kliniek Bodegraven adviseert Ekygard als supplement. Mijn paard at het niet. Bleek later ook geen maagzweer te hebben maar zand...maar dat terzijde ;-)
Topic hier leert dat supplementen die werken heel divers en paard afhankelijk zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 22:02 



 
Profiel   

Ik zit met mijn handen in het haar en hoop dat iemand mij hoop kan geven..

Paard betreft een gevoelige merrie, binnenvetter, dominant en kan ontploffen als haar emmertje over loopt. Volgens dierenartsen typisch paard dat gevoelig is voor maagzweren door karakter.

In maart zijn heftige zweren geconstateerd in zowel het klierrijke gedeelte als het niet klierrijke gedeelte. Dit was te herleiden naar een stal waar ze zowel stress heeft ervaren als een niet goed voerbeleid. Tegen de tijd van de scopie zijn we al verhuisd naar een goede stal met goed management en zo stressvrij mogelijk.

Medicatie: 3 weken hele dosis Ulcergold en Sucralfaat, 3 weken halve dosis Ulcergold hele dosis Sucralfaat. Nieuwe scopie, volledig schoon op wat irritatie overgang maag-darm na. Dit is vrijwel nooit 100% te genezen, dus in 2/3 weken tijd rustig afgebouwd en gestopt met medicatie.

Heeft de weideperiode volledig rust gehad en ze is niet onder het zadel geweest. Begin september wat opgepakt met intensiever longeren om wat conditie op te bouwen en haar op te gaan pakken onder het zadel. Resultaat: opnieuw signalen van maagzweren.

Eind september scopie en opnieuw bij de overgang maag-darm zweren. Rest van de maag schoon.

Behandeling: 4 weken volledige dosis Ulcergold en Sucralfaat, dan nieuwe scopie.

Bij nieuwe scopie nog irritatie te zien maar zweren zijn weg.

Vervolgbehandeling: volledig doorgaan met Sucralfaat tot nog 2weken na Ulcergold volledig is afgebouwd, nog 4 weken halve dosis Ulcergold en dan per 2 weken halveren naar 1/4e en 1/8e. Wel kan zij opgepakt worden onder het zadel.

Nu zitten we in week 3 van de halve dosis Ulcergold en ze laat opnieuw signalen zien van maagzweren. In de tussentijd wordt ze 2 x per week rustig onder het zadel gehobbeld, dus nu 6x onder het zadel geweest.

Wat nu? Ik kan moeilijk mijn paard voor haar leven op volledige dosis medicatie laten staan. Ik heb voor zover ik kan achterhalen haar op zo’n optimaal mogelijk management staan zoals altijd toegang tot ruwvoer, er wordt rekening gehouden dat ze als eerste naar buiten gaat om stress te voorkomen, ze zit dan ook heerlijk in der vacht en ze is prachtig lichamelijk bijgetrokken.

Toch is het blijkbaar niet genoeg.. Hoe kan het dat ze opnieuw signalen geeft van maagzweren terwijl ze nog steeds op halve dosering medicatie zit? Wat kan ik nog meer doen? Ik weet het echt niet meer :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-22 12:08 



 
Profiel   

Heb je toevallig een biopt gedaan? Om te kijken of er misschien wat meer aan de hand is met de darmen?

Ik heb zelf zo een merrie maar die heb helaas ook IBD. Ze gaat daarom over op graanvrij voer. In Engeland zijn ze een beetje verder wat dit betreft en krijgen maagzweer en IBD paarden zo weinig zetmeel als mogelijk. Je kan er een beetje meer over lezen hier https://www.marstall.nl/2022/10/12/darmgezondheid/

En hier stukje over zetmeel onderin.
https://www.marstall.nl/2020/12/02/maagzweren-bij-paarden-voorkomen-en-herstellen/

Ik had Eric laaraakkers aan de lijn een paar weken geleden en hij zij dat de maag is alleen een symptom op wat fout is. Heel vaak denken dierenartsen dauw er maar Ulcergold in, maar als de zweren terugkomen moet je verder kijken. Misschien is een supplement om haar rustiger te houden iets?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-22 12:41 



 
Profiel   

-


Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 08-03-24 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-22 13:23 



 
Profiel   

Het klinkt een beetje uitzichtloos maar er zijn helaas paarden met chronische maagzweren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-22 17:09 



 
Profiel   

Bij onze pony van 9 jaar die plots steeds terugkerende maagzweren kreeg, bleek cushing de oorzaak. Nu al jaren op Prascend en geen maagzweren meer gehad. Duurde wel een jaar voor we de oorzaak gevonden hadden. Was een hele dure tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-22 02:01 



 
Profiel   

Bij die van ons is het ook min of meer chronisch door de bouw van zijn maag waardoor het voer te lang blijft zitten en zweren veroorzaakt.
Door de juiste voeding en zo nodig met periodes een omeprazole kuur kunnen we kijken hoe lang we het stabiel kunnen houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-22 07:30 



 
Profiel   

Graag meld ik me ook aan hier in het topic.
Ik heb sinds een paar weken een nieuw paard,
In het begin was hij heel rustig maar ik merkte dat hij lastiger werd met aansingelen na een week
Geeuwen ook..
Eten doet hij nog prima. Alles netjes op ( krijgt onbeperkt hooi )
Ik denk door de stress van de verhuis en de omwisseling van eten hem misschien wat maaglast hebben bezorgd.
Ik heb hem nu op gastro van havens gezet en een week groene leem gegeven.
Bij het singelen reageerd hij nu niet meer alleen geeuwen doet hij af en toe wel.
Ik merk dat hij zich nu stukken beter voelt.

Nu wil ik na de kuur van groene leem ( 10 dagen )
overstappen op een supplement om zijn maag rust te geven.. als ondersteuning

Ik dacht aan pronutrin of ekygard ?
Heeft iemand er ervaring mee ? Of tips voor een ander supplement wat goed is ?
Graag iets wat de natuurlijke zuur balans van de maag niet aantast.

Dank jullie wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-22 17:07 



 
Profiel   

Wij gaan woensdag weer terug naar de kliniek om een scopie te doen, na 5 weken ulcergold merk ik alleen dat hij niet meer gaapt na het rijden, maar wel heel erg singelnijd heeft, ben er wel een beetje moedeloos van eigenlijk :(

@onemillion, mijn dierenarts raadde mastic horse aan, maar dat werd wel geadviseerd in de laatste week van de behandeling, en hij krijgt het nu nog.., maar toch nog/weer klachten :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-22 18:18 



 
Profiel   

Heb je de periode van de kuur gewoon doorgereden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-22 19:35 



 
Profiel   

Ja op een laag Pitje , dat mocht gewoon van de dierenarts

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-22 19:44 



 
Profiel   

DenieesB schreef
Ik zit met mijn handen in het haar en hoop dat iemand mij hoop kan geven..

Paard betreft een gevoelige merrie, binnenvetter, dominant en kan ontploffen als haar emmertje over loopt. Volgens dierenartsen typisch paard dat gevoelig is voor maagzweren door karakter.

In maart zijn heftige zweren geconstateerd in zowel het klierrijke gedeelte als het niet klierrijke gedeelte. Dit was te herleiden naar een stal waar ze zowel stress heeft ervaren als een niet goed voerbeleid. Tegen de tijd van de scopie zijn we al verhuisd naar een goede stal met goed management en zo stressvrij mogelijk.

Medicatie: 3 weken hele dosis Ulcergold en Sucralfaat, 3 weken halve dosis Ulcergold hele dosis Sucralfaat. Nieuwe scopie, volledig schoon op wat irritatie overgang maag-darm na. Dit is vrijwel nooit 100% te genezen, dus in 2/3 weken tijd rustig afgebouwd en gestopt met medicatie.

Heeft de weideperiode volledig rust gehad en ze is niet onder het zadel geweest. Begin september wat opgepakt met intensiever longeren om wat conditie op te bouwen en haar op te gaan pakken onder het zadel. Resultaat: opnieuw signalen van maagzweren.

Eind september scopie en opnieuw bij de overgang maag-darm zweren. Rest van de maag schoon.

Behandeling: 4 weken volledige dosis Ulcergold en Sucralfaat, dan nieuwe scopie.

Bij nieuwe scopie nog irritatie te zien maar zweren zijn weg.

Vervolgbehandeling: volledig doorgaan met Sucralfaat tot nog 2weken na Ulcergold volledig is afgebouwd, nog 4 weken halve dosis Ulcergold en dan per 2 weken halveren naar 1/4e en 1/8e. Wel kan zij opgepakt worden onder het zadel.

Nu zitten we in week 3 van de halve dosis Ulcergold en ze laat opnieuw signalen zien van maagzweren. In de tussentijd wordt ze 2 x per week rustig onder het zadel gehobbeld, dus nu 6x onder het zadel geweest.

Wat nu? Ik kan moeilijk mijn paard voor haar leven op volledige dosis medicatie laten staan. Ik heb voor zover ik kan achterhalen haar op zo’n optimaal mogelijk management staan zoals altijd toegang tot ruwvoer, er wordt rekening gehouden dat ze als eerste naar buiten gaat om stress te voorkomen, ze zit dan ook heerlijk in der vacht en ze is prachtig lichamelijk bijgetrokken.

Toch is het blijkbaar niet genoeg.. Hoe kan het dat ze opnieuw signalen geeft van maagzweren terwijl ze nog steeds op halve dosering medicatie zit? Wat kan ik nog meer doen? Ik weet het echt niet meer :n


Ik geef mijn paard de druppels HormOne van Phytonics door zijn voer en daar is hij enorm op verbeterd. Was ook erg gevoelig op de hormonen, binnenvetter en ontzettend dominant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-22 19:50 



 
Profiel   

Bij draf en galop klotst het maagzuur omhoog dus dat kan er voor zorgen dat de maagwand steeds meer aangetast wordt. Ik begrijp dit advies dus niet helemaal tenzij je al die tijd alleen maar hebt gestapt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-22 19:51 



 
Profiel   

Ja, ik snap wat je bedoeld, volgens dierenarts kon het geen kwaad om een beetje te blijven rijden en longeren, dit heb ik dus ook gedaan…. Denk als we nu weer behandeling moeten starten, dat ik hem dan niet rij/longeer, ookal zegt de DA , dat het gewoon kan

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-22 19:55 



 
Profiel   

Sharon, waar had die van jouw maagzweer weer?

Ik kan jullie allemaal aanraden om de Facebook group horses with ulcers te volgen. Komt echt veel goede tips voorbij!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-22 20:02 



 
Profiel   

Het zat de laatste keer in het voorste gedeelte van de maag als ik het goed begrepen heb, graad 3 uit 4, nu weet ik niet of het er nog/weer zit, we hebben donderdag uitslag van scopie

Tnx voor de tip van de FB groep! Ik ga er naar kijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-22 20:04 



 
Profiel   

Bij mij werd ook rust aangeraden. Heb je er ook sucralfaat bij gehad?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-22 20:45 



 
Profiel   

Nee geen sucralfaat erbij gehad… ik ga het allemaal eens navragen waarom er toen gekozen is voor alleen ulcergold, en bijv geen sucralfaat bij, en waarom ik wel gewoon door mocht trainen

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-22 20:53 



 
Profiel   

Voorin komt vaak van voermanagement. Krijgt die 24/7 hooi? Bij mijne ging ze pas weg waneer ze sucraalfat erbij kreeg. Ik bleef ook doorrijden.

De maagzweren dat ze nu hebt zijn niet gelinkt aan de eersten anders dan dat ze te snel eet en te weinig speeksel aanmaakt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-22 21:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 397 van de 459 [ 11462 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 394, 395, 396, 397, 398, 399, 400 ... 459  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen