Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 17:56

Ferera schreef:
Het is gelukt om de medicijnen in België te kopen met mijn Nederlandse recept via die kennis. De totale kosten zijn € 300,40 voor 8 doosjes a 112 stuks! Ik ga er in januari mee starten. Hoop dat hiermee de zweren in het onderste deel van de maag volledig zullen verdwijnen.


Ik hoor graag of het werkt. Mijn dierenarts zei dat ze weinig verbetering zag met die medicijnen. Wat ik niet helemaal geloof als ik zie wat ze zeggen in Engeland.

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 23:12

Ferera schreef:
SharonIndezz schreef:
Hoihoi, hoe gaat het met alle patiënten hier?

Ik wou jullie ff om advies/tips vragen, mijn paard is momenteel nog onder behandeling van zijn (zeer forse) maagzweren, behandeling duurt nog 2,5 week en dan zijn we klaar. En hopelijk is dan alles genezen.

Nu is het zo dat ik hem ga verhuizen per 1 maart, hij komt heel kleinschalig te staan, en ik denk dat dat uiteindelijk voor hem fijner en beter is, ik vroeg me af hoe jullie verhuizingen aanpakken met jullie maagzweer gevoelige paarden? Dit gaat natuurlijk weer extra stress opleveren, en ik ben als de dood dat hij weer maagzweren/maagpijn gaat krijgen


Is het een idee dat je voor de eerste weken op de nieuwe stal hem preventief op omeprazole zet in overleg met de dierenarts en misschien wat rustgevends geeft zoals Audevard Zenn?


Ik ga van te voren voor de zekerheid maar ff overleggen wat de dierenarts er van vind, merk wel dat ik het heel erg spannend vind allemaa :=

Ik las trouwens in de Amerikaanse FB groep dat sommige mensen hun paarden met maagzweren zoete aardappel geven…. Lees heel veel positieve reacties, misschien ook een tip voor mensen hier

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 10:11

Wat interessant idd die zoete aardappel. Is dat rauw?

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 11:55

Ja ik las dat mensen het rauw voeren, en dan een per dag.. in stukken door het voer, andere lieten het afbijten alsof het een appel was.

Lokii

Berichten: 176
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 12:23

Hoi! Ik ben zelf wel eens bang dat mijn paard maagzweren zal hebben omdat hij niet altijd de beschikking heeft tot ruwvoer. Ik dacht dat een slowfeeder met bijvoorbeeld hooi dit kan oplossen maar er werd mij verteld dat een slowfeeder slechte invloed heeft op het gebit van je paard. Weten mensen hier toevallig meer van? En wat dan eventueel wel een goede oplossing kan zijn voor mijn paard? :(

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 18:53

SharonIndezz schreef:
Ja ik las dat mensen het rauw voeren, en dan een per dag.. in stukken door het voer, andere lieten het afbijten alsof het een appel was.


Interessant. Dank voor de tip!

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 22:24

Hoi

Nog niet alles gelezen maar ik meld mij ook even.

Mijn paard heeft een grote maagzweer en staat nu op 2 medicaties, hierna wil ik wat ondersteunend gaan geven iemand tips?

Zelf gaf/geef ik de gastri comp van phytonics dat hielp wel al met ‘kribbenbijten’

Maar ik zoek iets denk wat nog meer kan ondersteunen. Constant baking soda lijkt mij ook niet goed,

Hij staat op onbeperkt hooi en z’n krachtvoer is een grasbrokje met vitamine korrel.

Lucerne durf ik niet meer te geven ivm stekeligheid ook al zei de da dat als zweer weg is ik wel weer kon geven..

Wat geven jullie als je op wedstrijd gaat als bescherming

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 00:01

Ik geef mijn paard Vitalbix fibermix, dit voor het langer kauwen, dit is heel erg zacht en hij lijkt het er goed op te doen,

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 00:14

Ik heb nog een volle pot Maagbalans van Horseflex. Hier nog iemand die ik daar blij mee kan maken?

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 00:45

MRIIIS schreef:
Ik heb nog een volle pot Maagbalans van Horseflex. Hier nog iemand die ik daar blij mee kan maken?


Uit interesse, werkte het niet bij je paard?

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 00:54

plutolover schreef:
Constant baking soda lijkt mij ook niet goed,


Ik lees op internet verschillende dingen over het speeksel van paarden. De ene keer zegt men natriumcarbonaat zonder bi in het midden. De andere keer zegt men natriumbicarbonaat.

Baking soda is natriumbicarbonaat
schoonmaaksoda is natriumcarbonaat.

Heeft iemand een betrouwbare link waar het goed staat?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 08:43

Mijn Max heeft een zweer van graad 5-6

Nu heb ik alleen hele andere dosering gekregen dan wat ik hier lees.

Namelijk 7 dagen ulc gold voor 600 kilo (paard weeg 490)
Daarna nog een doos met spuiten geven voor 400 kilo dat opmaken zeg maar. (Ik ga dan nog met de restjes verder kwa opmaken)

Maar dat is dan toch te weinig / te kort? Aan ene kant denk da zal het wel weten. En dan heeft hij nog anders spul wat 2x per dag gegeven moet worden. Ff naam kwijt

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 09:57

Dat lijkt me veel te kort.. die van mij (had op 3 plekken zweren) heeft 6 weken volledige dosis omeprazol gehad en 2x per dag sucralfaat. Daarna controlescopie en toen 6 weken afbouwen. Overigens heb ik toen zelf voorgesteld om volledige dosis te blijven geven tot de controlescopie. Leek mij logischer dan zomaar gaan afbouwen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 12:52

ik hoef geen na controle scopie. Maar mischien dat ik wel dat laat doen. Behandeling duur is denk ik ind ook per zweer verschillend. hij heeft maar 1 zweer. Mocht ik na deze weken nog steeds klachten ervaren dn neem ik natuurlijk contact op met de Da.

Alleen bij mij is de graagmeter het aansinglen, lastige daarvan is dat aansingelen dat hij mentaal ook nog kan denken dit doet zeer, daarom miss toch een controle scopie.

ik neem aan dat de da wel weet hoe en wat.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 18:53

plutolover schreef:
Alleen bij mij is de graagmeter het aansinglen, lastige daarvan is dat aansingelen dat hij mentaal ook nog kan denken dit doet zeer.


Dit dus. De (trekpaard)merrie die ik gekocht heb, heeft ws al zo ontzettend lang maagzweren dat singelnijd nu aangeleerd gedrag is. Ik heb er een filmpje van. Ik kom met de singel zonder zadel. Ik heb de singel alleen aan een touwtje en ga zgn aansingelen. Daar is dus geen sprake van, de singel hangt daar alleen maar, maar ze is helemaal geconditioneerd. Singel=was altijd pijn, dus bijten. https://youtu.be/q9KVonpGZaQ

salamaleque
Berichten: 990
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 21:20

Sinds een tijd staakt mijn paard tijdens het rijden, zadel is nagekeken, chiropractor is geweest. Zowel zadelmaker als chiropractor/dierenarts vermoeden een maagzweer. Nu zou ik dit graag bij Den Hoek willen laten checken. Ik lees wel ervaringen van mensen die na behandeling door een reguliere dierenarts in tweede instantie terecht komen bij Den Hoek. Maar zijn er ook mensen die voor de allereerste diagnose bij Den Hoek zijn geweest? Zo ja, hoe is dit consult verlopen?
Ik zou er evt voor kunnen kiezen om het paard kort op de omeprazole en sucralfaat te zetten om te kijken of dat iets zou doen (dus zonder scopie) maar ik weet niet of ik dat wat vind. Dit was overigens de suggestie van de dierenarts. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 21:24

Ik ben echt wel Den hoek fan, heb daar ook echt goede resultaten gezien bij mijn lusitano met allerlei problemen.
Maar ik zou voor echt serieuze maagproblemen denk toch eerst regulier laten scopen en behandelen.
Als je het daarmee niet voldoende weg krijgt en ze daar niks meer kunnen doen overstappen naar Den hoek.
Zonder scopie weet je niet wat er exact in de maag aan de hand is en wat je aan het behandelen bent.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 21:30

Ja, en testen met sucraalfat en omreprezol is ook een optie, maar een duur grapje voor je portemonnee. Dus ik zou ook scopie doen

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 22:03

Heel lang geleden heb ik dat zo gedaan. Toen kreeg ik maagcompositum mee maar dat was achteraf onvoldoende om de zweren te genezen. Verder bleek bij onderzoek op de faculteit in Utrecht dat het paard ook en vooral darmproblemen had. Dat was er bij Den Hoek niet uitgekomen.

salamaleque
Berichten: 990
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 23:18

henshem schreef:
Heel lang geleden heb ik dat zo gedaan. Toen kreeg ik maagcompositum mee maar dat was achteraf onvoldoende om de zweren te genezen. Verder bleek bij onderzoek op de faculteit in Utrecht dat het paard ook en vooral darmproblemen had. Dat was er bij Den Hoek niet uitgekomen.



Ik heb Den Hoek nog niet gebeld om te overleggen maar ik zou graag naar een DA gaan waar ze naast de geijkte manier van behandelen ook goed op de hoogte zijn van alternatieven. Eerst naar dierenarts A voor een scopie en omeprazole en vervolgens weer naar dierenarts B om een alternatieve route op te starten lijkt me zo’n gedoe.
Daarbij is mijn paard 22 en wil ik hem zo min mogelijk belasten met vervelende onderzoeken / medicijnen maar boven alles wil ik graag dat hij beter wordt.
Overigens ben ik al gestart met de maagcompositum van de groene os. Het tandenknarsen is bijna weg maar onder de man blijft hij narrig. Hij heeft in de wintermaanden als hij niet op de wei staat ook erg veel last van mestwater zodra ze in maart op de wei gaan is dat met 2 weken weg.

Iccc
Berichten: 1389
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:47

Ik lees even mee,
Heb precies zelfde symptomen als salamaleque.
Snap helemaal jou twijfel want ik zat er ook zo over te denken want ik ben ook wel fan van den hoek.
Alleen zoals hier ookal geschreven werd is het toch raadzaam om eerst een scopie te doen en kijken wat daar in uit komt. Dan kan je altijd nog IPV de behandeling via de dierenarts bij den hoek starten.

Ik heb dus ook besloten om eerst een scopie te doen. Ben erg benieuwd je leest zoveel verschillende dingen blijft lastig

salamaleque
Berichten: 990
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 15:51

IVAANAA__ schreef:
Ik lees even mee,
Heb precies zelfde symptomen als salamaleque.
Snap helemaal jou twijfel want ik zat er ook zo over te denken want ik ben ook wel fan van den hoek.
Alleen zoals hier ookal geschreven werd is het toch raadzaam om eerst een scopie te doen en kijken wat daar in uit komt. Dan kan je altijd nog IPV de behandeling via de dierenarts bij den hoek starten.

Ik heb dus ook besloten om eerst een scopie te doen. Ben erg benieuwd je leest zoveel verschillende dingen blijft lastig



Ik hoopte eigenlijk (misschien naïef) dat Den Hoek evt ook een scopie zou kunnen doen en vervolgens zou kunnen behandelen en ondersteunen met andere middelen. Nogmaals ik heb ze nog niet gesproken dus ik heb geen idee wat de mogelijkheden zijn. Op dit moment ben ik me een beetje aan het inlezen hier op Bokt, 400 bladzijden is best veel :D

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 15:53

Volgens mij kunnen die niet scopes en geen röntgenfoto’s e.d maken

Iccc
Berichten: 1389
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 15:25

het is ook echt lastig .. de een zegt dit de ander zegt dat..

Nu vertelde iemand dat de klachten ook zou kunnen komen door zand in de darmen, hij heeft wel al een zandkuur gehad maar daar kunnen ze ook door in verzet komen.

Aan de Longe niks aan de hand heeft 24/7 ruwvoer eten en staat buiten. Maar met rijden nijdig op been niet voorruit te krijgen zelfs niet in draf. Puur op de handrem. En dat op een op andere dag dat ze niet meer te rijden is..

Heb zowat alle bladzijdes hier gelezen maar wacht denk ik eerst maar de scopie af.

Hebben jullie ook bloedonderzoek gedaan erbij? Of mischien handig voorraf te doen kunnen ze daar ook nog dingen uithalen? Mocht het geen maagzweer zijn.

* Iets van handen in het haar zitten*

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 15:40

Mijne laat dezelvde symptomen zien en die hebt wel darmproblemen dus zou heel goed kunnen.

Mijne kan niet tegen psyllium dus ze staat nu op een paraffine kuur wat lijkt heel goed te helpen voor haar. Is er iemand die dat eerder heb gehad bij darm problemen? Ik heb de hele tijd gedacht dat ze darmzweren hebt, en de paraffine lijkt daarop te helpen.