Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:19

Pumpkins schreef:
@koetjeboe, wat mooi dat het zo goed gaat! Hoe voer jij een psylliumkuur? 200gr gaat nog wel naar binnen, maar grotere hoeveelheden laatste van mij staan. Nu meng ik het met de bietenpulp en beetje vitalbix en vroeg mij af waarmee anderen het mengen zonder veel suikers en zetmeel te voeren? Met name zetmeel is voor mijn paard belangrijk om laag te houden. Daar raakt ze snel spierbevangen van.


Ik voer continu psyllium een kleine hoeveelheid. Weet eigenlijk niet precies hoeveel het is. Morgens een koffie kopje vol en avonds en eens in de zoveel tijd echt een kuur van een week waar ik 450 gram perdag er in probeer te krijgen. Ik doe dat verdelen over 2 voerbeurten. Ik meng de zaadjes droog door het gewone voer heen dan gaat het bijna helemaal op laatste beetje meng ik nog iets slobber door heen.
Dat koffie kopje vol eet ze wel gewoon zo op door het voer.

kunamosity
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 08:51

Hoi iedereen,

Binnenkort ga ik mijn paard (met een gevoelige maag) verhuizen. Ik heb de dierenarts gebeld om te vragen hoe maagzweren ivm verhuisstress te voorkomen, gezien mijn paard al eerder maagzweren heeft gehad. Ik heb nu een 7 spuiten omeprazol gekregen voor 14 dagen (halve tube per dag dus). Hebben anderen nog tips om de stress van de verhuizen wat te verminderen en zo de kans op maagzweren nog meer te verkleinen?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 10:23

Zorgen dat hij goed ruwvoer blijft eten, eet hij slecht hooi door de spanning dan goed aanvullen met bietenpulp en ruwvoermixen.
Verder geef ik die van ons als Strezz druppels van Phytonics in situaties die spanning op kunnen leveren.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 11:29

Zijn hier toevallig mensen die ervaring hebben met een paard met maagzweren en getrokken tanden vanwege EORTH?
Die van ons moet volgende week op de foto omdat deze tandziekte bij hem wordt vermoed…
Als dat echt zo is zouden zijn tanden eruit moeten.
Nu weet ik dat ze zich daar prima mee kunnen redden, maar voor een stresskip die snel zijn hooi niet wil eten en in snel in paniek is als dingen anders gaan dan anders ben ik er toch een beetje bang voor…
Misschien kan iemand ons gerust stellen?

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 11:34

Als je er optijd bij bent dan hoeven lang niet altijd alle tanden eruit maar alleen de aangedane.

Maar hooi eten ze niet met hun tanden? Ze pakken hooi met de lip en vermalen het met de kiezen.

kunamosity
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:07

Nouvel schreef:
Zorgen dat hij goed ruwvoer blijft eten, eet hij slecht hooi door de spanning dan goed aanvullen met bietenpulp en ruwvoermixen.
Verder geef ik die van ons als Strezz druppels van Phytonics in situaties die spanning op kunnen leveren.


Blijven eten doet hij eigenlijk altijd wel, ook bij stress. Hij komt op een weiland te staan met voldoende gras, dus dat komt goed. Die druppels klinkt wel als een welkome aanvulling. Dankjewel voor de tip.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:55

Spenk schreef:
Als je er optijd bij bent dan hoeven lang niet altijd alle tanden eruit maar alleen de aangedane.

Maar hooi eten ze niet met hun tanden? Ze pakken hooi met de lip en vermalen het met de kiezen.


Ja maar gezien zijn hoge stress gehalte zijn we gewoon heel bang dat hij terug gaat vallen met eten en weer meer last van zijn maag gaat krijgen…
Als hij enige twijfel heeft of iets goed is/of hij het kan eten/of hij heeft stress dan eet hij dus geen hooi en daar zijn we zo bang voor, hij heeft vorig jaar een mega bedrag aan medicatie gekost en is nu net ene beetje stabiel…

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 22:46

Nouvel schreef:
Spenk schreef:
Als je er optijd bij bent dan hoeven lang niet altijd alle tanden eruit maar alleen de aangedane.

Maar hooi eten ze niet met hun tanden? Ze pakken hooi met de lip en vermalen het met de kiezen.


Ja maar gezien zijn hoge stress gehalte zijn we gewoon heel bang dat hij terug gaat vallen met eten en weer meer last van zijn maag gaat krijgen…
Als hij enige twijfel heeft of iets goed is/of hij het kan eten/of hij heeft stress dan eet hij dus geen hooi en daar zijn we zo bang voor, hij heeft vorig jaar een mega bedrag aan medicatie gekost en is nu net ene beetje stabiel…


Ik snap je! Vergeet alleen niet dat EORTH heel pijnlijk is, dus foto’s en eventueel tanden trekken is dan echt de beste oplossing ondanks het stress/eetprobleem. Bij mijn paard hoefden alleen de hoektanden eruit en die stond eenmaal terug op stal alweer snel te eten. En dat heb ik van meer paarden gehoord. Succes!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:07

Bedankt voor je reactie!
We gaan hem er ook zeker niet mee laten lopen als het pijnlijk is en blijkt dat er uit moeten, daarvoor gaan we woensdag foto’s laten maken en hij blijft gelijk als er wat uit moet.
Maar ik vind het met hem best eng, en ook heel zielig voor hem.
Hij heeft zo ontzettend veel stress gehad van het scopen van zijn maag beide keren…

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:13

Nouvel schreef:
Bedankt voor je reactie!
We gaan hem er ook zeker niet mee laten lopen als het pijnlijk is en blijkt dat er uit moeten, daarvoor gaan we woensdag foto’s laten maken en hij blijft gelijk als er wat uit moet.
Maar ik vind het met hem best eng, en ook heel zielig voor hem.
Hij heeft zo ontzettend veel stress gehad van het scopen van zijn maag beide keren…


Ja joh, dan heb je het gevoel dat je moet kiezen tussen twee kwaden. Maar weet je, die foto moet toch gemaakt worden. Kan dat wellicht op stal? Tanden trekken gebeurt meestal wel op de kliniek, maar mogelijk kun je zo 1 stressmoment verminderen.

Edit - niet goed gelezen, zie nu dat je op de kliniek foto’s maakt en dat de tanden er dan eventueel meteen uit kunnen. Top geregeld lijkt me.

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:16

Nabrander - met een maagscopie moeten ze ook nuchter zijn, toch? Moest je paard de nacht ervoor op de kliniek blijven? Nuchter houden is voor een paard met eetproblemen extra lastig denk ik. Hopelijk is het met een gewone foto minder stressvol omdat hij/zij dan niet nuchter hoeft te blijven.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:23

McGregor schreef:
Ja joh, dan heb je het gevoel dat je moet kiezen tussen twee kwaden. Maar weet je, die foto moet toch gemaakt worden. Kan dat wellicht op stal? Tanden trekken gebeurt meestal wel op de kliniek, maar mogelijk kun je zo 1 stressmoment verminderen.

Edit - niet goed gelezen, zie nu dat je op de kliniek foto’s maakt en dat de tanden er dan eventueel meteen uit kunnen. Top geregeld lijkt me.


Ja klopt, we moeten er om 16.00 zijn om foto’s te maken als het nodig is om te trekken blijft hij daar en doen ze dat de volgende ochtend.
Hij zou dan nog 1 nacht moeten blijven daarna.
Ik ben zo bang dat hij daar niet gaat eten…
Denk maar een paar keer heen en weer met slobber en bietenpulp ofzo…

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:38

Is het een idee als je een vriendje mee neemt voor je paard? Zo is mijn paard ook eens meegegaan. Zijn vriend moest een controle maagscopie en tanden en mijn paard alleen de tanden. Die hoefde daar natuurlijk niet een dag vooraf voor te komen maar dat hebben we wel gedaan. Zo had zijn vriend die wel vasten moest wat steun aan hem.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:42

Spenk schreef:
Is het een idee als je een vriendje mee neemt voor je paard? Zo is mijn paard ook eens meegegaan. Zijn vriend moest een controle maagscopie en tanden en mijn paard alleen de tanden. Die hoefde daar natuurlijk niet een dag vooraf voor te komen maar dat hebben we wel gedaan. Zo had zijn vriend die wel vasten moest wat steun aan hem.


Ik zou niet weten wie ik mee moeten nemen dan…
Ik denk niet dat de andere pensionklanten daarop zitten te wachten en ons andere paard staat met een peesblessure en heeft PSSM, die kan ik helaas niet onnodig laten reizen en ergens op stal zetten waar hij de hele dag stil staat 2 of 3 dagen … -O-

Ik denk dat het gewoon maar wordt ‘s avonds terug om hem te voeren en ‘s morgens weer voor ze hem gaan helpen.
En verder toch heel hard duimen dat het nog niet nodig is om wat te trekken en dat hij gelijk weer mee naar huis mag…

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:55

Nouvel schreef:
McGregor schreef:
Ja joh, dan heb je het gevoel dat je moet kiezen tussen twee kwaden. Maar weet je, die foto moet toch gemaakt worden. Kan dat wellicht op stal? Tanden trekken gebeurt meestal wel op de kliniek, maar mogelijk kun je zo 1 stressmoment verminderen.

Edit - niet goed gelezen, zie nu dat je op de kliniek foto’s maakt en dat de tanden er dan eventueel meteen uit kunnen. Top geregeld lijkt me.


Ja klopt, we moeten er om 16.00 zijn om foto’s te maken als het nodig is om te trekken blijft hij daar en doen ze dat de volgende ochtend.
Hij zou dan nog 1 nacht moeten blijven daarna.
Ik ben zo bang dat hij daar niet gaat eten…
Denk maar een paar keer heen en weer met slobber en bietenpulp ofzo…


Is het ver rijden naar de kliniek? Kun je eventueel heen en weer rijden, of is dat te onrustig?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:26

Een half uur ong.
Heb ik ook al zitten denken, maar hij laadt op ‘t moment heel wisselend, dus dat is even een afweging maken.
Ik wacht de foto’s even af en ga daar dan maar overleggen wat we het beste kunnen doen.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 20:53

Kan er hier iemand nog 10 spuiten omeprazol gebruiken? Ik heb ze over

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 14:08

Ik heb enige tijd meegepraat en meegelezen in dit topic.

Laatste paar weken had ik het gevoel dat er toch weer iets zat. Dus paard gisteren naar de kliniek, vandaag gescoopt en; niets :D

We hebben haar buik op de foto gezet en er was minimaal zand te zien, dus we gaan alleen een kuurtje zaad doen.

Waarschijnlijk zit het toch tussen haar oren en is het haar karakter. We gooien met maar op oversprong gedrag. Ik ben blij dat ik de bevestiging heb gekregen dat de streken wat ze nu heeft niet maag gerelateerd is en ik ben blij dat ik haar toch heb gescoopt, vooral voor mijn eigen gemoedstoestand. Ik kreeg het advies dat ik door moest gaan met wat ik doe, en dat is heel fijn: 1 kg Gastro + verdeeld over 3 momenten van de dag, elke keer pompje lijnzaad er over, en 1 keer 75 gr. Nerv control. Verder weidegrond van 8 tot laat en onbeperkt kwalitatief wikkelbaalhooi op stal.

Spoiler:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 05-08-22 14:15, in het totaal 3 keer bewerkt

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 14:09

Wat voor symptomen heeft ze nu?

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 14:14

sanne83 schreef:
Wat voor symptomen heeft ze nu?


Symptomen zijn sporadisch maar af en toe gapen, buik optrekken en bijten in der flanken. Wat ze altijd heeft gedaan.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 19:44

Oh wat fijn eenitraM!!

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 21:42

Heel herkenbaar hoor eenitraM! Hier ook zo een merrie waarbij dingen snel tussen haar oren zitten. Ze is ook maagzweervrij, bij mij gedraagd ze zich er inmiddels ook naar, maar bij mijn verzorgster niet. Vermoedelijk doet zij haar nog herinneren aan de maagzweer, want al komt ze enkel om te mesten of binnen te zetten, mijn paard begint spontaan weer haar hooi te soppen. Als ik een zware training heb gereden nergens last van...echt een miepje af en toe.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 19:49

Hoi allemaal,

Ik lees al een tijdje mee maar heb nog geen passend antwoord gevonden op mijn vraag. Wellicht kunnen jullie me adviseren :)?

Mijn paard heeft 3 jaar geleden maagzweren gehad, waarvoor hij enkele maanden is behandeld en fysiek rust heeft gekregen. Daarna is hij gehuisvest naar een 24/7 weidegang met 9 andere paarden en onbeperkt hooi.

Hij kreeg tot op heden niets bijgevoerd omdat hij op alleen hooi het prima deed. Inmiddels loopt hij Z+ dressuur maar begint hij energie te missen voor dit werk. Ik wil hem graag bijvoeren, maar vind het lastig een goede keuze te maken.

Ik zoek dus voer met flinke energie en kracht booster (hij mag er rillerig van worden), maar dit mag natuurlijk niet ten koste gaan van zijn maag.

Omdat hij buiten in een kudde gehuisvest wordt, is het geen optie hem meerdere keren per dag kleine porties te geven. Hij zal dus elke dag alleen na het rijden bijgevoerd worden.

Hebben jullie tips qua voer?

Raineri
Berichten: 6233
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 20:20

:z
YvonneAa schreef:
Hoi allemaal,

Ik lees al een tijdje mee maar heb nog geen passend antwoord gevonden op mijn vraag. Wellicht kunnen jullie me adviseren :)?

Mijn paard heeft 3 jaar geleden maagzweren gehad, waarvoor hij enkele maanden is behandeld en fysiek rust heeft gekregen. Daarna is hij gehuisvest naar een 24/7 weidegang met 9 andere paarden en onbeperkt hooi.

Hij kreeg tot op heden niets bijgevoerd omdat hij op alleen hooi het prima deed. Inmiddels loopt hij Z+ dressuur maar begint hij energie te missen voor dit werk. Ik wil hem graag bijvoeren, maar vind het lastig een goede keuze te maken.

Ik zoek dus voer met flinke energie en kracht booster (hij mag er rillerig van worden), maar dit mag natuurlijk niet ten koste gaan van zijn maag.

Omdat hij buiten in een kudde gehuisvest wordt, is het geen optie hem meerdere keren per dag kleine porties te geven. Hij zal dus elke dag alleen na het rijden bijgevoerd worden.

Hebben jullie tips qua voer?


Dat is wel herkenbaar, ik kan ook enkel in 1 keer voeren. Of een uur ertussen. Ik vang het weg door te mengen met vitalbix fibre mix zodat ze veel moet kauwen. Ik deel het dus ook in 2 keer op gezien ze ruim 1,5 kg moet krijgen, incl mengen met fiber mix. Ik zet haar op stal met de ene helft en veel hooi, dan rijd ik een paard, en geef dan de andere helft. Ik kan/wil niet 2 x per dag naar stal. *klopt af* dit gaat goed. Ze eet gedurende dag ook onbeperkt hooi en staat 24/7 buiten.

Qua beste extra krachtvoer vind ik het lastig. Equiline kun je in kleine hoeveelheden aanbieden. Maar geen kaas gegeten van het merk zelf.

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 08:27

Ik zou vooral kijken naar wat je bij voert. Eiwit is voor uithoudingsvermogen goed, dus je zou bijvoorbeeld erwten eiwit bij kunnen voeren. Vetten zoals lijnzaadolie geven ook meer energie en die kan je bij maag problemen ook goed bij voeren. Zou dus vooral kijken wat hoogwaardige voeders zijn zodat je in hoeveelheid minimaal hoeft bij te voeren en ook weinig “zooi” aan hulpstoffen hebt die de maag belasten.