Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:38

Absoluut naar de kliniek. Hier ook spijt dat ik het niet gedaan heb. Bleek bij mijn merrie nl helemaal geen maagzweren te zijn, maar zand. Vasten op een vreemde plek gaat makkelijker dan op bekende plek met bekende routine.

Elodie1

Berichten: 2561
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:41

Vandaag dag 14 met de ulcer gold.... haalde hem net gapend het land af... kan dat?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:51

Elodie1 schreef:
Vandaag dag 14 met de ulcer gold.... haalde hem net gapend het land af... kan dat?


De warmte?

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 16:14

Phonix schreef:
Ik zat te denken. Als paarden genoeg speeksel aanmaken, dan krijgen ze niet maagzweren. Is er dan niet een slimmerik die een pil of gel kunt verzinnen die dat aanmaakt?


Maagzweren komen niet altijd door te weinig speeksel aanmaak.
Natuurlijk is speeksel belangrijk en komt het vaak door te weinig ruwvoer of niet goed verdeeld over de dag

Maar het kan ook zeker door chronische pijn of stress komen

Hier gebruik ik mastic horse die van mij doet het er prima op.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 19:21

Elodie1 schreef:
Vandaag dag 14 met de ulcer gold.... haalde hem net gapend het land af... kan dat?


Die van mij heeft denk ik nog wel gegaapt in week 4 in totaal heeft ze 8 weken gehad

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:40

Mijne gaat ook automatisch gapen bij situaties waar ze stress ervaart of denkt stress te gaan ervaren.

Elodie1

Berichten: 2561
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:44

nog even een ander dingetje. Vanaf 1 okt verhuizen we naar een andere stal.
Ik heb op deze stal 2 keuzes wat betreft het ruwvoer..

Of ik hang 1 grote zak op met hooi waar hij 24 uur mee kan doen. die vul ik dan iedere dag zelf opnieuw.

of ik zet zo'n stuk of 4 kleinere zakjes neer waarvan ik er 1 ophang. Als die dan leeg is verwisselt de staleigenaar hem. (staleigenaar is de hele dag op het erf en vind dat niet erg)

ik vind het altijd een beetje spannend om dat soort dingen aan een ander over te laten en heb liever dat hij geen moment zonder staat. Anderzijds.. mijn paard is niet zo'n vreetzakkie en ik denk dat als de zak verwisseld wordt hij eerder zoiets heeft van ahhh fooodddd eten! En met zon grote zak hij het misschien wel links laat leggen? en hierdoor te weinig eet? Denken jullie?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:54

Als je er van op aan kunt dat het ook echt gebeurt zou ik voor 4 kleine kiezen.
Ik zie bij die van ons dat als hij voor zijn gevoelig nieuw hooi krijgt dat weer liever gaat eten dan wat er nog hangt.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 21:02

Ik baal ervan, woensdag weer naar clinic voor scopie en biopt. Klotezooi. Voelt ook alsof niemand een happy ending hebt met maagzweer

Eve_16
Berichten: 277
Geregistreerd: 19-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 21:40

Elodie1 schreef:
nog even een ander dingetje. Vanaf 1 okt verhuizen we naar een andere stal.
Ik heb op deze stal 2 keuzes wat betreft het ruwvoer..

Of ik hang 1 grote zak op met hooi waar hij 24 uur mee kan doen. die vul ik dan iedere dag zelf opnieuw.

of ik zet zo'n stuk of 4 kleinere zakjes neer waarvan ik er 1 ophang. Als die dan leeg is verwisselt de staleigenaar hem. (staleigenaar is de hele dag op het erf en vind dat niet erg)

ik vind het altijd een beetje spannend om dat soort dingen aan een ander over te laten en heb liever dat hij geen moment zonder staat. Anderzijds.. mijn paard is niet zo'n vreetzakkie en ik denk dat als de zak verwisseld wordt hij eerder zoiets heeft van ahhh fooodddd eten! En met zon grote zak hij het misschien wel links laat leggen? en hierdoor te weinig eet? Denken jullie?


Bij mij wordt er dadelijk 3x los gevoerd en heeft hij een slowfeeder waar 12 kg in zit altijd hangen..
is het geen optie om beide te doen? Ik zat met hetzelfde dilemma en toen gaf de staleigenaresse dit als oplossing.

Eve_16
Berichten: 277
Geregistreerd: 19-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 21:41

Phonix schreef:
Ik baal ervan, woensdag weer naar clinic voor scopie en biopt. Klotezooi. Voelt ook alsof niemand een happy ending hebt met maagzweer

Wat klote zeg. Ben je inmiddels al over op hooi? En is ze op zand gecheckt?

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 21:48

Eve_16 schreef:
Phonix schreef:
Ik baal ervan, woensdag weer naar clinic voor scopie en biopt. Klotezooi. Voelt ook alsof niemand een happy ending hebt met maagzweer

Wat klote zeg. Ben je inmiddels al over op hooi? En is ze op zand gecheckt?


Ja, ze staat op 24/7 hooi in slowfeeder. Dat leek beter te gaan, maar nu wil ze weer niet werken aan de longe wat een teken was vorige keer en ze is nukkig onder het zadel.

Heb wel die zand in handschoen check gedaan en daar had ze een klein beetje, maar zal vragen of ze ook kan checken woensdag.

Eve_16
Berichten: 277
Geregistreerd: 19-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 22:18

Helaas is het zand in de handschoen geen betrouwbare test.. zand komt in vlagen eruit dus zelfs als je mest uit 1,2 of 3 hopen haalt kan het zijn dat er niets uitkomt.
Tevens kan zand inkapselen in de darmen. Het enige wat echt betrouwbaar is is een foto van de darmen.
Ik zou dat zeker woensdag even meenemen ivm terugkerende klachten!

Heel veel sterkte en succes in ieder geval. Het blijven altijd zorgenkindjes. :(:)

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 22:27

Goed idee, zal ik doen! Ik ben er toch, dus waarom niet.

Dankjewel, lief van je :)

MarjanB

Berichten: 16449
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 07:38

Idd hier 1 die zelfs tijdens zand kuur geen zand in mest had en vervolgens op de kliniek stond met zandkoliek.. had zo’n 40 kilo zand in de darmen. Ellende is het.

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:06

Ook ik wil me melden hier , ik denk namelijk dat mijn paard een maagzweer heeft..
Hij eet slecht laat z’n biks uit z’n mond vallen ( tandarts is recent geweest en z’n gebit is helemaal in orde nu) eet z’n ruwvoer langzaam .. z’n vacht glanst wel en met rijden is hij gewoon “wakker”

We zijn ook net verhuisd naar een andere stal waar hij de hele dag op het land staat en op stal meer dan voldoende ruwvoer heeft.
Ik heb voor 6 dagen spuiten besteld van Cavalor ( 2 x per dag een spuit ) en wil hiermee kijken of z’n eetlust beter wordt.
Mocht dit geen verbetering geven laat ik een scopie maken.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 00:05

Over dat syliciumzaad... ik haal gewoon het poeder voor de mens bij de DM in Duitsland. Heb nu eentje met een sinasappelsmaakje eraan. Ik gooi hiervan wat over de speedibeet en dan eet hij het goed en vind het lekker. Misschien een idee voor anderen.

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 07:09

Dat is zeker een idee .. kun je dat gewoon bestellen ? Ik had het gewoon besteld bij een ruitershop.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 07:40

Psyllium bedoel je dan?
Ik bestel de zaadjes bij Pit Pit en doe het gewoon 2x per dag door het voer, het wordt hier prima gegeten zo.

MarjanB

Berichten: 16449
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 09:33

quarterH schreef:
Over dat syliciumzaad... ik haal gewoon het poeder voor de mens bij de DM in Duitsland. Heb nu eentje met een sinasappelsmaakje eraan. Ik gooi hiervan wat over de speedibeet en dan eet hij het goed en vind het lekker. Misschien een idee voor anderen.


Wat is wat.. als ze zand hebben moet je zo 500 gram per dag voeren. Dus denk dat het dan een dure hobby wordt

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 13:09

quarterH schreef:
Over dat syliciumzaad... ik haal gewoon het poeder voor de mens bij de DM in Duitsland. Heb nu eentje met een sinasappelsmaakje eraan. Ik gooi hiervan wat over de speedibeet en dan eet hij het goed en vind het lekker. Misschien een idee voor anderen.



Dat is veel te weinig. Je moet gigantisch veel geven wil het effect hebben voor zand. Hele zaadjes 1 gram per kilo paard. Alleen de vliesjes iets minder maar als nog gigantisch veel. Dus wat over de speedybeet heen doen heeft voor zand weinig effect.
Ik koop bij baroen de hele zaadjes in zakken van 25 kg

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 13:16

moniek21 schreef:
Ook ik wil me melden hier , ik denk namelijk dat mijn paard een maagzweer heeft..
Hij eet slecht laat z’n biks uit z’n mond vallen ( tandarts is recent geweest en z’n gebit is helemaal in orde nu) eet z’n ruwvoer langzaam .. z’n vacht glanst wel en met rijden is hij gewoon “wakker”

We zijn ook net verhuisd naar een andere stal waar hij de hele dag op het land staat en op stal meer dan voldoende ruwvoer heeft.
Ik heb voor 6 dagen spuiten besteld van Cavalor ( 2 x per dag een spuit ) en wil hiermee kijken of z’n eetlust beter wordt.
Mocht dit geen verbetering geven laat ik een scopie maken.


Die van mij had zelfde. Ze glansde was super fit. Maar hooi at ze met muizenhapjes en brok liet ze standaard de helft van staan of at helemaal niks op 3 hapjes na. Nooit gedacht aan maagzweren Maar toen ze zand koliek kreeg toch maar laten nakijken en ze bleek super erg zweren te hebben.

En als ik dan nu zie hoe ze eet.
Gisteren kwam ze uit zich zelf even naar de paddock wandelen en gaf haar wat hooi. Grote plukken verdwenen in dat kleine mondje. Zo heb ik haar nog nooit zien eten voor het hele maag gedoe.
Avonds krijgt ze de balancer van pure paarden voeding. Met een halve schep lucernebrok. Bakje lijnzaad en psyllium zaad korrels voor de maag en beetje magnesium. En alles gaat er zo in. Wel weer met iets gewone lucerne er doorheen. En met 30 min is alles op en staat ze de bak nog uit te likken en ze knoeit niet meer.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 13:55

@koetjeboe, wat mooi dat het zo goed gaat! Hoe voer jij een psylliumkuur? 200gr gaat nog wel naar binnen, maar grotere hoeveelheden laatste van mij staan. Nu meng ik het met de bietenpulp en beetje vitalbix en vroeg mij af waarmee anderen het mengen zonder veel suikers en zetmeel te voeren? Met name zetmeel is voor mijn paard belangrijk om laag te houden. Daar raakt ze snel spierbevangen van.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:07

Ik geef ook 200 gram psyllium per dag, dat verdeel ik over de 2 voerbeurten.
Ik doe het bij het gewone voer dat hij krijgt (pure feed balance met pure feed veteran) en wat gemicroniseerd lijnzaad.

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:13

@koetjeboe, precies wat die van mij dus ook doet.. ik hoop dat het gaat helpen, vanmorgen de eerste spuit gegeven.