Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:39

Popstra schreef:
c_alsemgeest schreef:
Menselijk maagzuur heeft een andere PH waarde dan die van paarden. Van paarden is het veel sterker en zeker bij paarden met maagproblemen en mogelijk oprispingen begint het al hoog. Waardoor de buitenlaag en daarmee het vrijkomen van het medicijn te vroeg gebeurt bij menselijke varianten... waardoor je er weer zulke hoge doseringen van moet geven dat het weinig zin heeft en vrijwel net zo duur wordt als varianten voor paarden. (Doorgaand 2000mg/500kg) en dit is als het wel op de goede plek komt.

als je al zelf gaat dokteren net humane medicatie, doe dat dan wel io met een goede veterinaire internist.
Er zijn humane medicijnen die prima werken bij paarden. Maar doorgaand de retard/maagzuur resistente capsules en pillen niet.


Maar als je van die humane remmers je paard wel 100% ziet opknappen hoe verklaar jij dat dan?

Vergeet niet dat die medicijnen waar "paard" voor staat big bussines is. (Evenals "hond" en "kat")

Maar heb je bij jouw paard dan ook de hoeveelheid medicijn voor mensen aangehouden?

c_alsemgeest

Berichten: 20690
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:10

Ik heb nog nooit een paard 100% zien opknappen van humane omeprazol. Er blijven altijd restklachten te zien, gevoeligheden bij stress etc.
en ik heb ook nooit een volledig genezen voor en na scopie gezien. Bij gastrogard en abler wel.

Zeker een paard kan er van opknappen, zeker als de maagklachten niet heel heftig zijn.
Sommige mensen doen het ook prima op een kwart paracetamol of een lage dosering andere medicatie. Maar als je de medische dosering per kg aan houdt scheelt het qua kostprijs vrijwel niks. En om het echt te genezen heb je toch die hoge doseringen nodig, lage doseringen nemen alleen symptomen weg en blijf je altijd met een gevoeligheid zitten.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 18:15

Bij mijn paard deed de Nexium dus heel weinig. In het begin leken de klachteb iets te verbeteren maar tijdens het afbouwen al ging ze keihard achteruit.

Popstra
Berichten: 13800
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 19:19

Er is onderzoek geweest op paarden met gebruik van Nexium ( wat overigens geen Omeprazol is!!) Die paarden knapte er ook van op zoals eerder hier te lezen was in het topic.

Gitana

Berichten: 2710
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 19:52

Ik ben van de spuiten overgestapt op de nexium pillen en dat ging eigenlijk heel mooi :o
Nu sinds kort helemaal geen medicatie meer nodig

Ik heb dus overigens nog een potje met circa 75 omeprazol 20 mg pillen in de aanbieding

c_alsemgeest

Berichten: 20690
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 22:13

Nexium is inderdaad Esomeprazol, en verminderd de aanmaak van het maagzuur. Niet de zuurgraad zoals omeprazole.
Dat is een andere werking en maakt inderdaad minder uit waar het terecht komt en de aanmaak van maagzuur kan remmen. Zijn ook veel minder mg/kg voor nodig.

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 22:28

Is nexium dan wellicht een mooie tussenoplossing voor tijden van stress, ipv de dure omeprazole? Lijkt me dat dat bijvoorbeeld in combinatie met een maagbeschermer een goede toevoeging/vervanging kan zijn voor preventief gebruik tijdens transport/wedstrijden/verhuizing/etc.

Phonix
Berichten: 1108
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 23:09

Ik gebruik het voor dat en tot nu toe werkt het goed.

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 08:16

En als je het preventief gebruikt, wat is dan de dosering die je doet, Phonix?

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 08:25

mijn paard krijgt rapidexon/ prednison voor zijn darmen, heeft tijd op gastrogard en sulcrafaat gestaan ivm zweren onderin maag maar nu ong 2 weken gestopt op scopie zag het er heel goed uit lijkt mij toch gek dat dit in 3 weken weer er slechter uit ziet.. maar ik merk nu dat hij weer veel meer gaapt ook brokjes knoeit hij erg mee maar dat deed hij ook al en in zn gedrag weer iets anders, ene dag doet hij het weer niet en dan merk ik ook dat hij zich lekkerder voelt, zou dit gapen van zijn maag dan zijn of kan dit dan ook bv van pijn in zijn darmen zijn of van de prednison..dierenarts zei nu ga maar weer kwartje gastrogard geven.. ik geef wel mastic horse bij, jullie hier ervaring mee? je loopt er toch leeg op, jullie ervaring met ander middel kennisje van mij zei cytotec wat is jullie ervaring hier mee

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 08:59

Majestic1 schreef:
mijn paard krijgt rapidexon/ prednison voor zijn darmen, heeft tijd op gastrogard en sulcrafaat gestaan ivm zweren onderin maag maar nu ong 2 weken gestopt op scopie zag het er heel goed uit lijkt mij toch gek dat dit in 3 weken weer er slechter uit ziet.. maar ik merk nu dat hij weer veel meer gaapt ook brokjes knoeit hij erg mee maar dat deed hij ook al en in zn gedrag weer iets anders, ene dag doet hij het weer niet en dan merk ik ook dat hij zich lekkerder voelt, zou dit gapen van zijn maag dan zijn of kan dit dan ook bv van pijn in zijn darmen zijn of van de prednison..dierenarts zei nu ga maar weer kwartje gastrogard geven.. ik geef wel mastic horse bij, jullie hier ervaring mee? je loopt er toch leeg op, jullie ervaring met ander middel kennisje van mij zei cytotec wat is jullie ervaring hier mee

Zou het voor jouw paard ook beter zijn om op de wei te staan, met gras?

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:03

Rizette schreef:
Majestic1 schreef:
mijn paard krijgt rapidexon/ prednison voor zijn darmen, heeft tijd op gastrogard en sulcrafaat gestaan ivm zweren onderin maag maar nu ong 2 weken gestopt op scopie zag het er heel goed uit lijkt mij toch gek dat dit in 3 weken weer er slechter uit ziet.. maar ik merk nu dat hij weer veel meer gaapt ook brokjes knoeit hij erg mee maar dat deed hij ook al en in zn gedrag weer iets anders, ene dag doet hij het weer niet en dan merk ik ook dat hij zich lekkerder voelt, zou dit gapen van zijn maag dan zijn of kan dit dan ook bv van pijn in zijn darmen zijn of van de prednison..dierenarts zei nu ga maar weer kwartje gastrogard geven.. ik geef wel mastic horse bij, jullie hier ervaring mee? je loopt er toch leeg op, jullie ervaring met ander middel kennisje van mij zei cytotec wat is jullie ervaring hier mee

Zou het voor jouw paard ook beter zijn om op de wei te staan, met gras?


hij staat op de wei overdag wel met graasmasker ivm zn darmen, nu even niet ivm weer

Phonix
Berichten: 1108
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:33

Urbiezira schreef:
En als je het preventief gebruikt, wat is dan de dosering die je doet, Phonix?


3 X pillen dag ervoor en 3 X pillen de dag van.

Mijne heb helaas een terugval dus die gaat vanaf vandaag op de volle lading sucraalfat, prednison en ulcer gold. Baal er wel heftig van maar als het daarom sneller weg gaat.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:06

hoe weten jullie of je paard echt een terug val heeft?

Max vanmij reageert wel weer op de singel.. Minder erg dan voorheen. Verder geen ander symtomen. Maar dit had hij eind feb ook en toen maagscopie laten doen.. En maag was gewoon goed. Met aansingelen in de bak geeft hij geen reactie (wat hij voorheen wel deed)

Dus ik vind het erg lastig. Ik heb toen al ik keer DA over gehad. Die vertelde dat het kan dat miss de ene keer zn maagzuur hoger is dan andere keer zonder dat hij echt maagzweer heeft.

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:59

Mag hij niet veel gras hebben Majestic? Is dat niet het zachtste voedsel?

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:04

Rizette schreef:
Mag hij niet veel gras hebben Majestic? Is dat niet het zachtste voedsel?



voor zijn darmen mag hij zich niet overvol eten

Phonix
Berichten: 1108
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 12:06

Plutelover, mijne wordt opgeblazen en wil niet graag werken onder het zadel.

Majestic1
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-04-23

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 12:19

mijne word ook opgeblazen, winderig, gapen en gestrester

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 12:49

ik vind het heel lastig

mijne is ook wel wat gestrester laatste tijd.. maar toen hij maagzweer had was hij juist heel flegmatiek en wou niet werken. Nu wilt hij juist heel graag werken heeft hij soms zelf wat meer power. Met de galop werdt hij erg bol met zn maagzweer. Galop gaat nu juist goed. Hij vind nog wel moeilijk om in galop te blijven (jong paard) maar laatst met de buitenrit kon hij rechte lange stuk heeel goed vol houden.

En hij wordt niet bol in galop. Ik ga ook terug naar de equine74 ipv de mastic horse. Ga ik 7-10 dagen de juiste dosering geven en daarna de helft kijken hoe dat gaat. Want als hij op de halve dosering net zo goed doet, dan is het net zo duur als de mastic horse.

kribbenbijten doet hij niet, wat hij tijdens maagzweer wel deed. Zijn mestwater wat hij al jaren heeft is nu ook al paar weken goed weg. Zijn mest mag nog wat steviger van mij. maar mag zeker niet klagen.

Dus eigenlijk doet hij het heel goed, op de singel na dan.

Popstra
Berichten: 13800
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:33

Wellicht dat je zadel niet fijn zit voor hem of zn rug zeer doet dat die daarom singelnijd heeft!?

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:39

Popstra schreef:
Wellicht dat je zadel niet fijn zit voor hem of zn rug zeer doet dat die daarom singelnijd heeft!?


zadel is 2 maanden geleden nog gecontroleerd en wordt binnenkort nog keer gecontorleerd (jong paard) want dan komt de zadelmaker voor stalgenoot dus dan kan ik net zo goed weer meedoen. zal sept/okt worden.

Chiropractor is ook pas nog geweest. Hij reageert niet gevoelig op de rug, ook geen strakke spieren want onderhoud hem zelf bij met Guasha.

Phonix
Berichten: 1108
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:55

Mijne dot erg moijlijk met de gallop als ze pijn heb. Dus als je daar niets merkt denk ik dat het ook pijn herinneringen kunt zijn. Sommige blijven dat toch er overhouden.

Gitana

Berichten: 2710
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 18:30

Het kan ook aangeleerd gedrag zijn. Singel deed altijd pijn dus nu nog steeds reactie geven?
Bij mijn merrie merk ik dat ze een terugval heeft als ze zich na het krachtvoer wil afzonderen, met zo’n onrustige blik in haar ogen. Als ze geen last heeft gaat ze na het krachtvoer vrolijk aan het hooi :)

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 18:09

Nou, knol heeft scopie gehad. Drie kleine plekjes die eigenlijk niet eens een naam mogen hebben.
Het zou verbazingwekkend zijn als ze daarop zou staken.

Maar het zou kunnen natuurlijk, prinses op de erwt, lage pijngrens Dus wel een kuur meegekregen maar dan een verkorte versie zeg maar. 10 dagen hele spuit, 10 dagen halve.

Kijken of dat verschil maakt. Zo niet, dan wordt het door puzzelen. Geen idee waar ik het dan moet zoeken, er is al veel gecheckt.

Wie dan leeft, wie dan zorgt.

Los van de uitslag, ik vind faculteit Utrecht wel aan te raden trouwens! Heel fijn behandeld. Ze heeft daar namelijk ook de nacht doorgebracht om nuchter te worden.

Rizette
Berichten: 4398
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 23:26

Jorie schreef:
Nou, knol heeft scopie gehad. Drie kleine plekjes die eigenlijk niet eens een naam mogen hebben.
Het zou verbazingwekkend zijn als ze daarop zou staken.

Maar het zou kunnen natuurlijk, prinses op de erwt, lage pijngrens Dus wel een kuur meegekregen maar dan een verkorte versie zeg maar. 10 dagen hele spuit, 10 dagen halve.

Kijken of dat verschil maakt. Zo niet, dan wordt het door puzzelen. Geen idee waar ik het dan moet zoeken, er is al veel gecheckt.

Wie dan leeft, wie dan zorgt.

Los van de uitslag, ik vind faculteit Utrecht wel aan te raden trouwens! Heel fijn behandeld. Ze heeft daar namelijk ook de nacht doorgebracht om nuchter te worden.

Wat moeilijk, aan de ene kant goed bericht maar toch... Heeft jouw paard spierproblemen denk je? Kan het PSSM zijn?