Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jorie

Berichten: 3095
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 12:01

Ze is een draverbier (half draver, half arabier) dus zou kunnen. Maar ze heeft gelukkig nooit die symptomen getoond. (Ik ken een aantal gevallen)

Rizette
Berichten: 4444
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 15:36

De symptomen bij verschillende soorten pssm kunnen heel divers zijn. Er is een pssm pagina op facebook.

Zamak
Berichten: 10
Geregistreerd: 09-10-22

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 15:49

Heeft iemand ervaring met Ulcerfoe als maagsupplement?
Mijn paard heeft eerder dit jaar een hardnekkige maagzweer gehad en deze lijkt nu terug te zijn (ondanks aanpassingen in dieet, nieuw zadel en extra buitentijd, etc.). Het komt uit de UK maar kan er nog niet super veel over vinden. Ik hoor graag of er al iemand ervaring mee heeft.
Bedankt!

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:00

Ulcerfoe ken ik niet. Nooit van gehoord eigenlijk. Ik geef momenteel Mastic Horse en dat lijkt goed te gaan.

Hier ook eentje die extreem gevoelig is dus blijkbaar. Alles is in orde. Onbeperkt ruwvoer, veel vrije beweging, stress vrije omgeving etc maar toch kan zij van de geringste verandering al zweren ontwikkelen. Met de DA nu afgesproken dat ik haar met stressmomenten (als de smid komt, als ze de trailer op gaat etc) preventief 2 dagen een lage dosis Ulcergold geef. Mocht ze daarna nog symptomen laten zien dan mag ik dit uitbreiden naar 4 dagen. Op dit moment lijkt ze al 3 maanden zweer vrij. Dit is al langer dan de vorige keer want toen waren binnen 2 maanden alle symptomen terug. Al roep ik nog niet te hard want het kleinste beetje stress kan er voor zorgen dat ze weer terug komen.... Ik ben nu al bang voor straks de overgang van het weideseizoen naar het paddockseizoen.

Heeft iemand ervaring met Seniores Priores voeren aan paarden die gevoelig zijn op de maag? Ik voer momenteel Fibrebeet bij omdat ze moeilijk op gewicht te houden is. Bij de geringste tegenslag valt ze meteen terug in gewicht. Op stal voeren ze Seniores Priores aan de oudere paarden en ze krijgen daar de paarden echt mooi mee op gewicht. Nu sprak mij dat ook wel aan gezien de prijs van Fibrebeet echt de pan uit gerezen is. De Seniores Priores zit op ongeveer de helft van de prijs per kilo.

Jorie

Berichten: 3095
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 14:25

Seniores priores is super spul. Gebruiken we veel vooraf en in de vetgate bij endurance. Zitten meer vezels en vitamine in dan alleen maar fibre beet.

Maar doordeweeks krijgen ze bij mij bietenpulp met luzerne brok. Dat is dus eigengemaakte fibre beet. Dat geweekte mengsel geef ik elke dag 1 schep samen met 1 schep hartog digest. En dat gebruik ik altijd voor de supplementen. Seniores priores bestaat voor grootste gedeelte uit bietenpulp. Altijd goed weken!!

Zamak
Berichten: 10
Geregistreerd: 09-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 15:02

LV19952 schreef:
Ulcerfoe ken ik niet. Nooit van gehoord eigenlijk. Ik geef momenteel Mastic Horse en dat lijkt goed te gaan.

Hier ook eentje die extreem gevoelig is dus blijkbaar. Alles is in orde. Onbeperkt ruwvoer, veel vrije beweging, stress vrije omgeving etc maar toch kan zij van de geringste verandering al zweren ontwikkelen. Met de DA nu afgesproken dat ik haar met stressmomenten (als de smid komt, als ze de trailer op gaat etc) preventief 2 dagen een lage dosis Ulcergold geef. Mocht ze daarna nog symptomen laten zien dan mag ik dit uitbreiden naar 4 dagen. Op dit moment lijkt ze al 3 maanden zweer vrij. Dit is al langer dan de vorige keer want toen waren binnen 2 maanden alle symptomen terug. Al roep ik nog niet te hard want het kleinste beetje stress kan er voor zorgen dat ze weer terug komen.... Ik ben nu al bang voor straks de overgang van het weideseizoen naar het paddockseizoen.

Heeft iemand ervaring met Seniores Priores voeren aan paarden die gevoelig zijn op de maag? Ik voer momenteel Fibrebeet bij omdat ze moeilijk op gewicht te houden is. Bij de geringste tegenslag valt ze meteen terug in gewicht. Op stal voeren ze Seniores Priores aan de oudere paarden en ze krijgen daar de paarden echt mooi mee op gewicht. Nu sprak mij dat ook wel aan gezien de prijs van Fibrebeet echt de pan uit gerezen is. De Seniores Priores zit op ongeveer de helft van de prijs per kilo.

OK, bedankt. Ik gebruikte ook Mastic Horse maar was er nog niet kapot van. Ik ga Ulcerfoe maar gewoon proberen na stabilisatie met Ulcergold. Wie weet..

plutolover

Berichten: 11710
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 15:10

hier doet mastic horse ook niks. De equine74 doet wel wat.

Ik gaf eerst equine74 dat ging best goed. Dus ik dacht ik probeer mastic horse maar al snel kwamen er lichte klachten weer terug. En nu weer 2 weken geef ik de equine74 en zie weer verbetering en minder reactie op singel. Wat ik overgens denk dat het meer mentaal is, op stal wilt hij nog wel eens onrustig worden en dan voorbeen optillen als ik singel vast maak op loste gaatje. Terwijl aansingelen in de bak stuk strakker is en hij dan 0.0 reactie geeft. Gister zadels gepast en dus meerdere keren aansingelen geen reactie alleen op stal een lichte reactie

kortom ik blijf lekker op de equine74.

kwa eten krijgt hij nu sinds kort de gut en gastro van vitalstyle en schepje fiber senior van pavo om he tkauwen meer te stimuleren. Ik vind de fiber senior stuk zachter dan andere mixen. Als ik daar een handje van pakt en in hand dicht knijpt prikt het niet zo als andere ruwvoermixen.

Ferera

Berichten: 455
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 15:03

Majestic1 schreef:
mijn paard krijgt rapidexon/ prednison voor zijn darmen, heeft tijd op gastrogard en sulcrafaat gestaan ivm zweren onderin maag maar nu ong 2 weken gestopt op scopie zag het er heel goed uit lijkt mij toch gek dat dit in 3 weken weer er slechter uit ziet.. maar ik merk nu dat hij weer veel meer gaapt ook brokjes knoeit hij erg mee maar dat deed hij ook al en in zn gedrag weer iets anders, ene dag doet hij het weer niet en dan merk ik ook dat hij zich lekkerder voelt, zou dit gapen van zijn maag dan zijn of kan dit dan ook bv van pijn in zijn darmen zijn of van de prednison..dierenarts zei nu ga maar weer kwartje gastrogard geven.. ik geef wel mastic horse bij, jullie hier ervaring mee? je loopt er toch leeg op, jullie ervaring met ander middel kennisje van mij zei cytotec wat is jullie ervaring hier mee


Cytotec heeft mijn merrie er weer volledig bovenop geholpen na 3 mislukte pogingen met sulcrafaat en ulcergold. Ik heb destijds een recept van mijn dierenarts hier in nederland gekregen en de medicatie via een kennis in Belgie aangeschaft want bij de humane apotheek in Nederland was het mega duur ten opzichte van Belgie.

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:29

Als iemand interesse heeft, ik heb nog Omeprazol en Sucralfaat over. En 8,5 liter Equinectar. Vooral na de behandeling met de gewone medicatie vond ik Equinectar heel fijn. Van het voordroog wil ze nog wel eens mestwater hebben en dat was helemaal weg nadat ze Equinectar kreeg. In Engeland worden Ponease en Equinectar heel veel samen gebruikt en daar lees je super veel goede ervaringen mee op de flora.

Tancreda4

Berichten: 24153
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 19:22

Ik kom ook even om se hoek kijken. Na 2 flinke koliek aanvallen zonder echte oorzaak te kunnen aanwijzen, heeft m'n pony vandaag een maagscopie gehad. Niet enorme zweren, een paar verdachte plekjes. Groot genoeg om te behandelen, maar of ze ook koliek hebben veroorzaakt is de vraag. Ze is wel gevoelig voor buikpijn, maar dan zeer licht en colosan is de key. Nu had ze echt flinke koliek en veel pijn ipv alleen een kramp.

Ze krijgt nu komende tijd medicatie voor de zweren. De ulcergold en nog eentje die ik even niet scherp heb.

Ik gaf agrobs senior Muesli maar daar staat bij dat t beter niet is voor paarden met spijsverteringsproblemen dus nu aan t kijken wat ik dan kan geven. Het gaat om een shet met HB verleden. Iemand tips?

Senior priores wilde in ook inzetten om d'r weer wat bij te laten komen maar ik weet niet of dat in dit stadium handig is (vorige werk vrijdag koliek gehad, voer mondjes maat, nu 24 uur gevast en voorlopig dus voorzichtig het voer opbouwen.

belletjhee

Berichten: 892
Geregistreerd: 22-10-08
Woonplaats: Ergens in het midden van Nederland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:15

Ik zou het vooral bij agrobs houden! SP is ook troep. De agrobs alpengrun senior is JUIST ook voor paarden met spijsverteringsproblemen. Waar heb je gevonden dat het juist tegen zou werken?

Tancreda4

Berichten: 24153
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:36

Ze krijgt de senior variant. Hier staat het, en ook dat gewone alpengrun mash of pellets dan beter zou zijn.

https://purehorse.nl/product/agrobs-alp ... or-muesli/

Ze krijgt ook vitalbix daily complete.

Mijn da zegt dat de omeprazol beste ochtend kan worden gegeven. Is alleen wel wat lastiger te regelen... wordt een geregel komende 5 weken...

Rizette
Berichten: 4444
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:08

belletjhee schreef:
Ik zou het vooral bij agrobs houden! SP is ook troep. De agrobs alpengrun senior is JUIST ook voor paarden met spijsverteringsproblemen. Waar heb je gevonden dat het juist tegen zou werken?

Ik denk dat je spijsverteringsproblemen gelijk stelt aan vermogen om voedingsstoffen op te nemen deze termen zijn maar heel gedeeltelijk overlappend.

Tancreda4

Berichten: 24153
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:33

Hebben jullie verder nog tips om een HB gevoelige pony, gevoelig voor koliek te voeren? Ik zag gastro+, maar vraag me af of dat bij haar past. Ze is 18, doet alleen recreatief hobbelen voor de wagen als ze oke is (kwakkelt al een tijdje)

Maaik
Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:41

Tancreda4 schreef:
Hebben jullie verder nog tips om een HB gevoelige pony, gevoelig voor koliek te voeren? Ik zag gastro+, maar vraag me af of dat bij haar past. Ze is 18, doet alleen recreatief hobbelen voor de wagen als ze oke is (kwakkelt al een tijdje)


Die van mij deed het heel goed op Bonpard Colon. Vitalstyle gut en Gastro geen effect evenals Cavalor Fiber force zowel de Gastro als de gewone. Staat nu op Havens Gastro+. Lijkt wel meer te doen dan de Vitalstyle, maar bulkt ook wel echt van de energie nu. Het is nog te doen, maar moet niet erger worden. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:58

Iemand ervaring met Ponease Ulcer Fix? Ik kwam dit een tijdje geleden tegen in de Engelse Facebookgroep. Dit lijkt een wondermiddel te zijn en als ik de voor en na foto’s bekijk dan lijkt het of dit product echt help en een goedkopere oplossing is dan Omeprazol spuiten.

Het enige nadeel is dat dit uit Engeland lijkt te komen waardoor ik dit nu even niet zomaar durf te bestellen.

Paard lijkt toch weer last te hebben van de maag nadat ze een flinke wond aan het been heeft opgelopen. Tijdens de Inflacam hebben we haar al preventief Ulcergold gegeven maar heb het idee dat dit niet gewerkt heeft en de zweren weer terug zijn. Ze knarst namelijk weer veel met haar tanden na het geven van een snoepje of tijdens het grondwerken.

Geld om weer een scopie te laten doen is er momenteel even niet nadat ze zichzelf 2 keer op korte tijd flink verwond heeft met als gevolg 2 grote dierenartsrekeningen.

MRIIIS

Berichten: 5366
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 10:00

Ponease lees ik idd goede dingen over op Facebook, zelf geen ervaring mee. Ik geef Equine 74 (uit Duitsland) en dat werkt erg goed bij die van mij, aanrader!

Phonix
Berichten: 1130
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 10:08

Ik heb het maar een dag gegeven maar omdat ze op prednisolon stond heb ik het doorverkocht aan iemand hier op Bokt. Die zegt wel volgens mij dat het werkt voor haar paard.

Als mijne nu weer zweren heb denk ik aan dat bestellen. Volgens mij kan je het nu uit Europa ook bestellen en niet allen Engeland.

Tancreda4

Berichten: 24153
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 10:09

Maaik schreef:
Tancreda4 schreef:
Hebben jullie verder nog tips om een HB gevoelige pony, gevoelig voor koliek te voeren? Ik zag gastro+, maar vraag me af of dat bij haar past. Ze is 18, doet alleen recreatief hobbelen voor de wagen als ze oke is (kwakkelt al een tijdje)


Die van mij deed het heel goed op Bonpard Colon. Vitalstyle gut en Gastro geen effect evenals Cavalor Fiber force zowel de Gastro als de gewone. Staat nu op Havens Gastro+. Lijkt wel meer te doen dan de Vitalstyle, maar bulkt ook wel echt van de energie nu. Het is nog te doen, maar moet niet erger worden. :')


Dank. Gastro+ krijgt die van jou dus meer energie van? Mijn shetje doet verder weinig qua werk, heel licht recreatief :)

Ze vind de ulcergold heel vies. Maar de Sucralan (of zoiets) iig erg lekker, dat scheelt :)

plutolover

Berichten: 11710
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 14:17

LV19952 schreef:
Iemand ervaring met Ponease Ulcer Fix? Ik kwam dit een tijdje geleden tegen in de Engelse Facebookgroep. Dit lijkt een wondermiddel te zijn en als ik de voor en na foto’s bekijk dan lijkt het of dit product echt help en een goedkopere oplossing is dan Omeprazol spuiten.

Het enige nadeel is dat dit uit Engeland lijkt te komen waardoor ik dit nu even niet zomaar durf te bestellen.

Paard lijkt toch weer last te hebben van de maag nadat ze een flinke wond aan het been heeft opgelopen. Tijdens de Inflacam hebben we haar al preventief Ulcergold gegeven maar heb het idee dat dit niet gewerkt heeft en de zweren weer terug zijn. Ze knarst namelijk weer veel met haar tanden na het geven van een snoepje of tijdens het grondwerken.

Geld om weer een scopie te laten doen is er momenteel even niet nadat ze zichzelf 2 keer op korte tijd flink verwond heeft met als gevolg 2 grote dierenartsrekeningen.



Jammer dat het 2x per dag gegeven moet worden.. ik ga maar 1x per dag naar stal. Hij staat 24/7 buiten dus krijgt alleen van m’n krachtvoer

Tancreda4

Berichten: 24153
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:49

Hoe geven jullie omeprazol en de sucrofaat? Mijn pony staat op onbeperkt hooi dus haar maag is niet leeg als ze omeprazol krijgt in de ochtend. Is dat erg ?

Na de ulcergold wacht ik iig een half uur en dan krijgt ze de sucrolan en d'r nieuwe portie hooi. Sucrolan doe ik door haar voer, maar vraag me eigenlijk nu af of dat wel kan? Ze eet het ook wel zo iit een spuitje, maar een bakje voer klaar zetten waar het door zit is makkelijker voor de voeders.

Phonix
Berichten: 1130
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 20:18

Iemand die bekend zijn met de producten van Duval? Die hebben een multidigestive en Carfol die interessant lijkt.

_Lobke_

Berichten: 1206
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 20:21

Ik heb het hele topic doorgelezen, ik vind de resultaten van nexium bij paarden interessant. Er wordt verwezen naar een onderzoek, is hier ook een link van? Begrijp ik goed dat de humane versie gebruikt kan worden van 20mg per tablet 3x daags? 3 weken en daarna 3 weken langzaam afbouwen? Ik hoor het graag alvast bedankt.

plutolover

Berichten: 11710
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 22:29

Tancreda4 schreef:
Hoe geven jullie omeprazol en de sucrofaat? Mijn pony staat op onbeperkt hooi dus haar maag is niet leeg als ze omeprazol krijgt in de ochtend. Is dat erg ?

Na de ulcergold wacht ik iig een half uur en dan krijgt ze de sucrolan en d'r nieuwe portie hooi. Sucrolan doe ik door haar voer, maar vraag me eigenlijk nu af of dat wel kan? Ze eet het ook wel zo iit een spuitje, maar een bakje voer klaar zetten waar het door zit is makkelijker voor de voeders.


Mijne krijgt ook onbeperkt hooi. En mijn DA zei dat dan de tijd niet uitmaakt dus niet perse ochtend als ik maar wel rond zelfde tijdstip gaf.

De sculfaat moest 2x per dag dat deed m’n stalbaas ochtend en avond, en ik deed in Lindsay dan de ulcergold

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 22:42

Hier krijgt ze ook onbeperkt hooi maar blijkbaar eten ze ‘s nachts uit zichzelf minder dan overdag. Dus de Omeprazol ‘s ochtends gegeven.

Mijn merrie heeft helaas weer een terugval. 2 keer op korte tijd flink kreupel. Augustus zoolkneuzing nadat ik haar achteren van de ijzers heb afgehaald en 4 weken terug kwam ze met een flinke wond van het weiland af en is nu kreupel doordat het voorijzer verwijderd moest worden. Pijn en de overgang van weide naar paddock hebben ervoor gezorgd dat ze weer last heeft van haar maag. Ik ken bij haar de eerste signalen inmiddels dus durf wel zeker te zeggen dat ze er last van heeft. Ik heb vandaag Ponease besteld nadat ik heel veel goede reacties had gelezen in een Facebookgroep. Het zou maagzweren echt kunnen genezen en er zijn mensen bekend waarvan de paarden na het gebruik van Ponease schoon gescoopt zijn. Het duurt wel even een aantal daagjes voor het binnen is maar ik hoop echt dat het wat doet.