Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Phonix
Berichten: 1117
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 13:18


Cjuan
Berichten: 59
Geregistreerd: 18-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:09

Helaas heeft ze wel maagzweren :( een klein plekje bovenin in de maag wat volgens de DA geen behandeling behoeft maar ook onderin plekjes wat wel moet behandeld worden. Zij krijgt nu UG en sucralfaat. Over 4 weken nog een scopie om te kijken hoe het dan eruit ziet.

Eten de paarden bij jullie de sucralfaat goed op?

Phonix
Berichten: 1117
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:21

Cjuan schreef:
Helaas heeft ze wel maagzweren :( een klein plekje bovenin in de maag wat volgens de DA geen behandeling behoeft maar ook onderin plekjes wat wel moet behandeld worden. Zij krijgt nu UG en sucralfaat. Over 4 weken nog een scopie om te kijken hoe het dan eruit ziet.

Eten de paarden bij jullie de sucralfaat goed op?


Ja, na een paar dagen wel. Maar mijn dierenarts doet nu sucralaan ipv sucraalfat. Ze eet beiden goed. Maar die sucralaan is echt te duur. 115€ voor 9 dagen.

Tancreda4

Berichten: 24093
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 23:07

Mijn pony krijgt sucralan en vind het heerlijk. Ik doe t met een spuitje in d'r mond vaak, en ze staat met mond open klaar. Gelukkig een kleine shet waardoor de kosten soort van meevallen... (al viel t me nog tegen. Je zal maar een groot paard hebben. Ik doe ruim 4 dagen met 1 tube UG. Maar een grote zal er iig 1 per dag moeten gok ik :o

Rizette
Berichten: 4415
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 09:14

Phonix schreef:
Cjuan schreef:
Helaas heeft ze wel maagzweren :( een klein plekje bovenin in de maag wat volgens de DA geen behandeling behoeft maar ook onderin plekjes wat wel moet behandeld worden. Zij krijgt nu UG en sucralfaat. Over 4 weken nog een scopie om te kijken hoe het dan eruit ziet.

Eten de paarden bij jullie de sucralfaat goed op?


Ja, na een paar dagen wel. Maar mijn dierenarts doet nu sucralaan ipv sucraalfat. Ze eet beiden goed. Maar die sucralaan is echt te duur. 115€ voor 9 dagen.

Heeft dat beiden dezelfde werking?

Cjuan
Berichten: 59
Geregistreerd: 18-08-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 10:09

O jeej de rekening heb ik nog niet binnen gekregen

Geef je het over brok gewoon? Heeft iemand het geprobeerd om het de nacht van te voren door slobber heen te doen zodat het klaar staat voor de volgende ochtend? Ik ben dit allemaal vergeten te vragen aan de DA

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 10:14

Oriotti schreef:
Hi,
Welk supplement raden jullie aan ter voorkoming van maagklachten?

Ik heb een paard met giga vuurwerkstress en hij is in nov/dec/jan meestal niet zichzelf, geen overduidelijke klachten, maar ik weet dat hij niet lekker in zijn vel zit. Als het vuurwerk weer weg is, wordt hij weer helemaal zichzelf. Met de enorme dosis stress die hij deze periode zowat dagelijks heeft, kan ik mij voorstellen dat zijn maag niet heel blij is. Dus dit jaar wil ik naast alle pogingen om de stress te verlagen, ook zijn maag ondersteunen.

Mijn dierenarts raadt Ekygard aan, maar dit wordt met mijn reus van 750 kilo een flinke uitgave dus ik wilde eerst even kijken wat er aan ervaring is voordat ik de aanschaf doe. Ik lees ook goede dingen over Equine74 (zelfde prijscategorie, volgens mij) en een stalgenootje heeft Mastic Horse Treatment.

Sidenote: mijn paard is echt een extreem kieskeurige eter.. als ergens proefzakjes van zijn, zou dat top zijn


Je hebt de Equine74 in verschillende vormen. Ik heb de poederachtige vorm. Granulaat geloof ik. Dat aten ze makkelijker dan de brokjes vorm

Phonix
Berichten: 1117
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 11:56

Rizette schreef:
Cjuan schreef:
Helaas heeft ze wel maagzweren :( een klein plekje bovenin in de maag wat volgens de DA geen behandeling behoeft maar ook onderin plekjes wat wel moet behandeld worden. Zij krijgt nu UG en sucralfaat. Over 4 weken nog een scopie om te kijken hoe het dan eruit ziet.

Eten de paarden bij jullie de sucralfaat goed op?


Ja, na een paar dagen wel. Maar mijn dierenarts doet nu sucralaan ipv sucraalfat. Ze eet beiden goed. Maar die sucralaan is echt te duur. 115€ voor 9 dagen.

Heeft dat beiden dezelfde werking?[/quote]

Ja volgens mij wel. Moet wel zeggen dat mijne een beetje meer “stoned” lijkte op sucraalfat. En de sucralaan is duurder.

Oriotti
Berichten: 50
Geregistreerd: 27-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 11:58

Phonix schreef:
Dit is meer of minder hetzelvde als Equine 74: https://www.duvalhorseproducts.com/prod ... -digestiv/

Florian heb ook een versie van hetzelvde product.

Of deze van voermeester:
https://www.paardenvoer.nl/voermeesters-maag-darm
Zit wel gist in.


Die van Florian is in verhouding wel een stuk goedkoper, 70 euro voor een pot waar ik 38 dagen mee doe vs de ekygard a 120 euro voor 30 dagen. Is het vergelijkbaar?

Ik lees wel dat er o.a. kurkuma in zit, dit krijgt hij al dagelijks voor zijn gewrichten. Dit krijgt hij sinds juli dus heeft hij nog niet eerder met het vuurwerk gehad en ik moet zeggen dat hij beter in zijn vel zit dan voorgaande jaren, dus misschien doet dat al iets. Mogelijk kan ik het wel aanvullen met wat kruiden, daar ga ik me ook eens in verdiepen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 12:25

Cjuan schreef:
O jeej de rekening heb ik nog niet binnen gekregen

Geef je het over brok gewoon? Heeft iemand het geprobeerd om het de nacht van te voren door slobber heen te doen zodat het klaar staat voor de volgende ochtend? Ik ben dit allemaal vergeten te vragen aan de DA


Heb je granulaat of vloeibare Sucralfaat? Die van mij eet het heel goed over de brokken heen. Een nacht van te voren in de slobber doen zou ik zelf niet doen. Vaak verliezen de medicijnen hun werking als ze een langere tijd opgelost zijn. Ik zorgde dat de staleigenaar het heel eenvoudig in het voer kon doen. Toen ze de granulaat had kon ik het wel makkelijk de avond van te voren over de brokken doen en klaarzetten. toen ze vloeibare had heb ik gewoon 's avonds de juist ehoeveelheid in een spuitje opgetrokken en dit naast de brokken gelegd zodat ze het er maar overheen hoefde te doen.

Phonix
Berichten: 1117
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:36

LV19952 schreef:
Cjuan schreef:
O jeej de rekening heb ik nog niet binnen gekregen

Geef je het over brok gewoon? Heeft iemand het geprobeerd om het de nacht van te voren door slobber heen te doen zodat het klaar staat voor de volgende ochtend? Ik ben dit allemaal vergeten te vragen aan de DA


Heb je granulaat of vloeibare Sucralfaat? Die van mij eet het heel goed over de brokken heen. Een nacht van te voren in de slobber doen zou ik zelf niet doen. Vaak verliezen de medicijnen hun werking als ze een langere tijd opgelost zijn. Ik zorgde dat de staleigenaar het heel eenvoudig in het voer kon doen. Toen ze de granulaat had kon ik het wel makkelijk de avond van te voren over de brokken doen en klaarzetten. toen ze vloeibare had heb ik gewoon 's avonds de juist ehoeveelheid in een spuitje opgetrokken en dit naast de brokken gelegd zodat ze het er maar overheen hoefde te doen.


Waar heb jij de granulaat gehaald? Was dat goedkoper? Ik heb het aan mijn dierenarts gevraagd, maar die hebt het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 14:12

Phonix schreef:
LV19952 schreef:


Heb je granulaat of vloeibare Sucralfaat? Die van mij eet het heel goed over de brokken heen. Een nacht van te voren in de slobber doen zou ik zelf niet doen. Vaak verliezen de medicijnen hun werking als ze een langere tijd opgelost zijn. Ik zorgde dat de staleigenaar het heel eenvoudig in het voer kon doen. Toen ze de granulaat had kon ik het wel makkelijk de avond van te voren over de brokken doen en klaarzetten. toen ze vloeibare had heb ik gewoon 's avonds de juist ehoeveelheid in een spuitje opgetrokken en dit naast de brokken gelegd zodat ze het er maar overheen hoefde te doen.


Waar heb jij de granulaat gehaald? Was dat goedkoper? Ik heb het aan mijn dierenarts gevraagd, maar die hebt het niet.


Ik heb die via mijn dierenarts gekregen. Volgens mij was het sucralfaat voor humaan gebruik. Moest er 4 zakjes van geven per dag ( 2 's ochtends en 2 's avonds) en na 2 weken was ze nagenoeg schoon op de scopie. Zat destijds nog 1 klein plekje die we verder behandeld hebben. Helaas is deze dierenarts met pensioen en mijn huidige dierenarts heeft de granulaat ook niet.

Phonix
Berichten: 1117
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 14:28

Oriotti schreef:
Phonix schreef:
Dit is meer of minder hetzelvde als Equine 74: https://www.duvalhorseproducts.com/prod ... -digestiv/

Florian heb ook een versie van hetzelvde product.

Of deze van voermeester:
https://www.paardenvoer.nl/voermeesters-maag-darm
Zit wel gist in.


Die van Florian is in verhouding wel een stuk goedkoper, 70 euro voor een pot waar ik 38 dagen mee doe vs de ekygard a 120 euro voor 30 dagen. Is het vergelijkbaar?

Ik lees wel dat er o.a. kurkuma in zit, dit krijgt hij al dagelijks voor zijn gewrichten. Dit krijgt hij sinds juli dus heeft hij nog niet eerder met het vuurwerk gehad en ik moet zeggen dat hij beter in zijn vel zit dan voorgaande jaren, dus misschien doet dat al iets. Mogelijk kan ik het wel aanvullen met wat kruiden, daar ga ik me ook eens in verdiepen ;)


In Ekyguard zit wel meer dinges zoals Aloe Vera bijvoorbeeld. Maar het is een beetje puzzelen en uitzoeken wat werkt voor jouw paard.

IwanLuver
Berichten: 1883
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 15:26


eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 17:47


DWensink
Berichten: 500
Geregistreerd: 08-01-14
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 20:56

IwanLuver schreef:


Dit lijkt het voer te zijn waar Pavo begin van het jaar testers voor zocht. Ik werd uitgekozen als tester voor mijn merrie met extreem gevoelig maag. Binnen een week weer mee gestopt, ze reageerde er ontzettend slecht op. De luzerne stengels die er in zitten zijn verschrikkelijk hard. Ik heb toen contact opgenomen met Pavo betreft mijn ondervinding en mening over de luzerne. Volgens hun kon de luzerne geen negatief effect hebben aangezien dit juist kauwen bevorderd...

Ik heb de rest van de muesli opgevoerd aan mijn andere paard. Dit is wel een scherp dier die af en toe wat explosief kan zijn op de singel maar zonder daadwerkelijke maag problemen/zweren. Hij doet het wel heel goed op dit voer.

Cjuan
Berichten: 59
Geregistreerd: 18-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 22:08

LV19952 schreef:
Cjuan schreef:
O jeej de rekening heb ik nog niet binnen gekregen

Geef je het over brok gewoon? Heeft iemand het geprobeerd om het de nacht van te voren door slobber heen te doen zodat het klaar staat voor de volgende ochtend? Ik ben dit allemaal vergeten te vragen aan de DA


Heb je granulaat of vloeibare Sucralfaat? Die van mij eet het heel goed over de brokken heen. Een nacht van te voren in de slobber doen zou ik zelf niet doen. Vaak verliezen de medicijnen hun werking als ze een langere tijd opgelost zijn. Ik zorgde dat de staleigenaar het heel eenvoudig in het voer kon doen. Toen ze de granulaat had kon ik het wel makkelijk de avond van te voren over de brokken doen en klaarzetten. toen ze vloeibare had heb ik gewoon 's avonds de juist ehoeveelheid in een spuitje opgetrokken en dit naast de brokken gelegd zodat ze het er maar overheen hoefde te doen.


Ik heb de vloeibaar versie helaas… zij eet het niet graag. Goede tip over de spuitje ik ga dat doen. Dankjewel

Maaik
Berichten: 5676
Geregistreerd: 05-01-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 23:30

Ik spuit het altijd rechtstreeks in de mond. Het je ook geen probleem met niet willen eten.

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 22:41

Vraagje. Hoeveel kg hooi eten jullie paarden ongeveer per dag?

Ik zit erg tussen "vreet alles wat los en vast zit" en "vreet niet uit te kleine slowfeeder" in en merk dat dit me door zijn maagzweer verleden stress geeft...

Maaik
Berichten: 5676
Geregistreerd: 05-01-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:01

Ik vind het ook lastig. Zeker gezien ie recent weer een terugval heeft gehad.
Ik stoom 5 kilo voor mijn pony van 230 kilo. Dan heeft ie ook nog 2 voerbeurten buiten, die niet bij de 5 kilo inzitten.
Ik voer niet in netten want dan geeft ie al te snel op en het is niet toegestaan op stal. Bij 4,75 kilo had ie niets meer liggen dus daarom nu 5. Hij verspilt dan wel wat, maar heeft dus dan wel wat ‘over’. Is misschien erg veel voor zo’n klein pony, maar ik ben gewoon te huiverig.

Tancreda4

Berichten: 24093
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:10

Mijn kleine pony eet ook veel hoor. Die krijgt circa 4.5 kilo per dag. Heeft dan wel over. En soms toch wat leeg omdat ze wacht voor d'r nieuwe portie. Het is half om half weide en graszaadhooi en ze stopt gewoon met vreten en laat zich te leeg worden, wachtend op t weide hooi. Dat vind ik wel lastig...

Zr heeft altijd onbeperkt gehad en at van de zomer ook makkelijk 5 kilo weg met d'r 160 kilo lichaamsgewicht := Maar toch kleine plekjes in d'r maag.

c_alsemgeest

Berichten: 20706
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 00:07

eenitraM schreef:
IwanLuver schreef:

Luzerne…


Ja heel bijzonder... terwijl ze zelf zelfs een beter product voor maag patienten in het assortiment hebben dan luzerne :') namelijk daily plus. Dat os dan nog een minder heftige mix.

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 19:02

Hier helaas ook een paard met maagzweren. Ben vorige week gestart met de UlcerGold en in overleg gisteren de dosis gehalveerd, maar vandaag merkte ik duidelijk meer ongemak. Dierenarts weer geweest en gaan hem sowieso nog een week op een volle dosis zetten.
Wat voeren jullie verder er nog naast?

We dachten bij mijn paard eerst dat het koliek was, maar al snel toch gaan behandelen naar maagzweren en daar reageerde hij gelukkig erg goed op. Om zand volledig uit te sluiten staat hij ook op een zandkuur en hebben we vorige week al een keer paraffine gebruikt. In de mest zit tot nu toe nagenoeg geen zand en ook met op voelen voelde de dierenarts niks geks. Darm geluiden zijn normaal, temperatuur is goed, tandvlees is mooi van kleur en ook een normale pols heeft hij.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 19:12

Krijg je er ook Sucralfaat bij? Ik geef die van mij nu Equine 74 (wel pas geven als paard weer schoon is).

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 19:54

Nee ook de dierenarts niet over gehoord.