Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blaze1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:26

Kozzy schreef:
IwanLuver schreef:
Is het paard ook op de foto/echo geweest, rug en hals? Ook daar kunnen wel degelijk klachten vandaan komen. Step, ECVM, kissingspine of synovites kunnen allemaal tot uiting komen.


Paard is idd op de foto geweest alvorens die zadelmak werd gemaakt. Foto’s Incl hals en rug. Volledig in orde.


Dat was die van mij ook en had toch ecvm helaas. Maar als ik je verhaal lees denk ik daar niet aan. Mijn paard was namelijk nooit vervelend in de omgang. Altijd vrolijk. Alleen als hij de zenuwpijn kreeg ging hij er met macht 200 van door met flinke rodeo.

Als een paard in een rustig tempo zadelmak en ruitermak is gemaakt gaat een paard niet "uittesten" dus heel goed dat je er niet meer op gaat. Ik vind het wel veel wijzen richting maagzweren. Zeker als de osteopaat geen blokkades kan vinden en bij met een opgetrokken buik staat

Kozzy
Berichten: 8
Geregistreerd: 21-12-22

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 16:01

@Blaze1994 Wat zijn de symptomen dan specifiek aan ECVM? Hoe heb jij dit opgemerkt? Ik vond online terug dat dit via foto's in de hals zichtbaar zou moeten zijn?

Blaze1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 16:53

Kozzy schreef:
@Blaze1994 Wat zijn de symptomen dan specifiek aan ECVM? Hoe heb jij dit opgemerkt? Ik vond online terug dat dit via foto's in de hals zichtbaar zou moeten zijn?


Symptomen van ecvm zijn moeilijk specifiek te omschrijven per paard uit het zich anders maar bij mij waren het verschillende dingen die er dan steeds bij kwamen die gewoon niet klopte. Dus mijn paard was heel slim en leerde snel met alles waar hij z'n lijf niet bij hoefde te gebruiken. En met zijn lijf gebruiken was z'n leercurve echt megaaa traag. Hij kom soms prikkels gewoon niet verwerken. Hij kon echt explosief en in blinde paniek reageren op niks en niet een beetje (achteraf zenuwpijn). Hij bleef moeite houden met de lengte buiging ondanks dat hij bij een revalidatie stal in training stond voor meer dan 6 maanden (omdat hun manier van trainen mij aanspreekt niet door een blessure). Hij bleef moeite houden met de galop (in 't begin denk je ja oké hij is ook groot en een slungel). Maar hij galopeerde dan overkruist en dat kon hij dan niet corrigeren. Het duurde ook heel lang voordat hij ontspannen in een basistempo kon galoperen. En hij was dus mega braaf met zadelmak en ruitermak maken maar hij werd steeds minder braaf en dat klopte gewoon niet. Maar dan had hij wel weer goede periodes dus dat maakte het dan weer dubbel. En toen op een geven moment vond hij opstappen ook niet meer oké (heeft ie nooit raar gevonden) en dat was voor mij een teken van er is gewoon iets want hij wil echt wel leren en mee werken. Bij hem typeerde het ook echt dat hij heeeel gevoelig kon zijn maar ook heel ongevoelig en daar was ehht geen logica in te vinden. Hij kon echt omvallen van de schrik als hij in z'n eigen wereld zat. En paarden met ECVM reageren veel heftiger op wind dan normale paarden. Toen heb ik nog een keer over ecvm gelezen en toen naar Heesch gereden voor speciale röntgenfotos want het moet vanuit een speciale hoek die bij normale keuring niet genomen worden.

Achteraf vallen dan nog veel meer puzzelstukjes op z'n plek zoals het veel vaker blijven struikelen als gemiddeld en echt zodanig struikelen dat hij zichzelf dan nog net kan opvangen. Zowel op vlakke als oneffen bodem. En zijn voorbeen overkruist neerzetten (af en toe) en dat niet corrigeren. Geen spieren aanmaken in de bovenlijf (eerder afbraak ten opzichte toen hij niet getraind werd). Het helemaal in zijn eigen wereld zitten. En hij beet dus z'n dekens stuk op de schouders. Ik dacht een stukje verveling toen.

Hij is overigens geen dag kreupel geweest of nooit een painface laten zien.

Het verhaal en elke ecvm paard is anders. Sommige zijn echt braaf en worden gewoon gereden tot het M bijv. Die van mij was behoorlijk "jong" bij de diagnose. Maar ik denk dat dat ook komt omdat ik geluisterd heb. Veel mensen zeiden toen van Nog harder aanpakken enzo. Maar ik heb toevallig van het weekend nog een filmpje gezien van een paard met ECVM waarmee ze sprongen (voordat ze het wisten) en die kreeg zenuwpijn en/of verlies aan coördinator bij de sprong en viel na de sprong samen met de ruiter omdat hij geen controle had over zijn voorbenen.

Hopelijk herken je je paard niet in m'n verhaal. Maagzweren zijn ook echt vervelend maar aan ecvm is echt niks te doen. (Sommige brave paarden worden ingespoten maar die van mij wordt gewoon levensgevaarlijk en ze kunnen niet zeggen hoelang dat het werkt)

Kozzy
Berichten: 8
Geregistreerd: 21-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 18:24

Blaze1994 schreef:
Kozzy schreef:
@Blaze1994 Wat zijn de symptomen dan specifiek aan ECVM? Hoe heb jij dit opgemerkt? Ik vond online terug dat dit via foto's in de hals zichtbaar zou moeten zijn?


Symptomen van ecvm zijn moeilijk specifiek te omschrijven per paard uit het zich anders maar bij mij waren het verschillende dingen die er dan steeds bij kwamen die gewoon niet klopte. Dus mijn paard was heel slim en leerde snel met alles waar hij z'n lijf niet bij hoefde te gebruiken. En met zijn lijf gebruiken was z'n leercurve echt megaaa traag. Hij kom soms prikkels gewoon niet verwerken. Hij kon echt explosief en in blinde paniek reageren op niks en niet een beetje (achteraf zenuwpijn). Hij bleef moeite houden met de lengte buiging ondanks dat hij bij een revalidatie stal in training stond voor meer dan 6 maanden (omdat hun manier van trainen mij aanspreekt niet door een blessure). Hij bleef moeite houden met de galop (in 't begin denk je ja oké hij is ook groot en een slungel). Maar hij galopeerde dan overkruist en dat kon hij dan niet corrigeren. Het duurde ook heel lang voordat hij ontspannen in een basistempo kon galoperen. En hij was dus mega braaf met zadelmak en ruitermak maken maar hij werd steeds minder braaf en dat klopte gewoon niet. Maar dan had hij wel weer goede periodes dus dat maakte het dan weer dubbel. En toen op een geven moment vond hij opstappen ook niet meer oké (heeft ie nooit raar gevonden) en dat was voor mij een teken van er is gewoon iets want hij wil echt wel leren en mee werken. Bij hem typeerde het ook echt dat hij heeeel gevoelig kon zijn maar ook heel ongevoelig en daar was ehht geen logica in te vinden. Hij kon echt omvallen van de schrik als hij in z'n eigen wereld zat. En paarden met ECVM reageren veel heftiger op wind dan normale paarden. Toen heb ik nog een keer over ecvm gelezen en toen naar Heesch gereden voor speciale röntgenfotos want het moet vanuit een speciale hoek die bij normale keuring niet genomen worden.

Achteraf vallen dan nog veel meer puzzelstukjes op z'n plek zoals het veel vaker blijven struikelen als gemiddeld en echt zodanig struikelen dat hij zichzelf dan nog net kan opvangen. Zowel op vlakke als oneffen bodem. En zijn voorbeen overkruist neerzetten (af en toe) en dat niet corrigeren. Geen spieren aanmaken in de bovenlijf (eerder afbraak ten opzichte toen hij niet getraind werd). Het helemaal in zijn eigen wereld zitten. En hij beet dus z'n dekens stuk op de schouders. Ik dacht een stukje verveling toen.

Hij is overigens geen dag kreupel geweest of nooit een painface laten zien.

Het verhaal en elke ecvm paard is anders. Sommige zijn echt braaf en worden gewoon gereden tot het M bijv. Die van mij was behoorlijk "jong" bij de diagnose. Maar ik denk dat dat ook komt omdat ik geluisterd heb. Veel mensen zeiden toen van Nog harder aanpakken enzo. Maar ik heb toevallig van het weekend nog een filmpje gezien van een paard met ECVM waarmee ze sprongen (voordat ze het wisten) en die kreeg zenuwpijn en/of verlies aan coördinator bij de sprong en viel na de sprong samen met de ruiter omdat hij geen controle had over zijn voorbenen.

Hopelijk herken je je paard niet in m'n verhaal. Maagzweren zijn ook echt vervelend maar aan ecvm is echt niks te doen. (Sommige brave paarden worden ingespoten maar die van mij wordt gewoon levensgevaarlijk en ze kunnen niet zeggen hoelang dat het werkt)


Zo jammer voor jou en je paard!

Mijn paard protesteert vnl bij het opstappen en wanneer ik beenhulpen geef. Dan gaat die juist trager / stoppen en bokken / omhoog gaan. Ik kan niet zeggen dat hij explodeert en als een gek begint te rennen of van alles schrikt. Integendeel; vind ik hem voor zijn leeftijd enorm cool blijven. Als paarden rondom hem gaan rennen doet hij wel mee , maar als iets valt of plots tevoorschijn komt kijkt hij wel op en gaat hij even stil staan , maar gaat dan onm door. Hij is eerder nieuwsgierig en gaat erop af.
In omgang reageert hij vooral bij bewegingen op de flank of tijdens het wandelen aan de hand kan hij plots slaan met zijn achterbeen , maar dan echt wel opzij gericht.
Verder zie ik wel een blij en gelukkig paard.

Maar zoals je zegt reageert ieder paard anders en dat maakt me wel angstig. Er kan zoveel mis zijn, waar dan te beginnen?

IwanLuver
Berichten: 1883
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 20:17

Een kliniek zoals Heesch die goed klinisch kan keuren.
Een vriendin van mij had ook een paard met ECVM,bleef ook schraal. Als die dan een stukje in de aanleuning liep, blokkeerde die, echt een soort schok door het lichaam. Hij schudde een keer en liep weer verder, tot die de aanleuning weer niet kon houden en blokkeerde die weer.
Er zijn mensen die zeggen trap hem er doorheen, maar net als Blaze1994 zie ik
het nu heel anders. En ik vermoed dat er heel veel paarden met deze aandoening lopen. Bij Heesch zijn ze deze paarden ook aan het documenteren voor wetenschappelijk onderzoek.

Maar ook bij synovites in de hals of si kunnen allerlei vage klachten en gedragsissues zijn

Blaze1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 20:30

@kozzy

In de verhalen van andere paarden met ECVM heb ik niet iets wat op jouw verhaal lijkt voorbij zien komen. Ik zou het verhaal zo gedetailleerd mogelijk vertellen (van te voren opschrijven en meerdere keren denken of je alles hebt) en dan idd naar een kliniek als Heesch of Equitom in België gaan. Daar weten ze wel raad met deze puzzel denk ik. Ik vond de kennis en kunde in Heesch heel erg goed. Werd echt serieus genomen. Er werd uitgebreid de tijd genomen om naar je verhaal en je paard te kijken. Ze filmen alles om later te vergelijken. Ook de assistentes aan de telefoon wisten ook alle vragen te beantwoorden. Je grenzen worden gerespecteerd. Ik denk dat ze beginnen met de voor de hand liggende dingen uit te sluiten dus bijvoorbeeld maagzweren en stapje voor stapje verder te zoeken (in Heesch deden ze dat zo iig). Eerst hals foto's gemaakt (na het klinische onderzoek). Als daar niks op te zien was geweest dan hadden ze meer op de foto gezet maar niet meteen al heel de bovenlijn op de foto.

Kozzy
Berichten: 8
Geregistreerd: 21-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 23:42

Blaze1994 schreef:
@kozzy

In de verhalen van andere paarden met ECVM heb ik niet iets wat op jouw verhaal lijkt voorbij zien komen. Ik zou het verhaal zo gedetailleerd mogelijk vertellen (van te voren opschrijven en meerdere keren denken of je alles hebt) en dan idd naar een kliniek als Heesch of Equitom in België gaan. Daar weten ze wel raad met deze puzzel denk ik. Ik vond de kennis en kunde in Heesch heel erg goed. Werd echt serieus genomen. Er werd uitgebreid de tijd genomen om naar je verhaal en je paard te kijken. Ze filmen alles om later te vergelijken. Ook de assistentes aan de telefoon wisten ook alle vragen te beantwoorden. Je grenzen worden gerespecteerd. Ik denk dat ze beginnen met de voor de hand liggende dingen uit te sluiten dus bijvoorbeeld maagzweren en stapje voor stapje verder te zoeken (in Heesch deden ze dat zo iig). Eerst hals foto's gemaakt (na het klinische onderzoek). Als daar niks op te zien was geweest dan hadden ze meer op de foto gezet maar niet meteen al heel de bovenlijn op de foto.


Bedankt voor de info! Ik ga hier zeker mee aan de slag! Alles noteren en hopelijk geen slecht nieuws.

Blaze1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 01-10-20

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 17:40

Hier weer overleg gehad met de dierenarts wbt het afbouwen. Ze zegt dat als een paard weer slechter gaat eten tijdens het afbouwen je eigenlijk toch weer 2 weken naar de volle dosis moet (+ ook sucralfaat). Ik had eigenlijk met mezelf (en de mede-eigenaar) afgesproken dat we gezien haar leeftijd niet weer ophogen als het afbouwen fout zou gaan (buiten het feit dat het nog al prijzig is kost het ook mega veel tijd). Ze eet nog wel maar de ene dag slechter dan de andere dag meestal de pap gewoon op maar soms weer beetje met lange tanden. Ook dagen dat ze een beetje op laat of zelfs halverwege eigenlijk niet meer wil.

Zelf vind ze het (vanwege een traumatisch verleden) vreselijk om 2x per dag opgesloten te worden (en soms rent ze ook gewoon door de draden heen) dus ik vraag mij af waar ik goed aan doe. Toch proberen af te bouwen en hopen op t beste.. Ze is ook volgensmij nog 0 aangekomen (moeilijk te zien met de dikke vacht) dus is natuurlijk ook niet goed..

belletjhee

Berichten: 892
Geregistreerd: 22-10-08
Woonplaats: Ergens in het midden van Nederland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 07:22

Hoi allemaal.. wij hebben de strijd verloren. Har maag was zo beschadigd wat niet meer was te herstellen. Maar ook haar slokdarm werkte nog maar voor 1/3 en haar darmen deden ook niet veel meer. Het lijkt erop dat ze een soort autoimmuun ziekte heeft gehad, zelfs de aansturing vanuit de hersenen naar haar organen stopte er dus mee. Phoebe heeft 2 jaar mogen worden

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 08:15

belletjhee schreef:
Hoi allemaal.. wij hebben de strijd verloren. Har maag was zo beschadigd wat niet meer was te herstellen. Maar ook haar slokdarm werkte nog maar voor 1/3 en haar darmen deden ook niet veel meer. Het lijkt erop dat ze een soort autoimmuun ziekte heeft gehad, zelfs de aansturing vanuit de hersenen naar haar organen stopte er dus mee. Phoebe heeft 2 jaar mogen worden


Ah nee wat naar! Heel veel sterkte!

boemel

Berichten: 8496
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 09:30

belletjhee schreef:
Hoi allemaal.. wij hebben de strijd verloren. Har maag was zo beschadigd wat niet meer was te herstellen. Maar ook haar slokdarm werkte nog maar voor 1/3 en haar darmen deden ook niet veel meer. Het lijkt erop dat ze een soort autoimmuun ziekte heeft gehad, zelfs de aansturing vanuit de hersenen naar haar organen stopte er dus mee. Phoebe heeft 2 jaar mogen worden


Ach wat naar en zo jong.
Heel veel sterkte!

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 14:02

Wat triest….: zo jong….
Sterkte!

Balko

Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 00:18

Wat verschrikkelijk, veel sterkte

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:50

Na de behandeling aan zweren was m'n pony toch stiekem erg veranderd. Wakkerde, blijer, actiever. Nu is ze momenteel weer wat meer timide en ik maak me gelijk weer zorgen. Omdat ze zo onwijs goed ging juist.

Ze krijgt gastrovet van grovet maar ik wil toch equine74 gaan proberen denk ik, omdat daar toch veel mensen enthousiast over zijn.

Snap er alleen weinig van. Ze lijkt geen stress te hebben, heeft onbeperkt ruwvoer, krijgt verder niets geks ernaast, alleen wat brokjes vitalbix. Wel nu net een week agrobs slobber en psyllium gehad.

Lastig hoor ook omdat t echt heel subtiele dingen zijn die ik merk, maar niet perse noemenswaardig. ..

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 11:20

Phonix schreef:
Iemand die bekend zijn met de producten van Duval? Die hebben een multidigestive en Carfol die interessant lijkt.


Ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb hier even naar gekeken, en dat lijkt idd net wat goedkoper dan de Equine74. Iemand ervaring met de multidigestive van duval?

Ik kwam in mijn zoektocht ook deze tegen;
https://www.esclaboratoire.com/en/bouti ... ux-cheval/

Prijs/kilo ligt hiervan een heel stuk lager.

Maaik
Berichten: 5676
Geregistreerd: 05-01-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 17:28


boemel

Berichten: 8496
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 20:43


Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 21:10

Uit Frankrijk besteld? Moet je hier verder wat bij voeren qua magnesium of iets?

Miran

Berichten: 4465
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 21:52

Wat waren de verzendkosten uit Frankrijk? Ik moet eerst een account aanmaken zie ik.

Maaik
Berichten: 5676
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 23:29

boemel schreef:
Maaik schreef:


Die heb ik. Meteen 3 kg van binnen laten komen.


Wat is je ervaring ermee? Heb je ook ervaring met Equine74? Zo ja, heb je het idee dat het hetzelfde werkt?

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 00:12

Tancreda4 schreef:
Na de behandeling aan zweren was m'n pony toch stiekem erg veranderd. Wakkerde, blijer, actiever. Nu is ze momenteel weer wat meer timide en ik maak me gelijk weer zorgen. Omdat ze zo onwijs goed ging juist.

Ze krijgt gastrovet van grovet maar ik wil toch equine74 gaan proberen denk ik, omdat daar toch veel mensen enthousiast over zijn.

Snap er alleen weinig van. Ze lijkt geen stress te hebben, heeft onbeperkt ruwvoer, krijgt verder niets geks ernaast, alleen wat brokjes vitalbix. Wel nu net een week agrobs slobber en psyllium gehad.

Lastig hoor ook omdat t echt heel subtiele dingen zijn die ik merk, maar niet perse noemenswaardig. ..



Herkenbaar.. maar volgens verschillende da’s heeft mijn haf geen maagzweer meer.. singelnijd is wel weg maar alle andere dingen zoals mestwater heeft hij wel..


Wel heeft hij veel meer bespiering gekregen en glimd hij mij te gemoed.

Op moment geef ik niks maag ondersteuning want merk geen verschil. Wil nu wel geven als we stress vol iets gaan ondernemen maar dat is puur uit voorzorg

boemel

Berichten: 8496
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 08:33

Miran schreef:
Wat waren de verzendkosten uit Frankrijk? Ik moet eerst een account aanmaken zie ik.


Phoe, ik dacht 10,00, daarom heb ik meteen 3 zakken gekocht.
Maar je kan het gewoon zien als je de winkelmand vult.

Ik voer het nu een dag of 10. Ze wordt wel vrolijker en liever.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 09:58

belletjhee schreef:
Hoi allemaal.. wij hebben de strijd verloren. Har maag was zo beschadigd wat niet meer was te herstellen. Maar ook haar slokdarm werkte nog maar voor 1/3 en haar darmen deden ook niet veel meer. Het lijkt erop dat ze een soort autoimmuun ziekte heeft gehad, zelfs de aansturing vanuit de hersenen naar haar organen stopte er dus mee. Phoebe heeft 2 jaar mogen worden


Heel veel sterkte

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 10:09

belletjhee schreef:
Hoi allemaal.. wij hebben de strijd verloren. Har maag was zo beschadigd wat niet meer was te herstellen. Maar ook haar slokdarm werkte nog maar voor 1/3 en haar darmen deden ook niet veel meer. Het lijkt erop dat ze een soort autoimmuun ziekte heeft gehad, zelfs de aansturing vanuit de hersenen naar haar organen stopte er dus mee. Phoebe heeft 2 jaar mogen worden


Zo jong nog.... wat ontzettend verdrietig.... veel sterkte!

IwanLuver
Berichten: 1883
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 20:26

Heel verdrietig, sterkte