Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss_Mii21

Berichten: 544
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 10:33

Elin_ schreef:
Elin_ schreef:
Ik ben een actieve meelezer, maar voor de nexium gebruikers heb ik wellicht een goede site gevonden die ik graag wilde delen; https://www.soin-et-nature.com/nl/21188 ... sules.html

Scheelt weer wat met de Nederlandse kosten :)

Weet iemand of dit de juiste nexium is? Een vriendin en ik willen beide bestellen, maar nog leek :+

Dit zijn capsules. Ik zelf gebruikte de pillen. Werkte bij mijn paard goed. Ik gaf 3x verdeeld over de dag met heel veel tijd er tussen. Dus ook savonds laat nog.[/quote]

3x daags 1 tablet? Er zitten wel best wat hulpstoffen bij waarvan ik niet zou weten wat daar de effecten van zijn op lange(re) termijn.

Popstra
Berichten: 13790
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 12:36

Geen effecten bij mijn paard gezien en die heeft er met afbouwen langer dan een maand opgestaan. Dikke anderhalve maand.
Nu krijgt hij ze niet meer en ik geef ook niks ter ondersteuning. Enkel ruw en krachtvoer en dat gaat al een dik jaar goed

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 12:54

Miss_Mii21 schreef:
henshem schreef:
Dat maagzweren genezen door gras eten, is ook mijn ervaring. Alleen begint de ellende bijna altijd weer als het weideseizoen is afgelopen en er weer hooi aangeboden wordt.
Gras is natuurlijk ook zacht en prikt niet zoals hooi e.d.
of de zweren worden minder door gras, maar genezen niet, en hooi prikt weer.. dus de zweren die dan toch al niet weg zijn geweest, geven dan meer last? zoiets? 55% vind ik nog een laag percentage.


Ik vertel mijn ervaring.

Escada

Berichten: 3857
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 16:00

Iemand ervaring met Equine 74?

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 18:18

Ja, werkte erg goed! Nu mee gestopt want paard staat op Hempine CBD waardoor het niet meer nodig is.

Hieperdi
Berichten: 2564
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 19:05

Heeft hier iemand ervaring met de
Pavo GastricEase
Of de Pavo Ease&Exel

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 20:56

Ik vond de luzerne in de ease en Excel te prikkelig.

rosslover

Berichten: 1133
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 13:20

Wij gaan vanaf vandaag starten met de omeprazole injecties van Utrecht, heel spannend! Duimen dat dit ons wondermiddel gaat zijn.

dell_1
Berichten: 1966
Geregistreerd: 17-12-02

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 07:38

Wat te doen met terugkerende maagzweer. Heb vorig jaar behandeld paard had ongeveer alle symptomen die er zijn. En zag er vooral slecht uit doffe vacht en mager. Voermanagement is op orde maar eet slecht. Na behandeling zag hij er super uit maar beest is van zichzelf snel gestresst. Hij is pas 13 jaar en nu zijn we alweer terug bij af. Je kan toch niet elke keer voor 1000€ omeprazol geven? Meerdere keren per jaar? Ik vraag me af wat nog reeel is.

Rizette
Berichten: 4397
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 07:45

Wat naar. Misschien iets in het stalmanagement, weidemanagement, kuddemanagement zoeken wat jouw paard stress geeft. Situaties met stress zoveel mogelijk voorkomen?

Phonix
Berichten: 1106
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 07:53

Misschien hebt hij pijn ergens? Maagzweren zijn allen een symptom, niet de oorzaak

boemel

Berichten: 8447
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 08:10

dell_1 schreef:
Wat te doen met terugkerende maagzweer. Heb vorig jaar behandeld paard had ongeveer alle symptomen die er zijn. En zag er vooral slecht uit doffe vacht en mager. Voermanagement is op orde maar eet slecht. Na behandeling zag hij er super uit maar beest is van zichzelf snel gestresst. Hij is pas 13 jaar en nu zijn we alweer terug bij af. Je kan toch niet elke keer voor 1000€ omeprazol geven? Meerdere keren per jaar? Ik vraag me af wat nog reeel is.


Is er inderdaad geen stress door pijn?
En heb je een gastroscopie gedaan?

Mijn merrie had alle tekenen van een maagzweer, maar heb haar uitgebreid laten onderzoeken. Maag is perfect in orde, maar lever is overbelast en ontsteking in de darmen. De behandeling is daardoor volledig anders.

dell_1
Berichten: 1966
Geregistreerd: 17-12-02

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 08:25

Ja het hele rataplan is gedaan alleen nu (weer) niet. Qua huisvesting en management is alles in orde. Maar goed met rijden en omgang snel stress. Ik zit echt te denken wat je daar dan mee moet. Voel weinig voor 1000en euro’s in een 13jaroge pensionado te stoppen. En denk dat hij daar ook heel ongelukkig van gaat worden. Van stilzetten wordt hij nog lastiger.

Rizette
Berichten: 4397
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 08:47

boemel schreef:
dell_1 schreef:
Wat te doen met terugkerende maagzweer. Heb vorig jaar behandeld paard had ongeveer alle symptomen die er zijn. En zag er vooral slecht uit doffe vacht en mager. Voermanagement is op orde maar eet slecht. Na behandeling zag hij er super uit maar beest is van zichzelf snel gestresst. Hij is pas 13 jaar en nu zijn we alweer terug bij af. Je kan toch niet elke keer voor 1000€ omeprazol geven? Meerdere keren per jaar? Ik vraag me af wat nog reeel is.


Is er inderdaad geen stress door pijn?
En heb je een gastroscopie gedaan?

Mijn merrie had alle tekenen van een maagzweer, maar heb haar uitgebreid laten onderzoeken. Maag is perfect in orde, maar lever is overbelast en ontsteking in de darmen. De behandeling is daardoor volledig anders.

Is dat via bloedtest dat ze constateren dat de lever overbelast is?

Rizette
Berichten: 4397
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 08:48

dell_1 schreef:
Ja het hele rataplan is gedaan alleen nu (weer) niet. Qua huisvesting en management is alles in orde. Maar goed met rijden en omgang snel stress. Ik zit echt te denken wat je daar dan mee moet. Voel weinig voor 1000en euro’s in een 13jaroge pensionado te stoppen. En denk dat hij daar ook heel ongelukkig van gaat worden. Van stilzetten wordt hij nog lastiger.

13 jaar en pensionado, heeft hij letsel waar pijn in zou kunnen zitten?

Tancreda4

Berichten: 24063
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 08:53

Omgang en rijden veel stress, komt dat voort uit pijn? Andere stal zou wellicht ook kunnen helpen. Het kan in theorie zo mooi zijn, maar precies niet bij dit paard passen. Evenals training en omgang toch eens goed onder de loep nemen... het mort toch ergens vandaan komen... sterkte!

MarjanB

Berichten: 16495
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 09:02

Hoeveel komt het paard buiten? Sommige paarden doen het beter met 24/7 buiten

Rizette
Berichten: 4397
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 09:15

MarjanB schreef:
Hoeveel komt het paard buiten? Sommige paarden doen het beter met 24/7 buiten

Klopt, met het juiste maatje en in de juiste verhouding, sommige paarden zijn liever de nacht alleen op stal. Niet te grote groepen en zeker niet in kleine ruimtes. Niet alleen.

Popstra
Berichten: 13790
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 09:49

dell_1 schreef:
Ja het hele rataplan is gedaan alleen nu (weer) niet. Qua huisvesting en management is alles in orde. Maar goed met rijden en omgang snel stress. Ik zit echt te denken wat je daar dan mee moet. Voel weinig voor 1000en euro’s in een 13jaroge pensionado te stoppen. En denk dat hij daar ook heel ongelukkig van gaat worden. Van stilzetten wordt hij nog lastiger.


Is het paard zijn hele lijf bekeken? Beenwerk, rug, hals?
Paard kan wel degelijk iets hebben wat hem dagelijks pijn bezorgd en de omgang asocieerd met pijn wat komen gaat tijdens het rijden. Stress kan daar dus ook zeer zeker vandaan komen.

Het is heel belangrijk verder te kijken dan enkel naar de maag.

dell_1
Berichten: 1966
Geregistreerd: 17-12-02

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 10:14

Ja paard is helemaal nagekeken, staat niet pensioen loopt wedstrijden. Met rijden geen klachten. Maar als rijden een stressfactor is en je moet daarmee stoppen met deze leeftijd. Is wel heel zonde en hij wordt daar alleen maar vervelender van. Is echt een sportpaard maar staat hele dagen buiten kleinschalig in winter en zomer. Is in eigen beheer.

boemel

Berichten: 8447
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 10:23

Wat vervelend zeg.
En je voert onverpakt hooi en graanvrije brok?

Inderdaad lever is via bloedonderzoek eruit gekomen.
Darm ook en via darmbiopt

Rizette
Berichten: 4397
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 14:53

dell_1 schreef:
Ja paard is helemaal nagekeken, staat niet pensioen loopt wedstrijden. Met rijden geen klachten. Maar als rijden een stressfactor is en je moet daarmee stoppen met deze leeftijd. Is wel heel zonde en hij wordt daar alleen maar vervelender van. Is echt een sportpaard maar staat hele dagen buiten kleinschalig in winter en zomer. Is in eigen beheer.

Wat geeft hem stress tijdens het rijden? Waar merk je het aan?

dell_1
Berichten: 1966
Geregistreerd: 17-12-02

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 15:07

Hij is dat altijd, als hij even moet wachten met binnen en buiten zetten, heel kijkerig en ril. Dat was ook niet beter hij is gewoon zo. Qua voer is allemaal idd aangepast en onbeperkt

Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:12

Iemand die nog iets van medicatie over heeft? Graag Pb

Rizette
Berichten: 4397
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:53

dell_1 schreef:
Hij is dat altijd, als hij even moet wachten met binnen en buiten zetten, heel kijkerig en ril. Dat was ook niet beter hij is gewoon zo. Qua voer is allemaal idd aangepast en onbeperkt

Is dat een oorzaak of is het gedrag een gevolg van de maagzweren?