Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 08:05

Wat zuur, Sorbetje :(:)
En het ging net een langere tijd goed hè, bij jou? Is er aanleiding voor de terugval dat je weet?
Zou het voor jou paard misschien een optie zijn om standaard de nexium te blijven geven in een lage dosering bijvoorbeeld? Weet niet of paard last heeft van bijwerkingen op de langere termijn (mijne wel namelijk).

De beslissing om te stoppen is zo lastig. Jij bent de enige die je paard kent en weet wanneer dit de juiste beslissing is. Heel veel sterkte, want dat dit in je opkomt als optie zegt ook al heel wat..

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 08:38

Dierenarts ga ik vandaag nog even bellen. Ze staat inderdaad nu 3 maanden zonder medicijnen en alleen op dieet en supplementen. De langste periode eigenlijk dat ze goed is geweest. Nexium standaard geven zou kunnen, maar kans is groot dat ze dat dan nog 20 jaar of langer zal moeten. Dat vind ik een lastige. Daarbij zijn de kosten afgelopen jaren zo opgelopen. Het is ook alleen symptoombestrijding haar stresslevel blijft hoog en is elke keer wat anders. Maar ja dan is er ook die andere kant de emotie en de goede dagen.

darkadia

Berichten: 5249
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 10:44

Heftig sorbetje... zeker als je die spanning/stress gewoon niet omlaag krijgt bij haar zal het ws toch om de zoveel tijd terug komen.

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:09

Vandaag mijn paard binnenstebuiten laten keren door de kliniek. Uitslag, maag ziet er goed uit, 1 klein plekje. Darmen, IBD |(
Nu beginnen met prednisolon en hopen dat het wat doet ;(

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:14

Die combi hoor je toch echt veel maagzweren en IBD. Balen Valine, hoop dat je nu snel verbetering ziet!

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 13:27

Ja hier ook 4x maagzweren in een jaar en bij laatste controle matig ernstige IBD aangetroffen. Pret poeder deed niet voldoende maar nu met prikken lijkt het wel iets te doen. Grootste probleem hier was totaal stoppen met eten en er dus ook niets meer inkrijgen. Nu eet hij weer heel goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 14:23

sorbetje schreef:
Dierenarts ga ik vandaag nog even bellen. Ze staat inderdaad nu 3 maanden zonder medicijnen en alleen op dieet en supplementen. De langste periode eigenlijk dat ze goed is geweest. Nexium standaard geven zou kunnen, maar kans is groot dat ze dat dan nog 20 jaar of langer zal moeten. Dat vind ik een lastige. Daarbij zijn de kosten afgelopen jaren zo opgelopen. Het is ook alleen symptoombestrijding haar stresslevel blijft hoog en is elke keer wat anders. Maar ja dan is er ook die andere kant de emotie en de goede dagen.

Het blijft een zeer lastige keuze. Kosten zijn voor mij geen reden om een paard wat het goed doet op bepaalde medicijnen in te laten slapen. Als het ondanks de medicijnen geen dierwaardig bestaan heeft, dan is voor mij de keus vrij snel gemaakt. Maar ieder denkt daar anders over. En niet ieders financiële middelen zijn gelijk.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:11

Voor mij ook niet maar dan moet er wel verbetering inzitten en niet blijven laveren en liefst de oorzaak wegnemen.

Vanavond leek ze weer redelijk ok. Wel nog iets last maar niet verkeerd.

Marsie2
Berichten: 152
Geregistreerd: 07-02-15

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:20

Wat zei de dierenarts sorbetje? En wat is trouwens IBD?

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:41

Ik ben nog even bij meerdere klinieken aan het navragen welke opties er nog zijn en dan samen met da kijken wat eventueel een optie is of waar we nog niet aan hebben gedacht.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 20:58

sorbetje schreef:
Voor mij ook niet maar dan moet er wel verbetering inzitten en niet blijven laveren en liefst de oorzaak wegnemen.

Vanavond leek ze weer redelijk ok. Wel nog iets last maar niet verkeerd.


Misschien kom je niet achter de oorzaak. Ik heb ook jaren gelaveerd met mijn ruin (van zijn 4de tot zijn 17de, daarna ingeslapen wegens hartfalen) en er op enig moment toch voor gekozen om dagelijks omeprazol te geven. Niet ideaal maar op die manier had hij kwaliteit van leven, en ik ook. In de zomer als er veel gras stond heel lage dosering en de rest van het jaar hoger. Als je dat niet wilt, om welke reden dan ook dan zal je inderdaad een andere beslissing moeten nemen.

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 13:09

biancaaaa schreef:
Ja hier ook 4x maagzweren in een jaar en bij laatste controle matig ernstige IBD aangetroffen. Pret poeder deed niet voldoende maar nu met prikken lijkt het wel iets te doen. Grootste probleem hier was totaal stoppen met eten en er dus ook niets meer inkrijgen. Nu eet hij weer heel goed!


Hoe hebben ze de IBD geconstateerd? Kun je ontsteking waarden terug vinden in het bloed?

Mijn paard is ook al 4 / 5 maanden stabiel op omeprazol (Na 2,5 maand af gaan bouwen en n week of 6 op minimale dosering) maar telkens als ik stop (na heel rustig afbouwen) krijgt hij weer last van zijn maag.
Bloed is uitgebreid getest en helemaal goed, voedingen (inc speciale supplementen zoals ekygard voor z’n darmen, bacteriën voor de darmflora, detox enz) en omstandigheden ook helemaal goed, paard glanst als een Spiegel, goed op gewicht, eet goed.
Groot raadsel dus...
dier is stres gevoelig dus dat houd me behoorlijk tegen om hem naar de kliniek te brengen, laten vasten en slangen naar binnen... hij is 24/7 buiten onbeperkt voer gewend. Hij is 5 (quarter).

Iemand tips waar ik hem nog “makkelijk” op kan laten testen?

Hij word donderdag nog een keer van “buiten”
Helemaal na gekeken of hij niet lichamelijk toch iets kleins heeft waar hij stres van kan hebben.

Iemand ervaring met de equissage en maagproblemen? Gister hebben we hem
Behandeld en hij is vandaag merkbaar beter.

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 14:07

Bij die van mij hebben ze een echo gemaakt, daarop was duidelijk een verdikking van de dunne en blinde darm op te zien. In combinatie met zijn klachten was de diagnose snel gemaakt.

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 15:40

mentjuh schreef:
biancaaaa schreef:
Ja hier ook 4x maagzweren in een jaar en bij laatste controle matig ernstige IBD aangetroffen. Pret poeder deed niet voldoende maar nu met prikken lijkt het wel iets te doen. Grootste probleem hier was totaal stoppen met eten en er dus ook niets meer inkrijgen. Nu eet hij weer heel goed!


Hoe hebben ze de IBD geconstateerd? Kun je ontsteking waarden terug vinden in het bloed?

Mijn paard is ook al 4 / 5 maanden stabiel op omeprazol (Na 2,5 maand af gaan bouwen en n week of 6 op minimale dosering) maar telkens als ik stop (na heel rustig afbouwen) krijgt hij weer last van zijn maag.
Bloed is uitgebreid getest en helemaal goed, voedingen (inc speciale supplementen zoals ekygard voor z’n darmen, bacteriën voor de darmflora, detox enz) en omstandigheden ook helemaal goed, paard glanst als een Spiegel, goed op gewicht, eet goed.
Groot raadsel dus...
dier is stres gevoelig dus dat houd me behoorlijk tegen om hem naar de kliniek te brengen, laten vasten en slangen naar binnen... hij is 24/7 buiten onbeperkt voer gewend. Hij is 5 (quarter).

Iemand tips waar ik hem nog “makkelijk” op kan laten testen?

Hij word donderdag nog een keer van “buiten”
Helemaal na gekeken of hij niet lichamelijk toch iets kleins heeft waar hij stres van kan hebben.

Iemand ervaring met de equissage en maagproblemen? Gister hebben we hem
Behandeld en hij is vandaag merkbaar beter.


Succeed test kun je proberen maar meningen verdeeld hierover.

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 17:33

valine schreef:
Bij die van mij hebben ze een echo gemaakt, daarop was duidelijk een verdikking van de dunne en blinde darm op te zien. In combinatie met zijn klachten was de diagnose snel gemaakt.


Ik zal eens vragen de dierenarts meteen ook een echo wil maken van zijn darmen.

Kunnen ze met een maagscopie alleen zien dat er iets zit of eventueel ook een oorzaak?

ik las hier laatst ook een berichtje dat iemand de oorzaak gevonden had en bleek een bacterie te zijn, helaas kan ik het bericht niet meer vinden. Weet iemand nog wie dat was? Zou graag eens vragen hoe ze hier achter gekomen zijn.

Hopelijk vinden we snel een oorzaak. Paard wil dolgraag aan de gang en moet nog ingereden worden... dat doe ik liever als hij gezond is en niet alleen pijnvrij op medicatie..

PSvanLot

Berichten: 10162
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 19:25

Hopelijk komen jullie er snel achter! Sneu zo voor de dieren.

Hier de paarden verhuisd. De stress kip doet het er heel erg goed. Fijn op het gras, veel rust op stal, goed voordroog, op stro en haar eigen graan vrije voer.

Toch wat last van maag. Dinsdag verhuisd, vrijdag super fijn gereden maar gisteren en vandaag steeds willen stilstaan.

Proberen met Nexium onder controle te krijgen. Anders Abler bestellen.

Ik las dat je de Nexium niet kapot mag bijten. Dat doet zij wel.
Zou het wat zijn het op te lossen in water en door een klein handje slobber te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 08:06

mentjuh schreef:
biancaaaa schreef:
Ja hier ook 4x maagzweren in een jaar en bij laatste controle matig ernstige IBD aangetroffen. Pret poeder deed niet voldoende maar nu met prikken lijkt het wel iets te doen. Grootste probleem hier was totaal stoppen met eten en er dus ook niets meer inkrijgen. Nu eet hij weer heel goed!


Hoe hebben ze de IBD geconstateerd? Kun je ontsteking waarden terug vinden in het bloed?

Mijn paard is ook al 4 / 5 maanden stabiel op omeprazol (Na 2,5 maand af gaan bouwen en n week of 6 op minimale dosering) maar telkens als ik stop (na heel rustig afbouwen) krijgt hij weer last van zijn maag.
Bloed is uitgebreid getest en helemaal goed, voedingen (inc speciale supplementen zoals ekygard voor z’n darmen, bacteriën voor de darmflora, detox enz) en omstandigheden ook helemaal goed, paard glanst als een Spiegel, goed op gewicht, eet goed.
Groot raadsel dus...
dier is stres gevoelig dus dat houd me behoorlijk tegen om hem naar de kliniek te brengen, laten vasten en slangen naar binnen... hij is 24/7 buiten onbeperkt voer gewend. Hij is 5 (quarter).

Iemand tips waar ik hem nog “makkelijk” op kan laten testen?

Hij word donderdag nog een keer van “buiten”
Helemaal na gekeken of hij niet lichamelijk toch iets kleins heeft waar hij stres van kan hebben.

Iemand ervaring met de equissage en maagproblemen? Gister hebben we hem
Behandeld en hij is vandaag merkbaar beter.

Ik heb mijn d.a destijds gevraagd naar de Succeed test, echter gaven zij aan dat het echt niet betrouwbaar is. Zij meten op bloed in de ontlasting, maar dat kan overal vandaan komen.

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 08:35

[***] schreef:


Ik heb mijn d.a destijds gevraagd naar de Succeed test, echter gaven zij aan dat het echt niet betrouwbaar is. Zij meten op bloed in de ontlasting, maar dat kan overal vandaan komen.[/quote]

Dankje!
Deze zijn beide gecontroleerd en 100% goed...

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:13

Al kan ik me wel indenken dat dat een specifiekere test is, ze kunnen niet alles in 1x testen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:17

mentjuh schreef:
[***] schreef:

Ik heb mijn d.a destijds gevraagd naar de Succeed test, echter gaven zij aan dat het echt niet betrouwbaar is. Zij meten op bloed in de ontlasting, maar dat kan overal vandaan komen.


Dankje!
Deze zijn beide gecontroleerd en 100% goed...[/quote]
Ik begrijp je niet helemaal.

Hilde_
Berichten: 10747
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:17

Hoi!

Ik heb me hier al eerder gemeld, maar ben op zoek naar nog een paar testers voor een nieuw voedingssupplement voor paarden met een gevoelige maag/maagzweren. Wie zou dit willen testen? Stuur me dan even een PB. :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:18

@mentjuh. Oh sorry, nu begrijp ik je. Je zoekt ook naar tests voor IBD. Sorry niet goed gelezen

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:31

[***] schreef:
@mentjuh. Oh sorry, nu begrijp ik je. Je zoekt ook naar tests voor IBD. Sorry niet goed gelezen



Niet specifiek hoor!! Alle tips zijn momenteel welkom.
Ik reageerde juist op jou tip van de succeed, ik neem aan dat dat geen “standaard “ onderzoek is, dus ik weet niet in hoeverre mijn bloed en mest onderzoek relevant is hierin.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 10:43

Ah zo. Succeed wordt volgens mij nog niet door veel dierenartsen gebruikt ivm de betrouwbaarheid. Het is dus inderdaad geen standaardonderzoek.

Succeed speelt in op de vervelende "vast" periode en de maagscopie waar veel eigenaren tegen aan hikken.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:50

Hilde_ schreef:
Hoi!

Ik heb me hier al eerder gemeld, maar ben op zoek naar nog een paar testers voor een nieuw voedingssupplement voor paarden met een gevoelige maag/maagzweren. Wie zou dit willen testen? Stuur me dan even een PB. :-)


Kan je hier iets meer over vertellen?

Mijn paard eet de ekygard niet meer, dus staat nu een week zonder iets van supplementen. Ik ben er toch niet gerust op, maar wilde het wel eventjes aankijken.. Als het goed gaat, gaat het goed. Gaat het niet wil ik dus een ander supplement proberen.