Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bamii

Berichten: 1374
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:39

Ik had mijn DA daar ook over gevraagd, maar omdat dat niet geregistreerd is als paardenmiddel en omeprazole wel mocht ze mij dat niet legaal aanraden.
Er is wel onderzoek naar gedaan, maar dat staat nog in de kinderschoenen https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... /evj.12670

Hier spannend, vandaag de eerste dag zonder omeprazole. Lijkt goed te gaan, ze was lekker zichzelf maar geeft nog wel een pijnreactie als ik de linker kant van de buik aan raak. Even kijken of dat stabiel blijft...
Hoe was dat bij jullie paarden? Waren die 100% klachtenvrij toen je stopte met de medicatie?

Coentjuh

Berichten: 9866
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:43

Bedankt voor info (maar voor alle andere bokkers, meer info is altijd welkom, heb een lijst met vragen, zie vorige pagina!

Bamii, welke omeprazole heb jij nu gegeven?

Femke_Tweety

Berichten: 12028
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:44

20 mg omeprazol is voor een paard geen echte dosering.


Voor behandeling moet je rekenen op 4 mg PER KILO lichaamsgewicht.

Onderhoud 1 a 2 mg per kilo.



Voor een paard van 600 kilo kom je op behandeldosering dus op 600*4 is 2400 mg.

Even voor het idee...

Coentjuh

Berichten: 9866
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:49

Femke_Tweety schreef:
20 mg omeprazol is voor een paard geen echte dosering.

Vandaar dat ik nieuwsgierig ben naar hoe de bokkers dit geven.

En qua dosering omeprazol als iemand dat kan weten, ben ik het wel. Aantal jaren geleden (andere DA) waren de humane medicijnen Omeprazol voorgeschreven voor ons paard en dat waren uit mijn hoofd 55 ??? capsules openen per dag :+ kuur van 28 dagen toentertijd dus blij dat de familie af en toe meehielp.

Femke_Tweety

Berichten: 12028
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:52

Ik gebruik omeprazol specifiek in paardenhoeveelheid.


Dat is bij de dierenarts verkrijgbaar.
Of illegaal in het buitenland.

Bokt wil die laatste methode echter tegenwoordig niet meer beschreven zien in dit topic.

Bamii

Berichten: 1374
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:06

Ik heb een kuur Gastrogard gegeven, ondersteunend met een kruidenmix van onder andere zoethout, fenegriek, bicarbonaat :). En natuurlijk onbeperkt hooi.


Als je ook kijkt dat de laagste dosis 0.5 mg per kg is (in de studie van Ben Sykes), is voor een paard van 600 kg 200 mg (=10 tabletjes van de humane nexium die vrij verkrijgbaar is) per dag nodig.
Ik weet dat er mensen zijn die 3 tabletten per dag geven en ook verbetering zagen, maar goed, dat is dus niet wetenschappelijk bewezen. En omdat PPI's nou niet onschuldige medicijnen zijn zou ik gewoon aan de paardenmiddelen houden :) Ik heb met mijn moeder toen gerekend of humane omeprazole goedkoper was, maar omdat je inderdaad mega veel tabletten moet geven dan was ik bijna duurder uit :=

Coentjuh

Berichten: 9866
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:16

Ik kom nu trouwens zomaar even binnen vallen, maar zit al even in dit maagzweer wereldje hoor (helaas) en ook af en toe in dit topic.

In 2013 waren de humane medicijnen schijnbaar stuk goedkoper, want de veearts toen heeft dit zelf voorgeschreven en bij mij afgeleverd. En waarschijnlijk heeft ze toen de humane versie voorgeschreven ivm de prijs maar dat kan ik me niet meer herinneren. Het was vel uitpakwerk dat herinner ik nog wel :D Omeprazole 20 mg en dan inderdaad niet 1 tabletje per dag.

Ik probeer het leven zo goed mogelijk te maken voor dit paardje, onbeperkt hooi uit slowfeeders in de grote uitloopstallen, minimaal krachtvoer, vitaminebrokje of cookie, 24/7 buiten paddock, en evt wei en twee lieve paardenvriendjes. Vroeger was zijn leventje ietsje anders.

En omdat ik het e.e.a. tegenkwam over Nexium was ik even nieuwsgierig.

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:42

Coentjuh schreef:
Heeft iemand nog wat informatie over Nexium of Esomeprazol?

Alle info is welkom. Doen jullie dit zelf of via de dierenarts?

Moet je persé Nexium hebben of een ander merk ook okay?

Las ergens dat je de 40 mg alleen op recept kan kopen (dus dan begrijp ik eruit via de dierenarts? of hoe bedoelen jullie dat).

Mijn dierenarts had hier eerder niet van gehoord, is het betrouwbaar etc?

Wat is dan de dosering en hoelang moet je het geven voor 1 kuur?

Na even zoeken vind ik ook de 20 mg Omeprazol online te koop. Waarom Nexium/Esomeprazol ipv Omeprazol bijvoorbeeld



Waarom vraag je niet een passende behandeling aan je dierenarts?
Zou echt niet zelf gaan dokteren....

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:55

Coentjuh, als je rechtsbovenin zoekt op nexium en dan alleen in dit topic komen er genoeg nuttige posts naar boven :) Het is veelvuldig in dit topic besproken!

Er zijn ook studies te vinden die online staan, dus een rondje Engels googlen geeft je veel informatie.

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:04

MalaQ schreef:
De darmbalans valt voor mij af vanwege de tarwe, moutkiemen en zemelen erin die ik liever niet wil voeren (granen). Verder betaal je heel veel voor dat product terwijl het echt actieve component erin naar mijn weten ook gewoon yea sacc is. Dan geef ik dat persoonlijk liever als goed supplement in het voer waarvan ik weet dat het goed gaat (momenteel vitalbix slobber). Er zijn wel hele goede recensies van dat product, en het staat ook wel aangeschreven als geschikt voor maagpatiënten.. Lastig hè, supplementen en wat is wijsheid!

Als ik behandel doe ik dat zo lang als nodig, maar sowieso niet te kort en ik bouw langdurig af. Lastig uitleggen want ik doe het op het oog en vanuit ervaring met hoe ik mijn paard ken. Daarnaast scope ik niet. Vorige keer heb ik na 3 weken wat afgebouwd, ging nog niet geweldig, dus week langer op hogere dosering, daarna 10 dagen stapje lager, nog eens 10 dagen nog een stapje lager, en toen bleef het goed gaan en ben ik gestopt. Vervolgens 4 maanden klachtenvrij geweest!

Ik geef overigens esomeprazol, geen omeprazol. Ik volg dus niet geheel de officiële weg.


c_w schreef:
Heeft iemand toevallig ervaring met het geven van beide (Ekygard afbouwen naar onderhoudsdosis)? Ik vind het (te) spannend om geen Ekygard meer te geven, maar het is nu nog niet 100%...


Hier ben ik dus ook erg benieuwd naar. In ekygard zelf zit ook yea sacc, maar misschien gewoon te weinig? Misschien dat ik eens een mailtje waag aan audevard om het na te vragen.

Wat ik overigens wel heb gemerkt is dat de darmklachten van mijn paard ook zeer snel opgelost waren na het afbouwen van de medicatie. Hij stond toen ook op ekygard.

Het is overigens wel logisch dat paarden darmklachten krijgen van PPI's. Het zijn natuurlijk maagzuurremmers, en maagzuur speelt een heel belangrijke rol in de hele spijsvertering. Wat dat betreft is het helemaal niet zo'n onschuldig medicijn, terwijl ik wel vind dat het vaak zo gepresenteerd wordt.


Bedankt voor je uitleg! Dan lijkt mij yea sacc beter inderdaad. Ik dacht er ook over na omdat het zo goed aangeschreven staat en ik had nog nooit gehoord van yea sacc van Audevard. Misschien dat ik dat ook nog bij ga geven in combinatie met Ekygard als dat zinvol is en kan.

Het scope doen we omdat het waarschijnlijk de eerste keer is dat hij met maagzweren te maken heeft en we graag willen weten wanneer het echt weg is. Mocht hij in de toekomst nogmaals de klachten krijgen waar hij op dit moment last van heeft, weten we waar het vandaan komt en zal scope niet nodig zijn denk ik.

Vandaag overleg gehad met de dierenarts en besloten om in ieder geval tot de controle door te gaan op de volledige dosering.

Coentjuh

Berichten: 9866
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:07

AnoukWelsh schreef:
Waarom vraag je niet een passende behandeling aan je dierenarts?
Zou echt niet zelf gaan dokteren....

Paard heeft pas een kuur ULCERGOLD gehad van de dierenarts en daarna nog 40 dagen EDHYA MYOGARD RACING ook van de dierenarts: http://www.edhya.com/fr/boutique/edhya- ... ,4840.html. Maar neem aan dat vragen vrij staat omtrent Nexium of humane medicijnen. Daarnaast schreef mijn dierenarts die ik vroeger had ook humane medicijnen voor. Dus vandaar dat ik wat meer info wilde weten.

Dankjewel MalaQ!

Femke_Tweety

Berichten: 12028
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:32

Coentjuh schreef:
AnoukWelsh schreef:
Waarom vraag je niet een passende behandeling aan je dierenarts?
Zou echt niet zelf gaan dokteren....

Paard heeft pas een kuur ULCERGOLD gehad van de dierenarts en daarna nog 40 dagen EDHYA MYOGARD RACING ook van de dierenarts: http://www.edhya.com/fr/boutique/edhya- ... ,4840.html. Maar neem aan dat vragen vrij staat omtrent Nexium of humane medicijnen. Daarnaast schreef mijn dierenarts die ik vroeger had ook humane medicijnen voor. Dus vandaar dat ik wat meer info wilde weten.

Dankjewel MalaQ!



En daar heb je gelijk in.
Dat vragen vrij staat. Antwoorden alleen niet...

We worden in dit topic steeds op onze vingers getikt als we dingen bespreken anders dan rechtstreeks via Nederlandse dierenarts.

Tot een jaar of twee geleden was dat wat losser allemaal. Mag helaas niet meer.
Maar je zult daar (dus langer geleden) van mij ook wel eea zien over de buitenlandse varianten.

Als je echt specifieke vragen hebt, gooi die dan maar even via pb.

Anders krijg ik gedoe, zeg maar.

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:37

Oh ja want via pb is het wel verstandig om dat te melden... :+

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:41

AnoukWelsh schreef:
Oh ja want via pb is het wel verstandig om dat te melden... :+


Gelukkig mag dat wel gewoon :D

AnoukWelsh
Berichten: 370
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: Brabant

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:43

En vervolgens bij de dierenarts komen klagen als het fout gaat, want dokter Google weet het beter....
;(

Femke_Tweety

Berichten: 12028
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:51

AnoukWelsh schreef:
En vervolgens bij de dierenarts komen klagen als het fout gaat, want dokter Google weet het beter....
;(



Ja, jouw punt is onderhand wel duidelijk in dit topic.

Als je al wat langer serieus meeleest, dan zou je kunnen weten dat ik mensen altijd zeer uitgebreid wijs op de risico's, zowel medisch als qua import.
En dat er bij mij wel iets meer studie inzit dan '1x iets gelezen hebben'.

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:52

AnoukWelsh schreef:
En vervolgens bij de dierenarts komen klagen als het fout gaat, want dokter Google weet het beter....
;(


In dit topic zitten mensen met bergen ervaring, mét de dierenarts. Die mensen gaan echt niet dokter Google adviseren. Alleen helaas mag niet alles besproken worden in het topic.

Helaas is de farmaceutische industrie niet heilig en draait veel om geld en patent..

Meer dan dit zal ik er niet over zeggen :)

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:04

Bamii schreef:
Hier spannend, vandaag de eerste dag zonder omeprazole. Lijkt goed te gaan, ze was lekker zichzelf maar geeft nog wel een pijnreactie als ik de linker kant van de buik aan raak. Even kijken of dat stabiel blijft...
Hoe was dat bij jullie paarden? Waren die 100% klachtenvrij toen je stopte met de medicatie?


Deze vraag had ik even gemist.. Maar mijn paard was vrijwel geheel klachtenvrij toen ik stopte, op het wat kramperige in de buik na! Eigenlijk dus hetzelfde als wat jij nu ziet. Verder waren de symptomen van spoken zien, gapen, singelangst allemaal weg. Die klachten van de buik kwam echt door medicatie en was na het stoppen héél snel weg.

Hopelijk gaat het gewoon goed bij jou na het stoppen. Het blijft altijd spannend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:29

Ik denk dat de meeste, echte(!) ervaringsdeskundigen hier meer weten dan de gemiddelde dierenarts van de kliniek om de hoek wat betreft maagproblemen ................

Volgens een kliniek hier in de buurt hoef je niets aan te passen aan je voer, is “ genoeg “ hooi afdoende (en dat scheelt zo’n 8 kg met wat ik nu geef) en zijn aanvullende supplementen en dergelijke allemaal niet nodig. Daar krijg je totaal geen advies over.
Daar is een maagzweer simpelweg met Omeprazol behandelen (waarbij ook wisselende schema’s worden opgesteld) en daarna is het klaar. I wish.

Ik denk juist dat het heel goed is om hier advies te krijgen. Afgelopen jaar heb ik me zelf hier gemeld omdat ik twijfels had, na lichte gaskoliekjes direct naar Bodegraven gereden en hij heeft daar een week gestaan. In die week heel veel advies gekregen vanuit hier en heel veel informatie kunnen inwinnen, en die periode daarna ook. Gelukkig zijn ze in Bodegraven ook goed bekend hiermee. Dat kan je helaas dus echt niet van elke arts zeggen.

De symptomen zijn zeer wisselend bij maagproblemen, de behandeling is altijd omeprazol maar (!) de supplementen wisselen hier enorm, ook de manier van uiten van de paarden. Juist dat houdt ons allemaal denk ik heel scherp en het is heel fijn om dat te kunnen overleggen. Zou fijn zijn om dat zo te houden toch? :D

En wel “ medicatie uit het buitenland of niet” ; ik ben zwaar autistisch op dat vlak geloof ik want stap liever nooit van iets af dat werkt. Als iets niet werkt gelukkig wel anders was ik nog steeds samen met mn ex, lol :+ Maar ik durf het niet.
Maar dat zou ik met een ander medicijn uit Nederland dus ook niet durven - dusja.... dat zegt niets.

Coentjuh

Berichten: 9866
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 00:24

Femke_Tweety schreef:
En daar heb je gelijk in.
Dat vragen vrij staat. Antwoorden alleen niet...
We worden in dit topic steeds op onze vingers getikt als we dingen bespreken anders dan rechtstreeks via Nederlandse dierenarts.
Tot een jaar of twee geleden was dat wat losser allemaal. Mag helaas niet meer.
Maar je zult daar (dus langer geleden) van mij ook wel eea zien over de buitenlandse varianten.
Als je echt specifieke vragen hebt, gooi die dan maar even via pb.
Anders krijg ik gedoe, zeg maar.

Antwoorden staat niet vrij zeg je, dan zou ik helemaal niet reageren hierop als ik jou was :) of had je mij een pb kunnen sturen. Krijg je ook geen gedoe.

Ook ben ik bekend met de berichten van buitenlandse medicijnen. Mijn vraag ging dit keer over een humaan medicijn en ik ging er vanuit dat ik hierover dingen mocht vragen. Aangezien in 2012/2013 mijn NEDERLANDSE dierenarts zelfs ook humane medicijnen had voorgeschreven. Dacht ik niet dat mijn vraag een probleem was. Maar sorry.

Enne.. Jorienn _/-\o_ Zeker een leerzaam topic dit, waar ervaringen en tips samen komen om het zo goed mogelijk te maken (en altijd te verbeteren) voor onze maagzweer-paarden.

Marsie2
Berichten: 152
Geregistreerd: 07-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 00:52

Jorienn schreef:
Ik denk dat de meeste, echte(!) ervaringsdeskundigen hier meer weten dan de gemiddelde dierenarts van de kliniek om de hoek wat betreft maagproblemen ................


Dat ben ik zeker met je eens!

Femke_Tweety

Berichten: 12028
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 00:57

Coentjuh schreef:
Femke_Tweety schreef:
En daar heb je gelijk in.
Dat vragen vrij staat. Antwoorden alleen niet...
We worden in dit topic steeds op onze vingers getikt als we dingen bespreken anders dan rechtstreeks via Nederlandse dierenarts.
Tot een jaar of twee geleden was dat wat losser allemaal. Mag helaas niet meer.
Maar je zult daar (dus langer geleden) van mij ook wel eea zien over de buitenlandse varianten.
Als je echt specifieke vragen hebt, gooi die dan maar even via pb.
Anders krijg ik gedoe, zeg maar.

Antwoorden staat niet vrij zeg je, dan zou ik helemaal niet reageren hierop als ik jou was :) of had je mij een pb kunnen sturen. Krijg je ook geen gedoe.

Ook ben ik bekend met de berichten van buitenlandse medicijnen. Mijn vraag ging dit keer over een humaan medicijn en ik ging er vanuit dat ik hierover dingen mocht vragen. Aangezien in 2012/2013 mijn NEDERLANDSE dierenarts zelfs ook humane medicijnen had voorgeschreven. Dacht ik niet dat mijn vraag een probleem was. Maar sorry.

Enne.. Jorienn _/-\o_ Zeker een leerzaam topic dit, waar ervaringen en tips samen komen om het zo goed mogelijk te maken (en altijd te verbeteren) voor onze maagzweer-paarden.



Humaan mag inmiddels ook niet meer voor zover ik weet.

Op het moment dat er een middel is dat formeel geregistreerd is voor het doeldier (en dat is er inmiddels) mag de dierenarts geen andere dingen meer voorschrijven. Dat gebeurt nog wel af en toe. Formeel mag het dus niet, behalve als er een heel zwaarwegende reden is om af te wijken, meen ik.

Overigens heb ik de berekening ooit gemaakt, humaan omeprazol voor mijn paard. Ik was daar effectief eigenlijk niet echt goedkoper mee uit, wel veel ingewikkelder.

En ik wil met liefde vragen beantwoorden. Ik probeer dus alleen uit te leggen dat we in dit topic alleen de 100% wettige dingen mogen antwoorden. En niets wat op het randje zit.

SteffiiY

Berichten: 22547
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:02

Voor de mensen die ekygard geven als onderhoud, is dit 1 schepje per dag na de omeprazole kuur? Of kan je ekygard ook het beste in hogere dosering beginnen en later afbouwen?

Op welke site kopen jullie ekygard? zie veel verschillende prijzen langskomen.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:34

Ik haal het bij de dierenarts, dat is het goedkoopste tot nu toe.
Ik ben begonnen met 4 schepjes tijdens de Omeprazole al, toen 2 nu !

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 19:57

Ik haal het bij De Raaphorst. Zij zijn net begonnen met een eigen lijn supplementen. Ekygard is nu Mucosan. Bij hun is een emmer korrels 85 euro en ik moet 4 schepjes per dag geven, sinds gisteren. Dat is tijdens het afbouwen van de Omeprazole.

Ik was maandag voor controle en ze loopt eindelijk goed. Knie en pees zijn ook goed en ze wordt ook wat vrolijker. Als ik haar aan buik en flank aanraak is er geen reactie meer gelukkig. Ik moet nu 2,5 week een halve spuit geven en daarna 2,5 week een kwart. Ben heel benieuwd. Ook omdat ik net een traject ben gestart bij Eric Laarakker en even kijken hoe zich dat verhoudt tot de maagzweer. Van daaruit krijgt ze namelijk sinds 1.5 week Phytonics Micro comp vanwege flinke schimmels in blinde darm. Staat toch allemaal met elkaar in verbinding.