Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:34

Amy, de dierenarts gaat uit van alleen darmzweren toch? Op basis van de Succeed test?

Lastige daarvan is, is dat die test niet laat zien waar de zweren zitten (en kan vals positief geven door andere aanleiding, maar dan zou je geen verbetering verwachten op sucralfaat). Het kan best zijn dat er ook maagzweren aanwezig zijn, welke een hardere aanpak nodig hebben dan alleen sucralfaat. Dat hij klachtenvrij is op hogere dosis sucralfaat maar niet geneest, kan goed. Misschien eens overleggen met je dierenarts?

Hoe is je schema geweest en hoe probeer je af te bouwen? Hoeveel gram sucralfaat voor hoe lang en hoe rigoureus bouw je af in grammen?
Hoe is je verdere management, staat hij bijv ook nog op gras? Dat kan ook een trigger zijn deze tijd van het jaar.

Wat ook nog steeds kan is dat het ten gevolge is van een ander probleem. Dan kan je er medicatie in stoppen wat je wil, maar zal het sowieso terugkeren met afbouwen als de oorzaak niet weggenomen is (pijn, voeding, management, stress), maar daar zal je vast al naar gekeken hebben?

Hoop voor jou dat je het snel onder controle krijgt :(:)

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:39

Femke_Tweety schreef:
Ik blijf het toch nog maar eens zeggen,

Het blijkt al 8 jaar steeds opnieuw uit dit topic namelijk:


Voor de meeste maagzweerpaarden is de winter/vroeg voorjaar het beroerdste seizoen.

Én

Vaak wordt er veel en veel te snel afgebouwd.
Te snel na het starten van de medicatie en te snel als in een te kort afbouwschema.


Ieder jaar opnieuw heeft dit topic in de wintermaanden een opleving.

En iedere keer weer zie je dat -meestal op advies van dierenartsen- de medicijnkuren korter zijn dat dat de ervaringsmensen hier aangeven.

En het afbouwen dus dito.


Mij persoonlijk raakt dat soms behoorlijk, omdat ik wéét hoe gruwelijk veel pijn maagzweren kúnnen doen bij paarden.


Ik snap je post Tweety. Ik heb de hele week ook al buikpijn met mijn paard en ga eerst een paar dagen een buffer kweken met Gastri Comp. Kijken hoe ze het doet en daarna kwartje voor kwartje, met ruime stabilisatie tussendoor de Omeprazole spuit afbouwen. Wat is het toch naar allemaal!

Spaikey

Berichten: 1308
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:08

Maagzweren testen via de mest? Waarom geen scopie die geeft toch meer info? De plek van de maagzweren is juist belangrijk voor de juiste behandeling.

Ik lees dat gras mogelijk een trigger is in deze tijd, vanwege suikers?

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:22

Klopt, ze gaat uit van darmzweren.
In Dec 19 is hij gescoopt en had toen hele kleine maagzweertjes. Hier is hij voor behandeld met ulcergold.
Zo klein dat ze het eigenlijk niet eens het behandelen waard vonden, maar wou het wel just to be sure.

Hij is nu niet gescoopt maar inderdaad de succeed mesttest gedaan. Op basis daar van gaan behandelen met sucralfaat.

Sindsdien is hij goed, behalve toen we hem weer ophaalden van de kliniek. 2 uur later weer koliekklachten. Maar dit ging na een nacht ook weer over, dus denk toch de stress.

2 weken terug met afbouwen sucralfaat ging het weer mis. Ik ben toen van 2x daags 35 ml naar 1x daags 35 ml gegaan.

Afgelopen week ben ik rustigere gaan afbouwen. Van 2x 35 naar 2x 30 en zo steeds minder. En eigenlijk ging dat goed, maar wou dus zekerheid, gisteren getest en toch nog zweren.

Hij staat nu zo'n 6 uur per dag in de paddock met hooi.
Voor de rest op stal, uiteraard ook met hooi.
Ik voer hem eigenlijk onbeperkt, ik vul aan wanneer nodig (niet pas als het net leeg is maar al eerder).

Verder dus nu weer 2x 35 ml sucralfaat.

En als voer 2x per dag:

250 gr bietenpulp pavo
250 gr nutrimash vitalbix
Dit laat ik inweken en vlak voor voeren vul ik het aan met lauw water tot een emmer vol.
50 ml zonnebloemolie
50 gr natriumbicarbonaat

En nog 1x daags pavo vital voor zijn gewicht (400 kg).

Hij staat op houtkrullen.
Kan neuzen met merrie en veulen, maar deze lopen niet bij hem in de paddock. Wel er naast, hij kan ze dus altijd zien en neuzen.
Wil merrie en veulen liever niet in de paddock, kan op moment ook niet ivm snavelschoentjes veulen.

Ik rij hem op moment niet meer omdat ik alle mogelijke stress wil vermijden.
Pony heeft extreme verlatingsangst.
Afgelopen maandag bleef hij alleen achter op stal omdat merrie en veulen naar de kliniek moesten.
Dan gaat hij gewoon een uur lang ijsberen in de stal.
Savonds gaapte hij wel veel, maar gelukkig verder geen klachten.

Ik weet ook niet goed waar het weg komt. Ik kocht hem in Nov 18 van een manege. Niks aan de hand. Tot augustus 2019 toen is hij begonnen met voornamelijk verstoppingskoliek.
Heeft toen in dec19 in wolvega gestaan en is daar behandeld voor maagzweertjes.
Helaas weinig verbetering, alleen dat het sindsdien voornamelijk gaskoliek is ipv verstopping.

In Jan20 naar Albert van Es geweest. Hij vertelde dat er iets op de darmen drukte. Savonds heftige koliek en toen is het goed geweest tot juli 2020. Toen weer gaskoliek.

Van Es kreeg hem toen niet goed en in nov20 zijn we naar Emmeloord gegaan. Hij had op het laatst zowat iedere dag vage koliekklachten (gas).
Heeft een week daar gestaan, conclusie was iets zand en dus de darmzweren.
Sindsdien aan de sucralfaat (en toen hij daar net weg kwam ook prebiotica, aspirine, psylliumzaadjes en paraffine olie).

Ik weet dus niet goed wat de trigger is, dat hij sinds augustus 2019 last heeft. De manege zegt dat hij bij hun nooit last had. Ik ontworm altijd goed, maar de Veearts denkt wel aan een wormbesmetting en daardoor beschadiging.

Femketweety, ik snap je punt en weet niet of je bericht aan mij persoonlijk gericht is, maar de sucralfaat kost mij 10€ per dag.
Ik ben dus al 1,5 jaar aan het dokteren en heb helaas geen geldboom. Dus als hij zonder die dure rommel kan, dan graag.
Ik heb het er met alle liefde voor over, maar ben niet van plan om voor de rest van zijn leven een tientje per dag kwijt te zijn aan medicatie, dat trek ik financieel gewoon niet. Pony is 15 jaar, dus (gelukkig en als het goed is) nog niet in z'n laatste jaren.
€3650 per jaar aan sucralfaat, nee sorry dat ga ik gewoon niet doen.
En het voelt voor mij nu wel een beetje als een bodemloze put. Wat als er nooit verbetering komt, wat dan? Wanneer stop je?

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:27

Femke_Tweety schreef:
Ik blijf het toch nog maar eens zeggen,

Het blijkt al 8 jaar steeds opnieuw uit dit topic namelijk:


Voor de meeste maagzweerpaarden is de winter/vroeg voorjaar het beroerdste seizoen.

Én

Vaak wordt er veel en veel te snel afgebouwd.
Te snel na het starten van de medicatie en te snel als in een te kort afbouwschema.


Ieder jaar opnieuw heeft dit topic in de wintermaanden een opleving.

En iedere keer weer zie je dat -meestal op advies van dierenartsen- de medicijnkuren korter zijn dat dat de ervaringsmensen hier aangeven.

En het afbouwen dus dito.


Mij persoonlijk raakt dat soms behoorlijk, omdat ik wéét hoe gruwelijk veel pijn maagzweren kúnnen doen bij paarden.


_/-\o_

Spaikey

Berichten: 1308
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:36

Jeetje Amy wat een lange weg al. Ik snap dat het financieel ook niet oneindig is. Dat het geld kost dat weet je als je paarden hebt maar ergens is een grens.
Vandaar ook mijn vraag wat de wedsrijd rijders onder deze groep doen. Wel/geen omeprazol omtrent wedstrijden.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:55

Officieel mag je niet starten, volgens mij wordt omeprazol als doping aangemerkt.

Dat gezegd hebbend, denk ik dat een wedstrijd voor veel paarden een stressvolle ervaring is en dus maagzweer bevorderend.

En ja, een maagpatient kost veel geld en is lastig te managen. Ik heb ook 13 jaar in die situatie gezeten dus weet er alles van. Daarom zoeken eigenaren ook naar goedkopere alternatieven dan de standaard medicatie van de dierenartsen.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:05

Nou, als iemand dan een vervanger weet voor sucralfaat, zou ik dat graag willen weten :)
Heb het namelijk niet in het topic kunnen vinden of ergens anders.
Ik kan überhaupt heel weinig vinden over het gebruik van sucralfaat. En daarom hoop ik mee te mogen lezen en vragen in dit topic, maar het komt nu een beetje op mij over alsof ik er niks voor over heb financieel? :?

Femke_Tweety

Berichten: 12010
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:10

Mijn tekst was op niemand persoonlijk gericht.

Gewoon iets dat ik veel zie, ieder jaar opnieuw, en dat me raakt.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:16

Amy223 schreef:
Nou, als iemand dan een vervanger weet voor sucralfaat, zou ik dat graag willen weten :)
Heb het namelijk niet in het topic kunnen vinden of ergens anders.
Ik kan überhaupt heel weinig vinden over het gebruik van sucralfaat. En daarom hoop ik mee te mogen lezen en vragen in dit topic, maar het komt nu een beetje op mij over alsof ik er niks voor over heb financieel? :?


Zo bedoel ik het niet. Sorry als het zo overkomt. Maar feit is dat het een dure kwestie is.

Voor sucralfaat is er een alternatief via Abler maar dat is in Nederland niet toegestaan net als de andere medicijnen van Abler met het risico dat de douane je pakje onderschept.

Voor omeprazol wordt er door steeds meer mensen daarom toch ook uitgeweken naar humane omeprazol, zoals Nexium, dat is gewoon bij de drogist te koop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 17:05

Spaikey schreef:
Jeetje Amy wat een lange weg al. Ik snap dat het financieel ook niet oneindig is. Dat het geld kost dat weet je als je paarden hebt maar ergens is een grens.
Vandaar ook mijn vraag wat de wedsrijd rijders onder deze groep doen. Wel/geen omeprazol omtrent wedstrijden.

Ik ben gestopt met het rijden van wedstrijden.

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:58

Wat een verhaal Amy, ik kan me voorstellen dat je er moedeloos van wordt en het geld is ook een keer op..
Je management klinkt goed, ook je afbouwen klinkt prima nu je 2 x daags wat afbouwt ipv naar 1 x daags afbouwen direct. Maar wat ik begrijp is je paard dus klinisch wel goed met afbouwen, alleen de test wijst anders uit? Weet je heel zeker dan dat de test niet vals positief is door bijvoorbeeld bloedworm?

Spaikey

Berichten: 1308
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:01

henshem schreef:
Officieel mag je niet starten, volgens mij wordt omeprazol als doping aangemerkt.


Oké, ik heb me er nog niet in verdiept omdat er nu toch geen wedstrijden zijn.
Vind het dan wel vreemd dat mijn dierenarts dit voorschrijft rondom de wedstrijden en trainingen elders.

@henshem: humane nexium hoeveel moet daar dan van gegeven worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:27

Spaikey schreef:
Jeetje Amy wat een lange weg al. Ik snap dat het financieel ook niet oneindig is. Dat het geld kost dat weet je als je paarden hebt maar ergens is een grens.
Vandaar ook mijn vraag wat de wedsrijd rijders onder deze groep doen. Wel/geen omeprazol omtrent wedstrijden.

Ik start Z1, les buiten de deur (is ook stress want vind hij altijd spannend) en hij is al neurotisch. Hij krijgt 3 dagen van te voren extra ekygard, tot drie dagen erna. In drukke weken dus volledige dosis. En dat gaat goed (en is dan betaalbaar vind ik.)

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:56

[/quote] Jorien schreef:
Ik start Z1, les buiten de deur (is ook stress want vind hij altijd spannend) en hij is al neurotisch. Hij krijgt 3 dagen van te voren extra ekygard, tot drie dagen erna. In drukke weken dus volledige dosis. En dat gaat goed (en is dan betaalbaar vind ik.)[/quote] quote

Ik ben de hoop op weer wedstrijdrijden al aan het opgeven. Nu alleen maar met gezondheid bezig.

Vandaag weer getracht te longeren maar zodra ik al aanspoor om te gaan draven, draait ze van me weg, laat hoofd hangen en staat stil. Zo zielig! Ben dit weekend een overgang aan het maken van Ekygard naar Gastro comp. Hoop dat het de juiste keus is. Ik mocht vanmorgen en vanavond wel gewoon aan haar buik overal komen, dus dat is gewoon lastig; is het de maagzweer of heeft ze last van darmen en Lyme. In de acute fase mocht ik dat niet. Pfff...dat wordt weer piekerend de nacht in.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 22:07

Spaikey schreef:
henshem schreef:
Officieel mag je niet starten, volgens mij wordt omeprazol als doping aangemerkt.


Oké, ik heb me er nog niet in verdiept omdat er nu toch geen wedstrijden zijn.
Vind het dan wel vreemd dat mijn dierenarts dit voorschrijft rondom de wedstrijden en trainingen elders.

@henshem: humane nexium hoeveel moet daar dan van gegeven worden.


Ik weet dat er ook topruiters zijn die het rond wedstrijden geven ... maar volgens mij mag je alleen starten met een gezond paard en omeprazol is een medicijn, dus dat impliceert dat je paard iets mankeert. Maar de kans op controle, zeker in de basissport, is natuurljk heel klein.

Als je in dit topic zoekt op Nexium vind je wel een schema, denk ik.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 08:37

Ik las in een bericht van 2019 dat omeprazol mag volgens de fei. Aangezien de knhs de fei meestal volgt, mag het misschien hier ook?

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 09:52

Als de fei het toestaat mag het van de Knhs ook.

Iriscope

Berichten: 8605
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 10:21

Voor zover ik heb gelezen is Omeprazol inderdaad toegestaan.

Spaikey

Berichten: 1308
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 10:37

Bedankt voor jullie reactie!
@Jorienn ekygard ga ik proberen of dat ook werkt voor mijn pony.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 10:50

Ik wil niet vervelend doen.... maar leest iedereen over het feit heen dat het paard maar 6 uur buiten komt?
Onbeperkt voeren, en vrij in en uit kunnen lopen en steeds in gezelschap van andere paarden. En dan eens verder kijken zou ik zeggen.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 11:54

Die van mij staat van 8 uur smorgens tot 15uur smiddags buiten in een kudde. Dat is behoorlijk ruim voor de winter. Is ook 'maar' 7 uur hoor. Ik hoor stallen waar het véél minder is. Uiteraard haal ik haar savonds dan ook nog uit haar stal voor een wandeling of longeren of licht rijden. Om 15u staat ze ook wel bij het hek, met deze vaak natte dagen.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:06

Edit: gevonden op de site. Mag bij elkaar.

Ik moet nu 2x per dag Gastro comp en Micro comp geven. Weten jullie of dit bij elkaar kan? Ik ben gisteren gestart en meng het door wat slobber. Het is moeilijk, met al die andere druppels die ik moet geven, om alles maar apart aan te bieden. Maar ik hoop dat het de werking niet beinvloed.
Laatst bijgewerkt door nikysa90 op 10-01-21 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:08

Een paard dat steeds recidiveert en niet herstelt op medicatie/ supplementen en onbeperkt ruwvoer heeft gewoon meer nodig. Althans, in ieder geval moet het de kans krijgen om te testen in hoeverre het paard beter herstelt wanneer het natuurlijker gehouden wordt.

Een paard heeft stress van dingen waar wij soms niet eens bij stilstaan: er staan opeens andere paaltjes in de wei, de omgeving ziet er dus anders uit, de overgang van paddock naar wei, of de overgang van wei naar paddock, andere paarden op stal, eigenaren met stress, negatieve energie op stallen/ slechte sfeer, etc...

Een paard dat maar niet herstelt zou ik oppakken en verplaatsen naar een plek waar het maximale vrijheid heeft. En dit ook zeker een half jaar volhouden (liever nog een heel seizoen) om te kijken wat het doet. Ik denk dat je het gros van de problemen oplost.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:11

nikysa90 schreef:
Die van mij staat van 8 uur smorgens tot 15uur smiddags buiten in een kudde. Dat is behoorlijk ruim voor de winter. Is ook 'maar' 7 uur hoor. Ik hoor stallen waar het véél minder is. Uiteraard haal ik haar savonds dan ook nog uit haar stal voor een wandeling of longeren of licht rijden. Om 15u staat ze ook wel bij het hek, met deze vaak natte dagen.


Dat is toch 17 uur in een stal... dat is erg veel/ lang.

Als je paard niet herstelt zou ik eens overwegen of verhuizen een optie is. Ik denk dat er best wat paarden zijn met een heel makkelijk karakter die zich schikken in zo'n stalregime zonder erg veel stress.
Maar het grootste deel zal er toch stress door ervaren... en als je dan een binnenvetter hebt merk je het misschien niet eens.

Dat er zoveel supplementen en medicatie voor darmen & maag zijn moet ons toch aan het denken zetten.