Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:14

Ninx schreef:
Ik wil niet vervelend doen.... maar leest iedereen over het feit heen dat het paard maar 6 uur buiten komt?
Onbeperkt voeren, en vrij in en uit kunnen lopen en steeds in gezelschap van andere paarden. En dan eens verder kijken zou ik zeggen.


Ik houd alle verschillende maagpatienten inderdaad niet meer uit elkaar.

Feit is dat ze in de winter meer last hebben en dat heeft, kan ik uit ervaring vertellen, vooral te maken met het feit dat grazen op een vollle weide onmogelijk is en er dus hooi en ander ruwvoer moet worden bijgevoerd.
Maagzweren gaan ook niet over van het veranderen van het management.. Je kan wel proberen te voorkomen dat een paard ze, na genezing, weer terug krijgt door de situatie van het paard zo veel mogelijk te optimaliseren.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:16

Ninx schreef:
nikysa90 schreef:
Die van mij staat van 8 uur smorgens tot 15uur smiddags buiten in een kudde. Dat is behoorlijk ruim voor de winter. Is ook 'maar' 7 uur hoor. Ik hoor stallen waar het véél minder is. Uiteraard haal ik haar savonds dan ook nog uit haar stal voor een wandeling of longeren of licht rijden. Om 15u staat ze ook wel bij het hek, met deze vaak natte dagen.


Dat er zoveel supplementen en medicatie voor darmen & maag zijn moet ons toch aan het denken zetten.


Dat is waar maar aan de andere kant is er inmiddels wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat ook paarden in het wild last hebben van maagzweren. Die hebben ook geen stressloos bestaan.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:23

henshem schreef:
Dat is waar maar aan de andere kant is er inmiddels wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat ook paarden in het wild last hebben van maagzweren. Die hebben ook geen stressloos bestaan.


Dat is waar....

Evengoed weten we waar paarden stress door ervaren, en dat wil je toch graag voorkomen lijkt me. Dat lukt je nooit helemaal.
Mijn merrie is een heel waaks en nerveus type. Ze heeft altijd gezelschap, altijd kan ze zelf kiezen waar ze gaat en staat en er is altijd eten. En toch kan zoiets als een boer die afval verbrandt, mensen die in het bos een trommelcursus geven, of over-actieve dassen bij haar de boel triggeren.
Al die factoren heb je niet in de hand.

Maar had ik haar maar 6 of 8 uur buiten per etmaal.... dan had ze denk ik altijd op medicatie moeten staan met evengoed nog de nodige aanvallen vrees ik.

Het is geen aanval, maar wordt hier toch wel vaak heel snel van de hand gedaan.....

Genezen met medicatie is noodzakelijk, maar een ingrijpende verandering van de leefomgeving kan herhaling zeker voorkomen.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:30

Pony was hiervoor een manege pony waarbij hij minder buiten kwam dan bij mij. Plus véél meer stress: ik heb m'n eigen vaste kudde van 3 en sta privé. Het is een halve haflinger die eigenlijk nergens van stresst, behalve als hij alleen gelaten wordt.
Ik geloof er daarom niet zo in dat 24/7 buiten het gaat veranderen...

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:24

Amy223 schreef:
Pony was hiervoor een manege pony waarbij hij minder buiten kwam dan bij mij. Plus véél meer stress: ik heb m'n eigen vaste kudde van 3 en sta privé. Het is een halve haflinger die eigenlijk nergens van stresst, behalve als hij alleen gelaten wordt.
Ik geloof er daarom niet zo in dat 24/7 buiten het gaat veranderen...


Je weet niet of hij geen maagzweren had....
Een verhuizing is uitzonderlijk stressvol.

Mijn ruin is ook een 'dooie' lijkt het.... altijd kalm, schrikt nergens van, vindt alles prima.... maar daarmee vervelender: type binnenvetter.

Als je de kans hebt te proberen wat het doet als je ze hun eigen dag en nacht ritme laat bepalen zou ik het zeker doen. En dat ook echt de kans geven een langere periode.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:35

Interessant. Ik ben volledig voorstander van 24/7 in vrijheid houden. Maar niet perse omdat het een maagpatient is. Maagpatiënten hebben namelijk ook juist behoefte aan structuur en regelmaat. Ik kan me daardoor niet helemaal voorstellen dat een paard die het gewend is om
maar 8 uit buiten te staan, ineens geen maagzweren meer ontwikkeld door overgang naar 24/7? Is zo'n verandering niet juist ook heel stressvol (verhuizen an sich is natuurlijk al enorm veel stress!). Andersom lijkt dat me wel heel logisch. Zet mijn paard die al jaren 24/7 buiten staat in een stal, en hij heeft stress. Hoeveel stress heeft een paard die gewend is aan dit patroon daadwerkelijk?

Dit is overigens gewoon even hardop nadenken, niet dat ik het er wel of niet mee eens ben :)

Je hele management goed hebben inclusief het 24/7 buiten verhaal is natuurlijk ook geen garantie dat er geen flair ups meer zijn..

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:52

Ninx schreef:
Amy223 schreef:
Pony was hiervoor een manege pony waarbij hij minder buiten kwam dan bij mij. Plus véél meer stress: ik heb m'n eigen vaste kudde van 3 en sta privé. Het is een halve haflinger die eigenlijk nergens van stresst, behalve als hij alleen gelaten wordt.
Ik geloof er daarom niet zo in dat 24/7 buiten het gaat veranderen...


Je weet niet of hij geen maagzweren had....
Een verhuizing is uitzonderlijk stressvol.

Mijn ruin is ook een 'dooie' lijkt het.... altijd kalm, schrikt nergens van, vindt alles prima.... maar daarmee vervelender: type binnenvetter.

Als je de kans hebt te proberen wat het doet als je ze hun eigen dag en nacht ritme laat bepalen zou ik het zeker doen. En dat ook echt de kans geven een langere periode.


Hij heeft daar geen last gehad, slechts 1x koliek gehad door eikels eten.
En ik geloof ze daarin ook wel, want voor een manege is een pony met zoveel gezeur niet rendabel.
Hij is bijna een jaar goed geweest bij mij tot hij last kreeg. Ik heb geen directe aanleiding waarvan ik zeg, hey, daardoor heeft hij darmzweren gekregen.

Hier gaat dat sowieso niet gebeuren, is niet te realiseren en ik wil m'n andere paard absoluut niet 24/7 buiten hebben, die doe je daar echt geen plezier mee.
En eerlijk? Ik vind 24/7 op een paddock nou ook niet echt paardwaardig...
Ik geloof er gewoon niet zo in...
Ik kijk aan wat hij doet. Tot nu toe gaat het gewoon goed, alleen de test is dus positief op darmzweren.
Hij staat nu 2 maand op de sucralfaat en ik zie nu wel een andere pony, dus om nu te zeggen dat hij niet herstelt, neuh.

Met voorzichtig afbouwen ging het gewoon goed. Met rigoureus afbouwen van 2 naar 1x per dag, 2 weken terug, ging het wel mis...
Hij is onlangs nog onderzocht op wormen en daar kwam niks uit dus denk niet dat hij bloedwormen heeft. Hij is ook nog nooit mager geweest, eerder te dik

Maddy_Paola

Berichten: 1337
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:13

Amy223 schreef:
Pony was hiervoor een manege pony waarbij hij minder buiten kwam dan bij mij. Plus véél meer stress: ik heb m'n eigen vaste kudde van 3 en sta privé. Het is een halve haflinger die eigenlijk nergens van stresst, behalve als hij alleen gelaten wordt.
Ik geloof er daarom niet zo in dat 24/7 buiten het gaat veranderen...


Zou heel goed kunnen dat ie zich op de manege gewoon volledig heeft afgesloten voor alles, en dat als ie klachten had deze dus niet liet zien, na dat jaar bij jou had ie t vertrouwen dat er geluisterd werd naar m en laat ie zn pijntjes zien.
Mijn paard ook, was volledig afgesloten en liep pas kreupel als t niet meer ging, werd elk zadel opgegooid en ze liep nog, nou dat hoef ik nu niet meer te proberen want als t net 1 mm niet lekker ligt loopt ze al niet meer, en nu laatze t gelijk zien als een been pijn begint te doen

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:33

Amy223 schreef:
Ninx schreef:

Je weet niet of hij geen maagzweren had....
Een verhuizing is uitzonderlijk stressvol.

Mijn ruin is ook een 'dooie' lijkt het.... altijd kalm, schrikt nergens van, vindt alles prima.... maar daarmee vervelender: type binnenvetter.

Als je de kans hebt te proberen wat het doet als je ze hun eigen dag en nacht ritme laat bepalen zou ik het zeker doen. En dat ook echt de kans geven een langere periode.


Hij heeft daar geen last gehad, slechts 1x koliek gehad door eikels eten.
En ik geloof ze daarin ook wel, want voor een manege is een pony met zoveel gezeur niet rendabel.
Hij is bijna een jaar goed geweest bij mij tot hij last kreeg. Ik heb geen directe aanleiding waarvan ik zeg, hey, daardoor heeft hij darmzweren gekregen.

Hier gaat dat sowieso niet gebeuren, is niet te realiseren en ik wil m'n andere paard absoluut niet 24/7 buiten hebben, die doe je daar echt geen plezier mee.
En eerlijk? Ik vind 24/7 op een paddock nou ook niet echt paardwaardig...
Ik geloof er gewoon niet zo in...
Ik kijk aan wat hij doet. Tot nu toe gaat het gewoon goed, alleen de test is dus positief op darmzweren.
Hij staat nu 2 maand op de sucralfaat en ik zie nu wel een andere pony, dus om nu te zeggen dat hij niet herstelt, neuh.

Met voorzichtig afbouwen ging het gewoon goed. Met rigoureus afbouwen van 2 naar 1x per dag, 2 weken terug, ging het wel mis...
Hij is onlangs nog onderzocht op wormen en daar kwam niks uit dus denk niet dat hij bloedwormen heeft. Hij is ook nog nooit mager geweest, eerder te dik


Maar wanneer je de deur open zet kan hij toch zelf kiezen?
Mijn paarden staan ook niet 24/7 buiten..... maar 23/7 toch bijna wel. Ze kunnen zelf kiezen.
Dat brengt veel rust.

Je zegt dat je ze privé gestald hebt? In pension is zoiets lastiger, maar je zou het kunnen proberen?
Uiteraard alles met beleid uitbouwen.

Muronia

Berichten: 19601
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:54

Ik kom me ook maar melden hier. Ik ben er vrijwel zeker van dat ik een paard met een maagzweer heb staan. De symptomen zijn wat mij betreft overduidelijk. Meer gapen merkte ik al een tijdje, maar sinds deze week eet hij zijn brok veel langzamer en gisteren liet zijn verzorgster weten dat hij opeens zo boos deed als ze hem onder zijn buik wilde borstelen en ook met het opzadelen. Ik heb zelf gecheckt en als ik onder zijn buik aai (ter hoogte van de singel) bolt hij zijn rug en reageert hij flink (boos kijken/happen). Het is een rillerig/nerveus typje en ik vermoed nu zelfs dat dit al wat langer speelt, aangezien hij onverklaarbaar afviel afgelopen jaar. Inmiddels is hij wel weer goed op gewicht, maar voor mij is dit nu zo duidelijk dat ik meteen morgen gastro + brokken ga halen in plaats van zijn eigen. Ik wil hem graag omeprazole bij geven, maar ik vermoed dat ik dit niet (meer) mag kopen zonder DA? Als dit zo is, dan bel ik daar morgen heen dat ik eerst voor 14 dagen omeprazole wil om te kijken of en hoe het verbetert. Welk langdurig ondersteunend supplement kan ik daar het beste naast geven? Er staan er zoveel als ik op google kijk, dat ik niet echt een idee heb welke goed zou zijn.

Zijn gebit is trouwens zo'n 2 maanden geleden gedaan en ziet er goed uit.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 16:19

Maddy, dat is een goeie. Zoiets zou me eigenlijk niet verbazen. Echt sneu, het is een hartstikke lief dier.

Ninx, ik heb ze op m'n werk staan bij een melkveehouder. Die is al niet zo blij met m'n paddock van 10 bij 15, laat staan een paddock paradise met bijbehorende gebouwen.
De wolf loopt hier ook rond. Ik heb niet zoveel zin om m'n paarden in stukjes weer te vinden. Zomers deed ik ze namelijk nog wel eens 24/7 buiten, maar dat durf ik niet meer aan.

Spenk
Berichten: 21798
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 18:00

De wolf pakt niet zomaar een volwassen paard hoor. HIj loopt hier ook in de omgeving en durf ze prima 24/7 buiten te laten goeie omheining met hout en stroom... Dat zou voor mij echt geen reden zijn het niet te doen.

P_Tries

Berichten: 5157
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Almere

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 18:20

Ik kom even binnenvallen, ik heb het vermoeden dat mijn paard last van zijn maag/ een maagzweer heeft. Ik heb dit al eerder gedacht, maar nu denk ik het opnieuw.

Ik ben nieuw op het gebied van maagzweren, maar ik zou graag concrete tips krijgen behalve het maken van een endoscopie.
Is er een supplement waar jullie paard heel veel baat bij had?
Iets wat 'risicovrij' getest kan worden om te geven?

Mijn paard is een grote, relaxte ruin.
Vrijwel altijd beschikking over kuilgras.
Zuigt wel lucht, is ook een binnenvetter zoals Ninx hierboven aangeeft.

Zoveel mensen die hier aanwezig zijn dus wellicht kan iemand mij een goede tip geven zodat ik iets kan uitproberen voor hem. Mag evt ook in privebericht

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:51

Ik zou altijd 1x scopen om de ernst te bepalen en de locatie.

Ik geloof in regelmaat. Mijn paard staat ook maar een dagdeel buiten (wel kom ik 2 maar eigenlijk altijd 3x per dag) en hij heeft heel veel behoefte aan regelmaat. Zelfde tijd naar buiten, zelfde tijd naar binnen (en zelfs dezelfde volgorde, anders raakt hij al van slag).

7 uur buiten staan in de winter zou ik dus niet direct zien als aanleiding van het niet verbeteren - tenzij dat hetgeen is dat veranderd is.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:45

Eens en herkenbaar. Ik hamer ook altijd op dezelfde volgorde van buiten- en binnenzetten. Buitentijd (7u) is altijd al zo. In de zomer 1.5 uur langer.

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 08:03

Over het 24-7 buiten stallen,
Mijn pony staat al jaren 24-7 buiten en kreeg nu.voor.de 2e winter maagklachten , nu staat ze van 8-15 buiten met haar maatje en dan naar binnen en ze is zo opgeknapt. Snachts binnen staan doet haar echt goed. Ze houd ervan om lekker te liggen in de box en niet op de omgeving te hoeven letten. Bij mijn pony lag het ook niet aan het grazen, want ze heeft een paddock en hooi en stro hele jaar rond.
Dus als iemand zijn paard het goed doet met een dagdeel buiten waarom niet? Elk paard is toch weer anders. Ik hou mijn ponys al zeker 10 jaar 24-7 buiten en ik moet zeggen ik moest er meer aan wennen als mijn ponys dat ze nu weer binnen staan.

Muronia

Berichten: 19601
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 09:33

Ik heb inmiddels maagcompositum van de groene os besteld, ik ga zo op pad om gastro+ brokken te halen en ik heb de dierenarts gebeld voor overleg. Ik word straks terug gebeld en ga ervan uit dat hij een kuur omeprazole krijgt aan de hand van de symptomen. Ik hoop alleen niet op spuiten, want als ik stress wil veroorzaken bij hem dan moet ik vooral daarmee aan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:58

nikysa90 schreef:
Eens en herkenbaar. Ik hamer ook altijd op dezelfde volgorde van buiten- en binnenzetten. Buitentijd (7u) is altijd al zo. In de zomer 1.5 uur langer.

Haha, precies dat. Bij ons tussen 08-08.30.
En ik kan er echt extra van balen als iemand later is, want ik weet dat hij dan al gaat ijsberen want *ik hoor naar buiten te gaan* :')

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:44

Pas op met de Gastro plus brokken. Die zitten toch nog aardig hoog in zetmeel / suiker en daar ging mijn maag patiënt niet goed op. Meteen daarmee moeten stoppen.

Ik voer bietenpulp (450 gram ongeweekt om aan circa 100 gram pectine te komen) met beetje luzerne pellets (ook geweekt) en optima forma (probiotica), dat deed meer dan menig supplement of speciaal voer. Maar denk dat het een kwestie is van uitproberen, volgens mij verschilt het per paard wat beste werkt.

Muronia

Berichten: 19601
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:49

Ik ben hem nu aan het wennen aan bietenpulp (met zemelen). Dit krijgt mijn senior ook dus dat had ik er sowieso staan. Ik doe er nu nog zijn gewone brok door omdat hij het anders niet lekker vindt. Het ging vanmorgen al wel wat beter dan gisteren gelukkig. Maar het gaat nu nog om een kleine hoeveelheid zodat hijbaan de smaak kan wennen. Ik had hier al gelezen dat het goed zou zijn :)

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:33

Heeft iemand hier al eens ongezuiverde diatomeeenaarde geprobeerd? Kwam ik toevallig tegen hier op bokt, bij zandeters (wat de mijne dus doet dmv likken) en dat zou ook een maagzuurbuffer zijn?

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:37

Ik krijg vandaag de nieuwe Marstall Gastro Muesli binnen. Had al een proefzakje, met ingrediëntenlijst en lijkt erg fijn maagpaardenvoer! Mijn paard vond het ook erg lekker, dus ik hou jullie op de hoogte

Afbeelding

Afbeelding

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:53

Dat ziet er mooi uit.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:08

Dat klinkt wel goed. Nu supplementeer ik veel zaken los

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:00

Klinkt als een fijn voer! Is het al "algemeen" verkrijgbaar?