Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Phonix
Berichten: 1122
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:35

Heb iemand anders dit gehad.

Heb net gebeld met mijn verzekering over de maagscopie. Zeggen ze dat ze hem alleen vergoed als er iets uit komt…. Na drie keer koliek en duidelijk maagpijn denk ik wel dat er iets uitkomt maar wat als niet. Dan zit ik dus met alle kosten..

Spenk
Berichten: 21839
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:39

Dat gebeurt vaker ja. Verzekeringen zijn er heel goed in om onder de kosten uit te komen. Dat had ik net zo bij mij kwam er dus niks uit, alle kosten voor jezelf.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 15:40

MarjanB schreef:
En de agrobs muesli?


Daar leek ze op te gaan gapen.
Maar die vitalbix mix ga ik halen. Klinkt goed

Phonix
Berichten: 1122
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 19:54

monsera schreef:
Ik vind hem echt heel zacht die hartog grasmix senior. Geen harde stukjes. Lijkt meer op stukjes fijn hooi.
Echt een aanrader.


De vitalbix fibermix ken ik niet. Ik vind hun gewone lucerne wel erg hard.


Ja die Lucerne is vrij hard, maar de fibremix is echt heel zacht.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 07:36

Ondertussen begint ze het iets te eten. Meng het nu toch half half met de agrobs muesli en dan gaat het op. En ga elke dag proberen er iets minder agrobs bij te doen. Ik moet zeggen ik heb dr niet meer zien gapen. Heb toch maar een emmer ekygard van audevard gekocht.

DenieesB

Berichten: 483
Geregistreerd: 11-05-16

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 10:44

Heyhoi, even een vraagje.

Ik had mij in het begin vergist. Mijn merrie heeft graad 3 zweren, oa ook in de darmen.
Medicatie is 3 weken hele tube Ulcergold, 3 weken halve tube. Ook Sucralfaat 3x daags 20 ml, maar deze is voor 16 dagen ipv de 6 weken wat ik dacht. Na 6 weken controlescopie.

Nu mijn vraag: moet Sucralfaat ook worden afgebouwd? En is 16 dagen Sucralfaat lang genoeg?

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 13:19

Die van mij heeft 6 weken allebei volledige dosis gehad. Na controlescopie pas gaan afbouwen. Hoefde de sucralfaat niet af te bouwen.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 11:59

MRIIIS schreef:
Die van mij heeft 6 weken allebei volledige dosis gehad. Na controlescopie pas gaan afbouwen. Hoefde de sucralfaat niet af te bouwen.


Ja hier zelfde en had graad 4 zweren

Phonix
Berichten: 1122
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 14:54

koetjeboe schreef:
MRIIIS schreef:
Die van mij heeft 6 weken allebei volledige dosis gehad. Na controlescopie pas gaan afbouwen. Hoefde de sucralfaat niet af te bouwen.


Ja hier zelfde en had graad 4 zweren


Mijne heeft als diagnose ook graad 4. Hoe gaat het nu met jullie paarden? Wij zijn dus net begonnen met medicijnen. Gisteren was ze erg zielig, maar vandaag lijkt het beter.

Geef jullie biks? Ik zit te denken om haar volledige van de biks af te halen en alleen Vitalbix daily complete met fibremix te geven en dan 24 uur per dag hooi.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 01:14

Die van mij gaat goed, loopt weer aan de longe, staakt niet meer. Bijna klaar met medicatie afbouwen. Ga er volgende week weer op :D

Ik geef Pavo Ease en Excel en Vital en verder onbeperkt hooi.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 12:51

Hier gaat ook goed. Ben aan afbouwen. Ze heeft 6 weken volle dosis gehad. 1 week 3/4 2 weken 1/2 en sinds gisteren zit ze op 1/4 grapte laatst wel 2 dagen maar nu ok ekygard geeft zie ik haar dat niet meer doen.ze krijgt pure feed balance met fiber mix van vital bix en dar eet ze nu redelijk goed. Verder merk ik weinig aan haar maar heb nooit iets aan haar gemerkt tot ze stopte met eten

Phonix
Berichten: 1122
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 19:38

Goed om te horen, dat geeft mij hoop.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 11:45

Mochten er hier nog mensen zitten met een IBD paard? Heb daar ook een topic voor aangemaakt.

[MD] IBD, ervaringen?

Ben opzoek naar andere ervaringen en tips met IBD maar ook hoe het andere is vergaan. Vond het niet helemaal gepast om het in dit topic uitgebreid te vragen / bespreken maar er zijn natuurlijk wel raakvlakken (mijn IBD paard tobt ook met maagzweren). Vandaar dit bericht.

SharonIndezz
Berichten: 4699
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 19:41

Even vraag hier… ik ben via via aan een aantal spuiten van het merk met de A gekomen… maar dit is niet voldoende voor een hele behandeling, kan ik als de A spuiten op zijn verder gaan met een ander middel (via de dierenarts verkregen?)

Mocht iemand nog wat hebben, Pb staat open

Adjong1998
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-06-15

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:09

Hi allemaal.

even een vraag hier! helaas heeft mijn paard graad 4 van maagzweren... wij zijn nu al een tijdje bezig met de medicatie. Gastro spuiten en sucralfaat maar deze slaan helaas niet aan... nu hebben wij een vrij nieuwe methode/medicatie vanuit Australië als optie gekregen, dit is pure omeprazol en wordt in haar been gespoten. (naam ben ik even kwijt)

omdat dit een vrij nieuwe methode is ben ik benieuwd of hier iemand ook ervaring mee heeft?!


ik hoor het graag!
groetjes!

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 13:04

Ja ervaring mee, werkt hier veel beter. Wel hele gemene prikken, paard moet wel braaf zijn.

Pluutje

Berichten: 5625
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:35

Ik lees al een tijd mee en wilde nu toch maar even reageren n.a.v. het bericht van Adjong.

Mijn paard heeft maagzweren graad 3-4 gehad. Na 4 weken Gastrogard was er bij de controlescopie geen verbetering te zien. Hij heeft toen omeprazol injecties gekregen. Deze kwamen uit Engeland en hij werd in de bil gespoten. Na 2 injecties (met een week ertussen) was zijn maag helemaal schoon. Mijn paard was gelukkig erg braaf maar ik hoorde inderdaad van de DA dat ze ook wat minder positieve ervaringen had gehad :+ Mocht mijn paard ooit opnieuw moeten worden behandeld voor maagzweren dan hoop ik dat hij direct de injecties kan krijgen. (Uiteraard zijn er ook aanpassingen gedaan in voeding en management)

Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:49

@Adjong en Pluutje: bij welke praktijk kan je dat evt verkrijgen? Heb er vaak genoeg over gehoord, maar mijn praktijk heeft het niet?

Hier gaat ie wel lekker; geen klagen iig!

Raineri
Berichten: 6308
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:57

:Y)
Pluutje schreef:
Ik lees al een tijd mee en wilde nu toch maar even reageren n.a.v. het bericht van Adjong.

Mijn paard heeft maagzweren graad 3-4 gehad. Na 4 weken Gastrogard was er bij de controlescopie geen verbetering te zien. Hij heeft toen omeprazol injecties gekregen. Deze kwamen uit Engeland en hij werd in de bil gespoten. Na 2 injecties (met een week ertussen) was zijn maag helemaal schoon. Mijn paard was gelukkig erg braaf maar ik hoorde inderdaad van de DA dat ze ook wat minder positieve ervaringen had gehad :+ Mocht mijn paard ooit opnieuw moeten worden behandeld voor maagzweren dan hoop ik dat hij direct de injecties kan krijgen. (Uiteraard zijn er ook aanpassingen gedaan in voeding en management)

Interessant. Is het ook qua kosten competitief aan de orale spuiten?

Pluutje

Berichten: 5625
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:59

Mijn paard was destijds in behandeling bij de Universiteitskliniek in Utrecht. De injecties waren per week geloof ik iets duurder dan de Gastrogard maar er was in ons geval dus wel sneller resultaat. Het was toen zo dat de injecties alleen werden gegeven nadat de reguliere behandeling onvoldoende succesvol bleek. Het is inmiddels al ruim 2 jaar geleden dus ik weet niet hoe het nu is.

DenieesB

Berichten: 483
Geregistreerd: 11-05-16

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 16:24

Wat fijn dat ik dit nu lees!

Nu zal het voor mij hopelijk niet nodig zijn, maar ik wist zelf niet wat er gedaan zou worden als zou blijken bij een controlescopie dat de maagzweren niet minder waren geworden.

Mijne wordt de 31e weer gescoped, heeeel benieuwd, dan heeft ze 6 weken medicatie gehad.

Het kan zeker wel lonen om te proberen dus kostentechnisch. Als er met slechts 2 injecties al resultaat kan zijn is het in elk geval goedkoper dan opnieuw een kuur van gemiddeld een maand, zeker als met de eertse kuur weinig/geen resultaat geboekt is.

Popstra
Berichten: 13857
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 16:33

Ben nu ook wel benieuwd naar de prijs van deze injecties...en hoe werkt dat door het lijf, in de maag??

Adjong1998
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 16:48

@Biancaaa Wat fijn dat het heeft aangeslagen! het zijn inderdaad hele gemene prikken... (dik een week met dik been gestaan, olifantenpoot wel...)

@Pluutje ook fijn dat het heeft gewerkt!! ik ben vooral nu een beetje afwachtend omdat de vorige medicatie helemaal niet aangeslagen heeft.. heel fijn dat er paarden/eigenaren zijn met ervaring, het is dus wel al even op de markt (2 jaar ong, nog niet heel lang maar alsnog)

die van mij moet 4 weken de prikken net 2 weken gehad, helaas door de brexit staat de bestelling van Utrecht bij de douane... ik baal hier echt van maar goed het is niet anders helaas. ze mag niet zonder medicatie staan dus hebben ze gezegd een week op de gastro spuiten. zodra de prikken er weer zijn nog 2 weken en dan terug voor controle

@Sassieja, wij zijn in behandeling bij Utrecht , levering is echt klote omdat dit uit Engeland komt.. onze bestelling staat al dik 1.5 week bij de douane..

Pluutje

Berichten: 5625
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 17:07

Adjong, als je nog iets wil weten mag je me altijd een PB sturen. Wel heftig dat jouw paard er zo'n dik been van kreeg! Dat klinkt toch wat minder positief.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 18:09

Mijn paard is inmiddels 2x behandeld met omeprazole prikken en de laatste keer (ook door problemen met de douane) slechts 3 prikken en de maag was bij controle in week 4 weer helemaal schoon. Het is echt top!

De omeprazole “pasta” (echt dikke substantie- daarom ook gemene prik) wordt in de bil gespoten. Daar wordt het over de loop van een week langzaam opgenomen. Het verloop van de behandeling is gelijkmatiger, heb ik het idee. Niet de 24 uur schommelingen van de orale medicatie.

Mijn paard heeft bovendien IBD en neemt orale medicatie slecht op.

Voor details zou ik contact opnemen met je kliniek en in overleg met eigen dierenarts voorleggen aan Utrecht. Volgens mij is het nog niet “vrij” verkrijgbaar, daarom ook de problemen met de douane. Niet alle paarden laten de behandeling ook goed toe of reageren (zwelling) op de prik.

In Amerika, UK en Australië behandelen ze al langer op deze manier. Op Facebook pagina’s is er meer over te vinden.

Meer vragen? Voel je vrij om PB te sturen.