Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wesseltje

Berichten: 2184
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 01:01

Pumpkins schreef:
Ik kan Wesseltje wel volgen in haar besluit en vind de reacties wb scopen persoonlijk overdreven. @Wesseltje, ik zou minimaal 4 weken een volle spuit geven, vervolgens langzaam afbouwen zoals Henshem ook omschrijft. Belangrijk is om goed je paard te monitoren en bij evt. terugval te kijken of je de dosering toch weer iets moet verhogen.

Ik ga de da maandag bellen en hem dit ook voorleggen. De 3 weken waar ik nu voor heb gekregen lijken mij echt te weinig, dank voor je advies.

DenieesB

Berichten: 482
Geregistreerd: 11-05-16

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:35

@Wesseltje ondanks dat ik echt volledig de keuze niet begrijp om niet te scopen, dan pas kun je naar mijn mening behandelen, is het ook nog eens een groot risico om zonder Sucralfaat te behandelen.

Sommige zweren hebben dat nou eenmaal nodig om te herstellen. Zomaar 4 weken of langer Omeprazol er in gooien kan dus zeer zeker 100% zonde zijn van je geld (zou bij mijn paard het geval zijn namelijk). Als je dan al zo zonder enige indicatie medicatie aan je paard wil geven, zou ik er zeker 2 weken Sucralfaat bij geven. Dat is dan ook het geld niet meer als je het omwille kosten zou laten.

Waarom eigenlijk zonder scopie behandelen met medicatie?

Wesseltje

Berichten: 2184
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:49

Het geld is geen probleem, alles in samenspraak met de dierenarts. Dit paard heeft nogal een verleden en op dit moment is stabiliteit echt een must voor haar. Indicatie is er uiteraard wel, ik ga niet onbezonnen er maar wat ingooien. Haar vorige eigenaar geeft aan dat ze ermee bekend was, maar krijg ik verder weinig info uit. Tuurlijk wil ik het het liefst ook zwart op wit. Maar we hebben omwille van haar nu gekozen om het op deze manier te doen. Zonder de stress van de trailerrit, het vasten en de scopie.
Ik ga maandag als hij aanwezig is wel even bellen om te overleggen mbt de adviezen die ik hier ook heb meegekregen.
Laatst bijgewerkt door Wesseltje op 20-05-22 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:52

Wesseltje, ik denk dat het een prima afweging kan zijn. Vergeet niet dat er buitengewoon veel paarden met hardnekkige zweren in dit topic zitten (of eigenaren dan :D), want anders geef je gewoon omeprazol, gaat het over, en denk je er verder niet meer over na.
Als je weet dat een verhuizing en stress een grote rol spelen, dan kan het natuurlijk prima zijn dat het gewone milde tot matige zweren zijn van het niet-klier gedeelte van de maag. Die gaan gewoon over met een paar weken omeprazol. Goed afbouwen. Gras en zomer helpen meestal ook enorm, dus de omstandigheden zijn nu ook lekker gunstig.

Wesseltje

Berichten: 2184
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:54

Ja de omstandigheden zijn nu zeker gunstig en ze is al ontzettend opgeknapt. Dat wil ik nu niet verstoren. Misschien sla ik mezelf over een aantal weken voor de kop, maar dan heb ik iig gedaan wat ons nu het beste lijkt. De scopie zal dan alsnog volgen, maar nu eerst rust.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:06

Als geld niet de issue is en je weet ook al dat dit in het verleden een issue was, dan is er geen reden om spijt te hebben. Een maand omeprazol doet geen kwaad en kan hooguit niet goed genoeg werken omdat de zweren in het klier gedeelte van de maag zitten en er extra medicatie nodig is.

Mijn paard gaat bij verhuizing preventief op de omeprazol voor een week.

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:18

Wij hebben van ons de eerste 2 winters op de omeprazole gehad zonder scopen omdat we dat te stressvol vonden en het geven ervan duidelijk werkte . Dit in overleg met de dierenarts.

Nu het 3 jaar later weer in heftige vorm terug kwam hebben we wel laten scopen om een nauwkeurige meting te hebben van het hoe en wat in zijn maag en nauwkeuriger te kunnen handelen.

Wesseltje

Berichten: 2184
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:49

sanne83 schreef:
Als geld niet de issue is en je weet ook al dat dit in het verleden een issue was, dan is er geen reden om spijt te hebben. Een maand omeprazol doet geen kwaad en kan hooguit niet goed genoeg werken omdat de zweren in het klier gedeelte van de maag zitten en er extra medicatie nodig is.

Mijn paard gaat bij verhuizing preventief op de omeprazol voor een week.


Dankjewel, ook voor je advies.

Wesseltje

Berichten: 2184
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:50

Nouvel schreef:
Wij hebben van ons de eerste 2 winters op de omeprazole gehad zonder scopen omdat we dat te stressvol vonden en het geven ervan duidelijk werkte . Dit in overleg met de dierenarts.

Nu het 3 jaar later weer in heftige vorm terug kwam hebben we wel laten scopen om een nauwkeurige meting te hebben van het hoe en wat in zijn maag en nauwkeuriger te kunnen handelen.


En had je de eerste 2 winters profijt van de kuur?

Phonix
Berichten: 1102
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 18:18

Geven jullie lijnzaad olie? Las op Facebook dat het vaak helpt ook.

DenieesB

Berichten: 482
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 09:29

Hi all,

Vraagje voor mensen met misschien een beter oog er voor dan ik. Zien jullie verschillen tussen de foto’s en zo ja, wat valt er precies op?

23 april, 1 dag medicatie
Afbeelding

3 mei
Afbeelding

21 mei
Afbeelding

Er wordt nu niets met der gedaan, ze staat enkel vanaf 8 mei een halve dag op de wei. Aan de longe laat ze geen energie zien dus dat hoeft ze van mij niet te lopen.
Ze is gescoped met graad 3 maag- en darmzweren. Heeft 2 weken op Omeprazol en Sucralfaat gestaan en daarna enkel Omeprazol. Nu sinds een week halve dosering. 31 mei nieuwe scopie, tot die tijd nog halve spuiten.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 09:59

Wel pas afgebouwd na scopen
Ik vind dr dikker geworden

Phonix
Berichten: 1102
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 14:33

Als je kijkt naar hoe ze staat, dan staat ze veel meer vierkant. Dit zie je terug in mijn merrie ook.

MaritB

Berichten: 8638
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:54

Ze is zachter in haar spieren, aangekomen en kan beter over 4 benen staan. Het heeft haar zeker goed gedaan.

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 19:11

Zo wat een verschil joh!!

VantLis
Berichten: 221
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 16:05

Hallo,

Mijn pony is hoefbevangen en staat nu sinds 1.5 week op conyxidin (pijnstillers). Nu begint hij wat meer te luchtzuigen en af en toe te gapen/kauwen (alsof er wat aan zijn gehemelte vast zit).


Nu was het advies van de DA 5 dagen uclergold volle dosis. Ik lees echter terug hier in het topic dat het afgebouwd moet worden, hoeft dat dan niet omdat het voor een korte periode is? Of is het raadzaam of te beginnen met Ekyguard en de uclergold nog even te laten? Ik ga nu afbouwen met de pijnstillers dus de komende 2 dagen gaat hij op halve dosis en daarna stop ik. Aangezien hij hoefbevangen is moet hij afvallen en op dieet. Hij mag maar 1,5% van zijn lichaamsgewicht aan hooi. Echter vind ik dit doodeng omdat hij nu soms een paar uur zonder hooi staat ondanks ze slowfeeder en ondanks het 4 keer per dag geven. Het toenemen van luchtzuigen zou een combinatie kunnen zijn van minder hooi dus verveling..

Graag hoor ik jullie mening!

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 11:11

VantLis schreef:
Hallo,

Mijn pony is hoefbevangen en staat nu sinds 1.5 week op conyxidin (pijnstillers). Nu begint hij wat meer te luchtzuigen en af en toe te gapen/kauwen (alsof er wat aan zijn gehemelte vast zit).


Nu was het advies van de DA 5 dagen uclergold volle dosis. Ik lees echter terug hier in het topic dat het afgebouwd moet worden, hoeft dat dan niet omdat het voor een korte periode is? Of is het raadzaam of te beginnen met Ekyguard en de uclergold nog even te laten? Ik ga nu afbouwen met de pijnstillers dus de komende 2 dagen gaat hij op halve dosis en daarna stop ik. Aangezien hij hoefbevangen is moet hij afvallen en op dieet. Hij mag maar 1,5% van zijn lichaamsgewicht aan hooi. Echter vind ik dit doodeng omdat hij nu soms een paar uur zonder hooi staat ondanks ze slowfeeder en ondanks het 4 keer per dag geven. Het toenemen van luchtzuigen zou een combinatie kunnen zijn van minder hooi dus verveling..

Graag hoor ik jullie mening!


Voor de maag kan ik je niet adviseren maar kan je niet heel arm hooi voeren. Hier ook 1 die net hoefbevangen is geweest. En hier bij de voerhandel verkopen ze hooi met lager dan 5% suiker. En het is geen graszaad hooi. Ik zelf zou dat wel wat meer durven voeren. En als dadelijk beter gaat bewegen heel veel bewegen. Niet in de bak maar naar buiten veel draf en galop. Onze groninger is ook te dik doordat hij door een blessure niet meer veel gereden mag worden. Maar hij was echt vol slank toen ik 3 x per week 15 km reed

VantLis
Berichten: 221
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 15:01

koetjeboe schreef:
VantLis schreef:
Hallo,

Mijn pony is hoefbevangen en staat nu sinds 1.5 week op conyxidin (pijnstillers). Nu begint hij wat meer te luchtzuigen en af en toe te gapen/kauwen (alsof er wat aan zijn gehemelte vast zit).


Nu was het advies van de DA 5 dagen uclergold volle dosis. Ik lees echter terug hier in het topic dat het afgebouwd moet worden, hoeft dat dan niet omdat het voor een korte periode is? Of is het raadzaam of te beginnen met Ekyguard en de uclergold nog even te laten? Ik ga nu afbouwen met de pijnstillers dus de komende 2 dagen gaat hij op halve dosis en daarna stop ik. Aangezien hij hoefbevangen is moet hij afvallen en op dieet. Hij mag maar 1,5% van zijn lichaamsgewicht aan hooi. Echter vind ik dit doodeng omdat hij nu soms een paar uur zonder hooi staat ondanks ze slowfeeder en ondanks het 4 keer per dag geven. Het toenemen van luchtzuigen zou een combinatie kunnen zijn van minder hooi dus verveling..

Graag hoor ik jullie mening!


Voor de maag kan ik je niet adviseren maar kan je niet heel arm hooi voeren. Hier ook 1 die net hoefbevangen is geweest. En hier bij de voerhandel verkopen ze hooi met lager dan 5% suiker. En het is geen graszaad hooi. Ik zelf zou dat wel wat meer durven voeren. En als dadelijk beter gaat bewegen heel veel bewegen. Niet in de bak maar naar buiten veel draf en galop. Onze groninger is ook te dik doordat hij door een blessure niet meer veel gereden mag worden. Maar hij was echt vol slank toen ik 3 x per week 15 km reed


Helaas heeft hij ook een peesblessure dus beweging geven word lastig

X2305
Berichten: 280
Geregistreerd: 19-11-21

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 15:59

Ik was in ieder geval direct begonnen met Ekygard.
Die van mij staat al 6 weken op boxrust ivm een ongeluk en ik ben dag 1 direct volle dosering Ekygard gaan bijgeven. Tot nu toe nog geen symptomen gezien ook.

Je kan eventueel nog dubbele netten over elkaar heen doen zodat het nog lastiger eten is en nog langer duurt.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 00:10

Urbiezira schreef:
Maar kan je dan van tevoren een voorraadje maken en dat dan in de koelkast bewaren? Mijn paard staat op pension en heb een bijrijdster, zou niet handig zijn om het elke dag te moeten maken.

En moet je dat dan ook ‘S ochtends op een lege maag geven of kan het ook door het slobber bijvoorbeeld? Zal natuurlijk wel het beste direct in de mond gespoten moeten worden maar mijn paard staat dat absoluut niet toe helaas.


Sorry, tijdje niet hier geweest. Ja, je kan gewoon een fles maken en wel koel bewaren.

DenieesB

Berichten: 482
Geregistreerd: 11-05-16

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 10:20

Hi all,

Even een mega blije update van mijn kant: mijn paard haar zweren zijn zo goed als weg! :D *\o/*

De dierenarts was echt positief verrast, want ze had zweren tot bloedens toe en die zijn allemaal perfect genezen. Enkel in de overgang naar der darm zitten nog kleine zweertjes, maar zij zegt dat die soms helemaal niet meer verdwijnen.

Ze mag nu van de medicijnen af (ga nog 8 dagen met een kwart spuit afbouwen) en kan haar weer gaan oppakken. Wel is geadviseerd om het management goed in de gaten te blijven houden en een Gastro voer te geven, gezien ze gevoeliger zal blijven voor nieuwe zweren.

Ik ben echt zo blij als een klein kind!

Hebben jullie nog tips en adviezen voor voer/algeheel management?
Geef haar nu Seniores Priores, is er ander (gastro) voer dat eventueel beter is om haar maag en darmen te blijven ondersteunen?

DenieesB

Berichten: 482
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 10:37

Overigens als aanvulling mijn geplande voerschema:

Zomer:
07.00 ruim ruwvoer + 500g gram Pavo Condition (stalvoer)
08.00 wei
12.00 stal
17.00 ruim ruwvoer + 500g gram Pavo Condition (stalvoer)
19.00 200g Vitalbix Daily Complete, hele schep droge Seniores Priores, 200g sojaschroot
22.00 ruim ruwvoer

Winter:
07.00 ruim ruwvoer + 500g gram Pavo Condition (stalvoer)
12.00 ruim ruwvoer
17.00 ruim ruwvoer + 500g gram Pavo Condition (stalvoer)
19.00 200g Vitalbix Daily Complete, +- hele schep droge Seniores Priores (afhankelijk van behoefte evt meer), 300g tot volle voerschep sojaschroot, 200-600g lijnzaad
22.00 ruim ruwvoer

Phonix
Berichten: 1102
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 19:05

DenieesB schreef:
Hi all,

Even een mega blije update van mijn kant: mijn paard haar zweren zijn zo goed als weg! :D *\o/*

De dierenarts was echt positief verrast, want ze had zweren tot bloedens toe en die zijn allemaal perfect genezen. Enkel in de overgang naar der darm zitten nog kleine zweertjes, maar zij zegt dat die soms helemaal niet meer verdwijnen.

Ze mag nu van de medicijnen af (ga nog 8 dagen met een kwart spuit afbouwen) en kan haar weer gaan oppakken. Wel is geadviseerd om het management goed in de gaten te blijven houden en een Gastro voer te geven, gezien ze gevoeliger zal blijven voor nieuwe zweren.

Ik ben echt zo blij als een klein kind!

Hebben jullie nog tips en adviezen voor voer/algeheel management?
Geef haar nu Seniores Priores, is er ander (gastro) voer dat eventueel beter is om haar maag en darmen te blijven ondersteunen?


Wat goed nieuws! Mag ik vragen hoe lang die van jouw op medicijnen heb gestaan? Klinkt als hetzelfde als mijn merrie.

Wij gaan morgen voor de scopie :)

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 19:08

DenieesB schreef:
Overigens als aanvulling mijn geplande voerschema:

Zomer:
07.00 ruim ruwvoer + 500g gram Pavo Condition (stalvoer)
08.00 wei
12.00 stal
17.00 ruim ruwvoer + 500g gram Pavo Condition (stalvoer)
19.00 200g Vitalbix Daily Complete, hele schep droge Seniores Priores, 200g sojaschroot
22.00 ruim ruwvoer

Winter:
07.00 ruim ruwvoer + 500g gram Pavo Condition (stalvoer)
12.00 ruim ruwvoer
17.00 ruim ruwvoer + 500g gram Pavo Condition (stalvoer)
19.00 200g Vitalbix Daily Complete, +- hele schep droge Seniores Priores (afhankelijk van behoefte evt meer), 300g tot volle voerschep sojaschroot, 200-600g lijnzaad
22.00 ruim ruwvoer


Krijgt je paard in de zomer om 12 uur geen ruwvoer?

DenieesB

Berichten: 482
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 07:37

Phonix schreef:
Wat goed nieuws! Mag ik vragen hoe lang die van jouw op medicijnen heb gestaan? Klinkt als hetzelfde als mijn merrie.

Wij gaan morgen voor de scopie :)


Heyhey,

Mijne had de eerste 16 dagen (2 flessen) 3x daags 20 ml Sucralfaat, 3 weken hele tube Ulcergold en 3 weken halve tube Ulcergold.

Toen een nieuwe scope. Na de scope waaruit nu blijkt dat zij schoon is, afbouwen met 8 dagen 1/4e spuit Ulcergold.

Hoe is het gegaan met je paard??