Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ninenduke
Berichten: 10
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:45

Phonix schreef:
De paardendokters doen het op locatie. Hun zitten in zwaanshoek, bij Hoofddorp. Dus niet te ver uit de weg.


Aah thanks voor de tip! Ik ga contact met ze opnemen!

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:51

Phonix schreef:
ninenduke schreef:
oh en nog iets
Meneer vond het bezoek aan de DA verschrikkelijk. Na ruim een jaar met kleine stapjes de trailer leuk leren vinden met grondwerk en heel veel geduld, was hij eigenlijk trailermak. rijden was spannend maar het vertrouwen zat goed. Nu heb ik hem een extra dag moeten laten staan op de kliniek omdat hij zeer zeker niet die trailer inwilde. Hij gaat zich dan ook enorm druk maken en wordt het soms gevaarlijk. De dag erna ging hij er met verdoving en hulp van de DA en assistent en degene die met mij mee was na een uur op. Absoluut niet wat ik wil voor hem als ervaring, dus wil graag weer rustig aan beginnen met vertrouwen in de trailer krijgen.. gaat het te snel voor hem, loopt zijn emmertje vlug over(ook niet goed voor die maag). Nu ga ik kijken of een 2 paard trailer zou helpen met een extra paardje mee. Anders wil ik proberen een DA te vinden die op locatie wil komen voor een Gastroscopie. Ik sta in Zuid-Holland, omgeving Leidschendam/Zoetermeer en ben nu bij De Raaphorst geweest en heb normaal Mijn Paardenarts.

Kennen jullie dierenartsen die bereid zijn een gastroscopie op locatie te doen??? Het zal voor iedereens veiligheid het beste zijn :j


De paardendokters doen het op locatie. Hun zitten in zwaanshoek, bij Hoofddorp. Dus niet te ver uit de weg.


Bij mij kwamen ze niet in Bodegraven/Reeuwijk. Dat was te ver uit hun regio. Ik heb niemand kunnen vinden die op locatie kon komen...

ninenduke
Berichten: 10
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 20:01

Charmaine schreef:
Phonix schreef:
De paardendokters doen het op locatie. Hun zitten in zwaanshoek, bij Hoofddorp. Dus niet te ver uit de weg.


Bij mij kwamen ze niet in Bodegraven/Reeuwijk. Dat was te ver uit hun regio. Ik heb niemand kunnen vinden die op locatie kon komen...


Oh dan heb ik geluk, heb ze gebeld en de situatie uigelegd. Ze komen over 4 weken(tegen extra voorrijkosten) langs op locatie :D mega geruststellend!

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 17:52

Oh beter! Superfijn! Ligt dichter bij de A4, mss helpt dat? ;-)

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 20:46


ninenduke
Berichten: 10
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 10:51

Charmaine schreef:
Oh beter! Superfijn! Ligt dichter bij de A4, mss helpt dat? ;-)


Ik denk dat het daaraan ligt inderdaad. Het kon ook alleen op dagen waarop er minimaal 3 DA zijn. ivm me afstand en spoedjes.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 13:32

Fijn dat ze het willen doen aan huis.
Wij hebben het bij de Paardendokters op de praktijk laten doen.
Het zolang laten vasten was bij ons op stal lastig, en dat lukt daar op de praktijk beter.
Het zijn super fijne dierenartsen daar!

Phonix
Berichten: 1101
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 13:59

Wat fijn Nien. Dan krijg je waarschijnlijk Erica wie mijn dierenarts ook is. Ze is heel fijn!

ninenduke
Berichten: 10
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 08:24

Nouvel schreef:
Fijn dat ze het willen doen aan huis.
Wij hebben het bij de Paardendokters op de praktijk laten doen.
Het zolang laten vasten was bij ons op stal lastig, en dat lukt daar op de praktijk beter.
Het zijn super fijne dierenartsen daar!


Phonix schreef:
Wat fijn Nien. Dan krijg je waarschijnlijk Erica wie mijn dierenarts ook is. Ze is heel fijn!


Ja! Gelukkig heb ik zelf al matten in mn box liggen( omdat ze niet zo dik in het stro staan hier) dus dat is eigenlijk het zelfde als op de kliniek. Hij heeft geen last van voernijd en hij mist maar 1 gezamenlijke voerbeurt. Tja, als hij koliek had stond hij ook in een kale box de hele nacht. Even checken op het water afgesloten kan worden voor alleen zijn stal, desnoods moet het hele rijtje een paar uurtjes alleen even kijken hoe hij op de paddock geen grasjes kan gaan smikkelen. Anders zet ik een stukje af met draad.

Klopt Erica komt! Heb goeie verhalen gehoord van hun mbt maagpatienten

its_daantjee
Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:02

Ik kom me ook maar weer melden. vorigjaar had mijn merrie maagzweren en heeft ze 6 weken op de omeprazole gestaan. Ze heeft het afgeopen half jaar veel stress gehad en op een stalling gestaan waar ze (helaas) ruim 17 uur zonder ruwvoer stond. Ik heb haar daar natuurlijk zsm weg gehaald maar ik vrees dat het al weer mis is. Aansingelen begon rond Juni met dreigen en een stap achteruit zetten maar het wordt weer steeds erger. Ze is in Juli verhuisd, ondanks dat blijven de klachten zich opstapelen en begin oktober is ze door onbekende aanleiding achterover geklapt toen ze omhoog kwam. DA erbij gehad. haar spieren zaten accuut vast. Dit is nu gelukkig opgelost maar ze blijft omhoog willen komen als ik er een longeersingel omheen leg. (zodra ik de singel dicht wil maken en er lichte druk ontstaat gaat ze al). Omdat ze nogal een karakter heeft hebben we wat langer afgewacht, met de gedachte dat ze misschien de singel gewoon koppelt aan een nare ervaring. We gaan nu weer, in eerste instantie 2 weken, aan de omeprazole om te kijken of dit verlichting geeft. Erbij te vermelden trouwens dat dit singelprobleem vorigjaar ook aanleiding gaf om de dierenarts te laten komen, nadien bleef er lichte spanning met aansingelen maar ging dit eigenlijk erg goed. Nu sinds de vorige stalling begint het weer erger te worden. Ze staat op dit moment op een stalling 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer, ik had eigenlijk gehoopt dat dat al verschil zou maken voor haar, maar het lijkt alleen maar erger te worden juist.

Ze is intussen ook erg aan de dunne ontlasting, is dat bij jullie ook een bekend probleem? Ik kan me herrineren van de vorige keer dat ze hier ook wat last van had, maar zo erg als het nu is heb ik het nog niet eerder gezien bij haar. Hiervoor hebben we nu icm de omeprazole biosponge gekregen van de dierenarts en dit moet ze 2x daags aangemengd met water toegedient krijgen. Ik ben de ellende eigenlijk wel een beetje zat :=

Hebben jullie nog tips voor singels bij de maagpatiënten? Ik heb er nu een van mattes zonder elastiek, dit lijkt ze niet fijn te vinden. Ik ben in de 2 jaar dat ik haar heb al 15 singels verder, maar misschien dat jullie nog een idee hebben welke de druk rondom de maag een beetje verdeeld?

ninenduke
Berichten: 10
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:18

its_daantjee schreef:
Ik kom me ook maar weer melden. vorigjaar had mijn merrie maagzweren en heeft ze 6 weken op de omeprazole gestaan. Ze heeft het afgeopen half jaar veel stress gehad en op een stalling gestaan waar ze (helaas) ruim 17 uur zonder ruwvoer stond. Ik heb haar daar natuurlijk zsm weg gehaald maar ik vrees dat het al weer mis is. Aansingelen begon eind augustus met dreigen maar het wordt steeds erger. Begin oktober is ze door onbekende aanleiding achterover geklapt toen ze omhoog kwam. DA erbij gehad. spieren zaten accuut vast. Dit is nu gelukkig opgelost maar ze blijft omhoog willen komen als ik er een longeersingel omheen leg. (zodra ik de singel dicht wil maken en er lichte druk ontstaat gaat ze al). We gaan nu weer, in eerste instantie 2 weken, aan de omeprazole om te kijken of dit verlichting geeft. Erbij te vermelden trouwens dat dit singelprobleem vorigjaar ook aanleiding gaf om de dierenarts te laten komen, nadien bleef er lichte spanning met aansingelen maar ging dit eigenlijk erg goed. Nu sinds de vorige stalling begon het weer erger te worden. Ze staat op dit moment op een stalling 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer.

Ze is intussen ook erg aan de dunne ontlasting, is dat bij jullie ook een bekend probleem? Ik kan me herrineren van de vorige keer dat ze hier ook wat last van had, maar zo erg als het nu is heb ik het nog niet eerder gezien bij haar. Hiervoor hebben we nu icm de omeprazole biosponge gekregen van de dierenarts en dit moet ze 2x daags aangemengd met water toegedient krijgen. Ik ben de ellende eigenlijk wel een beetje zat :=

Hebben jullie nog tips voor singels bij de maagpatiënten? Ik heb er nu een van mattes zonder elastiek, dit lijkt ze niet fijn te vinden. Ik ben in de 2 jaar dat ik haar heb al 15 singels verder, maar misschien dat jullie nog een idee hebben welke de druk rondom de maag een beetje verdeeld?


Hee! Wat balen zeg dat ze door de gevolgen van die stal weer maagzweren heeft opgelopen. Hopelijk gaat ze zich snel beter voelen met de omeprazole nu!
Misschien voor de darmen een probiotica bijvoeren? Kan helpen met dunne mest, maar misschien dat het ook bijtrekt als de medicatie werkt.

Duke heeft ook altijd singelproblemen gehad. Het lag niet aan het zadel want die wordt jaarlijks helemaal bijgemeten. Ik heb goedkope en retendure singels die singelnijd beloven te verlichten geprobeerd maar ik heb nu al een jaar een singel waar hij bijna niet op reageert. Niet altijd, omdat hij last heeft van zn maag. Dat zou moeten verdwijnen, anders is het misschien ook gewenningsgedrag.
Heb nu deze singel:
https://www.ej.nl/dressuursingel-epplej ... 62547.html
Heel goedkoop, simpel, met veel elastiek(niet te strak aansingelen maar wel altijd ff goed na het warmstappen checken) hij is nu zelfs in de aanbieding ik ga in iedergeval geen andere dure singels meer proberen.

Phonix
Berichten: 1101
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:26

Daantjes, heb jij biopt gedaan? Dit klinkt als meer dan alleen maagzweren en past bij het beeld IBD. Maar dat moet je even checken met je dierenarts. Natuurlijk kan het ook zijn dat de verhuizing en zo voort te veel is gewest.

Ik gebruik zelf een mattes single met bont.

its_daantjee
Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:37

ninenduke schreef:
its_daantjee schreef:
Ik kom me ook maar weer melden. vorigjaar had mijn merrie maagzweren en heeft ze 6 weken op de omeprazole gestaan. Ze heeft het afgeopen half jaar veel stress gehad en op een stalling gestaan waar ze (helaas) ruim 17 uur zonder ruwvoer stond. Ik heb haar daar natuurlijk zsm weg gehaald maar ik vrees dat het al weer mis is. Aansingelen begon eind augustus met dreigen maar het wordt steeds erger. Begin oktober is ze door onbekende aanleiding achterover geklapt toen ze omhoog kwam. DA erbij gehad. spieren zaten accuut vast. Dit is nu gelukkig opgelost maar ze blijft omhoog willen komen als ik er een longeersingel omheen leg. (zodra ik de singel dicht wil maken en er lichte druk ontstaat gaat ze al). We gaan nu weer, in eerste instantie 2 weken, aan de omeprazole om te kijken of dit verlichting geeft. Erbij te vermelden trouwens dat dit singelprobleem vorigjaar ook aanleiding gaf om de dierenarts te laten komen, nadien bleef er lichte spanning met aansingelen maar ging dit eigenlijk erg goed. Nu sinds de vorige stalling begon het weer erger te worden. Ze staat op dit moment op een stalling 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer.

Ze is intussen ook erg aan de dunne ontlasting, is dat bij jullie ook een bekend probleem? Ik kan me herrineren van de vorige keer dat ze hier ook wat last van had, maar zo erg als het nu is heb ik het nog niet eerder gezien bij haar. Hiervoor hebben we nu icm de omeprazole biosponge gekregen van de dierenarts en dit moet ze 2x daags aangemengd met water toegedient krijgen. Ik ben de ellende eigenlijk wel een beetje zat :=

Hebben jullie nog tips voor singels bij de maagpatiënten? Ik heb er nu een van mattes zonder elastiek, dit lijkt ze niet fijn te vinden. Ik ben in de 2 jaar dat ik haar heb al 15 singels verder, maar misschien dat jullie nog een idee hebben welke de druk rondom de maag een beetje verdeeld?


Hee! Wat balen zeg dat ze door de gevolgen van die stal weer maagzweren heeft opgelopen. Hopelijk gaat ze zich snel beter voelen met de omeprazole nu!
Misschien voor de darmen een probiotica bijvoeren? Kan helpen met dunne mest, maar misschien dat het ook bijtrekt als de medicatie werkt.

Duke heeft ook altijd singelproblemen gehad. Het lag niet aan het zadel want die wordt jaarlijks helemaal bijgemeten. Ik heb goedkope en retendure singels die singelnijd beloven te verlichten geprobeerd maar ik heb nu al een jaar een singel waar hij bijna niet op reageert. Niet altijd, omdat hij last heeft van zn maag. Dat zou moeten verdwijnen, anders is het misschien ook gewenningsgedrag.
Heb nu deze singel:
https://www.ej.nl/dressuursingel-epplej ... 62547.html
Heel goedkoop, simpel, met veel elastiek(niet te strak aansingelen maar wel altijd ff goed na het warmstappen checken) hij is nu zelfs in de aanbieding ik ga in iedergeval geen andere dure singels meer proberen.


bedankt voor de tip! deze singel heb ik nog niet geprobeerd, voor deze prijs is het nog leuk om wel te doen! over 2 weken wordt mijn nieuwe op maat gemaakte zadel geleverd, inmiddels ben ik er wel achter dat wat ik ook gebruik (dressuurzadel, springzadel of longeersingel) allemaal echt niet uit maakt, dus het probleem zit vrees ik toch echt binnen in.. Even wachten op mn zadel en dan gaan we deze maar eens proberen!

its_daantjee
Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:43

Phonix schreef:
Daantjes, heb jij biopt gedaan? Dit klinkt als meer dan alleen maagzweren en past bij het beeld IBD. Maar dat moet je even checken met je dierenarts. Natuurlijk kan het ook zijn dat de verhuizing en zo voort te veel is gewest.

Ik gebruik zelf een mattes single met bont.


Nee geen biopt gedaan nog! als je het hebt over de spieren tenminste? DA had het daar wel over, maar die gaf aan dat we eerst moesten proberen de spieren weer zacht te krijgen, Hij was positief verrast toen hij haar weer zag afgelopen week, we gingen er vanuit dat er een aantal behandelingen dry needling nodig zou zijn, maar na 1 keer was ze alweer zoals het zou moeten zijn.

IBD ken ik niet, ga me er eens even in verdiepen! van wat ik zo snel op google kon vinden zijn de hoofdsymptomen: afvallen, koliek, diarree?

koliek heb ik nog niet bij haar gezien, ze lijkt verder op de rest van haar buik ook niet gevoelig te zijn. Afvallen is ze ook niet bekend mee, ze is juist aan de dikke kant sinds we verhuisd zijn en ze weer de hele dag ruwvoer kan eten := . Diarree zou wel passend zijn. Ik ken de ziekte verder niet, dus ik ga me inlezen, bedankt voor de tip!

Moet ook zeggen dat ik de biosponge vrij snel vind werken, Ik kende dit spul ook niet, mag dit geven tot ze weer normale ontlasting heeft 2x daags. Langer niet ivm kans op verstopping gaf de DA aan. het is nu na 3 dagen nog dun, maar geen water meer gelukkig.

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 19:43

Popstra schreef:
Heel eerlijk denk ik dat enkel het geven van Sucralfaat inderdaad al veel doet. De zweren en maagwand worden dan immers beschermd tegen het zuur en hebben de tijd om te genezen.



Die sucralfaat haal je dat bij de dierenarts?
Op google vind ik dit. Is dat hetzelfde?
https://www.vitalstyle.nl/paard/paarden ... rnqEALw_wc

Phonix
Berichten: 1101
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 15:55


Pepe356
Berichten: 32
Geregistreerd: 26-10-22

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 18:54

Vezelrijke muesli voor sobere paardenrassen, benieuwd naar de ervaringen

SharonIndezz
Berichten: 4695
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 23:06

Phonix schreef:
Ik ben opzoek naar een graan vrij voeder voor mijn paard. Door haar IBD mag ze niet granen en gelukkig is ze pittig genoeg van haarzelf. Ze wordt snel dik en eet vaak te gulzig.

Ze krijg 24/7 hooi en Oerbalans met lijnzaad.

Ik kwam deze tegen van Pavo (Easymix), iemand hier bekend met deze?

https://www.pavo.nl/paardenvoer/essentials-allround/pavo-easymix/?articlecode=86183&gclid=CjwKCAjwzY2bBhB6EiwAPpUpZkuBmufp9TsP6P0fV69wMFNhkkrZzI-5pmdsJ073Jo6Qq1tGiiE-HBoC2WIQAvD_BwE


Mijn paard krijgt dit nu sinds kort een half schepje door zijn Fibrebeet, hij vind het heerlijk

Edit: het is overigens geen muesli, dus snap niet waarom dat in de omschrijving staat, ik kan morgen wel een foto maken van hoe het er in het echt uit ziet

Phonix
Berichten: 1101
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 08:37

Ja, dat zou top zijn Sharon!

SharonIndezz
Berichten: 4695
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 19:27

Afbeelding

Afbeelding

Phonix
Berichten: 1101
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 20:15

Dankjewel Sharon! Ziet er inderdaad niet echt uit als een muesli.

Ik was een beetje bang voor de lucerne erin, maar dat hoef dus niet?

SharonIndezz
Berichten: 4695
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 20:32

Phonix schreef:
Dankjewel Sharon! Ziet er inderdaad niet echt uit als een muesli.

Ik was een beetje bang voor de lucerne erin, maar dat hoef dus niet?


Ik vind het heel zacht spul, paard met gevoelige maag eet het ook heel erg graag :)

BlueStocking
Berichten: 5
Geregistreerd: 17-02-20

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 09:42

Zijn hier ook mensen die de mastic horse gebruiken op dagelijkse basis? Mijn zeer stress gevoelige merrie is gisteren na 6 weken omeprazol tegen maagzweren weer helemaal goed gekeurd. Nu wil ik dat natuurlijk graag zo houden. Zou het dan nut hebben om de mastic horse te gaan geven, of werkt dit alleen als er daadwerkelijk maagzweren zitten?

Iemand ervaringen hiermee?

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 09:45

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 08-03-24 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 09:49

Nee mastic horse deed bij die van mij ook niks.